Problemer med midbass/punchpass på Klipsch 260f

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2016
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Problemer med midbass/punchpass på Klipsch 260f

Heisann!

Jeg har et stereo-oppsett bestående av Klipsch RP 260f, drevet av Abrahamsen V.2 UP Integrert forsterker med Abrahamsen V.6 Dac. Lydkilde er Spotify på Ipad sendt til Appletv og videre til dac med optisk kabel.

Lyden er klar og fin men jeg er ikke fornøyd med bassregisteret. De laveste frekvensene er igrunnen grei, men det krever endel volum før man kjenner det på kroppen. Midbass eller den såkalte brystkasse-bassen er jeg derimot langt ifra fornøyd med. Den er så godt som fraværende. Lytterommet er en vanlig stue på 15-20 kvm og er helt sikkert ikke optimal men tror heller ikke den skal ta all skylden. Høytalerne er plassert ifra bakvegg innenfor Klipsch sine anbefallinger så vidt jeg vet, (ca 80 cm ifra element til bakvegg/ ca 40 cm fra bassport til bakvegg). De er plassert så korrekt som mulig i en likesidet trekant i forhold til lytteplass. Jeg har lekt med plassering uten større forandring. Har også lekt med demping av passporter uten nevneverdig endring til det positive.

Er det vanlig at Klipsch på stå med full guffe for at man skal få servert bassen? Forsterkeren er ikke den kraftigste, 2x70w ved 8ohm, er den rett og slett for svak? I følge Abrahamsen gutta skulle den være kraftig nok. Det Abrahamsen derimot ikke kan servere så vidt jeg kan se er noe særlig mulighet for korrigering. Ingen crossover eller justeringer overhodet. Kun power av og på og thats about it.

Som nevnt så får jeg med de laveste frekvensene med litt pådrag, mens det er verre med midbass/upperbass. Hva kan dette komme av? Er det mer krevende for forsterker å sørge for frekvensene mellom 80-300hz enn dem fra 70hz og nedover?

Er det noen tiltak som kan utføres som ikke koster millioner? Vil en kapabel sub kunne endre noe? Jeg tanker da særlig på at de laveste frekvensene er tilfredtstillende mens det gjerne er fra en tradisjonell subs øvre arbeidsområde og oppover problemet ligger.

Da jeg er gift og ønsker å forbli det er det desverre uaktuelt og bygge om hele stuen til det ultimate lyttrom med dempematter og og gud vet hva. Finnes det mer tekniske tiltak for å korrigere eller er det rett og slett noe som er fatalt galt med oppsettet mitt?

Må bare presisere at jeg har ikke Master i HIFi, så hold gjerne språket slik at mannen i gaten kan forstå det

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,592
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette kan i stor grad skyldes rommet sammen med plasseringen , pluss at det er begrenset med brystkassebass man får fra 6,5 " elementer.
    Dette er ikke så enkelt å gjøre noe med alltid , så du er ikke alene om å slite med dette problemet.
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , McIntosh C48 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 og Minidsp Nanodigi.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , MA RXFX , MA Apex A-10 , 2 X Arendal Sub 2.
    BILDE : Panasoic ST50 65", Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Syvio HD Mediabox , Apple-TV.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har et rom som er 3.6x4.3 og har alltid hatt lite midbass fra frontene når de står litt ut fra front og sidevegg.
    Testet RF-82 i rommet mitt og opplevde det samme som deg.

Løsningen min ble å lage egne midbass moduler som står oppå subbene i hvert hjørne for å få bedre respons.
    Elektronikk: | Onkyo TX-NR818 | Emotiva XPA-5 | 3xBehringer EPX4000 | MiniDSP | Behringer FBD2496 |
    Høyttalere : | Fusion Tempest 12 | Fusion Alchemy 8 MTM | Fusion Alchemy 8 | 2xCelestion FTR18-4080HDX | 2xAurasound NS18 |
    Bilde: | TW-5000 | Adeo Lerret |

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den gamle Klipsch serien var tunet med mye mer mellombass enn den nye. Den nye er mer korrekt. Kombinert med en plassering som gir deg lite nivå (akustisk problem), så blir det gjerne tamt.
    Du kan prøve å jobbe med plassering, men da er det plassering av sitteplassen som er den viktigste. Plasser gjerne høyttalerne tett inntil vegg i første omgang.

Kommer du ikke mål med det og det ikke er aktuelt med akustiske tiltak, så vil jeg ha vurdert en høyttaler med større elementer og brukt EQ i mellombassområdet. Separate mellombass vil kreve delefilter og kunnskap til å integrere skikkelig.

Lignende tråder

1. Midbass/Trykk
    By Johnnygrandis in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 0
    Siste melding: 09-16-2015, 14:14
  2. help til Midbass
    By maxbass in forum Generelt AV i bilen
    Svar: 3
    Siste melding: 09-10-2010, 17:45
  3. problemer med klipsch ksw-12
    By kimmen in forum Høyttalere
    Svar: 2
    Siste melding: 03-09-2010, 21:32
  4. DIY midbass, På planleggingsstadiet
    By aleksander8 in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 33
    Siste melding: 07-19-2008, 21:24
  5. MBM =MidBass Module
    By Per Thomas in forum Høyttalere
    Svar: 9
    Siste melding: 11-21-2006, 18:50

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine