HCFR + Eye-One Display 2 - trenger hjelp

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lightbulb HCFR + Eye-One Display 2 - trenger hjelp

Heisann,

Jeg har gått til innkjøp av ny LED TV; Philips 55PFS6609.

Til nå har jeg stilt inn etter beste evne, og bildet er fantastisk. Men jeg tror jeg har litt å gå på, og kunne tenke meg å kalibrere ved hjelp av min X-Rite Eye-One Display 2 og programvaren som jeg fant gratis, HCFR. Problemet er at jeg ikke kan velge annet enn Spyder 2 og 3.

Er det noen som har fått dette til å virke? Jeg leser gamle artikler på google om folk som har kalibrert med min kalibrator og HCFR, men antar dette er gamle versjoner av programmet.

Alternativt, finnes det andre gratis alternativer til software som passer til Eye-One D2?

Håper noen har gode råd og tips til en entusiast. Jeg befinner meg i Oslo, om noen tilfeldigvis kunne hjulpet.

Tusen takk på forhånd,
    Bård

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fant ut at jeg måtte fram med min PC for å få Eye-One Display 2 til å fungere. Mac versionen var for dårlig.
    Derimot under grey scale kalibrering ble fargene helt feil selv om HCFR sa de var nøytrale og 6500. Enten er det software eller kalibratoren som ikke er bra.
    Kalibrerte heller visuelt opp mot en kalibrert dataskjerm.

Bård

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er nok i1Display 2 som trenger en offset-fil for å fungere. Billige prober som dette drifter mye, og trenger hele tiden en oppdatert offset-fil for å kunne brukes til kalibrering. Det vil si at du trenger et referanse spectroradiometer, for å lage offset til i1Display 2. Et colorimeter måler aldri korrekt uten en offset-fil som forteller hvordan fargene egentlig ser ut. Trenger egne offset-filer til hver type display.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar Gorm. Jeg sitter ikke tilgjengelig med en slik spectroradiometer, men vil en i1 Pro spectrophotometer fungere like bra? Jeg har nemlig tilgang på et slikt. Grunnen til at jeg spør før jeg tester selv, er at jeg må installere windows igjen, og spørsmålet er om det er verdt bryet

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenker du da på å profilere i1Display 2 med i1Pro? Eller bare å bruke i1Pro? i1Pro er ikke spesielt god ved lav lysstyrke, så å bruke den til å profilere i1Display er nok beste løsning. Bare sjekk at det ikke er alt lenge siden den har vært rekalibrert (eventuelt en forholdsvis ny i1Pro)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm Vis post
    Tenker du da på å profilere i1Display 2 med i1Pro? Eller bare å bruke i1Pro? i1Pro er ikke spesielt god ved lav lysstyrke, så å bruke den til å profilere i1Display er nok beste løsning. Bare sjekk at det ikke er alt lenge siden den har vært rekalibrert (eventuelt en forholdsvis ny i1Pro)
    Jeg var ikke klar over at i1 display 2 var mulig å kalibrere med en i1 pro? Prøver først kun i1 pro så får jeg se om grey balance blir mer riktig. Merkelig at den gamle i1 D2 var så langt unna korrekt. Brightness og contrast prøvde jeg ikke å justere nå sist, gjøres dette også med kalibrator eller på øyemål med slike patterns?
    Takk for hjelpen!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sliter forøvrig også med å få aktivert ISF innstillinger på TV'en. Ifølge kundeservice Philips var det en tallkombinasjon som skulle tastes, og denne satt kun sertefiserte installatører på. Er det noen på forumet som kan denne? Jeg har forøvrig kombinasjon for service menu men den hjelper ikke stort.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Brightness og kontrast (dynamikkområdet) settes før kalibrering, og sjekkes igjen etterpå. Dette gjøres visuelt med testbilder

Lignende tråder

1. Rødskjer på desktop etter kalibrering med HCFR
    By Bernhard in forum Kalibrering/tweaking
    Svar: 8
    Siste melding: 02-24-2009, 23:02
  2. HCFR for Macintosh endelig!
    By MacPhisto in forum Kalibrering/tweaking
    Svar: 1
    Siste melding: 08-28-2008, 00:01
  3. Hjelp med visning av DB i display på receiver.
    By Raajohan in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 1
    Siste melding: 11-05-2007, 23:24
  4. Kalibrering med HCFR probe og software
    By Balijoka in forum Kalibrering/tweaking
    Svar: 36
    Siste melding: 11-04-2007, 19:53
  5. Kalibrering av Benq 8720 m\Colorimetre HCFR
    By tazzat in forum Kalibrering/tweaking
    Svar: 8
    Siste melding: 10-09-2007, 23:09

Stikkord for denne tråden