Kalibreringshjelp i Frogner (Sørum kommune)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Frogner, Sørum
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kalibreringshjelp i Frogner (Sørum kommune)

Heisann!
    Jeg har den vante situasjonen at jeg har "fått lov" til å ha anlegget mitt ETT sted i huset, og der skal det være. Jeg har store problemer med å justere nedre del (bass) for å få litt trøkk, og føler at det er mye mellomtone jeg ikke hører. Det burde ikke være noe problem å få til, men noe alvorlig galt er det altså.

Jeg lastet ned REW for å kikke på det, og innså at jeg trengte hjelp umiddelbart

Jeg har (sterkt forkortet):

Høyttalere:
    stereopar: Patos Lyric 501
    center: Patos lyric det også
    bak: noe ræl fra klipsh

Preamp:
    ADA Suite 7.1 HD

Amps
    Parasound litt av hvert

Sub:
    B&W

Jeg kunne godt tenke meg å betale litt for en REW kalibrering av høyttalerne, slik at man får en "best effort" av rommet. Jeg er ikke så heldig at jeg kan omplassere høyttalerne, men litt spillerom har jeg. Jeg har også softwaren til ADA kjørende, med PEQ.

Rommet er typisk håpløst, skråtak, L-formet og blanke flater. Vil mest av alt ha hjelp til å få frem mine tapte mellomtoner, og OM det går å få bassen litt mer snappy, så er det bonus, men med rommet jeg har så forventer jeg ikke magi.

Ta kontakt her om du kan. Jeg bor på Vardefjellet (klyngen med hus på motsatt side av Sharif's dekksenter langsmed E6)

Intermediate thohaug sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du poster noen grafer her, så kan jeg sikkert se litt på hvor problemområdene dine ligger. Jeg bor i Fetsund som er ganske i nærheten også, så jeg kan eventuelt komme utover en tur ved anledning dersom det skulle være behov for dette. Men dersom det mest er for å tolke hvor problemene ligger, så holder det antagelig med noen grafer her.

De viktigste grafene er ETC (impulsrespons) , vannfallsrespons, Frekvensrespons og Group delay grafen.
    Har du mulighet til å flytte på lytteposisjon og eller gjøre noen akustiske tiltak i dette rommet?
    Akustikk, [SIZE=4]Akustikk, [SIZE=6]Akustikk!
    [SIZE=2]
    Min tråd: http://avforum.no/forum/hvilket-utst...ml#post2045901

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Frogner, Sørum
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg gjorde noen forsøk i går, men tror at oppsett av REW ikke var optimalt.
    Jeg har en kondensator mikrofon (Samson G-Track | Teknikmagasinet.no) som hører alt mellom 20-16k, og koblet laptop til HDMI da jeg kjørte målinger, det gav meg noen kaningrafer som overhodet ikke så fine ut, så jeg tenker jeg må ha digital lyd ut, og sjekke én og én høyttaler (?) for å klare å lage til noe fornuftig.

Jeg ser at jeg også gjorde litt feil på kalibreringen, og hadde valgt "fast" på SPL meter. Også litt usikker på om jeg skal ha A, C, eller Z der. Forstod ikke helt forklaringen som ble gitt av hjelpesidene. Kan gjøre et nytt forsøk i dag med noe bedre tilkoblinger. Om Mic'en er for dårlig eller feil (det er en kondensator mic) så vil det kanskje også ødelegge for at jeg gjør ting riktig?

Banned
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    417
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hørt et par lignende mikker som låter muddy i mine ører.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker stort sett c vekting for db måling, mener f.eks audyssey og andre kalibrerings metoder gjør det samme A vekting mister mye sensitivitet i bass under 300hz omtrent, og prøve da og måle sub frekvenser under 80hz vil ofte gi feilmåling på over 30db.

Kan se en enkel forklaring på de forskjellige metodene her med grafer https://www.noisemeters.com/help/faq...-weighting.asp

Ellers er det bare og spytte ut bilder og grafer,
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke uvanlig at responsen ser ut som en berg og dalbane når man ikke har gjort noen akustiske tiltak. Har du kalibreringsfil til mikrofonen for å forsikre deg om at den måler rett?
    [SIZE=2]

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Frogner, Sørum
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror ikke jeg har noen kalibreringsfil til mic.

Bør jeg måle hele anlegget, eller bare én og én høyttaler, og holder det med at jeg sender lyd gjennom HDMI, eller bør jeg bruke audio ut fra laptop?

Skal jeg måle fronter + sub samtidig, eller bare fronter uten sub og deretter sub individuelt?
    Og sist, skal jeg applisere noe smoothing på kurven jeg får, eller la den være "rå" ?

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må måle systemet som en helhet i første omgang ettersom det er slik du vil oppfatte lyden i sweetspot. Du kan måle sub og fronter senere for å få tidsjustert subben og frontene slik at lyden ankommer sweetspot likt.
    [SIZE=2]

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Frogner, Sørum
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er ymse forsøk. Mic er IKKE kalibrert med fil, men den er kalibrert mht lydnivå.
    Lydkort IKKE kalibrert.

Jeg mutet alle høyttalere bortsett fra venstre front, for å skaffe et så rent bilde som mulig. Jeg tror det uansett er nok å ta tak i her. Sveipet fra ca. 5 og til 2000Hz

ETC
    -etc-png

GD
    -gd-png

SPL
    -spl-png

..og Vannfall (se det FLOTTE fraværet av bass fra en patos lyric 501!!)
    -vannfall-png

Håper du ser noe ut fra dette - lurer på om jeg f.eks. har en fasefeil ut ifra SPL bildet`?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Frogner, Sørum
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan virke som om jeg fant ETT problem ila gårsdagen - jeg hadde "Bass Limiter" satt til -24 DB, noe som er litt pussig, men da jeg satte denne til OFF så fikk jeg straks litt mere punch i lyden. Da hadde jeg allerede fjernet mikrofoner og HDMI kabler brukt i kalibrering, så jeg tror jeg kanskje skal få laget noen nye grafer snart.

MHT måling av avstand til lytteposisjon: jeg bruker en lasermåler, men hvor "fint" bør jeg måle? Er det slik at 1cm utgjør en stor forskjell? holder det at jeg måler fra sweetspot i sofaen til front av høyttaleren eller bør jeg legge til en andel av høyttalerens lengde?

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har da vært innom en tur her og hjulpet til litt med å kalibrere. Det var en skikkelig berg og dalbane i bunnen, som vi fikk tatt knekken på ved å justere delefrekvenser på sub, samt flytte rundt på subben. Vi benyttet også litt EQ for å dra ned en del peaker. Synes resultatet ble meget bra når vi fikk justert det ferdig. Litt lite kapasitet fra subben, men slikt kan enkelt fikses i etterkant om man ønsker det.
    [SIZE=2]

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Frogner, Sørum
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)