Klipsch/XTZ 9.2 ny dedikert hjemmekino lydkalibrering (XTZ RA II pro)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Klipsch/XTZ 9.2 ny dedikert hjemmekino lydkalibrering (XTZ RA II pro)

Jeg trenger hjelp til forskjellige ting med min nye hjemmekino i kjelleren.

Rommet ligger som sagt i kjelleren. Det er betongvegger i alle kanter med unntak av døra ut til gangen. Tak og vegger er dekt med panel som er trekt med scenemolton. Flis på gulv uten teppe. Rommet måler B: 2,80 L: 4,40 H: 2,00.

Fronthøyttalerne står vinklet inn mot sweetspot som er ca 3,20 fra høyttalerne.

lydutstyr i kinoen:

Yamaha RX-A3020
    Yamaha BD-A1020
    Front: 2x Klipsch RF-52
    Center: 1x Klipsch RC-52
    Surround: 2x Klipsch RS-42
    Surround back: 2x Klipsch RS-42
    Presence: 2x Klipsch RB-41
    Sub: 2x XTZ 99 W10.16

Jeg har kjørt RQ med alle målepunkter + 3 vinkel målepkt i YAPO.
    Jeg har fulgt kringlyd sin guide hentet fra dette forumet når det kommer til plassering av målemikrofon under romkorreksjon.
    Etter korreksjonen har jeg satt alle høyttalere som ble satt til large tilbake til small og delt dem på 80hz.

Jeg har forholdsvis begrensede muligheter i dette rommet når det kommer til plassering av både front høyttalere og sub. Dette begrenser seg rett og slett av størrelsen på rommet og lerretet. Eneste muligheten jeg enda ikke har prøvd ut, er å sette ene subben bak i høyre hjørne.

Jeg har med alle mine kunnskaper i paint laget en liten skisse av plassering av høyttalere.

Vedlegg 99824

Jeg kjøpte for en uke siden XTZ room analyser II pro. Har tatt et par målinger med mikrofonen pekende rett opp i øyrehøyde i sweetspot. Disse to ligger også vedlagt. Har tatt flere målinger rundt sweetspot, og problemet er forholdsvis likt på alle målingene. Både med mirkofon pekende oppover og fremover.

Vedlegg 99825
    Vedlegg 99826

Som man ser, så har jeg store problemer mellom 20 og 300hz. Hva kan jeg gjøre for å rette opp i dette? Mine ører er ikke fornøyd med fastheten i bassen og stemmer syns jeg høres lite oppløst ut.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nye målinger

Jeg skrev i forige innlegg at jeg ikke hadde testet å flytte den ene subben bak i høyre hjørne. Dette har jeg nå fått testet og ny måling ser slik ut:

Vedlegg 100008

Gul er med begge foran
    Blå er med en foran og en bak.

Kjørte RK på nytt og gainet subbene 5-6db for å kompensere for peakene som nå var blitt borte. Men likte ikke lyden i det hele tatt. Man kunne tydelig høre eksakt hvor begge subbene befant seg i rommet. Blendet seg ikke inn i lydbildet.

Flyttet dermed alt tilbake til normalen. Begge to i front. Kjøpte meg en anti-mode. Da ble graphene slik:

Vedlegg 100009

Blå uten antimode
    Grønn med antimode

Nå syns jeg at jeg fikk en ordentlig oppgradering. Bassen låter mye strammere. Mer punch! Låter ikke like "boomy" som før. Dspeaker anti-mode var verdt sine kroner! Men jeg har fortsatt en dip på rundt 60hz som jeg lurer på åssen jeg skal bli kvitt. Jeg har nå prøvd ALLE tenkelige plasseringer på både front og sub uten hell.

Har fortsatt også en forferdelig dip på rundt 250hz som jeg trenger tips til å forbedre.

Takker på forhånd for svar!

Intermediate thohaug sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Responsen din var jo klart best med en sub foran og en bak.

Har du testet å ha en foran og en bak for så å kjøre antimode? vil tro dette gir det beste resultatet her.

Uansett, om du skal få kontroll på bassen i et rom så er det akustikktiltak som gjelder i form av store bredbåndsabsorbenter, panelresonatorer etc.
    Akustikk, [SIZE=4]Akustikk, [SIZE=6]Akustikk!
    [SIZE=2]
    Min tråd: http://avforum.no/forum/hvilket-utst...ml#post2045901

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva med EQ? Yamaha har vel muligheten for å EQe den dippen litt hvertfall.

Men den beste grafen din var jo med den ene subben bak i høyre hjørnet, får du dipp om du bruker antimode med denne plasseringen?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takk

Takk for tilbakemelding. Jeg har vært litt lite aktiv da jeg innså at jeg ville oppgradere utstyret. Ville ikke legge så mye mer tid i utstyr som skulle ut.

Har idag mottatt 2 stk KK 12012. Så får vi se åssen de integrerer seg i rommet. Kommer med målinger og bilder seinere =)

Vedlegg 102474

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •