Hvorfor kjøpe dyre spikes?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer bjarne88 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvorfor kjøpe dyre spikes?

Hvorfor er dyre spikes bedre enn billige? eller er de det? det er vel bare metalkjegle? eller?

Active Idiss sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    395
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer vel til ann på hva du legger i dyra spiks?

Jeg har sjøl Soundcare spiks under allehøyttalerene min og syns det hjalp uttrulig mye på lyde, så er det vel en bra Tweak til en ikke alt for dyr pris?

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror han mener hva som er forskjellen på vanlige spikes (ca15-20kr på Eltek) kontra dyre spikes som du får kjøpt på Hifiklubben.

Selv tviler jeg på at det er noen lydmessig gevinst på å kjøpe DALI spikes til flere hundre kroner kontra spikes til 19kr stk(da får du også med utstyr til å feste den med) på Eltek.. Selv bruker jeg den siste varianten.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eneste som duger er Nordost Pulsar Points Titanium, alt annet gir dårlig lydbilde :roll: Har eltek spikes selv, tror det er liten forskjell på spikes, men jeg tror det forskjell på spikes og andre dempeanordninger som f.eks. vibrapod og dempeputer.

Intermediate Zamot sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tipper det er liten forskjell i lyden på spikes, men f.eks. soundcare har en annen fordel ved at den ikke riper opp gulvet og det er lett å flytte på høyttalere uten å måtte kåle med tabletter eller lignende.
    Men soundcare har også fått skryt for god lyd, men om de virkelig er bedre enn billige/andre er ikke jeg overbevist om...

En annen ting er (kanskje) at billige spikes er laget av dårligere materiale og spissen ikke er/blir like spiss etter hvert. Kanskje. Mest sannsynligvis så lite at det neppe er hørbart.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trodde spikes skulle hindre/redusere vibrasjoner til gulvet fra høyttalerne, samt medføre at høyttalerne står stødig. Jeg kan ikke skjønne at billige spikes skal være dårligere enn dyre, dersom de gjør samme jobben. Materiale, utseende og festeanordning betyr vel en del ?

Jeg har kjøpt spikes fra Biltema til kr 149 for 4 stk (=37,5/stk) til min subwoofer. Disse fungerer utmerket, og har i tillegg innebygget justeringsmuligheter (skruemekanisme). Dette er ganske greit dersom gulvet ikke er 100% i vater, noe som mitt flisegulv ikke er i nærheten av.

Jeg tror du skal ha gullører for å høre forskjell på spikes, men velbekomme til de som har det :wink:

Newcomer Mithrandir sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    239
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke prøvd Biltema spiksene, men det ser jo ut som kontaktflaten mellom spike og underlag er veldig stor. Er ikke da hele vitsen borte??

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spikes hindrer ikke vibrasjoner i å spre seg, det er en myte. Kun dempeputer gjør det. De virker vel mer på den måten at høyttalerne står støere og får bedre "fraspark" eller hva?

Jeg fikk testet dette i praksis da badene i blokka ble pusset opp her forleden. Da de drev og pigget opp de gamle flisene og det gamle betonggulvet på badet så ristet det SKIKKELIG i hele leiligheten. Jeg forsøkte da å legge handa på subben (på Soundcare spikes), på fronthøyttalerne (Tema Isolator dempeputer fra Eltek) og diverse møbler, vegger, gulv, etc. Det var absolutt INGEN merkbar forskjell på vibrasjonene i vegger, gulv, stuebord etc. og subben. Men da jeg la handa på fronthøyttalerne kunne jeg ikke kjenne antydninger av vibrasjoner engang.

Jeg har nå byttet til Tema Isolator under subben, og merker tydelig forskjell når jeg sitter i sofaen. Filmopplevelsen er betydelig "kjedeligere" fordi jeg kjenner nesten ingen vibrasjoner i sofaen lenger. De små vibrasjonene som kjennes kommer antakelig fra de 4 bakhøyttalerne og gjennom lufta. Lydmessig hører jeg ikke noe særlig forskjell, men jeg tipper at naboene gjør det. Hadde jeg ikke bodd i blokk hadde dempeputene forsvunnet ganske kjapt, nå får jeg vel bare konstatere at romperister er neste på oppgraderingslista istedet

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •