Hvor langt ut på gulvet skal frontene? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 37 av 37
    Newcomer wabble sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    De fleste har jo praktiske begrensninger ift dette, men jeg vil si man bør starte med å sette de så langt vekk fra samtlige vegger som er praktisk gjennomførbart, og så lytte seg videre derfra Litt større gulvstående og spesielt hvis porten er bak havner vel lett 40-50cm ut fra veggene tenker jeg.

Husker på det gamle og ikke så veldig store gutterommet mitt back in the days (på nittitallet engang), hadde høyttalerne så langt ut på gulvet at jeg passerte bak den ene høyttaleren når jeg gikk ut og inn av rommet.
    Har mine RF-62 MK2 maks 20 cm fra bakveggen, har aldri brydd meg med å sette dem lenger frem da de ikke kan stå der fast. Jeg er veldig fornøyd nå, og har tenkt: hvorfor utsette meg for risikoen ved å bli mer fornøyd ved annen plassering om de aldri kan stå der :P
    --
    Audio Physic Tempo 25 | Bel Canto DAC2.5 | Bel Canto REF500M | Panasonic 50" VT50 | Apple TV 3.gen | Playstation 3 | Nordost Frey ht og bal ic | Supra LoRad 2.5 pc | Supra LoRad MD06-EU/SP nf/v

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva skjer hvis man har akustikkplater på veggen bak høyttalerne, f. eks 10 cm tykke? Hvor langt fra platene skal da høyttalerne plasseres?

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wabble
    Har mine RF-62 MK2 maks 20 cm fra bakveggen, har aldri brydd meg med å sette dem lenger frem da de ikke kan stå der fast. Jeg er veldig fornøyd nå, og har tenkt: hvorfor utsette meg for risikoen ved å bli mer fornøyd ved annen plassering om de aldri kan stå der :P
    fortsettes den tanken litt videre, så kunne det kanskje vært en ide å velge høytalere som er beregnet for innbyggning eller montering på vegg...

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wabble
    Fantastisk resonnement! Huff, tenk om det blir bedre, og jeg må bygge om rommet, flytte døre, bruke en formue etc. Been there done that

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Hva skjer hvis man har akustikkplater på veggen bak høyttalerne, f. eks 10 cm tykke? Hvor langt fra platene skal da høyttalerne plasseres?
    Synes innlegget til ORSO over gir et mulig svar på det. Akustikk platene vil jo kunne gjøre noe med egenskapene til hele lytterommet, så man bør vel sjekke høytaler plasseringen osv på nytt hvis man introduserer akustikk plater.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Niels Nielsen nevner et godt utgangspunkt; 1/5, 1/7 el 1/9 av lengden på rommet. Minst like viktig er avstanden til sidevegg, og grunntanken er at man må forsøke å få forskjellig avstand fra høyttaler(elementene) til frontvegg, sidevegger, gulv og tak. På den måten sprer man problemene med refleksjoner utover et bredest mulig frekvensområde.

Når det gjelder bassrefleksporter bak og avstand til vegg er dette sterkt overdrevet IMO. Det er bare den dype bassen som kommer fra portene, og da er problemet med stående bølger og derav plassering i rommet et større problem enn avstand til nærmeste vegg.
    Avstanden til veggen bak høyttalerne skaper problemer lenger opp i frekvens som er langt viktigere å ta hensyn til.

Det er mao fronten på høyttalerne man må konsentrere seg om, og hvor portene havner avhenger jo like mye av hvor dype høyttalere man har.

I mitt rom, med en lengde på 460cm spillte Klipsch RB-81 best ca 65cm ut fra veggen (disse har portene foran). Det samme gjør nå Klipsch RF-63, men de har portene bak og er 50cm dype, slik at det bare er 15cm fra port til vegg.

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1/5, 1/7 og 1/9 er et godt utgangspunkt.

Hvis du har bassportene bak så må høyttaleren stå minimum en diameter av bassporten ut fra veggen, mer en det er ikke nødvendig mtp bassportens funksjon.

Er det for ren stereo så prøv å lag et likesidet treangel mellom sweetspot og høyttalerne.

Kilde:
    How to Correctly Place Stereo Speakers - Stereo Speaker Placement - Correct Placement of Stereo Speakers

Newcomer wabble sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    Fantastisk resonnement! Huff, tenk om det blir bedre, og jeg må bygge om rommet, flytte døre, bruke en formue etc. Been there done that
    Plutselig river jeg veggen og bygger ny 30 cm inn på kjøkkenet! Can't risk it
    --
    Audio Physic Tempo 25 | Bel Canto DAC2.5 | Bel Canto REF500M | Panasonic 50" VT50 | Apple TV 3.gen | Playstation 3 | Nordost Frey ht og bal ic | Supra LoRad 2.5 pc | Supra LoRad MD06-EU/SP nf/v

Intermediate Espen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    968
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som har noe konkret sånn mot Klipsch? Mine fronter er RF82.
    Bør disse ha mye toe inn f.eks?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må nesten eksperimentere, det avhenger jo av ditt rom, personlig smak osv. De der har et eget rom til stereo vil ofte plasere høyttalerne laaaangt ute fra bakveggen og tett sammen, de der har kino eller må spille i en vanlig stue har ikke alltid så store muligheter for alternative plaseringer.
    Du kan jo se linken fra Cardas som jeg linket til, eller Audio Phsic sin metode om du vil prøve noe annet, for moro skyld. Da vil du oppleve at du hører mer musikk og ikke så mye høyttaler og rom.
    Noen ganger kan det være en hjelp IKKE å spille musikk. Mange testplater har f.eks. hvit støy, denne kan være en god hjelp nu mange forsterkere ikke har en monobryter. Støyen er lett å jobbe med, og avslører hvorvidt dine høyttalere klarer å skape et solidt senter lydbilde. Mange anlegg har fin "stereo", men lydbildet henger overhodet ikke sammen da høyttalerne gjerne er plasert for langt fra hverandre. De som har stort lerret og høyttalerne i hjørnerne vet sikkert hvordan det lyder, eller rettere, de har glemt hvordan det egentlig bør spille.
    Målinger kan avsløre en del problemer men det kan være en skrue uten ende for man kan lett bli besatt av disse.

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,642
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Bare for å oppklare.
    Når vi for eksempel snakker om 50 cm fra bakvegg.
    Vi snakker da om 50 cm målt fra fronten av høyttalere, ikke sant?
    Eller snakker vi om 50 cm luft mellom baksiden av høyttaler til vegg?

(Det finnes jo rikelig med høyttalere så har en dybdelengde på over 40 cm. Og da er det mange rom som ikke kan bruke 1/9-regelen fordi 1/9 i seg selv er 38 cm på et rom med 3.5m avstand.)

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    Synes innlegget til ORSO over gir et mulig svar på det. Akustikk platene vil jo kunne gjøre noe med egenskapene til hele lytterommet, så man bør vel sjekke høytaler plasseringen osv på nytt hvis man introduserer akustikk plater.
    Vet du, det klarte jeg faktisk å tenke meg fram til selv... Det jeg lurte på var selvfølgelig om det går an å si noe generelt i forhold til akustikkplater. Om for eksempel akustikkplater på veggen bak høyttalerne gjør at høyttalerne kan settes nærmere vegen? Eller om det da kanskje også er vel så viktig å også ha akustikkplater på veggen på andre sida av rommet? Eller om akustikkplater generelt gjør det enklere å plassere høyttalerne eller ikke?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, måler alltid fra fronten av høyttalerne, i ditt tilfelde kan da brukes 1/7 f.eks.

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet du, det klarte jeg faktisk å tenke meg fram til selv... Det jeg lurte på var selvfølgelig om det går an å si noe generelt i forhold til akustikkplater. Om for eksempel akustikkplater på veggen bak høyttalerne gjør at høyttalerne kan settes nærmere vegen? Eller om det da kanskje også er vel så viktig å også ha akustikkplater på veggen på andre sida av rommet? Eller om akustikkplater generelt gjør det enklere å plassere høyttalerne eller ikke?
    Ja, det var vel ganske nærliggende... :roll: :wink:
    Det jeg har hørt av generelle råd angående akkustiske tiltak i vanlige lytterrom er at disse ikke bør dempes symetrisk, dvs. med å dempe både front og bakvegg, både gulv og tak osv.

Første refleksjonene kan godt dempes noe eller gjøres mer diffust reflekterende slik at refleksjonene bruker mere tid før de treffer lytterpossisjon og derfor er lettere å skille fra direkte signalet.

I en tråd som dette vil man kunne diskutere såpass bredt med forskjellige lytterom miljører, størreser, høytaler konstruksjoner osv, så man må vel egentlig bare prøve seg frem med måling og lytting.

Her er noen råd om plassering osv som Dali har på sine nett sider.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    Ja, det var vel ganske nærliggende... :roll: :wink:
    Det jeg har hørt av generelle råd angående akkustiske tiltak i vanlige lytterrom er at disse ikke bør dempes symetrisk, dvs. med å dempe både front og bakvegg, både gulv og tak osv.

Første refleksjonene kan godt dempes noe eller gjøres mer diffust reflekterende slik at refleksjonene bruker mere tid før de treffer lytterpossisjon og derfor er lettere å skille fra direkte signalet.

I en tråd som dette vil man kunne diskutere såpass bredt med forskjellige lytterom miljører, størreser, høytaler konstruksjoner osv, så man må vel egentlig bare prøve seg frem med måling og lytting.
    Men fortsatt ingenting om hvordan demping påvirker høyttalerplassering?....

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det meste av bassen går rett gjennom akustikkplater. For øvre frekvensområdet trenger du den avstanden du føler trengs for at det skal låte luftig og ikke innelukket. Uavghengig om det er en vegg eller akustikkplate der.
    Prøv selv.

Fordelen med å flytte høyttalerne nærmere frontvegg er at SBIR flyttes lengre opp i frekvens og er da lettere å gjøre noe med akustisk.
    Hjørneplassering av høyttalere kan minimerer stående bølger, men det er ikke nødvendigvis den beste plassering for øvre frekvensområdet.
    En delt løsning med høyttalere og basser/suber er det beste.

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men fortsatt ingenting om hvordan demping påvirker høyttalerplassering?....
    Kanskje ikke, men generelt kan man vel si at demping kan få rommet til å akustisk virke større...

Det kan jo bety at man kan plassere høyttalerne litt nærmere veggene, men demping vil påvirke enkelte frekvenser mer enn andre, og da er man avhengig av å kjenne høyttalerens sprednings karakteristikk for å kunne få noen god regel på dette. Derfor kommer man ikke utenom dette som orso er inne på.

En demping/høyttaler plasseringsregel skulle f.eks. kunne beskrive dette både for dipol, hornhøytaler like godt som en en lukket kasse og en bass refleks osv. i et utall av lytterom, og sånn sett hadde sikkert vært fint å ha, men eksisterer vel dessverre ikke i praksis.

Hvis ikke du anser dette som noe svar på det du lurte på, håper jeg du kan overse innleggene min her.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •