Justering av NAD T 748 mot Dali 5.1 oppsett

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2013
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Justering av NAD T 748 mot Dali 5.1 oppsett

Hei godtfolk!

Dette er vel en av mange tråder med mye av de samme forespørsler er jeg redd. Håper likevel at dere med peiling på dette er av den tolerante typen som kan hjelpe en "stakkar" med alt for lite greie på lyd og bilde. (Utenom å ha rimelig bra utstyr...)

Har en sterk mistanke om at mitt oppsett har mye å gå på i forhold til å få justert det inn riktig. Ser jo at det ligger inne mye forskjellige ferdige oppsett på forsterkeren, med blant annet Enhanced Stero, Stereo, Neo:6 Music, Neo:6 Cinema, EARS, ++. Bruker for øvrig Enhanced Stereo til TV og film, og Stereo til musikkavspilling. Synes dette høres best ut i mine ører.

Jeg har følgende 5.1 oppsett, hvor forsterker er fra NAD og høyttalere fra DALI:

- Forsterker: NAD T 748
    - Bakhøyttalere: Fazon Mikro
    - Front: Zensor 5
    - Midt: Lector LCR
    - Sub: E-9 F

jeg har kjørt en autokalibrering med mikrofon som fulgte med for å kalibrere lydbildet i forhold til hvor jeg sitter "senter sofa".

Kjører lyd fra Sonos, DVD og TV til forsterkeren. Optisk kabel fra Sonos, HDMI fra DVD og TV. Optisk kabel til Sub.

Jeg har noen justeringsmuligheter på Sub også. Power mode, Phase, Crossover og Volume.

Det hadde vært fint om noen kommer med noen grunleggende tips til hvor jeg eventuelt skal starte her!

Legger ved noen skjermbilder fra forsterkeren. Ser dere noe åpenbart "på jordet" innstillinger her?

Takknemlig for alle svar!
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Justering av NAD T 748 mot Dali 5.1 oppsett-image-jpg   Justering av NAD T 748 mot Dali 5.1 oppsett-image-jpg   Justering av NAD T 748 mot Dali 5.1 oppsett-image-jpg   Justering av NAD T 748 mot Dali 5.1 oppsett-image-jpg   Justering av NAD T 748 mot Dali 5.1 oppsett-image-jpg  

Justering av NAD T 748 mot Dali 5.1 oppsett-image-jpg   Justering av NAD T 748 mot Dali 5.1 oppsett-image-jpg   Justering av NAD T 748 mot Dali 5.1 oppsett-image-jpg   Justering av NAD T 748 mot Dali 5.1 oppsett-image-jpg   Justering av NAD T 748 mot Dali 5.1 oppsett-image-jpg  

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2013
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har NAD'en autokorreksjon?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2013
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba Vis post
    Har NAD'en autokorreksjon?
    Hvis du mener at høyttalerne justerer seg ut fra at jeg setter opp en mikrofon midt i rommet, eller hvor jeg sitter - og at høyttalerne da kjører en test mot dette, så ja!

Eller er jeg helt på bærtur nå?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2013
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forresten, står denne posten i feil kategori? Kan en moderator i så fall flytte den til riktig?

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser greit ut. Det eneste valget du kan ta en vurdering på er "Enhanced bass", som betyr at subwooferen spiller også når forsterkeren får inn signal uten dedikert sub-spor. (For eksempel musikk i CD-/streamingformat.) Det kan hende at det blir i overkant mye bass på musikk med det valget på.

Phase, Crossover og Volume trenger du ikke bry deg om etter at du har kjørt autokorreksjonen. Men før du kjører autokorreksjonen bør crossover stå på maks, volumet rundt midten og phase spiller ingen rolle. Forsterkeren tar de valgene for deg.

På Power mode antar jeg at du kan velge mellom noe ala "auto on" og "always on". Auto on betyr at suben skrur seg på når den får et signal inn. Det kan fungere fint, men det kan også være litt knotete om du spiller på lavt volum, og signalstyrken ikke er stor nok til at suben registrerer det.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2013
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gratulerer Vis post
    Ser greit ut. Det eneste valget du kan ta en vurdering på er "Enhanced bass", som betyr at subwooferen spiller også når forsterkeren får inn signal uten dedikert sub-spor. (For eksempel musikk i CD-/streamingformat.) Det kan hende at det blir i overkant mye bass på musikk med det valget på.

Phase, Crossover og Volume trenger du ikke bry deg om etter at du har kjørt autokorreksjonen. Men før du kjører autokorreksjonen bør crossover stå på maks, volumet rundt midten og phase spiller ingen rolle. Forsterkeren tar de valgene for deg.

På Power mode antar jeg at du kan velge mellom noe ala "auto on" og "always on". Auto on betyr at suben skrur seg på når den får et signal inn. Det kan fungere fint, men det kan også være litt knotete om du spiller på lavt volum, og signalstyrken ikke er stor nok til at suben registrerer det.

Takk for tilbakemelding! Da gjør jeg som du sier, og ser om det blir noe forandring ut av det :-)

Lignende tråder

1. tugrons NAD/Dali-oppsett
    By tugron in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 48
    Siste melding: 09-03-2012, 16:00
  2. Forbereding til ny justering og oppsett av kringlyd.
    By sickpuppy in forum Kalibrering/tweaking
    Svar: 1
    Siste melding: 11-10-2009, 23:38
  3. Dali 104 som bakhøyttalere i B&W oppsett?
    By RimJob in forum Høyttalere
    Svar: 7
    Siste melding: 08-14-2008, 07:49
  4. Dali swa12 sub justering
    By linsti in forum Kalibrering/tweaking
    Svar: 46
    Siste melding: 03-25-2007, 13:24
  5. Kalibrering/justering av mitt oppsett....
    By Labbetuss in forum Kalibrering/tweaking
    Svar: 12
    Siste melding: 07-08-2005, 13:34

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •