Projektor Panasonic PT-AE700E; bildetweaking - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 55
    Intermediate akke sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av -moviefreak-
    Heisann!

På min -700 sliter jeg litt med VB.

Er det noen som har tips i denne sammenheng? Det er stort sett i lyse partier slik som himmel, vann mm...
    Husk å skru av med hovedbryter mellom hver gang du bruker den, merket selv at dette har mye å si på vb.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ak: Hvorfor vil ikke et Hoya Fl Day filter gi gode resultater for ae700 ? Det reduserer jo lysstyrken, og vil derfor gi bedre sortnivå i et 100% lystett rom. I tillegg er vel Hoya FL D rød/oransje ?? :shock:

Jeg skal iallefall bruke (teste) dette filteret når jeg mottar min ae700. Kan ikke skjønne annet enn at bildet minst blir litt bedre, spesielt ettersom jeg har hvitt lerret (filteret forskyver jo skalaen, som er samme effekten som et grått lerret har. Men grått lerret har også andre effekter !!)

Intermediate akke sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alex F
    Ak: Hvorfor vil ikke et Hoya Fl Day filter gi gode resultater for ae700 ? Det reduserer jo lysstyrken, og vil derfor gi bedre sortnivå i et 100% lystett rom. I tillegg er vel Hoya FL D rød/oransje ?? :shock:

Jeg skal iallefall bruke (teste) dette filteret når jeg mottar min ae700. Kan ikke skjønne annet enn at bildet minst blir litt bedre, spesielt ettersom jeg har hvitt lerret (filteret forskyver jo skalaen, som er samme effekten som et grått lerret har. Men grått lerret har også andre effekter !!)
    Søk litt i den uber lange ae700 tråden, står om noen som har prøvd der.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ak: Hvorfor vil ikke et Hoya Fl Day filter gi gode resultater for ae700 ? Det reduserer jo lysstyrken, og vil derfor gi bedre sortnivå i et 100% lystett rom. I tillegg er vel Hoya FL D rød/oransje ??
    Fargen på filteret er vel magenta tenker jeg. FL-D filter er laget for å ta bort grønnskjær i bildet (Fluorecent light) men kutter i tillegg endel lys.
    Et rødt filter er nok det beste på AE700 da det forsterker rødfargen (rød er ofte for svak), samt kutter mye blått og litt grønt. Man kan da skru opp blå og grønn for å balansere fargene igjen, og man oppnår da bedre kontrast. Et filter vil i tillegg forskyve fargeskalaen skalaen litt nedover.

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Et rødt filter er nok det beste på AE700 da det forsterker rødfargen (rød er ofte for svak), samt kutter mye blått og litt grønt.
    Ørlite korreksjon her. Hvis vi bytter ut ordet "forsterker" med "fremhever", da er vi mer enige. Et (passivt) fargefilter vil aldri kunne forsterke en farge, kun fjerne eller konvertere deler av fargespekter. Så ved å sette på et riktig fargefilter vil vi dra ned nivåer på andre farger nedover til det nivået som den svakeste fargenyanse har og derved ha alle på samme intensitet (forenklet beskrevet).

Låner et bilde fra cine4home:

Det er flere filter-alternativer som har som misjon å endre fargebalanse. Fra fotoverden er Hoya FL-DAY et filter som er påtenkt brukt ved lysstoffrør-belysning som er for 'kald'. FL-W har motsatt effekt, skal gjøre bildene kaldere når belysningen er for varm (W=warming). Mao de er kalibrert direkte mot det lyset som en vet kommer fra standard lysstoffrør. Generelle Warming filter finnes også. Disse er beregnet på å flytte fargebalangsen med X antall grader Kelvin ('K). F.eks. sitter jeg her med et gammelt Hoya 81C: Flytter fargetemperatur med ca 400'K (varmere). Filteret er rød/brun i farge, men jeg vet ikke om det rett for AE700, må prøve å se (kan bli litt problematisk da det er et 52mm til speilrefleksen).

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,898
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...og det totale lysutbyttet vil bli redusert. Dette gir muligheter for bedre sortnivå, men også at detaljer forsvinner i mørket.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ørlite korreksjon her. Hvis vi bytter ut ordet "forsterker" med "fremhever", da er vi mer enige.
    Selvsagt Det du skriver er helt riktig.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser at de fleste som har kalibrert etter DVE justerer kontrast, lysstyrke, farge og noen ganger tint. Er det noen som i tillegg har justert på kontrast og lysstyrke for den enkelte fargen R-G-B (advance meny) ?

Jeg får ikke den grønne til å stemme helt, dvs de "sorte" boksene blir ikke helt sorte men et par av dem bare mørkegrå. Det er vel dette Gorm sikter til når han sier at grønn er vanskelig ?

Lagring av innstillinger: Jeg lagrer mine innstillinger i Memory 1 for sone 1 og Memory 2 for sone 2. Jeg bruker natural. Men dersom jeg ønsker også å lagre Normal, Cinema1, etc for sone 1 og 2 under hhv Memory 1 og 2, får jeg ikke dette til. Noen triks her ? Hva gjør jeg galt ?

Altså, det jeg ønsker er å kalibrere etter DVE sone 2 for natural, normal, Cinema, etc, og det samme for sone 1. På denne måten kan jeg lett switche mellom de ulike "modus" og vite at de er kalibrert korrekt etter DVE. Det er f.eks greit nmår jeg skal se animasjonsfilm. På normal er det mere sprut i fargene enn for natural.

PS Dersom dette står klart i bruksanvisningen, så beklager jeg. Har ikke finlest denne ennå. ops:

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som i tillegg har justert på kontrast og lysstyrke for den enkelte fargen R-G-B (advance meny) ?
    Vi tuklet litt med "R Kontrast" på kokken sin maskin.

Jeg får ikke den grønne til å stemme helt, dvs de "sorte" boksene blir ikke helt sorte men et par av dem bare mørkegrå. Det er vel dette Gorm sikter til når han sier at grønn er vanskelig ?
    Det er helt vanlig, og ikke mye å bry seg med.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser ikke store forandringer dersom jeg skrur på R-kontrast etc, bare at bildet blir "mørkere og rødere" gjennom filteret. Skal bildet se tilnærmet likt ut som DVE "fotografiet (i DVD&Hjemmekino) med hensyn til farge, eller er det viktigste at en kun skal se røde og svarte bokser ?

Dette var litt vanskelig å forklare, men dere skjønner nok hva jeg mener. Jeg ønsker å ha best mulig bilde, men jeg ønsker heller ikke å tweake meg ihjel. Det må vel være en grunn til at Gorm kun stilte ned fargen i testen av ae700 og ikke gjorde noe videre (eller gjorde han det ??).

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sliter med det samme. Får ikke justert grønt ordentlig. Gresset ser ut som det er kunstgjødslet.

Har prøvd å justere på grønt under ADVANCED menyen påde på contrast og bright, uten at det blir nevneverdige forskjeller.

Har noen prøvd Color Management (s 33 i manualen).
    Er det slik at man skal kunne benytte cursor og f. eks. peke på et grønt område for deretter å justere ned på grønnfargen ? :roll:

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akne
    Jeg sliter med det samme. Får ikke justert grønt ordentlig. Gresset ser ut som det er kunstgjødslet.
    Jeg er vokst opp i Stavanger (ikke langt fra bondelandet Jæren). I tillegg bodde jeg ved siden av en stor mark som ble gjødslet med kumøkk gjennom hele sommeren. Jeg har dog problemer med å se forskjell på gress som er gjødslet med kunstgjødsel og kumøkk eller hønsegjødsel :wink:

Vennligst forklar hvordan kunstgjødslet gress ser ut ! Dersom dette betyr supergrønt, kan dette avkreftes av meg. Plenen min ser helt jæ.. ut uansett hva jeg gjødsler den med. :cry: Men den blir mye grønnere dersom en benytter ekte vare :wink:

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal bildet se tilnærmet likt ut som DVE "fotografiet (i DVD&Hjemmekino) med hensyn til farge, eller er det viktigste at en kun skal se røde og svarte bokser ?
    Man kan ikke kalibrere etter et bilde. Det viktigste er at man kun skal se røde og svarte bokser ja.

Dette var litt vanskelig å forklare, men dere skjønner nok hva jeg mener. Jeg ønsker å ha best mulig bilde, men jeg ønsker heller ikke å tweake meg ihjel. Det må vel være en grunn til at Gorm kun stilte ned fargen i testen av ae700 og ikke gjorde noe videre (eller gjorde han det ??).
    Vi justerte R kontrast på bakgrunn av Kokken's egne preferanser, og ikke fordi det så spesielt bedre ut på testmønsteret.
    Det enkleste er egentlig å la de være i fred så lenge man ikke har skikkelig utstyr til å kalibrere fargene med.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Alex.

Skjønner at noen liker å provosere mer enn andre.
    Det får stå for egen regning.

Det jeg mente meg kunstgjødslet gress er at grønnfargene er for sterke og for lyse.
    jeg ønsker at grønnfargene f.,eks gress skal fremstå mørkere og ikke så skarpe.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He-he, ja jeg er en av dem som ønsker å provosere litt :wink: Grunnen til at jeg bare måtte kommentere dette, var at din kommentar var som tatt ut fra DVD&Hjemmekino eller Lyd&Bilde. Jeg lurer på om de bruker samme analogi der. Jeg regnet derfor med at du hadde snappet opp kommentaren der, noe som muligens er en feilslutning fra min side.

Det var ikke noe vondt ment, og jeg skjønner godt hva du mener. Etter å ha justert ned fargen på AE700 noen hakk, synes jeg dette blir OK. Spesielt dersom du kalibrerer etter NEUTRAL. I tillegg bruker jeg et Hoya NDx4 filter som reduserer lysutbyttet en del (forskyver gråskalaen nedover). Resultatet blir da at gresset ikke ser ut som om det er gjødslet med kuruker fra kuer fra Tsjernobyl :wink: PS Kanskje noen vil bruke dette sitatet videre (he he) :lol:

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Vi justerte R kontrast på bakgrunn av Kokken's egne preferanser, og ikke fordi det så spesielt bedre ut på testmønsteret.
    Min 'referanse' under kalibreringen var hud-toner, kanskje det som det menneskelige øyet/oppfattelse reagerer mest på.

Må nevne at nå som DIY rammelerret med greyline duk nettopp er kommet opp på veggen, da er det på tide med ny kalibrering. Hadde egentlig ventet at kalibreringen hos AK ville stemme sånoenlunde, men faktisk ikke. Et par av originalinnstillingene er bedre, men på langt nær perfekte. Forskjellen er forøvrig at Ak har en Phillips DVD963SA og jeg Denon 2910 (samme komponentkabel). (Kjører komponent og HDMI om hverandre.) Så der røk teorien min om at duk har større innvirkning en kilde.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet selvfølgelig at det varierer mye fra sted, lerrett, spiller m.m. men setter opp mine Natural-innstillinger også da etter kalibrering med DVE:

Kontrast: +8
    Brightness: -10
    Farge: -6
    Tint: 0
    Sharpness: -4
    Farge temp: 0

På Cinema3 har jeg kaliberte den til:

Kontrast: +4
    Brightness: -2
    Farge: +3
    Tint: -3
    Sharpness: -2
    Farge temp: 0

Spilleren er en 2910, Adeo Greyvision og forholdsvis lyse vegger......

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AlexF: Fant du ut om man kunne lagre innstillinger for alle modusene for henholdsvis sone2 og sone1 i hver sin "memory"? Eller kan man kun veksle mellom tre enkle minneinnstilliger? (noe som hadde vært utrolig dårlig)

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruksanvisningen er ganske dårlig på dette området, eller så er det jeg som er litt treg :shock: Jeg tror du kan lagre 3 innstillinger på i hvert modus, dvs på NATURAL kan du lagre 3, på NORMAL kan du lagre 3, osv. Men da jeg prøvde å kalibrere etter DVE på sone 1 og 2 i hvert modus, så fikk jeg ikke dette til. Det jeg ønsket var å ha sone 1 og 2 DVE innstilt i hvert modus.

Jeg hadde ikke mye tid da jeg testet dette, og har tenkt å forsøke igjen. Denne gangen skal jeg notere ned innstillingene, slik at jeg husker om disse har forandret seg.

Er det andre som har forsøkt dette ?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alex F
    ...Jeg tror du kan lagre 3 innstillinger på i hvert modus, dvs på NATURAL kan du lagre 3, på NORMAL kan du lagre 3, osv. Men da jeg prøvde å kalibrere etter DVE på sone 1 og 2 i hvert modus, så fikk jeg ikke dette til....

Er det andre som har forsøkt dette ?
    Jeg har kun fått til lagring av tre 'globale' innstillinger (user1, 2, 3). Dersom en står i f.eks. Natural og henter tilbake user1 vil denne hente den modusen den ble lagret i (f.eks. Normal). Så jeg har desverre konkludert med at det er bare tre lagringer tilgjengelig, modusuavhengig. Det er litt for kjipt når en ønsker å sammenligne forskjellige kalikbreringer.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •