Første måling med REW - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  1
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 49
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av thohaug Vis post
    På hans vannfall er det jevnt mye decay fra omtrent 150 og helt ned. Du har kun noen få utstikkende frekvenser som ligger mye lavere i nivå. Ditt vannfall ser mye bedre ut.

Han kan jo f.eks bruke tubetraps. Disse fungerer veldig bra. Men han burde vel ha en 4-5 stykker for å dempe godt helt ned til 50hz. De koster jo fort en hvertfall 6k per stykk og da blir det fort mye penger. Det ser jo selvsagt mye bedre ut og er lettere å skjule. Noe annet enn bredbåndede feller kommer jeg ikke til å anbefale til han ettersom probleme ligger jevnt over. Jeg nevnte også tynnere plater i refleksjoner som er et mulig sted å jobbe. Man må til med akustiske tiltak for å få kontroll på decay, og jo lavere ned i frekvens man skal temme jo større blir fellene.
    Men for all del. Om man ikke har plass eller får lov så blir det sikkert fint med noen 5cm plater i refleksjonspunktene. Alt av akustiske tiltak er uansett bedre enn nakne vegger. Det er dog ikke det som er optimalt, og dersom man har mulighet bør man gjøre det så optimalt man kan. Man kan aldri få for mange bassfeller. Problemer kommer når man skal bevare de høyere frekvensene.
    Tips:søk på "verbundplattenresonator",metal plate absorber", "compound baffle absorber".

Finnes masse på gearslutz,går an å bygge selv, trenger store 1mm stålplater og 10cm skumgummimarasser,og virker som bredbånd felle med hovedvirkning i grovt sett 50-100 hz omerådet.

Ganske mange fraråder superchunks i hjørnene fordi det blir praktisk umulig å få de store nok til å virke så lavt som ønskelig.
    http://www.faist.de/fileadmin/user_u...absorber01.jpg

http://bilder.hifi-forum.de/max/7529...ion_384528.png
    KEF Q700, SVS SB-2000,Yamaha A-S500, SMSL SD-022, Benq W1100

Intermediate thohaug sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er fullt klar over vpr feller og limp mass feller o.l jeg. Men det er greit å huske på at trådstarter her ikke har særlig god erfaring med akustikk selv og det er mye mer komplisert å bygge disse fellene. Det vil være vesentlig enklere å lage superchunk selvom det er større. Har forøvrig ingen problem med etterklang ned til 30hz selv med kun store chunks, men er enig at størrelsen er et problem når man skal lavt. Slike feller som du foreslår er bedre, men det er vanskeligere å konstruere. Om de konstrueres litt feil vil også ytelsen synke dramatisk. Standard chunks er lettere da.

Er forøvrig mest fan av slike feller du nevner selv, men av økonomiske og tidsmessige hensyn ble det ikke det på meg.
    Akustikk, [SIZE=4]Akustikk, [SIZE=6]Akustikk!
    [SIZE=2]
    Min tråd: http://avforum.no/forum/hvilket-utst...ml#post2045901

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    VPR bassfellene er fine. Har til gode å se noen DIYere klare å kopiere de med godt resultat. Jeg har en del av de selv og modellen som er oppgitt med absorpsjon fra 50-500 Hz er langt mer effektiv nedover i frekvens enn 40-50 cm med porøs materiale.
    De koster en del ja. Finnes også som trekantformet som er enda mer bredbåndet og virker dypere i frekvens. De er faktisk noe rimeligere.

Bakdelen med EQ er bl.a. at man taper headroom og dynamikk.

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor kjøpte du fellene dine orso? rpg, eller var det hos faust? Kan godt være du vet om et sted det er rimeligere enn meg. Har sett litt på denne selv, men det er så mye usikkerhet rundt hvilke materialer som gjør susen, så jeg ender nok opp med å kjøpe noen istedet for å bygge.
    [SIZE=2]

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,664
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso Vis post
    VPR bassfellene er fine. Har til gode å se noen DIYere klare å kopiere de med godt resultat. Jeg har en del av de selv og modellen som er oppgitt med absorpsjon fra 50-500 Hz er langt mer effektiv nedover i frekvens enn 40-50 cm med porøs materiale.
    De koster en del ja. Finnes også som trekantformet som er enda mer bredbåndet og virker dypere i frekvens. De er faktisk noe rimeligere.

Bakdelen med EQ er bl.a. at man taper headroom og dynamikk.
    Hvilken størrelse og pris har en sånn trekantfelle ?
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mine kommer fra RPG.
    Det finnes to typer av trekantvarianten. Standard er 914 mm b, 876 mm h og 579 mm d. Den største er 914 mm b, 876 mm h og 643 mm d.

Ikke billige disse her heller dessverre. Fra ca. 4500 kr for standard og fra ca. 5000 kr for den største. Fraktkostnad på toppen igjen. Kjenner dog ikke til bassfeller som er like bredbåndet og samtidig har effekt så langt ned i frekvens. Kan sees på som en investering for livet. De vil alltid fungere godt uavhengig av hvor man flytter/bor. Det er ikke tilfellet med f.eks en vanlig helmholtz resonator kasse.
    -1002_rear-wall-treatments-live_0001-jpg

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,664
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, det er jo grei pris det forsåvidt , så sant man kan klare seg med en - men må man til med flere så blir det fort penger av det ja....
    Og størrelsen er jo ikke så altfor ille heller. Så sett ovenfra så er dette en ren trekant , men med ulike sider ?
    Og vil det ha noen betydning om en høyttaler kommer veldig nære en slik felle ?
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er fullt klar over vpr feller og limp mass feller o.l jeg. Men det er greit å huske på at trådstarter her ikke har særlig god erfaring med akustikk selv og det er mye mer komplisert å bygge disse fellene. Det vil være vesentlig enklere å lage superchunk selvom det er større. Har forøvrig ingen problem med etterklang ned til 30hz selv med kun store chunks, men er enig at størrelsen er et problem når man skal lavt. Slike feller som du foreslår er bedre, men det er vanskeligere å konstruere. Om de konstrueres litt feil vil også ytelsen synke dramatisk. Standard chunks er lettere da.

Er forøvrig mest fan av slike feller du nevner selv, men av økonomiske og tidsmessige hensyn ble det ikke det på meg.
    Enig i at det er litt risky å forsøke å byge vpr selv,jeg har ikke prøvd, men jeg har ambisjoner om det. Mener jeg fant et par som meldte om gode resultater med diy vpr, men er enig i at det er noe jeg kanskje vil eksperimentere med selv snarere enn å anbefale til alle.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan Vis post
    Ok, det er jo grei pris det forsåvidt , så sant man kan klare seg med en - men må man til med flere så blir det fort penger av det ja....
    Og størrelsen er jo ikke så altfor ille heller. Så sett ovenfra så er dette en ren trekant , men med ulike sider ?
    Og vil det ha noen betydning om en høyttaler kommer veldig nære en slik felle ?
    Man trenger alltid flere bassfeller for markant forbedring. Trykkpunktene ligger flere steder i rommet og bølgelengdene er store i de lave frekvenser.

Kan ikke se at det har noe å si at den kommer tett på høyttalerene, så lenge den ikke blokkerer øvre frekvensområdet foran. Eneste er at du kan miste ørlite nivå i bassen (gjelder generelt bruk av bassfeller), men det kompenserer man enkelt med EQ.

Bildet over er en custom versjon hvor to er satt sammen. Bilde under er en prototype som er lik standard versjonen bortsett fra at den er lavere og rammen er noe enklere. Den er ikke likesidet som du kan se.
    -modex-edge-svart-prototype-jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først må jeg si: jeg har ingen erfaring med akustikk, men har prøvd å lese meg opp, så når jeg spør så er det av interesse, ikke for å krangle.

Man trenger alltid flere bassfeller for markant forbedring. Trykkpunktene ligger flere steder i rommet og bølgelengdene er store i de lave frekvenser.
    Er virkelig det at trykkpunktene er mange og bølgelengdene er store grunnen til å ha mange bassfeller? Kan det være en annen grunn, nemlig kan det være at de fleste som bruker bassfeller bruker basschunks, som har veldig lav effektivitet, og at det er derfor man må ha så mange?

Jeg mener jeg har lest at det tar ca 0.100 sekund å oppfatte lavfrekvent lyd, man snakker også om å RT60 = 0.5sekund som bra, så når du tenker på at lydens hastighet er 340 meter i sekundet, så vil lyden ha bevegd seg 34 meter på 0.1 sekund og 170 meter på 0.5 sekund, slik at i et rom hvor dimensjonene vanligvis er typisk 3-6 meter, så vil en vibrasjon i lufta i bass-omerådet ha rukket å bli refeklektert ganske mange ganger innenfor det tidsrommet hvor de må dempes. Det som burde telle, resonnerer jeg, er om mesteparten av bass-vibrasjonene har truffet en demper innen en gitt tid fra de forlater høyttaleren, ikke at man har dekket alle trykkpunktene?

Hvis man hadde en veldig effektiv bassfelle som en VPR, så var mitt teoretiske ressonment at dette burde kunne gjøre en forskjell allerede med en (men jeg vet ikke).

Det er klart, bassen vil dempes fortere jo mere av rommet man dekker, og da særlig hjørnene fordi man da stopper "resonansfrekvensene" til rommet/"rommodiene" i flere steder der de kan "bygge seg opp", så hvis det er bra med en så er det sikkert bedre med flere, inntil rommet har blitt "dødt".

Jeg synes dette med VPRer er det mest spennende og lovende jeg har lest om for å dempe rom-modier, både med tanke på størrelse og med tanke på effektivitet.

Her er noen av de innvendingene mot tradisjonelle "superchunks", som du sikkert har sett :

Why Your Bass Traps Don’t Work | Home Recording Blog

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RT60 såvidt jeg vet er ikke noe spesielt interessant når man snakker om småromsakustikk. Viktig å ikke blande sammen småromsakustikk med konsertsalakustikk.

I bassen kan man ha så mange bassfeller man bare vil, det vil aldri bli "dødt" i den forstand. Det at det låter dødt kommer av at man demper for mye av de høye frekvensene. De lave frekvensene kan man aldri dempe for mye. Det er derfor slike feller som VPR og andre membranfeller er så genialt ettersom det bevarer energien oppover i frekvens så man slipper å miste den gode behagelige klangen i rommet. For min del så kommer mye av problemene til vanlige superchunks av dette, nettopp at de dreper mye av hf responsen også. De blir også meget store (Bassfellen min er vel noe sånt som 2000x2200x650mm Standard chunks virker derimot veldig bra i forhold til prisen man betaler for dem, ulempen må vel sies å være at de blir vanvittig store om man skal ha god effekt. Det må også måles og plasseres der det er gunstig selvsagt.

Det vil selvølgelig hjelpe med kun en slik VPR i forhold til ingen, men jo flere du har jo bedre vil responsen i LF være. Det er rett og slett så enkelt. Jeg mener man aldri kan få for mange bassfeller, gitt at man ikke demper HF for mye. Da blir det fort veldig dødt.

Her kan du se en vannfalls måling tatt i mitt rom. Her er det kun brukt vanlig rockwool, og prisen på hele opplegget ligger på litt over hva en slik VPR koster kommersielt omtrent. Har vanskelig for å tro uten å si noe for sikkert at en eller 2 slike VPR feller vil klare det samme. Prisen tatt i betraktning må man jo nesten si at det gjør seg ganske bra, selvom det selvfølgelig kunne vært bedre.
    -vannfall-siste-justering-jpg

Hadde jeg skulle gjort det om igjen så hadde det nok blitt kommersielle feller, men det får man se på neste gang. Mitt tips er også at man kjøper slike feller om man har pengene til det, men at vanlige chunks også gir gode resultater, gitt at man er villig til å ofre plassen som trengs (typ 60cm på en hel vegg)
    Om du bygger disse fellene og har mulighet til å gjøre noen målinger og sammenligninger hadde jeg satt veldig pris på det.
    [SIZE=2]

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trykkpunktene ligger mange steder i rommet. Spesielt i hjørnene hvor tre flater møter hverandre og "hjørnene" hvor to flater møter hverandre. Behandler man bare et sted, så blir effekten veldig begrenset.

RTx målinger i små rom blir skivebom. Dessverre mange som tar feil på det og roter seg borti mye rart. Også akustikere.

Porøs materiale er billig og fungerer godt i store nok størrelser (både dybde, bredde og høyde). Største ulempen er plassen den tar og som i tillegg skaper et lydmessig mindre rom. Har man ikke et veldig stort rom så merker man godt hvis man bygger ut veggen med 40-50 cm materiale.

Folk bør vel være klar over at jeg er forhandler for akustikk produkter. Når det er sagt, så selger vi bassfeller av alle typer. Både porøse (bruker ulik densitet for høyere effekt enn standard), ulike VPR bassfeller, tunete membranbassfeller og limp mass panel ("diaphragmatic resonator"). Alle fungerer, men jeg anser VPR som de beste p.g.a. båndbredden og effektiviteten dypt i frekvens.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,664
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kan ikke se at det har noe å si at den kommer tett på høyttalerene, så lenge den ikke blokkerer øvre frekvensområdet foran. Eneste er at du kan miste ørlite nivå i bassen (gjelder generelt bruk av bassfeller), men det kompenserer man enkelt med EQ.

Bildet over er en custom versjon hvor to er satt sammen. Bilde under er en prototype som er lik standard versjonen bortsett fra at den er lavere og rammen er noe enklere. Den er ikke likesidet som du kan se.
    -modex-edge-svart-prototype-jpg
    Ok , skjønner .
    Den ser jo ikke verst ut denne i grunn - problemet mitt er at jeg kun kan lage plass til en slik i dette rommet.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Sted
    Bærum
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig mye bra feedback her. Har enda ikke fått gjort nye målinger. Må si at jo mer jeg leser jo mindre tro får jeg på at det blir bra......men jeg håper å få det litt bedre med rådene her.

Når det gjelder bassfellen i bildet over så lurer jeg på om det holder med en så lav bassfelle. Vil ikke da de lave frekvensene reflektere over bassfellen?
    Klipsch Reference RF82 II , B&W LCR600, Tannoy Mercury
    SVS SB12 NSD
    Yamaha RX-V775
    Parasound NC2250
    Panasonic PT-AE700, Dreamscreen V2 92"
    PS3

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørs hva du mener med "om det holder". Mer eller alltid bedre. Fungerer dog bra med en i hjørne da bassen ofte samler seg mest hvor tre flater møter hverandre. Altså enten ved gulvet eller ved taket og da blir gulvet det naturlige førstevalget. Den er dessuten egentlig 8-9 cm høyere enn prototypen på bildet.

Men selvsagt aller best å stacke helt til taket. Ingenting slår det. Her ser du det pluss to sammen mot hverandre i midten på bakveggen.

-stacket-hj-rner-og-bakvegg-jpg

Intermediate Johnnygrandis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    651
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du noen måleresultater fra rommet ditt orso, før og etter disse fellene ?

Fint rom over men den hvite fronten på fellene ødelgger hele bakveggen.

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    651
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RT60 såvidt jeg vet er ikke noe spesielt interessant når man snakker om småromsakustikk. Viktig å ikke blande sammen småromsakustikk med konsertsalakustikk.

I bassen kan man ha så mange bassfeller man bare vil, det vil aldri bli "dødt" i den forstand. Det at det låter dødt kommer av at man demper for mye av de høye frekvensene. De lave frekvensene kan man aldri dempe for mye. Det er derfor slike feller som VPR og andre membranfeller er så genialt ettersom det bevarer energien oppover i frekvens så man slipper å miste den gode behagelige klangen i rommet. For min del så kommer mye av problemene til vanlige superchunks av dette, nettopp at de dreper mye av hf responsen også. De blir også meget store (Bassfellen min er vel noe sånt som 2000x2200x650mm Standard chunks virker derimot veldig bra i forhold til prisen man betaler for dem, ulempen må vel sies å være at de blir vanvittig store om man skal ha god effekt. Det må også måles og plasseres der det er gunstig selvsagt.

Det vil selvølgelig hjelpe med kun en slik VPR i forhold til ingen, men jo flere du har jo bedre vil responsen i LF være. Det er rett og slett så enkelt. Jeg mener man aldri kan få for mange bassfeller, gitt at man ikke demper HF for mye. Da blir det fort veldig dødt.

Her kan du se en vannfalls måling tatt i mitt rom. Her er det kun brukt vanlig rockwool, og prisen på hele opplegget ligger på litt over hva en slik VPR koster kommersielt omtrent. Har vanskelig for å tro uten å si noe for sikkert at en eller 2 slike VPR feller vil klare det samme. Prisen tatt i betraktning må man jo nesten si at det gjør seg ganske bra, selvom det selvfølgelig kunne vært bedre.
    -vannfall-siste-justering-jpg

Hadde jeg skulle gjort det om igjen så hadde det nok blitt kommersielle feller, men det får man se på neste gang. Mitt tips er også at man kjøper slike feller om man har pengene til det, men at vanlige chunks også gir gode resultater, gitt at man er villig til å ofre plassen som trengs (typ 60cm på en hel vegg)
    Om du bygger disse fellene og har mulighet til å gjøre noen målinger og sammenligninger hadde jeg satt veldig pris på det.
    Nice!

Er det frontveggen du har behandlet med 60cm Rockwool ? Ser for meg at dette blir en langt billigere løsning fremfor å kjøpe dyre kommersielle feller om en er i en byggeprosess og implementerer dette i byggingen. Å lage rammer kledd med svart høytalerstoff for å skjule veggen er jo det minste problemet og ikke særlig dyrt heller for å få ett litt "proff" utseende. Eneste bakdelen jeg kommer på er om det kan bli for mye dempet oppover...?
    Sist endret av Johnnygrandis; 12-12-2014 kl 08:18

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er noen artikler jeg har funnet interessant angående rombehandling, og særlig bass, jeg har gjort litt research, men så stoppet det litt opp for min del.

I denne tråden gir brukeren "felixocean" målinger før og etter installasjon av hjemmelaget VPR:
    https://www.gearslutz.com/board/stud...sorber-17.html

Her er en bruker som har bygd store hjørne-bassfeller, og målt før og etter og konluderte med at det hjalp lite:
    Built some bass traps that do very little. - AVS Forum

Her er en kar som dempet hele bakveggen sin som en test, med godt resultat:
    https://www.gearslutz.com/board/bass...ts-inside.html

Ethan Winer beskriver her hvordan bygge panel-bassfeller som ikke er så dype:
    Acoustic Treatment and Design for Recording Studios and Listening Rooms
    Build a Better Bass Trap

Dette er noen av "godbitene" jeg har funnet på nett, tenkte jeg skulle dele. Jeg må understreke at jeg har ikke bygget noen verdens ting, så dette er egentlig bare til informasjon og til debatt.

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    651
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den dempingen av hele bakveggen så ut til å gjøre susen - Edit, vil det bli enda bedre virkning om plasten er tatt av og selve materiale bare bindes fast montro.. ?

Link nr 1 har ikke respons veldig langt nedover så vanskelig å se hvor lavt den virker men at den funker er det liten tvil om, se på etterklangen mellom 40 og 60 hz - den må være merkbar for å si det sånn.
    Sist endret av Johnnygrandis; 12-12-2014 kl 11:14

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Johnnygrandis Vis post
    Nice!

Er det frontveggen du har behandlet med 60cm Rockwool ? Ser for meg at dette blir en langt billigere løsning fremfor å kjøpe dyre kommersielle feller om en er i en byggeprosess og implementerer dette i byggingen. Å lage rammer kledd med svart høytalerstoff for å skjule veggen er jo det minste problemet og ikke særlig dyrt heller for å få ett litt "proff" utseende. Eneste bakdelen jeg kommer på er om det kan bli for mye dempet oppover...?
    Ja, det er.frontvegg jeg har behandlet med 60cm Rockwool, og for å spare plass så bygde jeg frontene inn i den fella. Jeg har behandlet alle flater fra høyttalere til lytteposisjon. Sidevegger og tak er behandlet med 25cm Rockwool for å fjerne uønskede refleksjoner. På gulvet har jeg to plater på 25cm tykkelse som kan tas frem ved kritisk lytting. Bak lytteposisjon er det ingen demping overhodet, kun en 2d diffusor av ok størrelse. Jeg synes ikke det låter for dødt selv, men jeg ville ikke puttet mer demping av øvre frekvenser der nå.
    Så en vpr ville vært gunstig i det ene hjørnet bak.

Ville ikke gjort det samme over hele bakveggen, ettersom jeg tror jeg ville drept for mye HF ved å gjøre det. På frontveggen er det nesten kun bass som havner uansett.

Slik ser det ut om du lurer:
    -20140731_194343-jpg

Interessant det med vpr fellene. De ga god effekt alene, men bare se hvor mye effekt det hadde når du han kombinerte vpr feller, og fylte tomrommet med superchunk. Imponerende.

Orso: Du sier du har testet Diagrapgmatic resonator iforhold til vpr. Er det stor forskjell? på f.eks RPG modex platene og primacoustic fulltrap (som er en diapraghmatic resonator såvidt jeg vet) hvor ligger forskjellene? Er det på hvor dypt de går?
    Sist endret av thohaug; 12-12-2014 kl 17:20
    [SIZE=2]

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Lignende tråder

1. DB måling av HD.
    By Roar B. in forum Kalibrering/tweaking
    Svar: 0
    Siste melding: 06-15-2011, 10:39
  2. Svar: 23
    Siste melding: 06-10-2009, 00:04
  3. Første måling
    By LittOmAlt in forum Kalibrering/tweaking