Tips tiltak for å dempe booming?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tips tiltak for å dempe booming?

Har flyttet inn i nytt hus, der kjelleren er blitt dedikert hjemmekino rom

Gikk i denne sammenheng til innkjøp av en SVS PC12-NSD, som ga meg noen opplevelser jeg ikke har opplevd før! Kan tro noe slikt?

Problemet er at det er bare en plassering der den trykker som den skal, og det er i ett lite avhuk på v.side bak meg. Problemet nå er at jeg klarer å høre hvor det kommer fra, på enkelte toner. Er det noen akustiske tiltak jeg kan prøve for å motvirke dette? Har forsøkt å flytte sub rundt i rommet for å se, men det er bare her jeg får det riktige "trykket". Så tenker plasseringen er riktig, men at rommet trenger litt fintuning.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,669
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begynn med en Antimode hvis du ikke allerede har noe lignende. Du kan jo også prøve og dele den lavere ?

Hva har du ellers av utstyr ?
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oisann! Det glemte jeg i forbifarten!

Jeg har en Emotiva UMC-200 Surround prosessor, som jeg har kjørt romkorreksjon på. Observerer at den i utgangspunktet setter endel av delefrekvensene noe høyt, men endrer de manuelt til 60hz etterpå. 80hz som mange her anbefaler forsterker bare den effekten fra subwooferen.

Høyttalerne er KEF Q700 front, Q600 Center, samt PSB Image S5. Frontene drives av en Emotiva XPA-200, Center og Surround drives av en Rotel 5 kanaler.

Har lest litt om Anti-mode, og det virker jo til å gjøre underverker hos mange. Er den virkelig så bra?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,669
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok.
    Ja Antimoden er meget bra den , særlig hvis man har litt utfordringer i bassen - og det har vi mange av oss ....
    Men det første du kan prøve er å endre på avstand til sub i menyen på receiver - dette kan gjøre timingen mellom sub og fronter mye bedre.
    Ofte klarer vi det bedre selv enn disse RK systemene gjør - legg merke til hva den står på nå , slik at du setter den tilbake hvis du ikke får noe forbedring.
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan Vis post
    Ok.
    Ja Antimoden er meget bra den , særlig hvis man har litt utfordringer i bassen - og det har vi mange av oss ....
    Men det første du kan prøve er å endre på avstand til sub i menyen på receiver - dette kan gjøre timingen mellom sub og fronter mye bedre.
    Ofte klarer vi det bedre selv enn disse RK systemene gjør - legg merke til hva den står på nå , slik at du setter den tilbake hvis du ikke får noe forbedring.
    Riktig riktig! Skal prøve å måle opp luftavstand fra øret til sub, og plotte inn manuelt. Synest den målte litt vell lang avstand selv.

Det er bra å høre at jeg ikke er alene! Mtp. at jeg er meget fornøyd med hvordan frontene spiller, så får jeg vell teste en slik Anti-mode, visst ikke disse manuelle justeringene gjør det lille ekstra!

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    plassering. skjønner ikke greia med antimode.. EQ er vrøvl med mindre vi snakker frekvensrespons/fase.. ingen digital EQ kan fixe resonans, spredningmønter etc.

"Except for one or two <100 Hz modes room correction is nonsensical (ie nonsense). We have a hearing apparatus that pre-consciously compensates for all sorts of things if it understands the context. The loudspeaker's radiation pattern and its placement in the room are to blame for acoustic artifacts that draw attention. Linn and Meridian, etc. don't get it and think they can solve 5-dimensional problems with a 2-dimensional DSP. The brain is far ahead in spatial data processing. You would not have survived.

The Fundamental problem is that everyone designs loudspeakers for one point in 3D acoustic space, ie for 1 m on-axis of tweeter. No wonder they sound different in every room."

http://orion.quicksytes.com/viewtopi...ian+etc#p27566

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,669
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CrZyWiz Vis post
    Riktig riktig! Skal prøve å måle opp luftavstand fra øret til sub, og plotte inn manuelt. Synest den målte litt vell lang avstand selv.

Det er bra å høre at jeg ikke er alene! Mtp. at jeg er meget fornøyd med hvordan frontene spiller, så får jeg vell teste en slik Anti-mode, visst ikke disse manuelle justeringene gjør det lille ekstra!
    Kan være verdt et forsøk det ja.
    Men det er sjelden den virkelige avstanden i cm er den riktige - ofte er det riktig at den er noe lenger.
    Kan du med denne prosessoren endre avstanden mens musikken går ?
    Kan du det , så er ofte det den beste metoden - sett på en sang med god bass , og juster til det "sitter " best mulig.
    Eller du kan kjøre sinustoner å måle med en db måler.
    Det kan jo tenkes at nivået på suben er i drøyeste laget også ?

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis Vis post
    plassering. skjønner ikke greia med antimode.. EQ er vrøvl med mindre vi snakker frekvensrespons/fase.. ingen digital EQ kan fixe resonans, spredningmønter etc.

"Except for one or two <100 Hz modes room correction is nonsensical (ie nonsense). We have a hearing apparatus that pre-consciously compensates for all sorts of things if it understands the context. The loudspeaker's radiation pattern and its placement in the room are to blame for acoustic artifacts that draw attention. Linn and Meridian, etc. don't get it and think they can solve 5-dimensional problems with a 2-dimensional DSP. The brain is far ahead in spatial data processing. You would not have survived.

The Fundamental problem is that everyone designs loudspeakers for one point in 3D acoustic space, ie for 1 m on-axis of tweeter. No wonder they sound different in every room."

http://orion.quicksytes.com/viewtopi...ian+etc#p27566
    Har du noen andre forslag da? Ingen av de andre realistiske plasseringene til subben fungerer. Denne er ganske stor, så begrenser seg hvor man kan plassere den.

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan være verdt et forsøk det ja.
    Men det er sjelden den virkelige avstanden i cm er den riktige - ofte er det riktig at den er noe lenger.
    Kan du med denne prosessoren endre avstanden mens musikken går ?
    Kan du det , så er ofte det den beste metoden - sett på en sang med god bass , og juster til det "sitter " best mulig.
    Eller du kan kjøre sinustoner å måle med en db måler.
    Det kan jo tenkes at nivået på suben er i drøyeste laget også ?
    Jeg tror det er mulig på denne, så skal prøve det Nivået er i drøyeste laget ja! Måtte dempe den 5-6db via trim til film.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei. styrer du litt med det selv i kjente omgivelser finner du sikkert en løsning som fungerer bedre vanskelig å si om det er en frekvensavhengig heving eller annet som slår ut. plassering er iallefall viktig gitt virkemåten til høyttalere/sub. evt demping kan da ha nytte, men i lave frekvenser er det kanskje ikke enkelt eller pent..
    ville bare poengtere at en EQ løser bare en av mange problemer.. og opprinnelsen ofte er høyttaleren konstruksjon i segselv som bidrar til problemer..

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,669
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det sier seg vel selv at hvis man har store peaker i bassområdet , så fører dette til boomy bass ??
    Og dette er noe en Antimode absolutt kan gjøre noe med .
    Selvsagt er det viktig med plassering og fase osv. men når man har prøvd de mulighetene man har og fortsatt ikke er helt fornøyd , så er det vel liten tvil om at EQ er til stor nytte i bassområdet.
    Antimoden jobber jo også i tidsdomenet til en viss grad , så at det er en nyttig boks er det liten tvil om - og særlig for dem som ikke styrer med målinger osv. selv .

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    6000 for en frekvensjustering? kan like godt bruke receiverens integrerte da, eller en digital minidsp til en brøkdel av prisen. endrer ikke spredningsmønsteret de heller!
    går utifra subben er laget for å yte noenlunde ok i normale rom som ikke er støpt i betong.. plassering og/eller demping. lave frekvenser stopper da ikke i sponplaten på veggen..
    men greit nok, syns bare det var litt drøy fokus på EQ i det siste, som løsning på rommoder, resonans og gud vet hva

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den til bare sub koster tett oppunder 2000kr. Men skal prøve å manuelt plotte avstander, samt fylle rommet ferdig med det siste som skal inn. F.eks tykkere gulvmatter.

Ellers prøve meg litt fram med demping.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,669
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis Vis post
    6000 for en frekvensjustering? kan like godt bruke receiverens integrerte da, eller en digital minidsp til en brøkdel av prisen. endrer ikke spredningsmønsteret de heller!
    går utifra subben er laget for å yte noenlunde ok i normale rom som ikke er støpt i betong.. plassering og/eller demping. lave frekvenser stopper da ikke i sponplaten på veggen..
    men greit nok, syns bare det var litt drøy fokus på EQ i det siste, som løsning på rommoder, resonans og gud vet hva
    Den for sub koster som TS sier 2k og ikke 6k - det er en ganske vesentlig forskjell.
    Og de muligheten di skisserer kan fungere bra dem , men det forutsetter en del målinger.
    Det er det som er den store forskjellen med Antimoden - den er plug and play , og gjør en god jobb for folk som ikke har full kontroll på både akustikk og måleutstyr.

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den for sub koster som TS sier 2k og ikke 6k - det er en ganske vesentlig forskjell.
    Og de muligheten di skisserer kan fungere bra dem , men det forutsetter en del målinger.
    Det er det som er den store forskjellen med Antimoden - den er plug and play , og gjør en god jobb for folk som ikke har full kontroll på både akustikk og måleutstyr.
    Prøvde å justere avstand manuelt, men fikk igrunn ikke noen merkbar effekt av det. dvs den faset ut og bass forsvant.

Jeg hører dog nå at jeg bassen kommer ikke fra hjørnet subben står bak meg. Men fra v.side forran, dvs det forplanter seg via rommet. Så skulle da tro at det skulle la seg ordne med litt demping av rom? Evnt Anti-mode som kan dempe den toppen jeg tydeligvis har. Den lave delen av skalaen sitter som støpt!

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,669
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok , men da er det sikkert best slik den stod da. Men hvordan er bassen kun fra frontene uten sub ?

Demping av rom i bassområdet krever veldig store tiltak. Det kommer selvsagt an på hvor dypt i basse det er men....
    Har du noen EQ funksjon for sub-kanalen i prosessoren din ?
    Last i det minste ned noen sinustoner og spill av disse og mål med en db-måler , slik at du vet hvilke frekvens(er) som er problemet.

Lignende tråder

1. Trenger tips til akustiske tiltak i mitt rom
    By yngvejos in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 6
    Siste melding: 12-18-2010, 13:48
  2. Akustikk Tiltak
    By shield in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 0
    Siste melding: 12-01-2010, 16:48
  3. Tiltak til for bedre lyd.
    By Kammmar1 in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 9