Første måling med REW - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  1
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 49 av 49
    Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Johnnygrandis Vis post
    Har du noen måleresultater fra rommet ditt orso, før og etter disse fellene ?

Fint rom over men den hvite fronten på fellene ødelgger hele bakveggen.
    Ikke en veldig god en. Med det mener jeg at jeg ikke har når rommet var helt tomt og uten tiltak.

Her er i alle fall noe. Den første er også med bruk av en Modex Plate. Denne hadde god effekt på en stor resonanse ved ca. 70 Hz.
    -ingen-tiltak-bakvegg-og-uten-plate-bak-jpg

Så er det satt inn en Modex Edge, en Modex Plate, noe porøs materiale og diffusorer. Alt i bakre del av rommet. Kommer til å gjøre med tiltak senere i dette rommet. Har blant annen en resonanse ved 50 Hz. Den gir utslag som dip her, men som peaker til sidene.
    -med-tiltak-bakvegg-og-plate-jpg

Skal se om jeg kan finne noe fra det andre rommet senere.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thohaug Vis post
    Orso: Du sier du har testet Diagrapgmatic resonator iforhold til vpr. Er det stor forskjell? på f.eks RPG modex platene og primacoustic fulltrap (som er en diapraghmatic resonator såvidt jeg vet) hvor ligger forskjellene? Er det på hvor dypt de går?
    Har ikke prøvd begge deler enda selv, men selger begge typer. Har dog kontakt med akustikkere som har prøvd alt og tilbakemeldingene der tilsier at en limp mass panel ikke har like god effekt som en VPR, men blir mer et produkt som har høyere effekt enn standard absorbent.

Hvor dypt en VPR går kommer ann på typen. De målingene jeg viste i forrige innlegg er f.eks med to plater som først og fremst demper effektivt fra ca. 60/65 Hz og oppover. De gjør liten under det. Så har du en annen type som er meget effektiv ned til ca. 40 Hz. Og de største trekant VPRene er trolig høyeffektiv ned til ca. 30 Hz og kanskje med brukbar effekt ned mot 20 Hz. Disse mangler vi målinger av, derfor er det vanskelig å si noe sikkert. Men rom som er målt med bruk av de, har vist god effekt i tidsdomenet helt ned mot 20 Hz.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,664
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var jo markante forbedringer på disse målingene Orso.
    Og du har alle tiltakene bak lytteposisjon ?
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er noen tiltak på frontveggen, men de er med i måling nr. 1. Samme med med nevnte ene Modex Plate. I måling nr. 2 er det kun tiltak på bakvegg og en Modex Plate på bakre sidevegg i tillegg.
    Det er en fin forbedring og bedre skal det bli. Kommer til å plassere en Modex Plate til i rommet pluss en del membranabsorbenter i hjørnene til en 45-50 Hz resonanse.

Her ser du Modex Plate fremme i rommet. Den havner midt i refleksjonspunktet til motsatt høyttaler og derfor er det plassert absorbenter foran den. Det har ingen negativ effekt, tvert imot blir effekten enda litt bedre.
    -003-jpg

Dette er en litt eldre type med annen kant. Veldig vanskelig å ta bilde av en slik hvit hullete sak og rommet er ganske mørkt.
    -004-jpg

Så en Modex Plate plassert bak i rommet på sidevegg. Diskré og fint tiltak som ikke bygger mye ut og ikke gjør mye av seg. Kan selvsagt også fåes med f.eks svart stoff som gjerne hadde vært bedre i en hjemmekino.
    -005-jpg

Intermediate saar sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,075
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lærerik og interresant tråd dette, jeg synes de VPR virker veldig spennende, de koster litt.
    Yamaha rxa 3020, oppo 103d klipch rf82,rc64,rs52 4stk, pcultra 2stk, dreamscreen lerret, sonyvw500es, antimode 8033s 2stk

Intermediate Johnnygrandis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    651
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Absolutt interresant, hvordan går du ut når du skal finne ut hvor disse Modex platene skal settes. Er det der i rommet hvor trykket samler seg ?
    Siden den tar så dypt som 70hz.

Jeg ser fram til målingene om de klarer ned til 20hz - Hvor store er disse største trekant VPR`ene ?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Absolutt interresant, hvordan går du ut når du skal finne ut hvor disse Modex platene skal settes. Er det der i rommet hvor trykket samler seg ?
    Siden den tar så dypt som 70hz.
    Man må måle seg frem. Det er helt vesentlig for god effekt. Det er også trolig årsaken til at man av og til ser folk som bruker trykkbaserte feller gi tilbakemelding på de ikke fungerer godt. Men de fungerer akkurat slik de måler. Tror ikke jeg vil si noe mer konkret enn det. Noen "hemmeligheter" er muligens greit å bevare som aktør.
    Jeg ser fram til målingene om de klarer ned til 20hz - Hvor store er disse største trekant VPR`ene ?
    Dimensjon på den største: 914 mm b, 876 mm h og 643 mm d. Høyden kan justeres slik at man kan stacke de helt til taket.

Du ser virkning ned mot 20 Hz i tidsdomenet her. Usikker på hvilke størrelse som er i bruk. Er litt lite dypbass i det oppsettet, men gir nå uansett en indikasjon på at det er effekt langt ned i frekvens.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -modal-jpg  

Intermediate Johnnygrandis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    651
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut som det den funker meget bra! Derimot er det vesentlig å vite hva som er målt og hvor mange feller som er i bruk ellers er det rimelig verdiløst.

Men de fungerer akkurat slik de måler. Tror ikke jeg vil si noe mer konkret enn det. Noen "hemmeligheter" er muligens greit å bevare som aktør.
    Denne skjønte jeg lite ikke ?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet dessverre ikke hvor mange som er i bruk i de målingene. Mest sansynlig mange. Dempeffekten vil med all sansynlighet avta mye ned i mot 20 Hz. Men dette vet man ikke før det foreligger målinger av selve produktet. Tror forøvrig ikke det er så veldig kritisk med resonanser veldig langt ned i frekvens. Mens en resonanse ved f.eks 70 Hz vil være tydelig hørbar, så er det tvilsomt om en ved 35 Hz eller lavere er det.

Ble litt sammenblanding i det jeg skrev der ja. I forhold til spørsmålet du spurte om å finne plassering for bassfellene, så var poenget mitt at det ikke er nødvendigvis noe jeg vil si mer detaljert og konkret om her. Tenker pr. dags dato at det er informasjon jeg tilbyr utelukkende til kunder. Eller jeg vil måle hjemme hos folk hvis det lar seg gjøre.

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Lignende tråder

1. DB måling av HD.
    By Roar B. in forum Kalibrering/tweaking
    Svar: 0
    Siste melding: 06-15-2011, 10:39
  2. Svar: 23
    Siste melding: 06-10-2009, 00:04
  3. Første måling
    By LittOmAlt in forum Kalibrering/tweaking
    Svar: 28
    Siste melding: 04-16-2009, 16:39