UMIK-1 og første måling. Hva nå? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  20
Like Like:  1
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 60 av 60
    Intermediate Johnnygrandis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    651
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan Vis post
    Jeg kan ikke forstå at disse målingene er riktige...??
    Har aldri sett noe så ille noe sted før....
    Nei jeg syntes også dette ser noe rart ut, har trådstarter lastet ned kalibreringsfila til UMIK`en montro ?

Active tommelom sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Sted
    Trondheim
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Satte møblementet slik fordi lyden blir veldig bra på høytalerne slik de står nå. Tv-benken satte jeg slik fordi tv'n bli alt for liten om jeg drar den helt til bakveggen. Men var klar over at dette neppe var ideelt lydmessig alt i alt. På nye målingen er HT dradd fremm til tv'n.
    Ingen av møbleringsalternativene dine lar seg gjennomføre , tohaug. Er langt mer møbler enn jeg tegnet opp. Var bare for å illustrere sitteplass. Kun plass fra kjøkkenbenkkanten og ned. Sliter nå ved omrokeringen om hvor pokker jeg skal gjøre av møblene som ikke passer inn =P

Apropo møbler; har en salongbord av glass (uten duk) og tenkte at det reflekterer sikkert lyd glimrende. Så la et fleespledd over på andre måling. Minimerte en drop med det. Mange harde flater her. Veldig åpent og ikke noe på veggene.

Har forsøkt å sitte midt ute på golvet flere ganger før, men det blir alltid en dødsone bassmessig der. Dette har jeg også lest og hørt, bl.a. her inne. Mye bedre inntil veggen. Er ikke dette alltid tilfelle?

Kjører hdmi hele veien fra alt.

Kalibreringsfil er lastet ned til mic.

Uten pledd:
    -tsunami-graf-jpg
    -tsunami-jpg

Pledd:
    -ikke-bord-jpg
    -ikke-bord-wf-jpg
    Front: Klipsch IV RF62___________ Reciever: Yamaha RX-V1067
    Senter: Klipsch IV RC62__________TV: Sony KDL-55HX855
    Bak: Yamaha NS-300____________ HTPC: Sjølbyggd I5, Nvidia GTX970 etc.
    Sub: SVS PC-12 NSD

Intermediate thohaug sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror i ditt tilfelle det er bedre å sitte i dødsonen faktisk. Det er ikke frekvensresponsen jeg er bekymret for, det er hvor lenge bassen din henger igjen i tid. Mesteparten av bassnotene du spiller av henger nesten igjen i rommet i et helt sekund før de dør ut. Dette gir en typisk "en note bass"

Prøv med en måling plassert på hver av de forslagene jeg ga deg ovenfor. Frekvensresponsen kan alltids fikses med andre remedier, men Decay må du løse med plassering og akustikk. Slik det står nå så må du fort ha 1 meter dyp glava over en hel vegg, eller i alle fire hjørnene for å få fikset problemene. Da tror jeg det er bedre å finne en alternativ plasser. Selv har jeg egentlig mest trua på å spille i motsatt retning, altså lengde istedefor bredde, slik den første skissen viser.

Inntil veggen med sofa bør man forøvrig alltid unngå ettersom dette gir voldsomme problemer i bassen. Mye bedre å trekke sofa ut.

Et pledd gjør ingenting under 1khz. Du må ha noe som er minst 60cm dypt om du skal få lagt en bulk i så dype frekvenser som du har problemer.

Om du vil løse det med akustiske å må du som et minimum gjøre noe ala dette:
    elementene er 15tommer

-stenderverk-oppe-yre-jpg

-stenderverk-oppe-venstre-jpg
    Akustikk, [SIZE=4]Akustikk, [SIZE=6]Akustikk!
    [SIZE=2]
    Min tråd: http://avforum.no/forum/hvilket-utst...ml#post2045901

4. Takk tommelom takket for denne posten
    Medlem siden
    Dec 2003
    Sted
    Trondheim
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gubbannoa! Så mye rockwool har jeg ikke plass til.

Har plassert høyttalerne slik du ba meg om, tohaug. Sub står i hjørnet på begge.
    Kan se ut som grafen er noe bedre. Opplevd bass er derimot like crap (kjørte åpningsscenen av Bolt. Den må være helt rå med skikkelig bass!). Den som er holder seg borti hjørnet der. Rister i golv og slik selvsagt, men bare i det dypeste. Ikke mye bass over tærne.

Ikke møblert om, men plassert mic i teoretisk lytteposisjon.

Oppsett 1:
    -bedre-graf-jpg
    -bedre-wf-jpg

Oppsett 2:
    -bildevegg-graf-jpg
    -bildevegg-wf-jpg

Tillegg:

Har testet litt forskjellig nå i kveld. Det er aldri noe bass ute på golvet. Det er først når jeg stiller meg inntil en vegg basstrykket kommer. Testet bare med høyttalerne på possisjon 1 nå. Inntilbakveggen ved gangen er det faktisk veldig kraftig bass. Av den gode typen. Langt ifra den styrken jeg vil ha, men langt bedre enn når subben koblet til. Da blir det bare risting.
    Sist endret av tommelom; 02-03-2015 kl 20:43

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva skjer med målingen nå om du spiller med bare frontene? Eller bare subben? Prøv også å skru om fasen på subben 180 grader og gjør en måling sammen med frontene.

Det rommet ditt må jeg si du er helt vanvittig uheldig med.

En noe mer komplisert løsning tror jeg Kunne vært å spille på diagonalen i rommet. Dette er også noe som kunne blitt prøvd.
    [SIZE=2]

7. Takk tommelom takket for denne posten
    Medlem siden
    Dec 2003
    Sted
    Trondheim
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen av målingene som har vist bedring, eller er det bare elendigheten hele greia?

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den første av plasseringene jeg ga deg har jo forbedre frekvensresponsen en del. Men Decayen (litt feilaktig kalt etterklangen) i bassen har ikke endret seg nevneverdig. Er overrasket over at den holder seg såpass jevn. Er rommet kvadratisk? Har du målene på rommet tilgjengelig?

Det meste vil la seg løses til slutt, sålenge man ikke gir opp håpet. Men jeg er ganske sikker på at du må til med noen trykkbaserte feller i dette rommet om du skal få det til å bli relativt bra.

Edit: Kan du også prøve å måle på litt forskjellige nivåer?
    f,eks en med 100db, en med 90, og en med 75db?

post også gjerne GD plottet ditt.
    [SIZE=2]

10. Takk tommelom takket for denne posten
    Medlem siden
    Dec 2003
    Sted
    Trondheim
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HT og sub fase 180 grader og normal
    -180-85-db-jpg
    -sub-normal-jpg

HT 75-85-100dB (på 100 dB er det noe som gir seg og lager en ekkel skraping i diskant på høy frekvens)
    -p1-75db-wf-jpg
    -p1-85db-wf-jpg
    -p1-100db-wf-jpg

Sub 75-85-100 db
    -p1-sub-75db-jpg
    -p1-sub-85db-wf-jpg
    -p1-sub-100db-wf-jpg

Nå vil jeg ikke begynne å miste motet, men det virker som om denne leiligheten er hinsides dårlig akustisk og vil kreve store inngripen for å ordne opp. Jeg leier bare, så kan ikke gjøre noe permanent. Og metersvise bassfeller over alt blir noe upraktisk også.

Rommet er 5 x 5,5 kvm stort og dermed temmelig kvadratisk.

En noe mer detaljert skisse over hva som er her inne. Kjøkkenbenken har overskap og lager en liten skillevegg med et 40 cm åpentrom i midten. HT er ikke plassert slik som på skissen lenger, selvsagt.
    -stue-3-jpg

Og til slutt: forsiktig med forkortelser. Hva er GD?
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -180-85-db-jpg  
    Sist endret av tommelom; 02-04-2015 kl 23:44

Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,227
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Inne på REW har du noe som heter GD Ligger på samme linjen som du velger vannfall og frekvensgang.
    Høyttalere: Triangle Genese Quartet LE. Triangle Genese Voce, Triangle Celius ESW, Triangle Antal ESW, Triangle Khos x 4. Svs 2531 pci, svs 2039 plus, svs Pb12 plus og svs pc13 ultra
    Forsterkere: Marantz SR7010. Sherwood A965 effekttrinn.
    Kilder, pc, marantz UD7007, himedia Q10pro
    Bilde: JVC 350 Dila Dreamscreen 106'

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den øverste grafen der med subben i motfase ser ut som den hjalp på en del. Frekvensresponsen er jevnere og decay havnet litt lengre ned i nivå. Kan du vise meg det plottet med 800ms i tidsrommet?

Gd finner du ved siden av der du trykker for å få vannfall og spl osv. Dette er gruppeforsinkelse som viser litt hvor i rommet problemene ligger.
    [SIZE=2]

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dobbelpost.
    [SIZE=2]

Medlem siden
    Dec 2003
    Sted
    Trondheim
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er det jeg trodde var 180 grader forskyvning (+GD), men som er 90 grader. Må sjekke hva som faktisk står på knotten. Føler meg helt idiot.
    -180-800ms-jpg
    -180-gd-jpg

Dette er ekte, ubesudlet 180 grader og GD
    -360-800ms-jpg
    -360-gd-jpg

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes både frekvensresponen og decayen Har forbedret seg når du har fasen ved 90grader. Synes du det fortsatt låter like dårlig?
    Hvordan delefrekvens benytter du på subben? Ser ut som det er rundt 70-80hz.
    Har du en ETC måling også (du finner den under impulse grafen i rew. Juster limit på denne til 0-40db og fra 0-30ms)? kan hende du har masse forstyrrende refleksjoner som ødelegger stereobildet for deg også. Disse er heldigvis litt lettere å gjøre noe med.
    [SIZE=2]

Medlem siden
    Dec 2003
    Sted
    Trondheim
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått målt litt. På ETC ble det minus på dB, men håper det er rett.
    -etc-90-jpg

Har ommøblert litt, så sender med et nytt fossefall også.

-wf-90-jpg

Dette er faseforskyvet til 90 grader. Men det blir mye mer dypbass ved 180 grader. Mulig den er strammere og mer riktig på 90, men det føles bedre på 180. Jeg har nå oppsett 1 som du sa ser bedre ut målemessig, men jeg synes oppsett 2 gir mer trøkk rent subjektivt.
    Du spør også om det fremdeles låter like dårlig. Oppsett 2 har som sagt virket best for meg så langt. Men det er langt unna det trøkket og den lyden jeg er ute etter. Problemet er, som jeg har nevnt før, at jeg egentlig ikke vet hva jeg kan forvente av det utstyret jeg har. Er det i stand til å frambringe det lydbildet jeg søker, eller har jeg faktisk nådd nært opptil det som er mulig? Må jeg ha annen type subb, flere subber, kraftigere høyttalere får å få punchbassen? Der ligger min frustrasjon. Jeg er som en blind mann som forsøker å finne rett farge i malerskrinet.

-oppsett-1-jpg

-oppsett-2-jpg

Intermediate grandiS sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,294
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet nøyaktig hvordan du har det! Det må være flere i ditt området som har disse høyttalerne, eller noen som forhandler de? Kanskje du kunne hørt de hos noen andre, med annet rom/utstyr osv?

Jeg hadde jo RF82 , og det var ikke "nok" i mitt rom hvertfall. Kan da se for meg at 62 kanskje blir litt spett da. Og suben du har er ikke kapabel i dette området er min erfaring. Har hatt PB12 NSD, og jeg fikk den aldri til å våkne oppover hvertfall. En ting du kan prøve er og sette
    suben oppå noe for å få den litt høyere, uten at jeg tror dette vil gjøre mirakler Hadde du prøvd og ha den nærme sofaen?

Hvis du har økonomi til å legge ut for utstyr så du får prøvd det hjemme så hadde jeg gjort det! Så får du hvertfall et svar på hva som er mulig i ditt rom med annet utstyr, også returnerer du det igjen. Det er ikke noe problem og låne hjem på den måten.

En siste ting, det er få av oss her inne som noengang får lydbildet akkurat sånn vi vil ha det Mye vil ha mer og fa%€$* vil ha fler!
    Ref BEF !:P
    Sist endret av grandiS; 02-11-2015 kl 23:11
    DIY - Inconcert Miles - DIY Beyma 2x 12" -TPL150 Center | Klipsch |Denon | Sony HW50ES | Ps4 pro

Medlem siden
    Dec 2003
    Sted
    Trondheim
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fram til nå så har jeg omtrent sittet oppe på subben for å få noe effekt av den. Kan ikke få den nærmere.
    Å prøve noe annet utstyr hadde helt klart vært noe. Hva er bra utstyr for punchbass/brystkassetrøkk? Har også vært inne på tanken å ta med HT til kompiser for å teste de der. Mulig det skjer med tid og stunder.
    Er vel nærmest vedtatt at noe må gjøres med dette rommet for å få bukt med bl.a. gjenklangen. Hva må til? Sett at dette ble fikset, hva annet er det sansynlig at jeg må gjøre? Lydplater på veggene? Jeg bare kaster ting ut i luften her nå.

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vil være akkurat samme problem omtrent uansett hvilket utstyr du benytter ettersom det er rommet ditt som lager disse problemene. Eneste måten å kvitte seg med det blir å plassere seg ut av det, eller store bassfeller. Om du vil spare plass på bassfellene så bør du vurdere trykkbaserte feller ala rpg modex, eller primacoustic fulltrap.

Du kan fikse frekvensresponsen med flere subber spredt rundt, men decay lar seg ikke løse på denne måten. Du må rett og slett bare prøve en hel haug av plasseringer av både høyttalere, sub og lytteposisjon.
    [SIZE=2]

Medlem siden
    Dec 2003
    Sted
    Trondheim
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg skjønner at rommet har store problemer. Jeg ville bare være sikker på at det ikke bare er toppen av isfjellet. Ville jo vært flaut om jeg maste og ganget om hjelp her på forumet om at jeg ikke får bra lyd fordi rommet er crap. Og så hadde det vist seg at utstyret ikke var i nærheten av å kunne gi den lyden jeg ettersøker uansett hvor perfekt rommet hadde vært.

Og du sier jo også nå, thohaug, at jeg faktisk må ha flere subber for å fikse noe av problemet. Og som jeg nevnte i forrige post, så må jeg nok kanskje ta med utstyret til en annen plass for å evt. finne ut hvor bra det kan låte og om jeg må finne meg noen større HT også.

La meg prøve å oppsummere noe av det som er sagt hittil:

Jeg kan fikse frekvensresponsen med flere subber. Hva er galt med den i dag? Hva skade gjør dette problemet? Er det rommet som kødder til det også? Det samme med decay. Der er det helt klart rommet som er problemet som jeg har forstått? Er det decay bassfellene vil hjelpe på? Hva nøyaktig er det decayen roter til? Hvilken frekvens ligger den punchbassen jeg savner på?

Om jeg skal bygge bassfeller, hva blir sånn ca. dimensjonene på disse og hvor mange må jeg muligens ha? Noe annet jeg kan gjøre? Er villig til å gå ganske langt for å fikse problemet. Hadde det vært noe poeng i å dele det opp rommet på langs fra kjøkkenbenken med noen flyttbare lettvegger? Jeg kan derimot ikke legge så enorme summer i dette. Har ikke verdens beste økonomi for tiden og jeg vil ikke bruke 10-tusenvis av kroner på å fikse et sted hvor jeg bor midlertidig. De bassfellene du nevner, thohaug, er nok hinsides det jeg kan/vil betale på nåværende tidspunkt.

Har vel omtrent prøvd det som er av mulige plasseringer av utstyret også nå, så plasseringsmessig er jeg nok kommet så langt det lar seg gjøre.

Ellers så vil jeg nok en gang takke for all den flotte responsen og hjelpen jeg får her inne.

Grandis: Ja, jeg var nok inneforstått med at evt. råd fra folk her inne vil koste meg noen kroner

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jevne ut frekvensresponsen din med flere subber, men det er decayen i rommet ditt du virkelig sliter med. Om du ønsker å gjøre det billig anbefaler jeg deg å bygge hjørne bassfeller som er ca 60cm dype med veldig løs isolasjon. Den som heter lambda 39 på byggmax er ypperlig. Lag slike trekantfeller i så mange hjørner du har plass til. Dette er ikke så dyrt. Spill av bssstoner på litt nivå og gå rundt i hjørnene og hør etter. Det volumet er høyest egner fellene seg best. Dette kan gjøres så det blender ganske godt inn. Du kan feks gjøre slikt som dette:
    -sam_0116-jpg
    [SIZE=2]

Intermediate Delthral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Tom. Kom du noe lengre med dette prosjektet?
    Jeg har hørt dette rommet og kan skrive under på at dette ikke er enkelt.

Håper du har tid til å stikke innom en gang. Begynner å ligne noe i bula mi også nå.
    | 3X Inconcert Miles | 2X Beyma 8" koax surround | 2X Beyma 18" BEF sub | 3X Crown XTI 2002 | 2X Crown I-Tech 4000 | Sony HW 30 | Sherbourn PT 7030 | Oppo 93 US | Dreamscreen DIY V4 102" 16:9 | Nvidia Shield TV Pro |

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Lignende tråder

1. Første måling med REW
    By Mauritsius in forum Kalibrering/tweaking
    Svar: 48
    Siste melding: 12-14-2014, 11:02
  2. Starthjelp minidsp umik 1 og rew
    By PureHifi in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 0
    Siste melding: 03-28-2013, 13:15
  3. Svar: 23
    Siste melding: 06-10-2009, 00:04