Høyttalerplassering

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2013
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lightbulb Høyttalerplassering

Jeg er usikker på hvor jeg skal plassere høyttalerne mine, for å få best mulig lyd og utbytte av dem? Jeg har et 5.1 system, Høyttalerne mine er ikke mye å skryte av, men det gir en nybegynner som meg mere enn bra nok lyd foreløpig.
    Har en Onkyo TX-NR717, som er min første receiver. Jeg er meget fornøyd med den. Høyttalerne kjøpte jeg brukt. Dantax New Century 5.1 surround. Sikkert ikke verdens beste høyttalere. Men liker lyden jeg får.
    Jeg bor i en kjeller leilighet på ca. 70 m2. Stua er 20,57 m2
    Fra kjellerleiligheten og opp til dama som bor over meg, er det støpt bra med betong, og limt på noe "isopor takbekledning" av noe slag? Usikker på hva dette heter.
    I Gangen mot badet, er vaskekjelleren til Dama som bor over meg, den døra er ikke isolert, så kan høre vaskemaskinen hennes og at hun beveger seg inni der. Jeg har hengt opp et stort Gulvteppe over døra, får å "isolere" litt, synes det det har minsket lyden en del.
    Så jeg har tenkt litt på om jeg skal lage meg egne akustikkplater av Rockwool for å dempe litt, så den gamle sura dama ikke blir enda mere sur. Bare usikker på hvilket stoff jeg skal kjøpe.

Her er Stua.. håper dere kan hjelpe meg -screenshot-2014-08-27-00-30-02-jpg

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Her er de plasseringene jeg ville ha prøvd ut:

1. Høyttalerne foran den veggen hvor det store vinduet er. Sitteplass enten ca. 1/3 av rommet lengde i fremre del eller bakre del

2. Høyttalerne plassert på hver side av hjørne nede til høyre. Sitteplass må eksperimenteres med, men bør ikke være midt i rommet

3. Høyttalerne på hver side av hjørne oppe til høyre. Tilsvarende eksperimentering med sitteplass, men trolig er det best å sitte ganske tett på

Du vil oppleve at noen steder er bassgjengivelsen bedre. Andre steder kan være bedre for mellomtone og diskant. Så da gjelder det å finne det fungerer totalt sett best. Bassgjengivelsen er dog det viktigste. Det øvre frekvensområdet er enklere å behandle akustisk.

Skulle du mot formodning holde til i Bergen, så har jeg en del rockwool akustikkplater til overs jeg kan selge billig.

Lignende tråder

1. høyttalerplassering
    By Burre in forum Kalibrering/tweaking
    Svar: 12
    Siste melding: 01-23-2010, 01:07
  2. Høyttalerplassering: Av og til er 6mm nok
    By roffe in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 19
    Siste melding: 06-20-2007, 09:24
  3. Høyttalerplassering
    By Low-Q in forum Høyttalere
    Svar: 9