UMIK-1 og første måling. Hva nå? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  20
Like Like:  1
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 60
    Active tommelom sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Sted
    Trondheim
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det er nok ting som klirrer rundt omkring ja. Har nå eliminert alt i umiddelbar nærhet. Noe lyd et sted, men ikke mulig å fjerne sånn umiddelbart. Dette er et gammelt bygg. Noe vil skrangle.
    Hører svært sjeldent på musikk på dette anlegget. Er kun film/serier det går på. Frontene er satt til large grunnet at jeg prøver å få fatt i det jeg kan av bass i øvre frekvenser der SVS'en er dau. Å sette dem til small gjorde ingenting bedre. X-over har jeg prøvd mye forskjellig på, men akkurat nå står det på 80 Hz som har virket greit.

thohaug: Er Torolan som vil ha grafene slik de er. Kun for deg slenger jeg nå også med 40-90.

Hva vil egentlig bassfeller gjøre med lyden? Vil de få frem punchbass eller vil det bare roe ned rumligen eller hva? Det er slike tiltak jeg hadde håpet var noe jeg kunne gjøre. Siden jeg leier får jeg ikke gjort noe særlig med det strukturelle av rommet.

Har som sagt prøvd å sette subben omtrent over alt i dette bassens sorte hull uten at det har hjulpet. Håper at målinger nå kanskje kan hjelpe meg med å sikte inn på den ene plassen som er perfekt og som jeg har oversett.

Ellers så vil jeg takke umåtelig alle her inne for den bunnløse tålmodigheten dere har i å instruere en frustrerende uvitende lydelsker.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -sub-vann-45-105-jpg   -front-vann-40-90-jpg   -sub-vann-40-90-jpg   -front-wf-15-200-jpg  
    Front: Klipsch IV RF62___________ Reciever: Yamaha RX-V1067
    Senter: Klipsch IV RC62__________TV: Sony KDL-55HX855
    Bak: Yamaha NS-300____________ HTPC: Sjølbyggd I5, Nvidia GTX970 etc.
    Sub: SVS PC-12 NSD

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg har tolket kurvene dine riktig , så er det fra frontene du har mest etterklang , og dem har også dårligst nivå i 60-80hz området.
    Derfor ville jeg satt fronter til small , og x-over til 80 hz. Så kan du justere avstand til sub i menyen på receiver slik at du får mest mulig nivå i overgangen - altså i nevnte frekvensområdet. Det er ofte receiverens auto romkorreksjon bommer på dette.
    Men som du selv er inne på , så er det greit å finne den plassen hvor suben spiller jevnest all over først.

Og som Thohaug sier , så kan bassfeller rundt om i rommets hjørner hjelpe masse på problemet ditt. Og får du fjernet rumlingen , så kommer smekket i bassen mye tydeligere frem.

Men for å si det rett ut , og hvis målingene er riktige , så har du ikke særlig godt utgangspunkt med dette rommet. Og det vil ikke hjelpe stort å bytte utstyr heller , siden det er rommet som ødelegger. Så skal du bruke penger på noe , så er det på akustiske tiltak.
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

3. Takk tommelom takket for denne posten
    Medlem siden
    Dec 2003
    Sted
    Trondheim
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal gjøre de tiltak som dere foreslår her. Men når jeg nå skal begynne å måle for å se hvor bra tiltakene er, hva skal jeg se etter? Hvordan skal en god kurve se ut? Dette er iallefall greit å vite når jeg skal flytte rundt på dette submonsteret.

Da er det bare å rulle over til youtube og lære seg om bassfeller. Kan det være noe poeng med evt. lydplater på veggene også?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Hvordan skal en god kurve se ut" ?
    Jeg har netopp tatt en rask måling av de nye subene min , og denne kurven er langt fra perfekt ,men den er da noe bedre enn dine , slik at du får en viss pekepinn.
    -xtz-rste-ling-jpg
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

6. Takk tommelom takket for denne posten
    Medlem siden
    Dec 2003
    Sted
    Trondheim
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott, da har jeg iallefall et lite utgangspunkt. Men det er vel foreløpig håpløst for meg å prøve å få en slik kurve uten først å gjøre noe med rommet? Ser ut til at det blir innkjøp av rockwool idag.

Intermediate thohaug sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her kan du se kurven min. Anser selv denne for å være ganske bra. Decay tiden (hvor lang utover i tid vannfallet flyter) i bassen skal være kortet mulig og frekvensrespons bør være flat med en heving i bunn på minst 6db for at det skal låte naturlig. Det med heving er subjektivt å varierer fra person til person.

Disse målingene er uglattet.

-vannfall-siste-justering-jpg
    -frekvensrespons-siste-justering-jpg

Bassfeller vil hjelpe litt på frekvensresponsen, men vil i all hovedsak hjelpe på decay tid i bassen. Dette vil gjøre at bassen blir mye mer definert og at trommeslag o.l vil bli mye mer kontant. Om man har lang decay tid, så henger forrige bassnote igjen i rommet når høyttaleren begynner å spille neste. Dette fører til udefinert og grøtete bass. Samtidig vil tidlige refleksjoner som reflekterer via vegger og tak i høyere frekvenser bidra til at pinpointing og detaljnivå forsvinner og lydbildet blir mer diffust.

Om man lager disse tiltakene selv er det fullt mulig å lage det i moduler og på stativer o.l slik at det ikke trengs å festes noe sted. Det finnes også ting av god kvalitet som kan kjøpes og ikke tar fullt så mye plass, men det er vesentlig dyrere.
    Sist endret av thohaug; 01-31-2015 kl 13:30 Begrunnelse: la til endel og svarte på noen spørsmål
    Akustikk, [SIZE=4]Akustikk, [SIZE=6]Akustikk!
    [SIZE=2]
    Min tråd: http://avforum.no/forum/hvilket-utst...ml#post2045901

9. Takk tommelom takket for denne posten
    Liker Torolan har likt denne posten
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Thohaug sine målinger er jo ekemplariske , og noe å strekke seg etter for noen og enhver.
    Så jeg tror veien dit blir meeeeeget lang i dette rommet.
    Men fortvil ikke for det - du kan absolutt få store forbedringer i rommet ditt du også

11. Takk tommelom takket for denne posten
    Medlem siden
    Dec 2003
    Sted
    Trondheim
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har kjøpt inn rockwool nå, så skal leke meg med noen bassfeller etter hvert. Skal nok en gang se på ommøblering. Har fått best lydtrykk når jeg har sittet med ryggen mot en av skråtakveggene. Pga. rommets bredde, så blir tv'n et frimerke skal den stå på andre siden av rommet. Alternativt blir den stående midt i rommet. Ikke spesielt praktisk. Og høyttalerne ville vel heller ikke likt seg midt ute på golvet?

Intermediate grandiS sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,294
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tommelom Vis post
    Har kjøpt inn rockwool nå, så skal leke meg med noen bassfeller etter hvert. Skal nok en gang se på ommøblering. Har fått best lydtrykk når jeg har sittet med ryggen mot en av skråtakveggene. Pga. rommets bredde, så blir tv'n et frimerke skal den stå på andre siden av rommet. Alternativt blir den stående midt i rommet. Ikke spesielt praktisk. Og høyttalerne ville vel heller ikke likt seg midt ute på golvet?
    Hei! For og svare på spørsmålet ditt først, ja de trøkker godt alene og fyller det øvre registeret jeg selv har savnet.

Når du flytter rundt på subben, gjør du noe med fase/innstillinger da? Jeg holdt på med det samme og fikk samboeren til og vri på fasen mens jeg satt og hørte. Plutselig skjedde det utrolig mye! Dette etter div romkorreksjoner osv. Men du er nok i trygge hender med thohaug og Torolan her inne

Frontene kan fint stå midt på gulvet! Ofte bedre lengre fra veggene. Prøvd LFE til BOTH?

Lykke til ! Kim
    DIY - Inconcert Miles - DIY Beyma 2x 12" -TPL150 Center | Klipsch |Denon | Sony HW50ES | Ps4 pro

14. Takk tommelom takket for denne posten
    Medlem siden
    Dec 2003
    Sted
    Trondheim
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vridd på fasen rett som det er, men kan ikke påstå at jeg har hørt noe forskjell.
    Har møblert om helt nå og skal teste inngående om hvordan lyden arter seg når alt står i den ultimate posisjon. Møbleringa her blir da helt på trynet, men siden jeg er ungkar er det heldigvis ingen som bryr seg. Lyd fremfor estetikk =D

SKulle gjerne hatt RF83 selv. Er nok vesentlig mer trøkk i de enn mine. Men skal jeg ha nye fronter igjen, så er drømmen å bygge seg noen Miles av et slag.
    Når det er sagt; er mine RF62 og SVS 12 i det hele tatt i stand til å gi en punchbassen jeg vil ha rett i brystet? Ble jo nevnt at SVS'n ikke er så bra til punch, men mer mot jordskjelv og litt opp. Og Klipschene mine har vel kanskje ikke store nok elementer til å flytte tilstrekkelig med luft?

LFE? Er sikker på at jeg har vært borti det før, men kan ikke finne det.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LFE står for "low frequency effects" og er den dedikerte subwoofer kanalen i et lydspor, ofte blir også dette lydsporet blandet sammen med lyd i de andre kanalene under cross over punktet med minere høyttalerne er satt som "large" eller "full range".
    De fleste receivere har også en bass modus som gjør at subwoofer blir med på frekvensene under crossover selv om høyttalere er satt til store, ofte kalt sub pluss, main+lfe eller noe slikt.

Dette er generelt ikke anbefalt for det krever mye av samspill mellom høyttalere og subben.
    Det kan fungere godt det er ikke det, men ville ikke prøvd den før du f.eks får litt orden på resten av problemene e
    Dine.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tommeom, ser at du har vert å skaffet deg Umik og har startet på den viktigste delen av denne hobbyen. Det å se og forstå smaspillet mellom høyttalere og rom. Så vil jeg advare deg om at dette vil ta tid, men at du også lærer mye, som du kan ta med deg videre oppigjennom hifi/kino karrieren. Ikke mist motet, og ikke slutt med å høre musikk. Mange får sjokk når de ser hvor ille rommene deres er når man viser frem eller tar målinger. Lyd, anlegg og smaspillet mellom rom og høyttalere vil ALLTID vere et kompromi.

Hvordan ser grafene dine lenger opp i frekvens? Målingene viser som flere er inne på at du har en sinnsyk ellerklang i rommet i bassen. Og som flere er inne på, det er frontene dine som lager den verste pukkelen.

Om jeg forsår deg riktig, så savner du smekk. Dette ligger litt høyere i frekvens, enn der du har trøkket. Og pga av den stående bølgen du harm så vil det trøkket bli borte, Det er der, men du hører ikke det, da lydbildet blir domminert av frekvansene under.

Jeg ser at du har vert å kjøpt rockwool plater, håper du har kjøpt mange. Og at du har kjøpt de løse nok i materialet. Skal du ned der du har trøbbel, så blir tiltakene dine veldig veldig store og tykke.

Jeg ville ha startet litt på nytt.

Sett på en tone på 50hz og spill med fronter og sub. Sett REW til å kjøre RTA. og zoom inn slik at du ser frekvensene mellom 20-80hz.
    Juster nå på fasen på sub, slik at toppen på RTA synker på den 50hz bølgen. Det du nå gjør er å bruke subben til å spille i motfase slik at den toppen blir mindre. Og at klangtiden forhåpentligvis kan bli mindre.

Dette kontrollere du ved å kjøre noen sweip og se på vannfallet.

Om ikke så må du flytte på sweetspot og eller høyttalere. Bruk REW aktivt om du gjør dette. Bruk gjerne RTA, da du ka se hva som skjer "live" når du flytter på ting.

Hvordan er høyttalere og sweetspot plassert i forhold til vegger.
    Høyttalere: Triangle Genese Quartet LE. Triangle Genese Voce, Triangle Celius ESW, Triangle Antal ESW, Triangle Khos x 4. Svs 2531 pci, svs 2039 plus, svs Pb12 plus og svs pc13 ultra
    Forsterkere: Marantz SR7010. Sherwood A965 effekttrinn.
    Kilder, pc, marantz UD7007, himedia Q10pro
    Bilde: JVC 350 Dila Dreamscreen 106'

18. Takk tommelom takket for denne posten
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og en siste ting. Regn med å bruke en del tid. Det er ingen Quick fix dette med målinger.... Men resultatet du kan få, er verd invisteringen av tiden din.
    Høyttalere: Triangle Genese Quartet LE. Triangle Genese Voce, Triangle Celius ESW, Triangle Antal ESW, Triangle Khos x 4. Svs 2531 pci, svs 2039 plus, svs Pb12 plus og svs pc13 ultra

20. Takk tommelom takket for denne posten
    Medlem siden
    Dec 2003
    Sted
    Trondheim
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for innspill, Retep. Er helt inneforstått med at dette vil ta tid. Dette er ikke første gang jeg har forsøkt å gjøre noe med lyden. Men nå har jeg iallefall noe å måle med.
    Gjorde som du sa, men den toppen på 50Hz rørte seg ikke en millimeter.
    Har rokert om på utstyret nå og det står nå som vist på skissen. Sender med grafer på hvordan ting arter seg nå. Fullstendig kaos av det jeg har begynt å forstå. Har med opp til 400 Hz på siste. Er enda lenger opp interessant?

Sub:-sub2_2-jpg
    Høyttalere: -h3-wf-jpg
    Begge: -alt-jpg-alt-wf-jpg

-stue-jpg

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan ikke forstå at disse målingene er riktige...??
    Har aldri sett noe så ille noe sted før....

Medlem siden
    Dec 2003
    Sted
    Trondheim
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikke se hva jeg gjør galt. Måler til 85 dB, velger "measure", taster inn 15-200 Hz og trykker "Start". Mic'en står på sofaryggen ved huet mitt. Mulig dette er rommet de gode akustikkene skremmer ungene sine med når de er slemme.

Intermediate thohaug sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv å trekk sofaen omtrent en meter ut fra bakveggen og mål på nytt. Virker som du har en massiv bassoppsamling på bakveggen din fra frontene.

Eventuelt ville jeg prøvd å snu det 90 grader slik at høyttalerne sår til venstre for der hvor gangen er og sofa snus til venstre.

Bruk også et større tidsvindu. Noe slikt som 1000ms. Vi trenger å se hvor lenge denne massive bølgen varer.

Tvbenken må heller ikke stå foran høyttallerne.. Putt tvbenken inntil veggen, og dra høyttalerne litt ut, samt trekk sofaen ihvertfall en meter fra veggen bak.

Noe slikt som dette tror jeg ville vært mye bedre:
    -stue-jpg

Eller dette:

-stue2-jpg
    Sist endret av thohaug; 02-02-2015 kl 21:15 Begrunnelse: Lagt til litt forslag på plassering.
    Akustikk, [SIZE=4]Akustikk, [SIZE=6]Akustikk!
    [SIZE=2]
    Min tråd: http://avforum.no/forum/hvilket-utst...ml#post2045901

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tommelom Vis post
    Kan ikke se hva jeg gjør galt. Måler til 85 dB, velger "measure", taster inn 15-200 Hz og trykker "Start". Mic'en står på sofaryggen ved huet mitt. Mulig dette er rommet de gode akustikkene skremmer ungene sine med når de er slemme.
    Bruker du HDMI kabel fra PC til forsterker? Hvis ikke, så må vel lydkortet kalibreres.....

Inge
    Denon AVR-4306, Dali 109(!!!), Rythmik F12SE
    Yamaha RX-A3040, JBL TL260, XTZ 99W12.18 ICE

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    trenger ikke det når man kjøre umik-1

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Retep Vis post
    trenger ikke det når man kjøre umik-1
    Nei, jeg er klar over at man ikke trenger å gjøre det med umik-1, da denne ikke går om lydkortet, men jeg tenkte på om lydkortet var i bruk (analogt/digitalt) for å få lyd UT til forsterker. Hvis man bruker HDMI så trenger man vist ikke å tenke på det.
    Kan jo sjekke at det ikke er skrudd på EQ på lyd ut av pc i samme slengen....

Jeg dreiv å målte med ekstra bass koblet til, forsto ikke hvorfor kurvene endret seg så lite. Ble bedre med straith og yapo volume/adaptive DRC slått av....

Inge
    Denon AVR-4306, Dali 109(!!!), Rythmik F12SE
    Yamaha RX-A3040, JBL TL260, XTZ 99W12.18 ICE

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Lignende tråder

1. Første måling med REW
    By Mauritsius in forum Kalibrering/tweaking
    Svar: 48
    Siste melding: 12-14-2014, 11:02
  2. Starthjelp minidsp umik 1 og rew
    By PureHifi in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 0