miniDSP - hvilken versjon?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Intermediate jonia sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

miniDSP - hvilken versjon?

Hei,
    jeg har gjort noen målinger av akustikken i rommet da jeg synes jeg sliter veldig med bassen i rommet mitt.
    Etter å ha søkt litt og lest litt på nettet endte jeg opp med REW (Room Equalization Wizard), et Behringer UCA222 eksternt USB lydkort, og brukte en RadioShack dB måler jeg hadde liggende som mikrofon ved å koble den til Behringer'n analogt.
    Funka som bare det og viste med all tydelighet hvor problemet mitt ligger.

40Hz og 80Hz har et peak på 12dB! Dette ødelegger jo fullstending for nyansene i bassområdet.

Jeg har prøvd å benytte Audyssey romkorrigeringen i receiveren, men for å være helt ærlig synes jeg denne er dårlig da den totalt endrer lydsignaturen på høyttalerne. Jeg får ikke dette til å låte bra.

Jeg har derfor forsøkt å tenke hva annet jeg kan gjøre for å løse problemet, flytte høyttalerne er ikke lett (kona nekter), dessuten vil vel dette bare delvis redusere problemet da rommet nødvendigvis peaker på disse frekvensene uansett?

Jeg kom over miniDSP og tenkte at dette er kanskje noe jeg kan bruke. Tenkte da å sette den mellom receiver pre-out og effektforsterkeren til frontene slik at alle kilder nyter godt av korreksjonen. Jeg ønsker ikke å gjøre noe med frekvensene utover basskorrigeringen (holde korreksjonen under 200 Hz). Det blir for vanskelig, samt at lydsignaturen lett mistes fullstendig hvis jeg roter for mye med dette (særlig også med tanke på at min RadioShack neppe er så veldig nøyaktig i utgangspunktet).

Så tilbake til spørsmålet, hvilken versjon av miniDSP vil løse mitt problem best (hvis det i det hele tatt er noen god løsning)?<br>Jeg tenker da blant annet på input sensitivitet og videre justeringsmuligheter med PEQ (parametrisk equalizer).

Vil en miniDSP 2x4 med 2x4 advanced plug-in løse problemet greit? Eller bør jeg gå for den nye HD versjonen?

Ønsker å holde prisen nede selvfølgelig, men må jo ha en komponent som ikke "ødelegger" lyden forøvrig.
    Jeg har ikke sett noen profesjonelle tester av miniDSP og vet ikke hvordan den oppfattes av de audiofile. Kunne vært interessant å hørt en proff test av denne enheten. Jeg vet jo at det snakkes mye om faseproblemer relatert til romkorreksjon, men hvordan dette stiller seg i praksis vet jeg ikke. Vil jeg kunne høre forringelse av lydkvaliteten med en slik enhet, særlig hvis den settes til kun å korrigere bassen?

Mange spørsmål her, men håper dere kloke hifi hoder der ute kan hjelpe meg litt på vei. :-)

Hilsen

Jon

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,664
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bytt til Yamaha , da kan du redusere kun disse peakene å la resten være som det er hvis det er sånn du liker det best.
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer vegardxf sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan Vis post
    Bytt til Yamaha , da kan du redusere kun disse peakene å la resten være som det er hvis det er sånn du liker det best.
    Har man mulighet til og justere så nøyaktig at man kan ta ned så spesifikk peaker på alle yamaha recievere?
    Spør siden jeg på min (litt eldre) Denon bare får ett par utvalgte frekvenser jeg kan styre litt opp og ned.
    LG 70UH700. KenKreisel x5. Velodyne EQ-Max12. Denon 3311. ATI AT1807. Rega Planar 3. PS4. HTPC. Sony BDP-S3700.

Intermediate jonia sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, kjenner ikke Yamaha sine receivere. Men min Denon X4000 har PEQ også, men den er ikke detaljert nok i valg av frekvenser for korrigering. Har prøvd å bruke denne, men den treffer ikke riktig med korreksjonen. Og Audyssey korrigerer alt for mye så anlegget låter "prosessert", hvilket slett ikke blir bra.

Vurderer også den nye versjonen av miniDSP (2x4 HD) med mulighet for digital inn og med bedre DAC'er. Tenker at det kanskje går an å koble denne inn mellom Apple-TV og receiver inngang slik at jeg kan kjøre optisk ut fra Apple-TV til miniDSP, som så korrigerer bassen og kjører da-ad konvertering før den mater receiveren med analoge signaler. Jeg hører mye på Tidal via mobiltelefon trådløst til Apple-TV, og derfor vil mesteparten av min musikklytting skje via Apple-TV. Til film trenger jeg ikke nødvendigvis å korrigere lyden... en slik løsning minimerer ad-da konverteringene samtidig som jeg vil kunne nyte god at korrigeringene i miniDSP til musikken... Hva tror dere? Eller kunne jeg like godt satt den analogt mellom receiver og effektforsterker så lenge DAC'ene er gode? Det blir en ekstra ad-da konvertering da....

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HD er det beste kjøpet. kraftigere DSP, dobbelt så høy spenning ut, 4 preset, IR.. langt mer fleksibel da den kan brukes som både dac og preamp. bygger du f.eks noen 2veis senere trenger du 4 forsterkere og ingenting mer.
    kommer en dirac live utgave med mer eller mindre automatisk korrigering, men den koster $400 tror e.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,664
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vegardxf Vis post
    Har man mulighet til og justere så nøyaktig at man kan ta ned så spesifikk peaker på alle yamaha recievere?
    Spør siden jeg på min (litt eldre) Denon bare får ett par utvalgte frekvenser jeg kan styre litt opp og ned.
    Ja på alle nyere modeller kan man gjøre dette rimelig bra , men tror det er bare på de største du også kan gjøre det samme på suben. Var hvertfall slik på tidligere modeller , men mulig dette er endret el blir endret nå.
    Man kan ikke velge fritt på Yamaha heller , men du kan velge f.eks 39.6 og 78 og da er du såpass nære at du får et bra resultat. Du også justere Q faktoren slik at du bestemmer hvor bredt det skal dempes.
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Kristiansand
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det til sub så er jo denne effektiv ogg ganske rimelig:

https://www.lsound.no/products/dspea...de-8033-cinema

Denne fikset noen enorme topper rundt 30-40hz hos meg.

Lignende tråder

1. Hvilken HDMI versjon har jeg på kabelen?
    By heroles in forum Generell video
    Svar: 13
    Siste melding: 01-11-2011, 01:40
  2. Luftslottet som sprengtes - hvilken versjon?
    By Jimmbo in forum HD filmer (Blu-ray, streaming)
    Svar: 0
    Siste melding: 12-15-2010, 11:10
  3. Animasjonsfilmer - Hvilken versjon?
    By pnerbye in forum HD filmer (Blu-ray, streaming)
    Svar: 17
    Siste melding: 12-05-2005, 23:04
  4. Donnie Darko, hvilken versjon?
    By Seeker in forum HD filmer (Blu-ray, streaming)
    Svar: 7
    Siste melding: 12-01-2005, 21:40
  5. Hvilken versjon av ffdshow er best?
    By pal+ in forum Generell HTPC
    Svar: 8
    Siste melding: 04-07-2005, 21:55

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine