REW måling/ akustiske tiltak - nybegynner! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  2
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 49
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Takk for kjempesvar LL!!

Sitter med det nå, skal jeg koble REW direkte mot en og en sub for å stille inn eller via forsterkeren ? I så fall, hvilken DB skal jeg stille den inn på da ?
    Sikkert idiot spørsmål

DB meter i REW hopper jo som en gal også, noen måte jeg får den mer rolig ? Lettere å finne 72 db da

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,913
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare kjør test tone fra receiveren og så justerer du gain på subwooferen til du treffer ca. 72dB. Du må måle dB i lytteposisjon.

dB måleren vil hoppe litt, så helt nøyaktig blir det ikke. Bare treff sånn ca.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DET ga et markant løft i lydbildet LL!!! Håper bilde viser hva jeg hører (1/24 glatting)

Venter med fin tuning til jeg får inn nye forsterkeren (forhåpentligvis i dag).

Ikke skjønt hvordan jeg kan få overlappende målinger i waterfall, men vil tro det er bedre.

Går vel snart i gang med å bygge om alle akustikk platene mine til 20cm iso + 3 cm luft ( de er nå 5cm iso + 7 cm luft)
    Og får jeg prøve å lage noe hjørnefeller og mulig en stor som kan ligge bak sofaen om jeg finner noen gode DIY oppskrifter (del gjerne om noen har en bra)
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -nysub-plassering-jpg  

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,913
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt å høre at ting ble bedre.

RX-V3800 er jo ikke helt ny den heller. RX-A2060 vil ha mye bedre romkorreksjon (YPAO). Det bør kunne utgjøre en god forskjell det også.

Intermediate Johnnygrandis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    709
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Faller ikke de subbene veldig raskt av da - Er du sikker på at du måler med rette innstillinger ?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Johnnygrandis Vis post
    Faller ikke de subbene veldig raskt av da - Er du sikker på at du måler med rette innstillinger ?
    Om jeg er sikker? Overhode ikke!

Helt fersk med REW så forklar gjerne hvordan det skal gjøres riktig

Intermediate Jan B sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    879
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken tuning har du på SVS'en ? Den burde gå flatt til 20 hz hvertfall.

Se lappen på bilde:

-img_4304-png
    -Triple Atmos Receivers
    -Atmos 13.1.8/DTS:X 9.1.8/Auro 3D 12.1

Min stuekino

http://avforum.no/forum/hvilket-utst...-stuekino.html

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Står på 25 nå, skal teste litt mer mellom 16,20 og 25 når jeg får inn ny forsterker tenkte jeg.

Vet du hvilke porter som skal plugges på de forskjellige innstillingene?

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    879
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det står på lappen: ingen plugger, så skal bryteren stå på 25 hz, 1 plugg=20 hz osv. Jeg har min på 16hz.
    -Triple Atmos Receivers

Min stuekino

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jan B Vis post
    Det står på lappen: ingen plugger, så skal bryteren stå på 25 hz, 1 plugg=20 hz osv. Jeg har min på 16hz.
    Har to plugger, er det samme hvilke av de tre jeg plugger for 16hz ? Gått for 25hz for det meste siden jeg regnet med den spilte litt renere oppover

Edit : Og først nå så jeg du la inn bilde

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    879
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det samme hvilken port du plugger, alle røra er like lange.

Mulig det bare er meg, men synes du mister hovedpoenget med SVS om du bruker høyere tuning. Nettopp det ned mot og under 20 hz er rosinen i pølsa.
    -Triple Atmos Receivers

Min stuekino

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,913
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har liten hensikt å spille så dypt som mulig dersom den andre subwooferen din ikke går like dypt. De bør kunne gjengi mest mulig like signal uten problemer (portstøy, forvrenging, etc.). Hvis ikke er du tilbake til problemet med at du kun har en sub (for eksempel opp til 25Hz). Jeg kjenner ikke specs. på subwooferne dine. SVS'en bør tunes så den er mest mulig lik den andre etter min mening (eller omvendt, men jeg tror SVS'en er mest fleksibel).

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kloke ord igjen LL, oppsettet mitt med 2 sub fungerte ikke særlig med 16hz tuning. (se vedlegg)

Jeg er ikke like fornøyd med ny forsterker som jeg var etter jeg flyttet subs, ikke fått tilbake samme "punchen". Men det tror jeg går på inkompetanse og at jeg må justere subs på nytt uten å helt få det til..

Dvs jeg skjønner at jeg skal stille begge til 72db, men ikke hvordan nivå jeg skal ha på reciever før jeg begynner å justere gain på sub!
    Test signalet fra forsterker går jo via alle kanaler, så jeg prøvde å justere dem til ca 75db for så å dra en og en sub ned til 72..
    Tvilsomt at dette ble riktig da EQ drar sub til -10 etterpå ( og det er max).
    EQ setter også alle høyttalere tilbake til LARGE, så jeg må inn hver gang og endre dem.

Så er det noen som gidder og forklare med teskje hvordan jeg faktisk skal gjøre dette riktig ?

Måler meg frem til 75db ved SPL meter før jeg kjører tester også, er det et optimalt nivå jeg burde bruke hver gang ? (mener noen nevnte 85db)
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -3800vs2060-jpg   -sub-cal-jpg  

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    879
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var dette med SVS'en på framvegg?
    -Triple Atmos Receivers

Min stuekino

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SVS er på bakvegg (bak sofa), 13" Focal Cobolt på framvegg.. Blir ikke pent på bytte plass...

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,913
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bein Vis post
    Dvs jeg skjønner at jeg skal stille begge til 72db, men ikke hvordan nivå jeg skal ha på reciever før jeg begynner å justere gain på sub!
    Test signalet fra forsterker går jo via alle kanaler, så jeg prøvde å justere dem til ca 75db for så å dra en og en sub ned til 72.
    Tvilsomt at dette ble riktig da EQ drar sub til -10 etterpå ( og det er max).
    EQ setter også alle høyttalere tilbake til LARGE, så jeg må inn hver gang og endre dem.

Så er det noen som gidder og forklare med teskje hvordan jeg faktisk skal gjøre dette riktig ?

Måler meg frem til 75db ved SPL meter før jeg kjører tester også, er det et optimalt nivå jeg burde bruke hver gang ? (mener noen nevnte 85db)
    Det skal være mulig å kjøre test-signal til en og en høyttaler fra receiver. Lyd til alle kanaler kan du ikke bruke. Du skal kunne få test-tonen ut til kun subwoofer, så kobler du ut den ene subwooferen ved å ta strømmen på den og deretter bytte til den andre ved å gjøre det samme. Test-tonen fra receiver skal være 75dB. Du skal justerer hver sub til ca. 72dB. Når begge går skal nivået bli ca. 3 dB høyere og da skal du treffe omtrent 75dB. Den subwooferen som står lengst borte fra måleposisjonen må ofte skrus lenger opp på gain og bør derfor kanskje være den kraftigste/beste.

Enkelte receiver modeller krever at du skal sette volumkontrollen på 0 før du kjører test-signal, men det burde være unødvendig på nye modeller. De bør overstyr volumkontrollen når du kjører test toner.

Ikke tenk på 85dB til hjemmebruk. 75dB er korrekt nivå å justere etter.

Du kan godt få avvik i måling for bass da mikrofonene neppe er helt nøyaktige. Vær også obs på at Yamaha YPAO ikke fungerer under 31 Hz. Så her vil den ikke gjøre noen ting. Mener Yamaha har en manuell EQ som kan fungerer til å justere lavere frekvenser.

Høyttalerne skal være small, eller er det omtrent umulig å få til bassen. Overse det Yamaha foreslår og endre dette manuelt. De fleste produsenter gjør veldig mye rart her. Det er bingo hvilket resultat du får på høyttalerstørrelse. Det korrekte er small. Delefrekvens må du finne selv. Ut fra målingene sin over kan det se ut som om du har noen utfordringer opp til ca. 100-120 Hz. Så deling her kan være fornuftig slik at subwooferne kan gjøre det de er gode til.

At du får -10dB justering på subwoofer er helt klart et tegn på at noe er galt. Sannsynligvis er gain stilt at for høyt på disse. Se kommentar over om at du må justere kun sub for seg selv til 72dB. Du må også bruke C-weighted måling, hvis ikke kan det blir helt feil. Dersom du bruker en telefon eller noe sånt til måling så blir det gjerne feil også fordi mikrofonen i telefonen kun er opptatt av stemmer og den ruller kanskje av i bassen. I så fall er den ubrukelig til dette formålet.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vært igjennom meny menyene x antall ganger nå og jeg har kun mulighet til å sette test singnal "on" eller "off".. Det sveiper da igjennom alle kanalene tilkoblet.
    Jeg prøvde også å kjøre test tone via REW og koble ut frontene, men da vil ikke forsterkeren spille lyd ut.

Jeg kan sette pink noise via REQ generator til feks å spille 50hz til 100hz, men er da tilbake på hva referanse nivå på forsterkeren (feks -25db) skal stå til før jeg begynner å justere gain på SUBs

Active
    Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Ålesund
    Poster
    312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du setter testtone til on og så går inn på sub i configuration, ikke på measure, kommer ikke tonen da kun i sub? Det gjør det ihvertfall på vår Rx-v 781 og jeg mener å huske at det samme var tilfelle med Rx-v 3900 også...

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,913
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke om det hjelpe, men se i manual, side 136:

Test Tone

On: Outputs test tones automatically when you adjust the speaker balance or equalizer.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan se ut som det er måten ja! Får ikke testet før senere, men skal jeg stille inn en og en front til 75db først før jeg tar en og en sub til 72? Så det blir samme volum på receiver før jeg justerer gain?

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Lignende tråder

1. Akustiske tiltak - forslag? / REW måling
    By Halair in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 42
    Siste melding: 09-15-2014, 10:19
  2. Hjelp til akustiske tiltak
    By ChrisHesby in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 0
    Siste melding: 02-28-2013, 19:55
  3. Hjelp til akustiske tiltak
    By sndrem in forum Generelt audio og HiFi