innstiling av front ht og subwoofer

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

innstiling av front ht og subwoofer

Hei!

Har dere eksperter her inne noen tips til hvordan jeg kan stille inn front høytalerne og subwooferne mine på best mulig måte når det kommer til LFE/bass området?
    Har for tiden kjørt LFE/BASS out på Both
    Frontene og senter har stått på small og crossoveren har stått på 80hz.

Men lurte litt på om crossoveren fungerer i det hele tatt siden LFE/bass har stått på both?
    Hvordan tror dere det blir hvis jeg setter LFE/BASS på SWFR og setter høytalerne til Large? (både front og senter?)

Når jeg spiller musikk kjører jeg bare anlegget i stereo. Og når det blir film og spillingen står den såklart på surround.
    Vil frontene spille bass hvis jeg endrer innstiligene på reciveren som jeg har skrevet over?

Takker for alle tips!

kan jo nevne utstyret jeg har så er det sikkert lettere for dere å svare.
    Klipsch RF82,RC62 SVS PB12 og PB10
    Reciver: yamaha rx-v1800
    effekt: emotiva xpa-3

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tips til eit godt utgangspunkt: alle høgtalarane som small delt på 80hz. Double bass av,subwoofer yes. LFE 120hz. Så kan ein testa seg litt fram med kva ein liker derifrå.

Intermediate JosRuu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hos meg står alle HT på LARGE, da låter det MYE bedre enn om de står på SMALL. Det er ikke garantert at det låter bedre med HT på SMALL og 80hz deling. Jeg har delt sub på 50hz og fronter tar seg av alt over det og det fungerer knall!

Og med de frontene du har og effekten så er det ikke noe problem å la fronter stå på full. Angående kalibrering av subber så finnes det mange tråder her inne men jeg har selv erfart at 2 ulike subber ikke er altfor lettvint å få til å spille bra sammen. I mitt tilfelle ble det veldig mye bedre av å gå tilbake til 1 sub istedenfor å ha 2 men det kommer jo også litt ann på rommet osv.
    Pioneer SC-LX86 - Midgard Oberon 6.1 x2, Midgard Oberon 4.1 - PS3 - HTPC - B&W DM 683 - B&W DM 685 - Dali Consept 6 - B&W HTM 61 - SVS pc12 sylindersub
    Stuelyd: B&W DM 601 S1 koblet til sone 2 på LX 86 med AirPlay

http://avforum.no/myhometheater/JosRuu

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    80Hz deling kan du ta med en stor klype salt.
    Personlig så synes jeg at man mister litt punch, så hvis du har store fronter, prøv å del på 60 eller 40.
    Synes large kan bli litt brutalt for basselementene i fronthøyttalerne ved høy lyd på film.:wink:
    Du må måle deg frem med en db-måler, så finner du fort ut hvor du får den beste kurven, og for Guds skyld så må alt være i korrekt fase.

Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du fronter som såler litt er det ikke noe problem å ha de i LARGE selv på høyt volum på film. Og han har jo RF82 så det er iallefall ikke noe problem. Men på små høyttalere som ikke er i stand til å levere noe særlig med bass så ser jeg fortjenesten med å ha de i small. i 683 som jeg har så er det jo bare 6,5" elementer men de har ingen problemer med det de får servert under film og musikk når de står i large. Når jeg prøvde å ha de satt som small så ble det veldig mye kjedeligere og med mye mindre snert og punch over det.
    Pioneer SC-LX86 - Midgard Oberon 6.1 x2, Midgard Oberon 4.1 - PS3 - HTPC - B&W DM 683 - B&W DM 685 - Dali Consept 6 - B&W HTM 61 - SVS pc12 sylindersub

Intermediate gpt33 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tigerberget
    80Hz deling kan du ta med en stor klype salt.
    Du må måle deg frem med en db-måler, så finner du fort ut hvor du får den beste kurven, og for Guds skyld så må alt være i korrekt fase.
    Må si meg enig her,havner ofte selv på en lavere deling en 80hz.
    Men som Tiger nevner,det VIKTIGSTE her er at fronter og sub er i fase.
    -Bladelius Idun - Bladelius S250 x 2 -Xindak Dac5 - Audio Physic Scorpio 25 -

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er en evig diskusjon, men 99% av alle "eksperter" inkludert de som faktisk lager produktene og standardene (THX anbefaler 80hz og samtlige høyttalere til small, Audyssey anbefaler samtlige høyttalere til small) anbefaler samtlige høyttalere på small og IKKE bass på double/both nesten uansett hvor store høyttalere du har.

Sett høyttalerne til small og del heller litt lavere (40-60hz) hvis du absolutt vil presse fronthøyttalerne dine i bassen / du synes det låter bedre.

Ved å sette til small får du utnyttet effekten i forsterkeren din langt bedre, og høyttalerne dine får også bedre arbeidsvilkår ved at den tyngste jobben (som de uansett ikke er konstruert for) avlastes til subben.
    --
    Thorbjørn

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikker riktig å sette alle til small hvis man har en normal surround forsterker som ikke har all verden å trøkke med, men har man effekt på frontene, eller 5x200W som meg, synes jeg helt klart man får best utbytte av å sette de høyttaleren som kan gå ned litt i bass til standard eller hva de nå heter...
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Sikker riktig å sette alle til small hvis man har en normal surround forsterker som ikke har all verden å trøkke med, men har man effekt på frontene, eller 5x200W som meg, synes jeg helt klart man får best utbytte av å sette de høyttaleren som kan gå ned litt i bass til standard eller hva de nå heter...

Ingen surroundreceiver har nok effekt til at large er et fornuftig valg. Selv har jeg best erfaring med small selv med 804s og separat effektforsterker(e), men folk må naturligvis sette det opp slik de mener det låter best selv.

Uansett verdt å merke seg at mange surroundreceivere er slik konstruert at bassen kun spiller LFE-sporet hvis man setter høyttalerne til large. Dvs at subben ikke hjelper til overhodet med bassen i de kanaler som er satt til large.

Da er det i så fall en bedre løsning å sette til small og delefrekvens så lavt som mulig (ofte 40hz), slik at subben får hjelpe til i bunn på samtlige kanaler.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi prøvde slik du nevner Hybris, når jeg satte opp LX83 og vi (jeg og svigerbror) oppnådde absolutt best resultat med å ha fronter til large og deling på 50 hz. Bruker selvsagt effektrinn så fronter har nok strøm. Det låt også best å gjøre det slik på V1800 jeg hadde før og jeg har pratet med flere som også får best lyd ved å ha fronter i large så selv om THX mener det er det beste så er det ikke nødvendigvis det for alle. Rom,HT merke/type,forsterker osv vil helt sikkert spille inn på dette også som på alt annet. Men her som ellers så må man prøve og høre hva man syns fungerer best for seg.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JosRuu
    Vi prøvde slik du nevner Hybris, når jeg satte opp LX83 og vi (jeg og svigerbror) oppnådde absolutt best resultat med å ha fronter til large og deling på 50 hz. Bruker selvsagt effektrinn så fronter har nok strøm. Det låt også best å gjøre det slik på V1800 jeg hadde før og jeg har pratet med flere som også får best lyd ved å ha fronter i large så selv om THX mener det er det beste så er det ikke nødvendigvis det for alle. Rom,HT merke/type,forsterker osv vil helt sikkert spille inn på dette også som på alt annet. Men her som ellers så må man prøve og høre hva man syns fungerer best for seg.
    Ja, det er hvertfall viktig å prøve, og ikke bare sette det til LARGE fordi man har gulvstående høyttalere uten å teste noe annet.
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for mange gode forslag her!! Det setter jeg pris på!
    Men har et problem når jeg sette frontene på large og LFE/bass out på SWFR. Da er det null liv å suben/subene.. prøvd å justere crossoveren opp og ned også uten resultat..
    Er det sånn at hvis jeg setter LFE/BASS out på Both at suben slår inn hver gang det er noe form for bass eller er det kun når det går under crossoveren? Kan velge mellom 40,60,80 ++ tenkte kanskje 60hz kan være greit? Virker som frontene mine tåler en trøkk så satser på det går bra.
    Noen av dere som har testet å hatt senter på large når man har effekt nok?

Virker som det er lurt å gå til innkjøp av en db-måler. tips til en god en som ikke er så alt for dyr?
    Virker som frontene og suben ikke spiller helt i riktig fase..er ganske så grøtete når jeg spiller musikk fra spotify. Men på blu-ray konserter fungerer det knall å ha på suben(kun 12"). Flere som har erfart dette? Uansett så holder det fint å bare bruke frontene til musikk. Men hadde vært ålright å kunne brukt suben til litt annet enn bare film og serier også :P

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som jeg skrev over:
    "Uansett verdt å merke seg at mange surroundreceivere er slik konstruert at bassen kun spiller LFE-sporet hvis man setter høyttalerne til large. Dvs at subben ikke hjelper til overhodet med bassen i de kanaler som er satt til large. "

Dette betyr at subben ikke vil spille når ikke kildematerialet har LFE-spor med lyd på.

Til musikk foreslår jeg at du tester å sette frontene til small, og teste å dele på 40, 60 og 80hz og se hva du synes låter best. Da vil subben spille signal som er under den delefrekvensen du setter.
    --
    Thorbjørn

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •