REW måling/ akustiske tiltak - nybegynner! - Side 3
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 49 av 49
    Sitat Opprinnelig postet av kane7 Vis post
    Når du setter testtone til on og så går inn på sub i configuration, ikke på measure, kommer ikke tonen da kun i sub? Det gjør det ihvertfall på vår Rx-v 781 og jeg mener å huske at det samme var tilfelle med Rx-v 3900 også...
    Dette fungerte på front, center og surround.. Helt dødt på sub selv om det står at den sender test tone på sub...

Sitat Opprinnelig postet av Bein Vis post
    Dette fungerte på front, center og surround.. Helt dødt på sub selv om det står at den sender test tone på sub...
    Men det låter i subben når du kjører testtonen på measure? Altså da alle kanaler spiller etter tur?

Fikk det til.. Måtte ned på -4 db på forsterkeren før jeg fikk liv i subbene overhode ...

Gjort følgende ;
    Stilt inn frontene med test tone til 75db (SPL meter og umik)
    så en og en sub til ca 72db (SPL meter og Umik)
    Slått så på begge og fikk rundt 75-76db..
    Kjørt YPAO
    Endret til small manuelt
    Kjørt REW måling (vedlagt)

Den setter fortsatt sub til -10...
    Subbene er også koblet på samme utgang, det er to utganger på 2060 men i "STRAIGHT" mode som jeg bruker til musikk bruker den kun SUB1

Ikke mulighet til å teste musikk nå, men grafen ser vel bedre ut ? Ser vel ikke bra ut mellom 80-100 ( som sikkert er viktig), men har jo flatet ut litt mer andre steder..
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Klikk på bildet for å se en større utgave

Navn:		sub cal 2060.jpg
Visninger:	72
Størrelse:	57.8 KB
ID:		123399  

Det ser jo rimelig bra ut til 60Hz, hva med å prøve å sette delingen der?

Det ser jo rimelig bra ut til 60Hz, hva med å prøve å sette delingen der?
    Faktisk et glipp den siste.. Jeg hadde bare satt på deling på 120hz men klart å sette de tilbake til Large..

Så her ser du Large mot small 120hz crossover
    Og 120hz mot 60hz crossover

Ikke verdensmester i å lese REW enda, så hvem burde tolkes som best ? (kan ikke kjøre lyttetest nå )

Liker heller ikke at AVR setter sub til -10 etter YPAO, det er jo max..

Burde jeg prøve Flageborg sin multi sub kalibrering guide ? Den tar jo hensyn til fase også..
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Klikk på bildet for å se en større utgave

Navn:		120vs60.jpg
Visninger:	58
Størrelse:	50.5 KB
ID:		123400   Klikk på bildet for å se en større utgave

Navn:		smallvslarge2.jpg
Visninger:	60
Størrelse:	51.7 KB
ID:		123401  
    Sist endret av Bein; 01-20-2017 kl 01:30

Det er lettere å ta ned topper enn å trekke opp dipper, men ta kvelden nå og kjør musikk når huset våkner til liv igjen. Det er tross alt musikk du skal høre mest på fremover, ikke testtoner

Det er lettere å ta ned topper enn å trekke opp dipper, men ta kvelden nå og kjør musikk når huset våkner til liv igjen. Det er tross alt musikk du skal høre mest på fremover, ikke testtoner
    testet litt musikk nå, litt mer snert i bassen dog ikke helt i mål
    Sub volum virket ørlite for høyt vil jeg tro ( logisk da YPAO maxer ut på -10db)

Bassen er også mer "ren" på høyt volum ved crossover på 120 enn på 60hz..

Så hva blir veien videre ? Kjøre frontene høyere enn 75db før jeg justerer inn subbene til 72db ?
    Eller prøve Flageborg metoden og se om kanskje fase spiller inn også ?

Jeg synes det virker rart at YPAO sier at du skal -10dB ned når du har kalibrert subwoofer nivå til 75dB med SPL meter.

Kanskje du kan prøve å justere den ene aller andre subwooferen litt sideveis. Relativt små justeringer kan gjør en del utslag dersom sitteposisjonen din treffer litt feil med tanke på topper og dipper. Det er egentlig kun mulig å ta ned topper med romkorreksjon. Sitter du i en kansellering vil denne kansellere uansett hvor mye energi du putter i rommet. Det ser jo ut som om det skjer noe mellom ca. 60 og 90 Hz. Prøv å flytt litt på subwooferne og se om du får bedre resultat.

Ellers må du jo bare prøve en annen metode. Får du bedre resultat så er det jo det bra.

Sitat Opprinnelig postet av LL Vis post
    Jeg synes det virker rart at YPAO sier at du skal -10dB ned når du har kalibrert subwoofer nivå til 75dB med SPL meter.

Kanskje du kan prøve å justere den ene aller andre subwooferen litt sideveis. Relativt små justeringer kan gjør en del utslag dersom sitteposisjonen din treffer litt feil med tanke på topper og dipper. Det er egentlig kun mulig å ta ned topper med romkorreksjon. Sitter du i en kansellering vil denne kansellere uansett hvor mye energi du putter i rommet. Det ser jo ut som om det skjer noe mellom ca. 60 og 90 Hz. Prøv å flytt litt på subwooferne og se om du får bedre resultat.

Ellers må du jo bare prøve en annen metode. Får du bedre resultat så er det jo det bra.
    Dette er jo forsåvidt riktig, men ofte er dipper i dypbassområdet minimum fase. Da er det ingen problem å heve en dip annet enn at det sluker headroom. Dette sees jo ganske lett på GD plottet med excess GD.
    Akustikk, [SIZE=4]Akustikk, [SIZE=6]Akustikk!
    [SIZE=2]
    Min tråd: http://avforum.no/forum/hvilket-utst...ml#post2045901

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Lignende tråder

1. Akustiske tiltak - forslag? / REW måling
    By Halair in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 42
    Siste melding: 09-15-2014, 10:19
  2. Hjelp til akustiske tiltak
    By ChrisHesby in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 0
    Siste melding: 02-28-2013, 19:55