Dipp ved 70hz

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11

Tråd: Dipp ved 70hz

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dipp ved 70hz

Har nettopp bygget meg hjemmekino og har fått en lei dipp på rundt 70hz i lytteposisjon. Vist jeg flytter meg litt bak eller litt frem hører jeg masse bass. Men ingenting i lytteposisjonen. Kan dette fikses med bassfeller? Evt hvor mange? Og hvor bør de plasseres?

Rommet har målene 3.63×4.39 og 2.18 høyt

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,835
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette kan fort være kansellering fra frontveggen.... Men du får også romnoder ved 77-78hz fra både høyde og lengdemålene i rommet ditt. Det er dobbelt så langt som det er høyt , og det er ikke helt ideelt...
    Hvor bred er denne dippen? Har du en måling , så legg den gjerne ut.

Bassfeller kan hjelpe en del , men kan du gjøre endringer ved å justere høyttalere og aller helst lytteposisjon , så er det beste sted å begynne.
    ELEKTRONIKK : Marantz AV7704 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , SonyUBP-X8000 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV 4K.

Active
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sleit også med en kraftig dipp i området rundt 70-80hz, som jeg fikk mye bedre men en kombinasjon av bassfeller og prøv å feil metonden for høytaler plassering. koblet vekk sub og plasserte/målte høytalerne hver for seg først. Av basstraps har jeg (på den siden sub også er) 2 stk GIK 244 på siden og 1 stk GIK superbass bak. På andre siden har jeg GIK 242 akustikk panel.
    Marantz 6012+rotel rb1070, Focal Aria 906, SVS SB13-ultra

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,912
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilke høyttalere og sub(er) har du? Hvor er disse plassert?

Ved hvilken frekvens har du satt deling mellom høyttalerne og sub?

Bruker du noen form for romkorreksjon?

Active
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har PSB Image T65 fronter og 1 stk SVS SB13 ultra sub
    la ved en ca tegning av plassering. ikke målsatt da jeg ikke er hjemme, men rommet er ca 4x4 meter

Dipp ved 70hz-rom-png
    litt usikker hva deling står på nå, siden jeg prøvde flere varianter.
    uansett, det som gjorde størst utslag var å jobbe med plassering, store forskjeller bare av å flytte høytaler noen cm.
    fant også ut at problemet mitt ble mindre av å ha høytaler relativt nært frontvegg.

edit: meinte frontvegg, ikke bakvegg
    Sist endret av muuh; 12-02-2016 kl 16:30

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke tatt måling enda. Satt bare på lyd med konstant 70hz og lyden forsvant nærmest totalt i lytteposisjon. Jeg kan flytte sofa bak mot bakvegg. Men da kommer jeg litt feil i forhold til atmos kanalene. Dette er kanskje noe jeg bare må leve med. Jeg bruker rom korreksjon på yamaha 2050. Høyttalerne er arendal sound 1723 tower. Har plugget alle 3 bassportene. Flyttet rundt ganske mye på hlyttalerne uten at det hjalp. Det eneste som hjelper er å flytte meg lengre bak.

Subben (svs-pb12-nsd) måtte jeg sette helt bak i hjørnet pga for liten plass under lerretet. Delingen er satt på 50hz
    Sist endret av tofo87; 12-02-2016 kl 14:42

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan Vis post
    Dette kan fort være kansellering fra frontveggen.... Men du får også romnoder ved 77-78hz fra både høyde og lengdemålene i rommet ditt. Det er dobbelt så langt som det er høyt , og det er ikke helt ideelt...
    Hvor bred er denne dippen? Har du en måling , så legg den gjerne ut.

Bassfeller kan hjelpe en del , men kan du gjøre endringer ved å justere høyttalere og aller helst lytteposisjon , så er det beste sted å begynne.
    Jeg har et 120" lerret som dekker mye av frontveggen. Vil det ha noen hensikt å dempe bak lerret? Eller vil det bare bli reflektert fra lerret?

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,912
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Problemet ditt er nok at du sitter på ett sted i rommet hvor noen frekvenser forsvinner, som du sier rundt 70Hz. Dette kan du ikke behandle i noen særlig grad med bassfeller, med mindre du kan lage noen som spesifikt er tunet slik at de tar end de andre frekvensene til samme nivå. I så fall mister du mye energi i bassen. Null'en kommer av utformingen på rommet ditt + plassering av lydkilden (enten høyttalere eller sub eller begge) + din sittepisisjon, og den er frekvensavhengig. Det gjør at det er mange variabler.

Siden rommet ditt ikke er rekangulært er det omtrent umulig å forutsi hva som skjer i bass-området. Bassen bryr seg nemlig inn om at der du sitter er ca. 4x4 meter. Den bryr seg om hele rommet slik som angitt på tegning din.

Hva kan du så gjøre?

Jeg ville satt alle høyttalere til small og delefrekvensen godt over 70 Hz, f.eks. 100-110-120 eller kanskje enda høyere. På denne måten får du færre variabler (kun sub).

Skru av romkorreksjonen, mens du prøver deg fram. Sett subwooferens fase til 0 og sett nivå på ca. 75dB. Trenger ikke være 100% nøyaktig, men fordel om du treffer sånn omtrentlig.

Deretter kan du enten flytte rundt på subwooferen til du ikke lenger har null'en i din sitteposisjon. Kjør frekvenssveip for å finne en god posisjon. Det du er ute etter er en jevn respons fra 20-100? Hz. Eventuelt kan du la subwooferen stå og så flytte sitteposisjonen din (det første er nok det enkleste). Beste plassering er sannsynligvis ikke på frontveggen mellom høyttalerne. Hvis jeg skal gjette (det er kalkulert gjetting, godt mulig det ikke fungerer i virkeligheten), så vile jeg prøve følgende tre posisjoner:

1. Midt på veggen til venstre for deg når du ser mot anlegget.
    2. Til høyre for deg på bakveggen. Midt mellom veggene på tegningen.
    3. Til høyre for høyre front høyttaler.

Når du har funnet en posisjon for subwooferen som gir deg jevn frekvensrespons, kan du kjøre auto-oppsettet på receiveren. Aksepter avstanden som den foreslår for subwoofer, selv om det kan virke rar. Ikke mål avstanden til subwoofer selv. Kjør romkorreksjonen i receiveren.

Ellers:

Bassfeller vil ikke skade. I de fleste rom så kan disse plasseres overalt hvor flere flater møtes. De er mest effektive i hjørner der vegg møter vegg mot gulv eller tak. Her er det flest flater som forsterker bassen og dermed har fellen større effekt. Bassfellene kan plasseres der du har mulighet, men kan med fordel spres ut over rommet. Du kan gjerne ha mange bassfeller, men bør passe seg hvis de er av typen med stor overflate. De vil da også virke godt oppover i frekvensene og rommet kan bli overdempet.

To subwoofere plassert på ulike steder i rommet kan langt på vei jevne ut bass-responsen i rommet. På sikt kan du vurdere anskaffelse av en med noenlunde tilsvarende ytelse som den du allerede har.

Active
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LL Vis post

Siden rommet ditt ikke er rekangulært er det omtrent umulig å forutsi hva som skjer i bass-området. Bassen bryr seg nemlig inn om at der du sitter er ca. 4x4 meter. Den bryr seg om hele rommet slik som angitt på tegning din.
    ser at du refererer til tegning jeg lagde av hvordan mitt rom ser ut, trådstarter har ikke 4x4 meter.

men rådene du gav gjelder vel uansett

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,835
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tofo87 Vis post
    Jeg har et 120" lerret som dekker mye av frontveggen. Vil det ha noen hensikt å dempe bak lerret? Eller vil det bare bli reflektert fra lerret?
    Det vil nok fungere ja. Et lerret reflekterer ikke bass. Men uansett så skal det mye til å få bukt med såpass lave frekvenser , men slike tiltak vil jo ha positiv effekt uansett da.
    Men siden du kun har målt med en 70hz sinustone så kan det jo tenkes at dippen er så smal at den egentlig ikke er merkbart i praksis.
    Du bør få tatt noen skikkelige målinger for å kartlegge dette.
    ELEKTRONIKK : Marantz AV7704 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , SonyUBP-X8000 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV 4K.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ser at jeg må gå til innkjøp av måleutstyr ja. flyttet lytteposisjon 50cm bak og det ble mye bedre både på film og musikk. her mistet jeg dog litt av frekvensen rundt 80-90hz. Mens 50-70 ble veldig mye bedre. Kommer uansett til å gå til innkjøp av tritrapp bassfeller til alle hjørnene.

Lignende tråder

1. Hvorfor så mange får en dipp i området 100 hz
    By McBain in forum Kalibrering/tweaking
    Svar: 4
    Siste melding: 04-10-2011, 21:54
  2. Fjerne dipp ved 110 Hz
    By Biffig in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 2
    Siste melding: 02-27-2008, 19:12
  3. Dipp i volum - spenningsfall?
    By cybervision_ in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 4