Spørsmål rundt Hellnoobs kalibreringsguide

Sponsorer:
Takk Takk:  3
Like Like:  4
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer Thrawn sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Spørsmål rundt Hellnoobs kalibreringsguide

En skal ikke lese mange trådene her inne før man kommer over en eller flere brukere som anbefaler/henviser til Hellnoobs kalibreringsguide når det dreier seg om kalibrering av subwoofer.
    Slik jeg forstår det er dette den foretrukne måten blant forumbrukerne å kalibrere en, eller flere, sub'er.

Men som en total noob når det kommer til både sub og kalibrering har jeg noen spørsmål rundt prosedyren, og føler behov for litt presisering for å forstå dette bedre.

Hellnoob skriver:
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob Vis post
    Hellnoobkalibrering :-) (for 1 til n subwoofere) (ihvertfall opp til n=4) ved avspilling av 50hz sinustone

Kalibrering av fronter
    1) Mål frontene alene - satt som LARGE. Disse skal gjengi 50hz tonen på 85dB @ MV(-20). Gjør de ikke det, justerer du volumet per kanal til de gjør det. Frontene dine spiller da på referansenivå (gitt at du har en flat frekvenskurve, hvilket på ingen måte er gitt. Imidlertid legger jeg til grunn at 50hz er en proxy for 10hz-80hz-kurven. Har du en peak eller dip rundt 50hz vil du ikke nødvendigvis få gode resultater av denne kalibreringsmetoden).

Gain- og fasejustering av sub1
    2) Mål sub1 alene i posisjon 1 med subvolum 0dB, justér gain til den gir samme lydtrykk som frontene alene ved MV(-20) (altså 85dB). Du har nå oppnådd at sub1 spiller på referansenivå.
    3) Mål sub1 sammen med frontene, justér fase til du får 6dB økning. Du har nå oppnådd at sub1 spiller i fase med frontene.*

8 )Justér subwoofervolum i receiver til det nivå du foretrekker. Når frontene er satt som SMALL og spiller sammen med subwooferne, skal 50hz gjengis med 85dB lydtrykk. Foretrekker du mindre eller mer bass en hva du da får, justerer du subvolum ned eller opp.
    Mulig jeg er rimelig tett nå, men here goes...

1.1) Regner med frontene (høyre og venstre) skal måles/kalibreres til 85dB hver for seg, deretter skal de sammen også gi 85dB?

1.2) Hvorfor skal frontene settes til LARGE under kalibrering når de etter kalibrering skal operere som SMALL? Det er sikkert en god grunn til dette, men i mitt hode virker det litt feil.

1.3) 50Hz tonen skal gi 85dB ved MV -20. Jeg har prøvd å kjøre en 50Hz sinustone på 85dB på frontene alene, men med tanke på naboer, blir dette lydnivået i høyeste laget for å få gjennomført en skikkelig kalibrering. Det vil jo ta litt tid om man skal gjøre dette ordentlig, så jeg vil helst unngå at naboen får hjerteinnfarkt.
    Vil en kalibrering på 75dB ved MV -30, eller 65dB ved MV -40 for den saks skyld, gi samme resultat som 85dB ved MV -20?

Gain, Volum, Level, Fase og Phase. Mange benevnelser, men flere betyr sikkert det samme.

2.1) Er Gain, Volum og Level det samme, og har Fase og Phase noe å gjøre med Polaritet?

2.2) Når Hellnoob skriver "Mål sub1 alene i posisjon 1 med subvolum 0dB", regner jeg med han mener innstillingen i receiver.
    Jeg har ikke noen innstilling for Gain i receiver, men vil tro Level (-10dB til +10dB) er det samme?
    Hva skal i så fall Volum instillingen på selve suben stå på?

3.1) Videre skriver Hellnoob "Mål sub1 sammen med frontene, justér fase til du får 6dB økning.".
    Er det suben alene, eller suben sammen med frontene som skal ha denne økningen, og hvorfor skal det økes med 6dB?
    Hvor skal jeg i så fall justere dette? Voluminnstillingen på sub (1til10), Level i receiver (-10dB til +10dB), Phasebryteren på sub (0 eller 180 grader), eller Phase i receiver (Normal eller Reverse)?

8.1) Når frontene og sub er justert/kalibrert til å gi 85dB når frontene er satt som LARGE vil de da gi det samme lydtrykket når frontene settes tilbake til SMALL igjen? Er det her den 6dB økningen kommer inn?

8.2) Justering av subvolum gjøres i receiver eller på sub?

Et par tilleggsspørsmål:

A) Skal man ikke også justere/kalibrere senter og surround høyttalere til referansenivå?
    Hvis ikke; hvorfor ikke? Hvis; skal de i så fall settes til LARGE eller SMALL under kalibreringen?

B) Jeg har tidligere brukt den medfølgende kalibreringsmikrofonen og YPAO i min RX-V3900, og kalibrert ved 2 sitteposisjoner (2 stk. recliners side om side). Ved kalibrering med Hellnoob-metoden så må man vel plassere SPL midt i mellom sitteposisjon 1 og 2 for å få mest mulig korrekt resultat?

C) Når man benytter et analogt Radio Shack SPL meter til slik kalibrering, skal man da benytte den avleste verdien i meteret eller må man korrigere for måleavviket, som man bla. finner i regnearkene lenket til på Kringlyd? Eks: 83,5 dB i SPL gir 85dB i regnearket?

D) Når jeg setter frontene, senter og surround til SMALL og deling på 80Hz, samt spiller av en 50Hz sinustone kommer det fremdeles lyd ut av samtlige høyttalere i tillegg til sub.
    Mulig jeg har misforstått noe nå, men er det ikke slik at alt under delefrekvensen skal gå til LFE kanalen på receiver og ut til sub?

Det ble en del spørsmål, men som dere skjønner er jeg totalt noob både når det kommer til manuell kalibrering og akustikk teori.
    Håper noen kan forbarme seg over mine spørsmål og forklare dette i layman's terms

Edit: Lagt til spørsmål D)
    Sist endret av Thrawn; 02-23-2015 kl 23:11

2. Takk Hellnoob takket for denne posten
    Liker Hellnoob har likt denne posten
    Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I'm back from the dead...

Sitat Opprinnelig postet av Thrawn Vis post
    En skal ikke lese mange trådene her inne før man kommer over en eller flere brukere som anbefaler/henviser til Hellnoobs kalibreringsguide når det dreier seg om kalibrering av subwoofer.
    Slik jeg forstår det er dette den foretrukne måten blant forumbrukerne å kalibrere en, eller flere, sub'er.
    Kult! Hvis det er sant, er det hyggelig å kunne ha vært til nytte i mitt fravær

1.1) Regner med frontene (høyre og venstre) skal måles/kalibreres til 85dB hver for seg, deretter skal de sammen også gi 85dB?
    Nei, de skal sees på som én enhet, og kalibreres som et par. Det er viktig at de er best mulig plassert først (lang historie...).

1.2) Hvorfor skal frontene settes til LARGE under kalibrering når de etter kalibrering skal operere som SMALL? Det er sikkert en god grunn til dette, men i mitt hode virker det litt feil.
    Fordi subene skal være en "forlengelse" av frontene nedover i frekvens. For å unngå et hopp eller fall i frekvenskurvenivået når subwooferne overtar for frontene (på f.eks. 80hz) er det viktig at subene og frontene i utgangspunktet spiller på samme nivå. 50hz er en frekvens hvor både de fleste fronter og alle subwoofere kan spille, og er dessuten en god proxy for gjennomsnittfrekvensene subene skal spille. Så en setter frontene som LARGE for å simulere hvordan de ville spilt fullrange om de virkelig var fullrange høyttalere.

Poenget her illusteres best med en tegning, men det har jeg ikke tid til å lage nå. Just believe me...

1.3) 50Hz tonen skal gi 85dB ved MV -20. Jeg har prøvd å kjøre en 50Hz sinustone på 85dB på frontene alene, men med tanke på naboer, blir dette lydnivået i høyeste laget for å få gjennomført en skikkelig kalibrering. Det vil jo ta litt tid om man skal gjøre dette ordentlig, så jeg vil helst unngå at naboen får hjerteinnfarkt.
    Vil en kalibrering på 75dB ved MV -30, eller 65dB ved MV -40 for den saks skyld, gi samme resultat som 85dB ved MV -20?
    Ja. Min Marantz AV8801 gir beskjed om at jeg har for mye gain på subene når de er kalibrert til 85dB, så jeg har gått over til 75 selv med MV på -20. Dvs jeg har justert ned gain på subene ved bruk av volumknotten på dem.

Gain, Volum, Level, Fase og Phase. Mange benevnelser, men flere betyr sikkert det samme.
    Nei...

2.1) Er Gain, Volum og Level det samme, og har Fase og Phase noe å gjøre med Polaritet?
    I min guide synes jeg å huske at jeg brukte "gain" for å benevne bruk av volumknotten på subene, "volum/volume" for å benevne bruk av volumknotten på prosessorl/receiver. "Level" er typisk hva receiver/prosessor kaller gain på hver enkelt høyttaler justert fra receiver/prosessor. Fase/phase justering kommer jeg i farten ikke på hva regulerer, men ja - du vil oppleve lydnivåforskjeller når phase endres. Den skal imidlertid ikke brukes til å justere lydnivå men få fronter og suber til å spille i takt - i fase med hverandre. Spiller de i fase forsterker de hverandre. Spiller de ute av fase, svekker de hverandre.

Polaritet er + og - koblingen til høyttalerne. Er denne feil, er høyttalerne ute av fase (med hverandre).

2.2) Når Hellnoob skriver "Mål sub1 alene i posisjon 1 med subvolum 0dB", regner jeg med han mener innstillingen i receiver.
    Jeg har ikke noen innstilling for Gain i receiver, men vil tro Level (-10dB til +10dB) er det samme?
    Hva skal i så fall Volum innstillingen på selve suben stå på?
    Subvolum = level i receiver i dette tilfellet. Den skal stå på null når du kalibrerer suben, og voluminnstillingen på suben skal justeres slik at suben spiller 50hz på 75dB (eller 85dB om du tør/får lov...).

3.1) Videre skriver Hellnoob "Mål sub1 sammen med frontene, justér fase til du får 6dB økning.".
    Er det suben alene, eller suben sammen med frontene som skal ha denne økningen, og hvorfor skal det økes med 6dB?
    Hvor skal jeg i så fall justere dette? Voluminnstillingen på sub (1til10), Level i receiver (-10dB til +10dB), Phasebryteren på sub (0 eller 180 grader), eller Phase i receiver (Normal eller Reverse)?
    Som jeg skrev: "sammen med frontene". Dette for at suben og frontene skal spille i takt - i fase. Når frontene OG suben hver for seg spiller 75dB, vil de til sammen spille nøyaktig 6dB høyere når de er i perfekt fase. Dette justerer du med faseknotten på suben. Mine suber har trinnløs fasejustering, ikke bare 0 eller 180. Har du kun de to alternativene, velger du den av de som gir høyeste volumøkning. Phase i receiver ville jeg ikke rotet med, blant annet fordi jeg ikke har en slik justering selv.

8.1) Når frontene og sub er justert/kalibrert til å gi 85dB når frontene er satt som LARGE vil de da gi det samme lydtrykket når frontene settes tilbake til SMALL igjen? Er det her den 6dB økningen kommer inn?
    Nei. Når du setter frontene til SMALL vil lydtrykket på 50hz falle til 85dB. Ønsker du mer bass da, skrur du opp volument på subene I RECEIVER (subwoofer level eller hva det heter der).

8.2) Justering av subvolum gjøres i receiver eller på sub?
    Etter at subwoofer er kalibrert (spiller riktig nivå) og integrert med frontene (spiller i fase med dem), skal du ikke lenger gjøre noen endringer på selve suben, alt skal styres fra receiver.

Et par tilleggsspørsmål:

A) Skal man ikke også justere/kalibrere senter og surround høyttalere til referansenivå?
    Hvis ikke; hvorfor ikke? Hvis; skal de i så fall settes til LARGE eller SMALL under kalibreringen?
    En kan hvis en vil, men erfaringsmessig er romkorreksjonen i receiver bedre til dette enn du er. Det er ikke alltid tilfellet når det gjelder kalibrering og integrering av subwoofere. Ihvertfall ikke i "gamle dager". Jeg har ikke testet ut hvor flink AV8801 er på subsiden, jeg gjør det på Hellnoob-måten. Og det blir dødsbra

B) Jeg har tidligere brukt den medfølgende kalibreringsmikrofonen og YPAO i min RX-V3900, og kalibrert ved 2 sitteposisjoner (2 stk. recliners side om side). Ved kalibrering med Hellnoob-metoden så må man vel plassere SPL midt i mellom sitteposisjon 1 og 2 for å få mest mulig korrekt resultat?
    Jeg har alltid bare hatt én sweetspot, og har brukt 8 målepunkter med Audyssey. Du bør absolutt bare bruke 1 måleposisjon for subkalibrering etter "min" metode.

C) Når man benytter et analogt Radio Shack SPL meter til slik kalibrering, skal man da benytte den avleste verdien i meteret eller må man korrigere for måleavviket, som man bla. finner i regnearkene lenket til på Kringlyd? Eks: 83,5 dB i SPL gir 85dB i regnearket?
    Det holder å bruke avlest verdi. Poenget er å måle samme nivå på fronter og suber, ikke "riktig" nivå objektivt sett.

D) Når jeg setter frontene, senter og surround til SMALL og deling på 80Hz, samt spiller av en 50Hz sinustone kommer det fremdeles lyd ut av samtlige høyttalere i tillegg til sub.
    Mulig jeg har misforstått noe nå, men er det ikke slik at alt under delefrekvensen skal gå til LFE kanalen på receiver og ut til sub?
    Jo, men delefilteret er ikke veldig bratt (dvs. det sperrer ikke all lyd under delefrekvensen). Vanligvis faller volumet 18dB per oktav under delefrekvensen. Dvs om du har 85dB på 80hz, vil du ha 57dB på 40hz og 39dB på 20hz fra høyttalerne (om de kan spille så lavt i frekvens).

Jeg håper kommentarene var til hjelp, og lykke til!
    Sist endret av Hellnoob; 02-24-2015 kl 02:15

4. Takk Thrawn takket for denne posten
    Liker Dimacruz, saar, Thrawn har likt denne posten
    Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Wow, velkommen tilbake! =D

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Wow, Hellnoob, WOW!
    Et så utfyllende og detaljert svar fortjener virkelig stående applaus.
    Jeg forstår dette mye bedre nå. Tusen hjertelig takk

Men ett spørsmål til.
    Om man først kjører autokalibrering, som du jo anbefaler i guiden din, for deretter å justere frontene og subben til referansenivå. Vil ikke da disse spille høyere, evt. lavere, enn resten av høyttalerne, om man da ikke også justere de til samme nivå?
    Surround høyttalerne er det kanskje ikke så viktig med, men senter bør vel spille på samme nivå som frontene. Eller?

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veien til lykke:

1. Plassér frontene riktig for perfekt stereogjengivelse og "3D"
    2. Plassér, kalibrér (nivå) og integrer (fase) subwooferne.
    3. Kjør autokalibrering/romkorreksjon, la dette håndtere senter og surrounds også.
    4. Spill musikk og se film, gjør manuelle justeringer av bassnivå og eventuelt balanse i receiver/prosessor og eventuelt nivå på senter/surrounds til du blir fornøyd. Selv pleier jeg å kjøre subene litt "hot", dvs. noen dB høyere enn hva autokalibrering setter dem til. Og jeg pleier å kjøre senteren litt hot, typisk 3dB høyere enn auto. Og i mitt forrige rom tok jeg ned volum på surrounds noen knepp da de opplevdes som litt dominerende. Har ikke fått mitt nye rom på plass enda, regner med at det skjer til påske.
    5. Spill mer musikk og se mer film

Altså: man justerer fronter og subwoofere (dvs. plasserer frontene "riktig", kalibrerer og integrerer subwooferne ihht. f.eks. min guide FØR man kjører autokalibrering).
    Sist endret av Hellnoob; 03-01-2015 kl 23:59

8. Takk Thrawn takket for denne posten
    Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Viktig poeng ja Hellnoob.
    Artig å se at "gamle travere" er tilbake
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ny sub er i hus

Nok en gang takk for gode svar Hellnoob.
    Dine svar har har gjort at jeg forstår subkalibrering mye bedre nå.

Bestemte meg like godt for å oppgradere til en kvalitetssub, så nå er 1 stk. SVS SB-2000 på plass
    Valgte en SB hovedsaklig på grunn av størrelsen, da jeg ikke har mulighet til å plassere den noe annet sted enn rett ved en av frontene, og en PB ville ikke fått plass der.
    Har fiklet litt med kalibrering av den nye suben et par dager nå, men nye spørsmål dukker stadig opp.

1. PEQ. Etter å ha kalibrert frontene manuelt til 75dB, oppdaget jeg at PEQ var satt til "Flat". I min Yamaha receiver har jeg mulighet til å sette PEQ som "Flat", "Front", "Natural" eller "Through". Slik jeg forstår det kobles PEQ helt ut om den settes til "Through".
    YPAO setter PEQ automatisk til "Normal" etter autokalibrering/romkorreksjon, men jeg hadde satt den til "Flat" da det er innstillingen som anbefales i manualen, med tanke på mine høytalere (Klipsch RF-62, RC-62 og RS-42).
    Så bare for å teste, forsøkte jeg å måle lydtrykket på frontene hver for seg. Oppdaget da at det var ca. 8dB forskjell på høyre og venstre kanal (Level var satt til samme nivå på begge kanaler i receiver). I "Through" var lydtrykket dog det samme i begge kanaler.
    Det samlede lydtrykket var også vesentlig høyere i "Through" samenlignet med "Flat".
    Spørsmålet er derfor; Bør man kalibrere med PEQ satt til "Flat" eller "Through" for å oppnå mest mulig korrekt resultat, eller spiller det ingen rolle hvilken PEQ modus man bruker?

2. Etter frontene (sammen og Large) var kalibrert til 75dB, fortsatte jeg i "Flat" modus, og kalibrerte suben (alene) til 75dB. Nå ga frontene og suben hver for seg 75dB. Frontene og suben ga også 75dB når de spilte sammen. Er det rett? Jeg trodde lydtrykket ville øke litt når de spilte sammen.

3. Jeg fortsatte så med å forsøke å få suben til å spille i fase med frontene, ved å justere Fase til den 6dB økningen du beskriver. Frontene sto fremdeles som Large.
    Dette skulle viste seg å være umulig. Jeg klarte ikke mer enn høyst 2-3dB økning, uansett hvor mye jeg skrudde på Fase knotten.
    Kan dette ha noe med plassering av suben å gjøre? Den er sikkert ikke optimalt plassert da eneste mulighet jeg har er rett ved en av frontene.

4. For å teste litt satt jeg frontene til Small. Da falt lydtrykket med omtrent 10dB.
    Nå, når frontene var Small óg spilte sammen suben, klarte jeg å få den 6dB økningen ved å justere Fase.
    Hva er mest korrekt å gjøre i forhold til fase. 2-3dB økning med frontene som large, eller 6dB økning med frontene som Small?

Puh... Det ble nok et langt innlegg med mange spørsmål. Men er man noob, så er man noob

Edit: Jeg justerte selvsagt med FASE knotten på suben. Ikke Gain slik jeg opprinnelig skrev. Doh...
    Sist endret av Thrawn; 03-08-2015 kl 18:28

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sett frontene som small , så sparer du deg for mye faseproblemer. Er nivået 75 db ved fronter som large ved f.eks 50 hz , så bruker du det som utgangspunkt. Sett deling så høyt du kan (200hz) og slå av frontene og juster nivået på sub til også å spille 75 db. Da vet du at nivået er likt , og det er greit mtp fasejusteringen. Du skal egentlig ikke ha mer bass med sub , men jevnere og dypere. Men man justerer jo selvsagt etter smak og behag etterpå.
    Så setter du delingen tilbake til 80 hz , og justerer avstand til sub i menyen til du har minst 75 db ved samme frekvens.
    Den avstanden er gjerne noe lengre enn den fysiske. Sjekk litt hvordan nivået er på andre frekvenser også. Det er ikke sikkert det er best å bruke 50 hz som utgangspunkt , dersom du har en peak eller dipp i det området.

Juster nivået på sub etter egne preferanser til slutt.
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan Vis post
    Sett frontene som small , så sparer du deg for mye faseproblemer. Er nivået 75 db ved fronter som large ved f.eks 50 hz , så bruker du det som utgangspunkt. Sett deling så høyt du kan (200hz) og slå av frontene og juster nivået på sub til også å spille 75 db. Da vet du at nivået er likt , og det er greit mtp fasejusteringen.
    Det å få frontene og suben hver for seg til å spille på samme nivå er forholdsvis enkelt. Det er denne 6dB økningen ved å jusere fase, når de spiller sammen jeg ikke helt får til.
    Setter forøvrig delingen på sub til LFE, og muter frontene når jeg kalibrere suben.

Så setter du delingen tilbake til 80 hz , og justerer avstand til sub i menyen til du har minst 75 db ved samme frekvens.
    Den avstanden er gjerne noe lengre enn den fysiske.
    YPAO setter også avstanden til sub en del lengre enn den fysisk er.
    Men et av spørsmålene var om fasejusteringen skal gjøres med frontene som Large eller Small, iht. Hellnoob-metoden.
    Med frontene som Large får jeg maks 2-3dB økning ved å bruke Fase knotten, men med frontene som Small klarer jeg fint en 6dB økning. Men jeg vet ikke om det blir rett å gjøre denne justeringen med frontene som Small.
    Vil justering av avstand til sub gi samme resultat som justering med fase knotten?

Sjekk litt hvordan nivået er på andre frekvenser også. Det er ikke sikkert det er best å bruke 50 hz som utgangspunkt , dersom du har en peak eller dipp i det området.
    Meget godt forslag Torolan. Det hadde jeg faktisk ikke tenkt på. Noen forslag til hvilke frekvenser som bør brukes for å kontrollere om man har en peak eller dipp på 50Hz?
    Kan man for eksempel bruke 40Hz og 60Hz, eller bør man bruke frekvenser som ligger et stykke unna 50Hz?

Juster nivået på sub etter egne preferanser til slutt.
    Selvsagt

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo sjekke nivået på de forskjellige frekvensene med kun fronter først for å se hvordan det ligger an - kan fint bruke f.eks 60 hz ja.
    Siden du ikke klarer 6 db økning med fronter som large , så er det kanskje best og bruke dem som small ja.
    Faseknotten og justering av avstand til sub er nesten det samme ja , men ikke helt sier dem lærde. Men dette med avstandsjusteringen er mer nøyaktig mtp timingen for subene.
    Jeg mener at man bør bruke den settingen man har tenkt å kjøre med når man skal kalibrere fase osv. Har man tenkt å kjøre fronter som large , og med ekstrabass fir sub i tillegg , så må man ha det slik når man justeren fase og timing. Skal man bruke fronter som small og deling på 80 hz , så bruker man denne innstillingene når justeringene foretas.
    Har selv sett at man hvis man endrer x-over fra f.eks 80 til 60 hz , så bør man kanskje ha en litt annen avstand til sub - altså endre timingen/fasen.
    Det er såpass mange variabler , at det er vanskelig og sette opp en fasit som gjelder for alle oppsett.
    Men siden du er såpass opptatt av dette , så vil jeg absolutt anbefal og kjøpe den en målemic , laste ned REW , og gjøre skikkelige målinger. Først da ser man virkelig hva man holder på med

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen gode poeng her Torolan. Men de gir meg desverre ikke svar på spørsmålene jeg sitter med.

Du kan jo sjekke nivået på de forskjellige frekvensene med kun fronter først for å se hvordan det ligger an - kan fint bruke f.eks 60 hz ja.
    Godt forslag. Det skal jeg prøve.

Siden du ikke klarer 6 db økning med fronter som large , så er det kanskje best og bruke dem som small ja.
    Ja, høyttalerne skal brukes som Small. Men i følge Hellnoob skal/bør de stå til Large under kalibrering "For å unngå et hopp eller fall i frekvenskurvenivået når subwooferne overtar for frontene (på f.eks. 80hz) er det viktig at subene og frontene i utgangspunktet spiller på samme nivå.", som han skriver.

Faseknotten og justering av avstand til sub er nesten det samme ja , men ikke helt sier dem lærde. Men dette med avstandsjusteringen er mer nøyaktig mtp timingen for subene.
    Med andre ord kan man ikke justere fase ved å endre på avstanden, men timingen.

Har selv sett at man hvis man endrer x-over fra f.eks 80 til 60 hz , så bør man kanskje ha en litt annen avstand til sub - altså endre timingen/fasen.
    Dette forstår jeg ikke helt. Hvis sub og høyttalere i utgangspunket spiller i fase når det deles på på 80Hz, bør jo ikke endring av delingsfrekvensen forandre på fasen?

Men siden du er såpass opptatt av dette , så vil jeg absolutt anbefal og kjøpe den en målemic , laste ned REW , og gjøre skikkelige målinger. Først da ser man virkelig hva man holder på med
    Har vært inne på tanken allerede, men kan ikke helt se poenget med mer avansert måleutstyr, før jeg har kontroll på basic'en når det kommer til kalibrering

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, høyttalerne skal brukes som Small. Men i følge Hellnoob skal/bør de stå til Large under kalibrering "For å unngå et hopp eller fall i frekvenskurvenivået når subwooferne overtar for frontene (på f.eks. 80hz) er det viktig at subene og frontene i utgangspunktet spiller på samme nivå.", som han skriver.
    Du kan godt bruke fronter som large for å sammenligne/sette nivået mellom sub og fronter ja. Men som nevnt her , så kan det lønne seg å sjekke nivået ved flere frekvenser.
    Med andre ord kan man ikke justere fase ved å endre på avstanden, men timingen.
    Du kan bruke fasejusteringen til å få det i fase ved en bestemt frekvens , og finjustere timingen med avstandsjusteringen.
    Dette forstår jeg ikke helt. Hvis sub og høyttalere i utgangspunket spiller i fase når det deles på på 80Hz, bør jo ikke endring av delingsfrekvensen forandre på fasen?
    Faseforløpet kan endre seg ved forskjellige frekvenser , og med en annen deling så er det jo andre frekvenser som skal "smelte sammen".
    Har vært inne på tanken allerede, men kan ikke helt se poenget med mer avansert måleutstyr, før jeg har kontroll på basic'en når det kommer til kalibrering
    Selv om du har kontroll som du sier , så er det jo greit å få opp hele frekvensresponsen ila. noen sekunder for å se hva som funker best.
    Det er også veldig lærerikt , og jeg mener det er et must for en som vil utnytte oppsettet sitt maximalt. Men siste finjustering gjøres alltid med øret
    Det koster heller ikke mange kronene sammenlignet med mye annet i denne hobbyen

Lignende tråder

1. Hellnoobs AV-tråd er ikke lenger aktiv
    By Hellnoob in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 2506
    Siste melding: 11-18-2014, 23:56
  2. kalibreringsguide?
    By alphamale in forum Kalibrering/tweaking
    Svar: 6
    Siste melding: 01-12-2014, 17:53
  3. Spørsmål rundt høyttalere
    By oysan in forum Høyttalere
    Svar: 2
    Siste melding: 02-18-2011, 12:55
  4. Spørsmål rundt DIY RCA kabel
    By B1aR in forum Kabler