Brukerveiledning lydtrykksmåler - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 72
    Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Godt å høre at det ikke bare er jeg som er en "pingle". Jeg liker bass veldig godt, men det kan bli for mye buldring. Når det gjelder korreksjonstabell for Radioshack måler, så tror jeg ikke det finnes tilsvarende for Eltek måler (analog).

Jeg har brukt DVE for å stille inn lydtrykk. Testet mot Van Helsing i går, og synes at subben må justeres ned 2-3 db (minst). Dette er på relativt høyt lydnivå.

Ellers så er det stor forskjell i bassen dersom jeg flytter meg fra sweetspot. Det er mindre bass dersom jeg flytter meg 1-2 meter til venstre i rommet. Men jeg sitter alltid i sweetspot, så det er egentlig ikke mitt problem :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    526
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AlexFersom du tenker på analog Velleman så måler den likt som Radioshacken jeg har lånt tidligere,så du kan nok bruke korreksjonstabellen.

Intermediate tommy_sn sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal måleren rettes fremover, eller rett opp?

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tommy_sn
    Enten må du rette den direkte mot den høytaler som gir lyd, ellers rett opp ved alle høytalerne.
    Dette fordi hvis du har den rett fram, må bakhøytalerne spiller en del høyere for å få samme ustslag gjennom mic-en som står framover.
    Siden vi ofte sitter nærmere bakhøytalerne enn frontene vil dermed man få en dobbel negativ effekt i form av at bakhøytalerne blir justert for høyt, og at vi sitter nærmere dem.

Jeg retter måleren loddrett mot taket og justerer alle høytalerne til å gi lik verdi på måleren.

Intermediate akke sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tor rasmussen
    Sitat Opprinnelig postet av tommy_sn
    Jeg retter måleren loddrett mot taket og justerer alle høytalerne til å gi lik verdi på måleren.
    På DVE sier de at det er slik det skal gjøres ja.

Active
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nettopp kjøpt meg en lydtrykksmåler, og har nå brukt DVE til å justere lydnivået på høyttalerne. Det jeg lurer på, er om det er Band Limited eller Full Bandwith jeg skal bruke når jeg måler. Jeg håper og tror at det er sistnevnte, for når jeg brukte Limited Band, så måtte jeg skru opp volumet noe så voldsomt for å oppnå 75dB (referansenivå).

Active
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et kjapt spørsmål; Når DVE snakker om referansenivået 75dB, er det da snakk om lydnivået for å ta målinger med lydtrykksmåler, eller er det snakk om lydnivået for å se film?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lydnivå for kalibrering.
    Hvis det kun er lydtrykk fra de forskjellige høyttalerne du skal justere, er det null problem å gjøre det på et litt lavere volum. Jeg pleier å ligge rundt 70 db, når jeg justerer.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Active
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for rask hjelp!

Ok, da er det greit. Jeg trodde først at det var snakk om referansenivå for å se på film som DVE anga, og da ble jeg litt skremt.

Active wolfer sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lyd måling

Hay, jeg ser dere snakker om måleutstyr her, hva er poenget egentlig? stoler dere ikke på egne ører heller?, eller? jeg synest det beste kalibrerings utstyret jeg har er egne ører..:grin: og det koster heller ikke 10000,-kr i innkjøp..:? er det hifien derest så er så dårlig att dere ikke tror hva dere hører eller?

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå koster vel ikke en lydtrykksmåler 10.000kr, wolfer.. Du kommer aldri til å klare å få det bra til ved kun å bruke ørene. Spesielt vanskelig er det å finne peaker og dipper i frekvenskurven. Du har kanskje såpass peiling at du kan høre akkurat hvilken frekvens som peaker eller dipper ?

Har ikke lydtrykksmåler selv enda, men må skaffe meg en. Er helt håpløst å integrere subben skikkelig uten.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wolfer
    Hay, jeg ser dere snakker om måleutstyr her, hva er poenget egentlig? stoler dere ikke på egne ører heller?, eller? jeg synest det beste kalibrerings utstyret jeg har er egne ører..:grin: og det koster heller ikke 10000,-kr i innkjøp..:? er det hifien derest så er så dårlig att dere ikke tror hva dere hører eller?
    Hyggelig å treffe en med gullører. Det er klart at når man har ører som registrerer absolutt lydtrykk så trenger man ikke lydtrykksmåler. Vi som ikke har så god hørsel synes det er praktisk å justere inn lydtrykket i hjemmekinoen til et nøytralt utgangspunkt, for deretter å justere etter smak. Har selv forsøkt å justere med ørene som måleinstrument, og jeg er som regel 2-4dB feilinnstilt i forhold til lydtrykksmåleren på en eller flere høyttalere, spesielt når det gjelder høyttalere som dekker litt ulikt frekvensområde og har litt ulik klangbalanse (typisk bakhøyttalerne og subwooferen). Fordelen er et mer sammenhengende lydbilde, og når man bare bruker ørene er det lett å høre at noe er feil, men ikke så enkelt å plukke ut hvilken parameter som skal justeres når 5 høyttalere av varierende størrelse og plassering skal spille sammen. For meg er lydtrykksmåleren et must for optimalisering av lydbildet.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk å posisjonere deg selv på nøyaktig samme sted for hver frekvens du måler. Dette fordi din egen refleksjonsevne (eller dempingsfaktor) påvirker resultatet. Dette ser du lettest rundt 1000Hz. dersom du beveger deg litt mens tonen kjøres, vil du oppdage at utslaget varierer enormt. Derfor er 1000Hz ikke spesielt nøyaktig, og heller ikke noe jeg benytter i mine egne kurver.

Imidlertid er det nyttig å gå såpass høyt som 500Hz - dette fordi man da ser hvor høyt subområdet (i dette tilfellet et utvidet begrep; opp til 200Hz) spiller ifht. høyere frekvenser.

Kjør først et testsignal på omlag 100Hz og hold utgangsnivået slik at du havner på omlag 70-75dB på måleren. Deretter kjører du målingene som normalt.

Du vil merke at dersom du har et trehus så vil et hvert tramp i gulvet slå ut på måleren. Jeg har forbannet mer enn ett barn som har galoppert opp og ned trapper mens jeg har vært opptatt med målinger.... ;-)

I slike tilfeller KAN det være nyttig å bevege seg litt opp i styrke.

Når du kommer ned under 20Hz vil det for mange være nødvendig å øke volum på forsterker for å i det hele tatt få målt resultat. Da går du bare 10dB opp på forsterker og trekker fra det samme på resultatet! Enkelt og greit.

PS: Husk å ha sterke nok batterier i måleren.

PS2: Jeg har både analog og digital måler fra RadioShack, og i en test av disse var det marginale forskjeller mellom dem. Har dog mest tro på resultatet fra den analoge. De er like helt ned til omlag 30Hz. Deretter er det et ørlite avvik.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker du enkelttoner for nivåkalibrering, Roko? Jeg kjører alltid med pink noise testsignal. Det aktiverer jo alle frekvensene samtidig...

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjører pink noise for kalibrering av nivået høyttalerne imellom, men det er gjerne to utgaver av disse der den éne også har med lavfrekvente toner (white noise?). Denne opplever jeg som mindre gunstig da målernivået (utslaget) varierer konstant under målingen.

På sidelinjen:
    Dette med målinger av høyere (og lavere) frekvenser skjer selvsagt med enkelttoner. Det er ofte et problem at refleksjoner og hull forekommer på grunn av litt feil plassering av både høyttalere og møbler. Hvordan sofa eller stoler er plassert påvirker mye hvordan frekvensspekteret blir. Dessverre et større problem enn de fleste (heldigvis) er klar over, og derfor noe man bare får erkjenne og leve med. Det er selvsagt ikke lett å få i både pose og sekk - men har man et hav av tid så er det bare å gyve løs på oppgaven... ;-)

Active wolfer sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lydtrykks måler

Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Eller du kanskje heller litt i "min" retning, på at en ikke trenger å ha en enorm dundrebass for å ha god lyd......... Tror også på å bruke målere med fatning, og at ørene og smaken ikke nødvendigvis er så dårlige hjelpemidler som andre vil ha det til..... :wink:
    Hei igjen..det fiinnest nesten ett gratis verktøy for lydtrykks måling.. en ørene er bra, det andre er og sette opp stearin lys opp i rommet, dær hvor flammen blaffrer mest er den lavest frequensen..jeg vil tro att mange er langt på vei og finne hvor det er mest idielt for lyd i rommet, lyset lyger ikke det sier det meste om rommet..det er bare det og skjønne hva lyset\flammene og varmen sier om akustikken og lyd forholdene i det aktuelle rommet..:razz:

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wolfer
    Hei igjen..det fiinnest nesten ett gratis verktøy for lydtrykks måling.. en ørene er bra, det andre er og sette opp stearin lys opp i rommet, dær hvor flammen blaffrer mest er den lavest frequensen..jeg vil tro att mange er langt på vei og finne hvor det er mest idielt for lyd i rommet, lyset lyger ikke det sier det meste om rommet..det er bare det og skjønne hva lyset\flammene og varmen sier om akustikken og lyd forholdene i det aktuelle rommet..:razz:
    Nå blir det avansert gitt !!!
    Prøv du å måle bassrespons med ørene og da sammenlikn med målingen fra en målemikrofon, tror du vil blive overrasket !!!

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Ja, det var det jeg trodde også, men jeg lå opp til 2 dB feil sideveis og 4 dB feil mellom front og bakhøyttalere. Det ble vanvittig mye bedre surroundlyd når spesielt balansen mellom front og bakhøyttalere var korrekt.
    Dette opplevde jeg også. Man skal tydeligvis ikke stole på ørene om man ikke har en referanse å sammenligne med. Etter en runde med lydtrykksmåleren ble det en helt annen dynamikk i surrounden
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Newcomer COSSIERS sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

db måler

Hvor kan man evt. få kjøpt en rimelig slik måler .
    Veldig takknemlig for svar

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0