Tweaking av hifi/surround anlegg. Dine tips? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 64
    Intermediate Zamot sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Til Whoppass Cheese:
    Jeg har som sagt stoffet på bakhøyttalerne for at lydbildet blir bedre. Har teipet stoffet på innsiden av "dekselet" (som også er stoff). Selv om resultatet er ganske uberegnelig, som du sier så oppleves det som bedre. Som sagt så skiller ikke hørselen mellom store ulineariterer i frekvensgangen dersom disse er i korte frekvensintervaller.

Til roffe:
    Da er vi enige!
    (Hva slags bakrunn har du egentlig når du f.eks. uttaler: "kunne få uønskede dempinger av de lavere diskantfrekvensene"?)

Ellers kan jeg si at jeg hører litt forskjell (i diskant selvfølgelig), når jeg tar av "orginaldekselet" på høyttaleren. Men vil ikke si at lyden degraders ved å ha det på. Man mister bittelitt diskant, men det skal veldig mye til for å høre at lyden blir "degradert"...

Men jeg skal ta med meg stoffet opp til det ekkofrie rommet på skolen og foreta noen målinger kanskje... Etter hvert. Så får vi se hva som skjer med frekvensgangen i praksis.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

De lavere diskantfrekvensene...

Sitat Opprinnelig postet av Zamot
    Hva slags bakrunn har du egentlig når du f.eks. uttaler: "kunne få uønskede dempinger av de lavere diskantfrekvensene"?
    Dette er basert på hva jeg hører. Den skarpe delen av diskantsignalet ligger hovedsaklig høyt i diskantregisteret (over ca 10kHz). Men det er ofte vanlig å ha delefrekvensen mellom mellomtone og diskant på omtrent 5kHz (dette varierer en del). Det vil si at man kan få dempet området mellom delefrekvensen og 10 kHz ("de lavere diskantfrekvensene") ved å feste stoff eller papir foran diskantelementet. Dette området bidrar ikke til skarpheten i diskanten, og trenger ikke å dempes. Dette området er tvert imot viktig både for gjengivelse av musikkinstrumenter og stemmer.

Håper dette forklarer hva jeg mener.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, da vil du få deg en overaskelse. Det finnes flere veldokumenterte artikler om frontstoffets påvirkning av frekvensresponsen. Det verste eksempelet jeg så var variasjoner på +/- 7dB(!) rundt 3-4khz. Det er også mange hifi blader som måler frekvensresponsen med og uten frontstoff. Bla annet high fidelity, som i siste nr testet B&W CM6. Den har visstnok et godt frontstoff. (Selv om jeg ikke liker høyttaleren)

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja da forstår jeg poenget ditt..
    Det var altså relativt til hva som "burde" dempes.
    (For jo tynnere stoff, jo høyere frekvenser er det som dempes)
    Uansett. ferdig med den saken

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må bare nevne at Steen Duelund (antagelig vis den skandinav som har forsket og viet størst del av sitt liv på lyd) har dopapir foran diskantene sine.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Må bare nevne at Steen Duelund (antagelig vis den skandinav som har forsket og viet størst del av sitt liv på lyd) har dopapir foran diskantene sine.
    Er klar over dette. For de som vil lese mer om dette og andre "syke" tweaking-metoder, så anbefaler jeg www.hifisentralen.com:
    http://www.brukthifi.no/cgi-bin/yabb/YaBB.cgi

Håper forøvrig ikke dette forumet utvikler seg slik som hifisentralen, et sted der de mest hifile i norge diskuterer og kverrulerer rundt ekstreme-tweakingtips side opp og ned, med teorier som høres fornuftige ut, men som ofte bunner i synsing og lite faglig begrunnelse... :?

Dette er satt litt på spissen, og det er mange kloke hoder og fornuftige innlegg der også, for all del, men som endel kanskje har forstått nå, så har jeg gått over fra hifisentralen til avforum, på grunn av ovenstående.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    For å være litt slem kan vi jo si at Duelund godtar alt som ikke er laget av plast og som ikke gir fasefeil. Dessuten trodde jeg ikke at han hadde dopapir nå lengre.

Ellers så fins det nok mange andre som har forsket like mye på lyd som han. I Sverige og Finland har de også endel "guruer" og de ler omtrent så de driter på seg nå de ser en del av de tingene han skriver. Men slik er det sikkert den andre veien også.

Hifi-verden er fulle av folk som har ulik filosofi når det gjelder god/korrekt lyd. Det største fellestrekket de har, er at nesten alle hevder at deres egen filosofi er den eneste som er korrekt. Det finnes et fint ord når noen hevder at deres måte er den eneste riktige. Fundamentalisme.

Jeg er ikke audio-fundamentalist og tror derfor at det finnes flere veier til god lyd. Men jeg bruker dopapiret på do.

For å gå litt tilbake til emnet så er det dopapir og noen skumprodukter som demper diskanten med minst forandring av lydkvaliteten. Jeg synes også å huske at en bestemt type med tynt skum hadde det beste resultatet som frontstoff. Husker ikke navnet.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kverulering og fundamentalisme vs Ønske om felles opplysthet

Sitat Opprinnelig postet av Zamot
    Håper forøvrig ikke dette forumet utvikler seg slik som hifisentralen, et sted der de mest hifile i norge diskuterer og kverrulerer rundt ekstreme-tweakingtips side opp og ned, med teorier som høres fornuftige ut, men som ofte bunner i synsing og lite faglig begrunnelse... :?
    Jeg er enig i at AVforum bør være et sted for saklig informasjons- og meningsutveksling. Men det ville jo være synd om man ikke fikk lov å diskutere ting som kan gi selv marginale forbedringer. Her synes jeg at "tweaking"-delen av AVforum bør kunne være en frisone for å lufte tweaks fra spikes og kabling til salatolje og jordstråling. Det viktigste er vel at man ikke diskuterer ut fra fundamentalisme og et ønske om å vinne over andre, men for å oppnå et høyere nivå av opplysthet selv gjennom toveis kommunikasjon.

Jeg hadde liten tro på dopapir fordi det høres så sært ut, men jeg prøver å ikke dømme andres tips nedenom for det. Likevel er jeg åpnere for at dette er mulig nå enn jeg var før denne diskusjonen. Det er det jeg er her for; å få fjernet mine egne misoppfatninger, og kanskje bidra med egne opplsyninger overfor andre.

Intermediate mg_martin sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    en ting er jo også at folk hører forskjellige ting.. dere må jo tenke litt på det også.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dere pratet om deksel foran høytalere og demping sådan. På JmLab Cobalt er det perforerte alu eller stålplater. Synes lyden blir mer "rund" med dekslene på...

Intermediate buril2000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Q-TIPS :wink:

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror dine linker under høyttalerplassering er døde.....

Active Sildo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har skiferplater under ht med ett lag med sitteunderlag mot golvet og hørte at bassen blei mykje fastere. Anbefaler det på det sterkeste, og det koster ikkje so mangen kronene heller

Intermediate buril2000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et godt tips når det gjelder tweaking, må være skumpropper e.l i portene på sub eller høyttalere. Dette demper "rumlebass" på en effektiv måte, og kan gi deg et meget godt resultat hvis høyttalere eller sub står litt trangt. Fjerner også veldig mye av blåselydene, hvis du er plaget med det, og sub eller høytt. oppfører seg mer som en lukket konstruksjon.
    Ullsokker eller avkappede sugerør (!) kan også brukes

Intermediate Necroth sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjempeflott innlegg!!! Men har sagt d før og sier det igjen....bitumenplater innvendig i cd spiller er den beste tweaken jeg har gjort

Intermediate AVFredrik sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke så mye erfaring når det kommer til tweaking, men noe har jeg da gjort. På mine F6 høyttalere tettet jeg den øverste bassporten. Selv om jeg ikke har særlig mye erfaring innen Hi-Fi/Hjemmekino kunne jeg faktisk merke forskjellen.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rommet + komponentmatching er SVÆRT viktig å ikke glemme. En høytaler, forsterker ol. kan ha fått all verdens av god kritikk, men det er ingen garanti for at produktet spiller godt hjemme hos deg.

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye gode tips her!

Selv har jeg fått mest ut av å benytte akustikkplater både foran og på sidene i loftstua mi.

Tips til folk med skråtak eller skarpe spisser i hjørner, etc:

Bass liker veldig godt spisse hjørner slik som f.eks. skråtak over hodet, korte knevegger og andre hjørner. Jeg har lagt 2 lag 5cm plater oppå hverandre og hengt de vannrett i skråtaket for å fjerne "spissen". Jeg hadde 17dB i forskjell fra sweetspot og opp i skråtaket over høyttalerne. Følte det manglet noe i mellombassen(rundt) 100-200Hz og den kom tilbake til sweetspot.

Førsterefleksjoner:
    Jeg var helt newbie på lyd før jeg begynte med loftstua mi og etter at Acoustic Tuning lærte meg litt om førsterefleksjoner, har jeg kledd skråtaket med 14 76x76cm plater som gir et hav av forskjell: Bedre holografi, mer høyde/dybde, skiller bedre på musikerne, m.m. Skal settes i "speilbildet" fra høyttalerne på veggen bak de, på siden og i taket. Teppe på gulv tar refleksjonene derfra.

En ting til som kanskje er et litt mer ekstremt tweak:
    Har røsket ut delefiltrene på Matrixene mine og gått for aktiv deling. Dette krever 3 forsterker-kanaler pr. høyttaler og en haug med kabler, men det var verdt det. Mye mer av alt det jeg nevnte over og man kjenner at forsterkerne har mye mer kontroll over elementene. Alt spiller åpnere og friere på alle måter:-D

Jeg benytter også granittplater og spikes under høyttalerne. Gikk fra dempeputer til dette og det var en stor målbar forskjell pr. høyttaler. Mye jevnere kurve, spesielt i bassen.

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mor10
    Jeg har lagt 2 lag 5cm plater oppå hverandre og hengt de vannrett i skråtaket for å fjerne "spissen".
    Den tar jeg! Takker :-D

Intermediate hagr sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fin guide..

Bra initiativ

Eneste tipset jeg har er å enten dælje huet i et steinbord 10-15 ganger eller bælme en halvflaske tequila... da høres alt like jævli ut uansett

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •