Brukerveiledning lydtrykksmåler - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4
Viser resultater 61 til 72 av 72
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Billig og bra

Tillater meg å anbefale denne måleren som kan kjøpes hos Clas Ohlson:
    Artikkelnummer 36-1604
    Clas Ohlson - Lydmålere Måleinstrument Måleverktøy El og elektronikk

Koster under tusenlappen og holder målestandard klasse II. jeg bruker den nesten daglig sammen med måleprogrammet Winmls... Morset Sound Development - WinMLS and WinFLAG

Hilsen AudioFixer

Active HKviking sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    448
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tes

Noen som kjenner til produktene fra TES??

TES Electrical Electronic CORP.

Newcomer CookieMonzta sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

RS pekende opp,på skrå eller rett fram?

Heisann godtfolk.

Som tittelen antyder,så lurer jeg litt på dette.Har trålet dette forumet for svar,men jeg har ikke funnet noe entydig svar på dette.

Hva sier ekspertene? Hvor "følsom" er egentlig denne RS`en?

mvh
    CookieMonzta

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man benytter som regel en slik måler til å registrere trykket fra fronter og/eller sub.
    Det spiller "relativt" liten rolle hvordan man retter den, men i følge manualen, skal du rette den enten rett opp eller i omlag 45 graders vinkel.

Gjør gjerne noen forsøk. Jeg tror ikke du opplever så veldig store avvik.
    Husk også at ørene våre gjerne er plassert på siden av hodet, og således fanger opp det meste av informasjon som kommer sideveis...

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Man benytter som regel en slik måler til å registrere trykket fra fronter og/eller sub.
    Det spiller "relativt" liten rolle hvordan man retter den, men i følge manualen, skal du rette den enten rett opp eller i omlag 45 graders vinkel.

Gjør gjerne noen forsøk. Jeg tror ikke du opplever så veldig store avvik.
    Husk også at ørene våre gjerne er plassert på siden av hodet, og således fanger opp det meste av informasjon som kommer sideveis...
    Takk for rask tilbakemelding!

Jeg skal kalibrere sub`en med denne RS`en. Har brukt den før,pekende i ca 45 graders vinkel fremover. Det er det at jeg har lest flere steder at folk ikke er enige om dette med vinkling,derav spørsmålstillingen.

Hvis det ikke gjør noen vesentlige utslag ved målinger,så kommer vel det på det samme hvilken vei den "peker"?

mvh
    CookieMonzta

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tilting av RS under måling

Har målt subben i rommet mitt med RS, og da vannrett fra sweetspot på tripod mot lerret. Kikket i instruksjonen og fant ikke noe om tilting eller andre grader . Har just ommøblerert pga mye tap av bass i 40hrz området i gammel sweetspot. Skal gjøre nye målinger i helga.

Andre gode tips? 8)

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av runefilm
    Har målt subben i rommet mitt med RS, og da vannrett fra sweetspot på tripod mot lerret. Kikket i instruksjonen og fant ikke noe om tilting eller andre grader . Har just ommøblerert pga mye tap av bass i 40hrz området i gammel sweetspot. Skal gjøre nye målinger i helga.

Andre gode tips? 8)
    Bruk ørene å plasser høytalerne der de "låter" best FØR du begynner med målinger,man sparer seg for mye bæring og ukvemsord.

mvh
    CookieMonzta

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Måling med RS

Jo takk for rådet. Fått min del av vond rygg pga bæring av sub. :cry:

Har nå vendt min kinosal 90`for å få ny sweetspot nærmere vegg. Av ulike grunner ( som jeg ikke forstår annet enn at bølgene bare ikke passet det stedet ) var tidligere sweetspot en stort "hull" vedr bassområdet. De råmålingene i nye sweetspot viste en mye jevnere kurve i området 10-100hrz enn den gamle sweetspot + at behovet for gain fra sub var mye mindre. Resultatet var som ønsket: jeg fikk beholde bassen i rommet og slipper å plage kona.:-D

Etter kalibrering ville onkyoen 876 forsterke subben med +7,5. Det ble rett og slett for mye og halverte den. Hele registeret er også mye jevnere nå i ny sweetspot + at målingene var høyere enn 75db slik at en kalibrering vil enkelt legge dem ned og jevne dem Så på måling med EQ i gammel sweetspot at der hvor kurven var over la den enkelt ned kurven til veldig jevnt 75 db, mens der hvor det duppet(falt) klarte den kun løft på 6-7 db.

Har laget en tegning av rommet slik det var før, samt lagt inn målingene i dataprogrammet som SVS har på sine sider, som også har en korrigering av C-weighting. Skal legge dem ut om det er ønskelig. (Må bare finne ut hvordan det gjøres først.) Hadde også vært moro med kommentarer på dem. Synes forskjellene var helt enorme!!!8)

Vedlegg 44176

Vedlegg 44177

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av runefilm
    Jo takk for rådet. Fått min del av vond rygg pga bæring av sub. :cry:

Har nå vendt min kinosal 90`for å få ny sweetspot nærmere vegg. Av ulike grunner ( som jeg ikke forstår annet enn at bølgene bare ikke passet det stedet ) var tidligere sweetspot en stort "hull" vedr bassområdet. De råmålingene i nye sweetspot viste en mye jevnere kurve i området 10-100hrz enn den gamle sweetspot + at behovet for gain fra sub var mye mindre. Resultatet var som ønsket: jeg fikk beholde bassen i rommet og slipper å plage kona.:-D

Etter kalibrering ville onkyoen 876 forsterke subben med +7,5. Det ble rett og slett for mye og halverte den. Hele registeret er også mye jevnere nå i ny sweetspot + at målingene var høyere enn 75db slik at en kalibrering vil enkelt legge dem ned og jevne dem Så på måling med EQ i gammel sweetspot at der hvor kurven var over la den enkelt ned kurven til veldig jevnt 75 db, mens der hvor det duppet(falt) klarte den kun løft på 6-7 db.

Har laget en tegning av rommet slik det var før, samt lagt inn målingene i dataprogrammet som SVS har på sine sider, som også har en korrigering av C-weighting. Skal legge dem ut om det er ønskelig. (Må bare finne ut hvordan det gjøres først.) Hadde også vært moro med kommentarer på dem. Synes forskjellene var helt enorme!!!8)
    Hvor stort er rommet ditt? Jeg bruker en fin kalkulator for å beregne rom-nodene i mitt rom.Sjekk denne: hunecke.de | Room Eigenmodes Calculator

Nå vet jeg ikke hvordan du gjennomfører dine målinger,men jeg bruker REW og Radioshack. Rew er ett genialt program til kalibrering,spesielt i de lavere frekvenser.

Med dette programmet(gratis forøvrig) så kan man også få ett vannfalls-diagram osv.Les deg gjerne opp om dette emnet hos : REW Forum - Home Theater Shack

Forøvrig finnes det en kortfattet guide her på forumet om emnet: http://avforum.no/forum/guider-audio...eq-wizard.html

Gjerne kom med dine målinger,så får vi se på de!

Ett lite tips til slutt; stol på dine ører,ikke se deg blind på målinger.Målinger kan gi deg en pekepinn hvor "landet" ligger,men det er ørene som bestemmer til slutt.
    Lykke til!

mvh
    CookieMonzta

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er målingene i ny og gammel sweetspot. samme gain på sub. målt i 75 db i gammel sweetspot. lik avstand til hjørne og bakvegg( bare en annen vegg.flyttet til venstre sidevegg fra orginal plassering.)

Rommet er 5,05 x 3,85 x 2,25 høyde. Tak er 20 cm isolasjon, lydbøyler og dobbel gips + 6 cm under gipsen henger glava lydhimling 2 cm i hele taket.
    vegger er gips og huntonitt med 10 cm dobbel lydvegg ved innervegger. Døra og pulten) Yttervegger har 25 cm mur bak(bak lærret gammel sweetspot og vindusvegg. (Prøvde å få det til på tegningen overfor)

Det er en annen opplevelse å høre registeret nå. prøvelyttet i dag. Føler jeg har truffet bedre med plasseringer nå.

Ang bruk av Audyssey EQ. Audyssey sine sider legger opp til andre plasseringer under måling og kalibrering enn det Onkyo 876 mener i sin instruksjonsbok. Hvem skal jeg følge? Blir andre steder anbefalt å bruke alle 8 punktene, men onkyomanualen viser bare inntil 7 og en annen rekkefølge på plassreringene!!!

:-D Vedlegg 44191

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    heisann godtfolk.
    Jeg har i lengre tid irritert meg over at digitale radioshack måleren ikke er lineær over 2khz. Men nå har eg tatt saken i egne hender og utvidet kalibreringsfilen. Jeg fant en graf som viser RS sin lineæritet fra 10 til 20khz, og utifra den har jeg lagt til en del kalibreringspunkter opp til 10khz. Så med den nye kaliberingsfilen har RS en nøyaktighet på +-1-2db fra 2 til 10khz. Enjoy!

For å bruke filen må du først endre filtypen til .cal istedet for .txt, last den deretter inn i REW.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking Endelig!!!

Hadde et par dårlige kompiser med gode ører til lydjustering og tuning i går kveld. Magisk! Nå sitter plutselig alt.

Med musikk i direct mode var vi faktisk nede å kjente på om subben var med å trykke bass eller ikke. Det var den heller ikke!!! (har tidligere ikke hatt bass i det hele tatt uten en stor sub med mye gain, så nå sparer jeg også kona for mye romling å bass i resten av huset!!!:wink: )

Nå jobber høytalerne og stereooppsettet som om det var et annet anlegg i et helt annet rom. Det var formidabel forandring hvor hele registeret bare åpnet seg og gav kontrollert og god lyd. Et bassområde som gir lyd langt nedover det som forventes av høytalerne,samt med fylde og kontroll. Skal ta en ny kalibrering igjen, men utgangspunktet er jo en annen verden før den gjøres så jeg har stor tro på at jeg har klart å makse lyd i rommet med det anlegget jeg nå har.

Kan slappe av nå å begynne å nyte musikk og film. Ikke bare irritere seg.
    8) :grin: :grin: :grin: :grin: :grin: :grin:

RS målingene var det som satte meg i gang med å ville flytte sweetspotten og "kinosalen" 90 grader, fordi den gamle sweetspoten hadde så dårlig lyd i alle områder. Resten tok kalibreringsplater og gode ører.

Hadde ikke trodd det skulle bli slik forskjell på å ommøblerere, men det gjorde det. Moralen er å prøve ut rommet på mange måter før lerret blir spent på veggen.

Gleder meg til film i kveld:-D

Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •