Projektor Panasonic PT-AE700E; bildetweaking

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 55
    Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Projektor Panasonic PT-AE700E; bildetweaking

Håper andre AE700 brukere kan legge inn sine erfaringer og tweakede verdier i denne tråden, her er mitt (første) bidrag:

Etter et meget hyggelig og opplærende besøk hos 'Ak' ble min nyinnkjøpte projektor utsatt for skruppelløs synsing og en omgang DVE. Les 'Ak's' meninger her. Litt mer info om testoppsettet: Projektoren ble matet med interlaced og progressivt via komponenent (10m Proson kabel). Lerret var rammespent Greyline (gain 0,8 ) - Ak: Correct me if I'm wrong.

Projektoren ble satt på et par esker på stuebordet for at vi ikke skulle måtte bruke maks offset på vertikal lensshift. Zoom ble derimot satt til nokså maks da vi nok kom nærmere enn strengt tatt nødvendig.

Utenom DVE brukte vi en 'superbit' versjon av The 5'th Element og Braveheart for å sjekke farger og sortnivå. (Andre filmer ble også hentet frem for å sjekke 'steminger')

Utgangspunktet for justering ble tatt fra PICTURE MODE: CINEMA2. (Cine4home.de benyttet forøvrig CINEMA1 i sitt tweak).
    Utenom justeringer via DVE på 'grunnleggende' farger, ble scenen fra 5'th element hvor Mila Jovavich blir 'gjenoppbygget' benyttet som referanse på hudfarge. (Undertegnede benytter alltid hudtoner som referanse på naturlighet i bildet). I denne scenen er det orange håret en flott kontrast mot huden og kan bli for intensiv/blass dersom rødfargen ikke stemmer.

Etter første runder med justeringer lagret vi en user-variant (memory 1) av settingene og med dette resultatet lot vi oss imponere mer enn 'out of the box' settingene:
    • Contrast: +16
      Bright: -18
      Colour: -10
      Tint: +5
      Sharpness: -6

Fremdeles hadde vi ikke gjort noe under Advanced menu, og ikke vært innom service meny.

Senere var vi innom advanced menu, men undertegnede har ikke notert ned verdier vi justerte der så de får jeg legge inn senere. PJ'en står nå nedpakket i esken, men skal ut snart.

Det blir forhåpentligvis flere runder når jeg får satt opp MITT anlegg. Ny DVD-spiller skal i hus og den må selvfølgelig ha HDMI utgang. Lerret er også på handlelista og undertegnede begynner snart å nevne knuste kneskåler i samme setning som en viss offshorearbeider som ikke får bestemt seg..:twisted: Men nå er sommer-residensen stengt ned og prosjektene på jobben er rolig: 'Tilfluktsrommet' hjemme skal bli storskjerm-stugu

My fellow AE700 owners: Can U really live with default settings :?: I can not :!:

Som en innrømmelese på slutten: Hvor det står 'vi' i teksten burde det nok stå 'Ak'... ops: - Experto Credite

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener å huske at vi satte opp "R Contrast" til +5 i Advanced menyen.

Btw. Jeg skrev dette i den offisielle AE700 tråden, men jeg skriver det her også. "God News" Det ser ut til at de grønne stripene vi så er DVD spilleren's feil, og ikke projektoren. (Jeg kommer til å lodde litt i den, så får vi se om det bedrer seg. )

Intermediate Zyon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg ikke fått tak i DVE ennå, så derfor har jeg ikke tweaket noe nevneverdig selv,
    men jeg må si at ved å "tjuvlåne" innstillingene dine, så ble bildet utrolig mye bedre (bruker også Greyline-lerret).

Men jeg har ett par små spm:

På min AE700 kan jeg ikke stille Sharpnes til minus, kun pluss.
    Noen som vet hvorfor?
    Colour temp kan stilles til -1 men ikke -10. Ble det en 0 for mye, eller kan du virkelig stille din til -10?
    Og hvor finner du "Tint" i menyen din?

Litt snodig hvis vi har forskjellig meny... :roll:

(Edit; siden dette er en tweake-tråd, så burde jeg kanskje postet mine spm under den offisielle AE700-tråden? Isåfall er det helt greit om det blir flyttet...)

Newcomer linebacker sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    166
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    Jeg bruker Denon 2910 koblet via komponent progressive til PT-AE700.
    Har fått hjelp av Jørn og Gorm med bildekalibreringen.
    De brukte DVE.
    Har en avstand mellom lerret og projektor på 240cm. Sitte posisjon er det samme. Lerretet er Wiktor standard 150x150 1.0gain hvit.
    PJ står på en hylle ca 83cm fra gulvet og bilde på lerretet begynner på ca 110cm over gulvet. PJ er i vater for å ungå keystone og jeg må derfor bruke maks lenshift.

Mine innstillinger er som følger:
    • Picture mode: natural
      Contrast: +6
      Bright: -11
      Colour: -8
      Tint: -3
      Sharpness: -5
      Colur temp: +1
      Dynamic iris: on
      NR: off

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av linebacker
    Hei
    Jeg bruker Denon 2910 koblet via komponent progressive til PT-AE700.
    Har fått hjelp av Jørn og Gorm med bildekalibreringen.
    De brukte DVE.
    Har en avstand mellom lerret og projektor på 240cm. Sitte posisjon er det samme. Lerretet er Wiktor standard 150x150 1.0gain hvit.
    PJ står på en hylle ca 83cm fra gulvet og bilde på lerretet begynner på ca 110cm over gulvet. PJ er i vater for å ungå keystone og jeg må derfor bruke maks lenshift.

Mine innstillinger er som følger:
    • Picture mode: natural
      Contrast: +6
      Colur temp: -1
      Dynamic iris: on
      NR: off
    ikke glem at innstillingene er helt forskjellige fra dvi/hdmi og komponent
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    166
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer det.
    Her er en sammenligning fra mitt anlegg.
    DVI 576p:
    • Contrast: -3
      Bright: +11
      Colour: -9
      Tint: +2
      Colur temp: 0

DVI 720p:
    • Contrast: -2
      Bright: +10
      Colour: -9
      Tint: +4
      Colur temp: 0

Komponent:
    • Contrast: +6
      Colur temp: +1

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zyon

Noen som vet hvorfor?
    Colour temp kan stilles til -1 men ikke -10. Ble det en 0 for mye, eller kan du virkelig stille din til -10?
    Fant brukemanualen på nett: Her - På høyreside er det link til operation instructions. Der klippet jeg ut meny slik den er på min AE700E (vedlagt gif).

Sharpness kan jeg bare si en ting på: Try, try again ?

Ikke bland "Colour" med "Colour Temp"

Tint fant jeg over sharpness: Se vedlagt gif

Stemmer denne menyen med det du har ?

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    166
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zyon

Noen som vet hvorfor?

Litt snodig hvis vi har forskjellig meny... :roll:
    Dette har noe med picturemode å gjøre. Forandrer du på denne blir justeringsmulighetene også forskjellige.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    166
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er DVE kjøpt selv og etter mye prøving har jeg falt på disse innstillingene.
    Kjører komponent (Supra 8m) progressive fra Denon 2910 til PT-AE700.
    Normal:
    • Contrast:+1
      Bright:-6
      Colur:-12
      Tint:-2
      Sharpness:-5
      Colur temp:+2

Dynamic:
    • Contrast:-6
      Bright:-6
      Colur:-10
      Tint:-3
      Sharpness:-8

Cinema1:
    • Contrast:+7
      Bright:-8
      Colur:-3
      Tint:-1
      Colur temp:+1

Cinema2:
    • Contrast:+9
      Colur:-7
      Tint:-5
      Colur temp:+1

Cinema3:
    • Contrast:+6
      Colur:-6
      Tint:-10

Video:
    • Contrast:+8
      Bright:-11
      Colur:-12
      Tint:-2
      Colur temp:-1

Natural:
    • Contrast:+6
      Bright:-10
      Colur:-7
      Tint:-3

Bruker NR off.
    Personlig syns jeg Natural er best.

PS! Smaken er som baken. Delt i to

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [/quote]
    avsforum.com (Generell tweak tråd)

Tror dere at pga NTSC standard disse amerikanske tweaking blir feil for vår PAL standard?

Intermediate rojohan sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,906
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anbefaler deg å kalibrere projen sjølv, og ikkje "stjele" innstillinger fra andre. Dette fordi det er masse som speler inn på kalibreringen, som feks. lysforhold og kilde som brukes med projen.

Sitat Opprinnelig postet av STV
    avsforum.com (Generell tweak tråd)

Tror dere at pga NTSC standard disse amerikanske tweaking blir feil for vår PAL standard?
    Ja

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det, Jolly.

Jeg har lest at du har brukt tidligere Hoya FL-Day filter med en annen Pana. (300?)
    - Kan en filter være aktuel for den 700?
    - Har noen fått sjansen til å prøve det? En tyske web siden anbefaler det for å forbedre kontrast nivået samt fargene...

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,906
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av STV
    Takk for det, Jolly.

Jeg har lest at du har brukt tidligere Hoya FL-Day filter med en annen Pana. (300?)
    - Kan en filter være aktuel for den 700?
    - Har noen fått sjansen til å prøve det? En tyske web siden anbefaler det for å forbedre kontrast nivået samt fargene...
    Det stemmer at eg bruker fl-day filter på min ae300. Når det gjelder ae700 veit eg ikkje, trur ikkje eg har lest om noen på forumet som har testet 700 med filter. Kommer kanskje til å prøve det sjølv, venter for tiden på min 700 som er bestilt

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det stemmer at eg bruker fl-day filter på min ae300. Når det gjelder ae700 veit eg ikkje, trur ikkje eg har lest om noen på forumet som har testet 700 med filter.
    Sannsynligvis er det ikke et FL-D som passer den, men heller et filter som heller mot rødt. Jeg vet ikke om noen enda har funnet ut hva Cine4home har brukt, men de doblet ihvertfall kontrasten etter montering av filter og kalibrering med måleutstyr.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ang. filter: Fant denne i avsforum, og har tenkt å kjøpe noe i samme kategori selv.

I used a Cokin filter mount and a CC30r recommended by another German site to bring the color into line. The color was greatly improved and light output over Cinema 1 measured with a spotmeter was 50% greater. The contrast ratio measured with the same meter (assuming I did it right) was ~1000:1 in Cinema 1 and ~2000:1 in Video with the CC30r filter. The picture is still slightly bluish, so if I had to do it again I would buy a CC40r, but since the resin filters are $30+ each, I'm going to play with the adjustments a bit more.
    (søk f.eks. på CC30r i den generelle tweak tråden i avsforum, link lenger oppe)

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,906
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Det stemmer at eg bruker fl-day filter på min ae300. Når det gjelder ae700 veit eg ikkje, trur ikkje eg har lest om noen på forumet som har testet 700 med filter.
    Sannsynligvis er det ikke et FL-D som passer den, men heller et filter som heller mot rødt. Jeg vet ikke om noen enda har funnet ut hva Cine4home har brukt, men de doblet ihvertfall kontrasten etter montering av filter og kalibrering med måleutstyr.

Her er link til den testen som Ak nevner :arrow: LINK

For oversetting, bruk http://babelfish.altavista.com/

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ang. filter: Fant denne i avsforum, og har tenkt å kjøpe noe i samme kategori selv.

Kode:
    Sitat: 
    I used a Cokin filter mount and a CC30r recommended by another German site to bring the color into line. The color was greatly improved and light output over Cinema 1 measured with a spotmeter was 50% greater. The contrast ratio measured with the same meter (assuming I did it right) was ~1000:1 in Cinema 1 and ~2000:1 in Video with the CC30r filter. The picture is still slightly bluish, so if I had to do it again I would buy a CC40r, but since the resin filters are $30+ each, I'm going to play with the adjustments a bit more.
    Det an fyren fikk 50% mere lysutbytte høres ikke logisk ut, og er ganske sikkert ikke riktig heller. Et CC30R filter kutter vel ca 40% av lyset, noe som betyr at selve kalibreringen skulle øke lysstyrken med hele 90%. Hvor mye lys man egentlig mister ved en slik kalibrering er vasnskelig å si, men om man antar at man da mister 40% ved å montere et filter, kan man nok ta igjen litt ved å kalibrere projektoren. Dette involverer endringer av projektorens Gain og Bias kontroller for alle grunnfargene. (R,G og B) Typisk er da at spesielt Blått må økes kraftig siden et CCR filter kutter spesielt mye blått og litt grønnt.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg stusset også på påstanden om lysutbytte. Kan i beste fall forsvares med at etter filter er satt på og projektor er kalibrert på ny, da ble totalresultatet bedre (men antar det litt skryt).

Når det gjelder fargebalanse og kontrast virker CC30R/CC40R fornuftig på min lille kunnskap om filter. Kanskje en CC30Y kan være mer korrekt.

(Om filterbetegnelsen:
    CC: Colour Correction
    30: 0.3 metning (density)
    R:Red

Color Compensating filters are available in the three primary colors: Red, Green, and Blue; and in the three secondary colors: Cyan, Magenta, and Yellow)

Viser til denne i hovedtråden: LINK (bla for å se fargehjulet som det refereres til)

Sitat Opprinnelig postet av Geir68
    Det Cine4home.de gjorde var å sette projektoren i "Video" mode. Dette gir en slik sammensetning av gråskalaen:

Som dere ser er det mangel på rødt, litt for mye grønt og alt for mye blått igjennom hele gråfarge skalaen. Den vedlagte figuren av et fargehjul er et forsøk på å illustrere hvordan det velges filter. Linjen som er merket grå er nærmere blått enn grønt fordi det er mer blått enn grønt i gråfargen til projektoren.

Ved å gå tvers over fargehjulet ser vi at filteret for AE700 bør være rød-orange for å bringe fargebalansen tilbake til nøytralt grå.

edit: Link til svensk side som debatterer noe av det samme: LINK. (Blir litt snurrig i huvet av å lese svensk...)

Newcomer -moviefreak- sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann!

På min -700 sliter jeg litt med VB.

Er det noen som har tips i denne sammenheng? Det er stort sett i lyse partier slik som himmel, vann mm...

Ellers så kommer jo kalibrering helt an på de rådende forhold i rommet, kabler, signalkilde osv. Alle bør kalibrere ut i fra egne forhold. Jeg har 100% mørkt rom, og min erfaring er at jeg foretrekker mindre brightness enn hva jeg kommer frem til ved hjelp av DVE.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •