Orginal kalibrerings mic ok??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2014
    Sted
    Sotra
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Orginal kalibrerings mic ok??

Er den orginale kalibrerings micen som følger med forsterkeren god nok,eller bør man kjøpe en bedre??? Kjører med en Harman/Kardom AVR-370 å etter masse lesing å masing på dere her på forumet har jeg korrigert endel i oppsettet mott med tanke på hz på høytalerne å fått betydelig bedre lyd...Spesielt i bass ommrådet,men føler et er mere å hente her så hva eventuelt av utstyr kan kjøpes for å kalibrere lyden skikkelig??? Nå er vel å merke dette stua mi så perfekt vil det ikke bli,men vil ha det så bra så muligt :-)

Intermediate thohaug sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    om du vil kalibrere lyden bedre, så ville jeg absolutt startet med en målemic og et måleprogram som f.eks rew. Der får du mye informasjon om hvordan høyttalerne oppfører seg i rommet, og det kan brukes til bl.a å optimalisere høyttalerplassering og sub plassering, samt vise hvor de store romproblemene dine ligger.
    Akustikk, [SIZE=4]Akustikk, [SIZE=6]Akustikk!
    [SIZE=2]
    Min tråd: http://avforum.no/forum/hvilket-utst...ml#post2045901

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Målemic'en er tilpasset AVR'en så du bør bruke den til AVR'ens korrigeringer. Vil du gjøre mer manuelt bør du kjøpe en skikkelig målemikrofon og bruke REW. Da først vil du få detaljene på plass.

http://www.avshop.no/UMIK-1-USB-male...-p/c/p10516898

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2014
    Sted
    Sotra
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med en målemic som nevnt i tråd ovenfor også REW programmet kan man få store forandringer da???.Jeg mener virkelige merkbare??? Jeg har overstyrt hz på fronter å sub å bare det gjorde stoooor forskjell+ at jeg måtte dempe subbeeen da det var overkill på div filmer,men kan jeg hente ut mere/bedre lydbilde kjøper jeg lett denne micken,men åssen man skal bruke dette er jo en annen ting....Det finnes vel kansje en sjel i Bergensommrådet som kan hjelpe meg litt her???

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ronny44 Vis post
    Med en målemic som nevnt i tråd ovenfor også REW programmet kan man få store forandringer da???.Jeg mener virkelige merkbare??? Jeg har overstyrt hz på fronter å sub å bare det gjorde stoooor forskjell+ at jeg måtte dempe subbeeen da det var overkill på div filmer,men kan jeg hente ut mere/bedre lydbilde kjøper jeg lett denne micken,men åssen man skal bruke dette er jo en annen ting....Det finnes vel kansje en sjel i Bergensommrådet som kan hjelpe meg litt her???
    Disse tingene har ingen egen automatikk, men er to verktøy som brukes til og først og fremst se hvordan man akustiskt bør behandle rommet og se før\etter grafer, også justere videre, og eventuelt til slitt gi pekepinn på og justere EQ manuelt for de frekvensene man ikke før justert med behandlig.

Dette fordrer vel omtrent at man har i alle fall nesten dedikert rom, om store høyttalere i stua er upopulært er det nok enda mindre når man kommer med 15cm dype akustikk plater som skal opp på vegger og tak...

men bare og skaffe et DB meter og gå i sømmene av hva receivern gjør, f.eks ofte kan de bomme litt på avstander og kanal volum så bare og få alle kanalene og subbene spille sammen i 75db kan være transformativt for opplevelsen.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2014
    Sted
    Sotra
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så ett DB meter å justere alle høytalerene til 75 db med susetonen som forsterkeren gir??? Må jo si at etter SSVS tuben kom i hus å etter råd fra dere har lydtrykkett å opplevelsen blitt løftet 10 hakk her,men begynt å bli kresen gitt....Dyrt furum å bli medlen på hehe :-)

Intermediate thohaug sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden Vis post

men bare og skaffe et DB meter og gå i sømmene av hva receivern gjør, f.eks ofte kan de bomme litt på avstander og kanal volum så bare og få alle kanalene og subbene spille sammen i 75db kan være transformativt for opplevelsen.
    Nøyaktigheten du får med å bruke måleverktøy og program kan ikke sammenlignes med å bruke en standard db måler. En db måler får ikke med seg ting som er virkelig kritiske, slik som Decay time, Impulsrespons og generelt hva som skjer i tidsdomenet. Det er i tidsdomenet det er virkelig viktig å ha kontroll i et rom. Frekvensresponsgrafen er kanskje den minst interessante grafen av dem alle.

Merk at målinger kun er et verktøy. Den gjør ingenting annet enn å fortelle deg hvordan rommet ditt oppfører seg, men utifra å se på målinger kan man finne ut hvor det er gunstig å plassere akustikktiltak, hvor subben og fasen er best og hvor man bør plassere høyttalere og lytteposisjon i forhold til rommet.
    Akustikk, [SIZE=4]Akustikk, [SIZE=6]Akustikk!
    [SIZE=2]
    Min tråd: http://avforum.no/forum/hvilket-utst...ml#post2045901

Lignende tråder

1. Remastered VS Orginal
    By ¨satyrion in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 91
    Siste melding: 09-27-2011, 21:21
  2. orginal fjernkontroll
    By murre906 in forum UHD Blu-ray-spillere
    Svar: 0
    Siste melding: 07-30-2011, 13:53
  3. orginal embalasje benqW5000