Elendig frekvenskurve, hjelp!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 27
    Intermediate Ender sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Elendig frekvenskurve, hjelp!

Fikk meg et RadioShack Digital SPL meter til jul. Har da koblet denne opp til REW (5.0) og kjørt noen sweep fra 15-20khz. Resultatet ser ikke akkurat bra ut, trenger litt hjelp fra dere.

NB: Jeg har ikke kalibrert/korrigert RS meteret med noen cal.fil enda. Slik jeg forstod det, etter å ha lest litt på AVS forum, så er ikke det digitale meteret helt galt uten korrigering (?).

L/R er JBL 4670
    Sub er JBL 4645B

Gul kurve: 4670 med (onkyo i stereo mode)
    Grønn kurve: 4670 + sub (onkyo i stereo mode)
    Lilla kurve: 4670 + sub (Onkyo i direct mode)

Jeg ser jeg har en sinnsyk dip mellom 40-50Hz som blir verre med sub tilstede. Videre ser jeg at alt under 200Hz ligger i overkant høyt +10dB og til slutt ser jeg at alt dør etter ca 10kHz.

Spørsmål er som følger:
    1. Hvordan korrigerer får jeg flatere respons mellom 40-130hz? Er det rommet som er problemet?
    2. LFE nivået kan jeg nok bare korrigere med EQ antar jeg?
    3. Hva skjer etter 10kHz, er det RS meteret som ikke måler disse frekvensene? 2446 hornet skal være nogenlunde flatt frem til 16kHz...

Waterfall ser enda verre ut, mistenker at rommet lager endel problemer her..

Elendig frekvenskurve, hjelp!-freq-resp-27-des-jpg

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruk 1/6 smoothing på målekurven så ser du bedre hvilke feil du bør/kan rette på. Eller bruk 1/3 smoothing om du ønsker å se hvordan ørene dine oppfatter lyden.
    Radioschack måler langt fra korrekt i øvre diskantområde, så det over 6-8khz skal du ikke bry deg om.

Har du kjørt romkorreksjon og slått den på? (Det ser ikke sånn ut på målingene)
    Er Dynamisk EQ på? Og i tilfelle hvor høyt står volum på receiver under målingen?
    100-200hz kan ofte bedres med flytting av høyttalere og lytteposisjon.

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, skal kjøre 1/6 smoothing. Kurvene er kjørt med 1/12.

Jeg vet ørene mine begynner å slite rundt 18kHz så hva jeg målte stemte dårlig med hva ørene målte Ignorerer da alt over 8kHz.

Jeg har byttet den ene forsterkeren etter at jeg kjørte romkorreksjon, skal kjøre en ny runde og ta nye målinger.

Dynamic EQ var på, bør denne være av? Receiveren sto på -30dB og i tillegg står L/C/R -12db så det blir vel i praksis -42dB.

Flytting av høyttalere er ganske så umulig. De står bak lerret i dag og det er ikke så mye plass til å flytte stort på de annet enn vinkel. Det som derimot er mulig er akustiske tiltak som f.eks demping etc.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ender
    Dynamic EQ var på, bør denne være av?
    Receiveren sto på -30dB og i tillegg står L/C/R -12db så det blir vel i praksis -42dB.
    Dynamic EQ bør være på, men når du måler er det greit å plotte responsen både med og uten.

Alle målinger utføres med MV -20dB iht. standard kalibrering.

Hvis din Receiver opererer med en justeringsskala fra -12dB til +12dB, har du egentlig et problem til....receiveren din klarer ikke å dempe L/C/R nok.

Legger ved skisse som viser standard kalibreringsnivåer.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange hjemme receivere kalibrerer til 75db og ikke 85db.

85db er jo som kjent hvor 'hørselvern/ørepropper' anbefales.

Besides med mere lydtrykk bør ikke kurva forandre seg spessielt.

Om du kan oppholde deg problem fritt i et rom hvor det spilles sinus toner i 85db hadde jeg anbefalt en hørsels test.

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nye målinger etter RC

Ok, da har jeg kjørt runde to. Følgende ting er gjort:

Kjørt ny RC med onkyoen. Tatt målinger med og uten EQ og smootha 1/6.

Grønn kurve: L/R + sub før RC EQ off
    Lilla kurve: Etter RC L/R +EQ
    Blå Kurve: Etter RC L/R + sub + EQ

Dette er det jeg ser:

Virker som Onkyoen er veldig glad i LFE, som dere ser er de lave frekvensene. Alt under 200Hz er nesten boosta 10dB i forhold til resten, merkelig. Kan også se ut som det er et faseproblem mellom sub og fronthøytalere da det lilla plottet gir jevnere kurve mellom 50-90Hz uten sub vs det blå plottet som viser med sub.

Edit: Skal forøverlig ikke -0dB (referance level) ligge på 105dB for L/C/R og 115dB for LFE? Kan forklare 10dB hoppet. Mener å ha lest dette et sted.

Jeg la ikke ved plott av måling med EQ off men de gir en mye dårligere kurve enn med EQ på. Jeg prøvde å legge ved REW fila men den er for stor 22Mb. Kan godt legge opp et plott som viser uten EQ men får da et stort hull rundt 50-60Hz.

Elendig frekvenskurve, hjelp!-afer-rc-jpg

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Dynamic EQ bør være på, men når du måler er det greit å plotte responsen både med og uten.

Alle målinger utføres med MV -20dB iht. standard kalibrering.

Hvis din Receiver opererer med en justeringsskala fra -12dB til +12dB, har du egentlig et problem til....receiveren din klarer ikke å dempe L/C/R nok.

Legger ved skisse som viser standard kalibreringsnivåer.
    Jeg tror det som lager krøll her er at jeg har noen pysete surroundhøytalere med en helt annen følsomhet enn frontrekka (ja, de skal byttes). Lydnivået på kalibreringa er ca 75db i snitt.

Kan selvfølgelig sette receiveren på -20dB men da sier REW at jeg er utenfor når jeg kjører "check levels".

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden
    Mange hjemme receivere kalibrerer til 75db og ikke 85db.

85db er jo som kjent hvor 'hørselvern/ørepropper' anbefales.

Besides med mere lydtrykk bør ikke kurva forandre seg spessielt.

Om du kan oppholde deg problem fritt i et rom hvor det spilles sinus toner i 85db hadde jeg anbefalt en hørsels test.
    Jeg har ikke sjekka lydnivået når onkyoen kjører sin RC men det er såpass høyt at jeg må gå ut når L/C/R testes (bikkja klikker helt i vinkel når dette gjøres så hun må settes ut).

En sinustone på 85dB er veldig ubehagelig, testet nettopp..

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Waterfall

La ved et waterfall plot, antar dette ikke ser så bra ut som det burde. Mer en 500ms i de lave frekvensene.

Plottet er etter RC L/R + sub + EQ (samme som den blå kurva over)

Rommet er forøverig 3 x 5,5meter og ca 2,40 under taket. Hvor mye ekko/reverb/ms er greit? Antar dette kommer av resonans i rommet?

Det er vel demping/bassfeller som gjelder tenker da spesifikt på alt under 60Hz?

Elendig frekvenskurve, hjelp!-waterfall-jpg

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virker som Onkyoen er veldig glad i LFE, som dere ser er de lave frekvensene. Alt under 200Hz er nesten boosta 10dB i forhold til resten, merkelig.
    Du kan lese mer om Dynamisk EQ for å forstå hvorfor du opplever det du gjør - her...

Dynamic EQ from Audyssey - Rich Sound at Any Volume | Audyssey

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan selvfølgelig sette receiveren på -20dB men da sier REW at jeg er utenfor når jeg kjører "check levels".
    Du må redusere nivået på mic-inngangen...
    men først laste inn korrigeringsfilen for RadioShack ift. REW.

Korrigeringsfilen finner du her...

Nyttige verktøy for måling av frekvensrespons

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal sjekke ut EQ linken.

Har det egentlig noe å si om receiveren står i -20dB eller -30dB? Så lenge ikke mikrofonen "klipper" skulle vel ikke det ha så mye å si?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har det egentlig noe å si om receiveren står i -20dB eller -30dB?
    Ja, når du skal tune inn måleutstyret skal den stå på MV -20dB OG Dynamisk EQ være av.

Første måling er etter en Factory Reset for å se hva som er utgangspunktet for hvilke utfordringer romkorreksjonsssystemet har i ditt system.

Du kan lese mer her...

Målinger til “Hjemme hos Joachim – 2/2012″

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pju, ikke helt rett frem dette her. Vil det si at det jeg har målt så langt er ubrukelig?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pju, ikke helt rett frem dette her. Vil det si at det jeg har målt så langt er ubrukelig?
    Nei, ikke ubrukelig - for du opparbeider mye erfaring med måling underveis...
    Men du bør følge standardiserte basisinnstillinger slik at dine egne målinger har et mest mulig korrekt referanseutgangspunkt...

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et par spørsmål før jeg kjører runde tre med målinger (MV -20dB). Hvor mye reverberation/ekko i ms er ok for de lave frekvensene? Som man kan se av waterfall plottet i post #9 så snakker vi 500ms+.

Er det bassfeller som er kuren mot dette?

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Greit å ikke glemme det man hører med ørene sine underveis også. Du har ikke plutselig fått elendig lyd etter at du har sett en kurve som du synes ser fæl ut.

Jakten etter en perfekt kurve blir fort en lang (uendelig) og slitsom affære

Når det er sagt er det naturligvis moro både å se hvordan det måler og hva man eventuelt kan få til av justeringer med enkle (og etterhvert mer kompliserte) midler.
    --
    Thorbjørn

Intermediate bUlk sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et par spørsmål før jeg kjører runde tre med målinger (MV -20dB). Hvor mye reverberation/ekko i ms er ok for de lave frekvensene? Som man kan se av waterfall plottet i post #9 så snakker vi 500ms+.

Er det bassfeller som er kuren mot dette?
    Ja, viktig å ikke glemme ørene, samt at nivået er falt mye når du du er kommet til 500ms.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er nok mange som kunne ønsket seg dette pådraget i bassen, selv om jeg tror det blir vel mye når du får med korrigeringen for Radioschack i tillegg. :-D

Men det hadde vært interessant og sett en måling etter factory reset sammenlignet med en etter at du har kjørt romkorreksjon. Synes resultatet er litt overraskende etter romkorrigering.

Med waterfall så får du heller se på hvor lang tid det tar før lydtrykket er redusert med f.eks 30dB. Når du har så stort output i bassen ifht resten så vil det se litt "feil" ut.

Jeg antar du er nøye på plassering av både mic til kalibrering og Radioschack?

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Greit å ikke glemme det man hører med ørene sine underveis også. Du har ikke plutselig fått elendig lyd etter at du har sett en kurve som du synes ser fæl ut.

Jakten etter en perfekt kurve blir fort en lang (uendelig) og slitsom affære

Når det er sagt er det naturligvis moro både å se hvordan det måler og hva man eventuelt kan få til av justeringer med enkle (og etterhvert mer kompliserte) midler.
    Ørene er definitivt ikke glemt. Selv om ikke kurven skulle tilsi det så syntes jeg at det låter særdeles bra (kommer et par LS 80 på brukten ganske snart).

Jakten kan nok fort bli uendelig lang men det er jo noe av grunnen til at jeg liker denne hobbyen såpass mye også. Uendelig mye å lære samt veldig morsomt å tweeke, bytte utstyr osv osv.. Sikkert flere som kjenner seg igjen i dette

Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Er nok mange som kunne ønsket seg dette pådraget i bassen, selv om jeg tror det blir vel mye når du får med korrigeringen for Radioschack i tillegg. :-D

Men det hadde vært interessant og sett en måling etter factory reset sammenlignet med en etter at du har kjørt romkorreksjon. Synes resultatet er litt overraskende etter romkorrigering.

Med waterfall så får du heller se på hvor lang tid det tar før lydtrykket er redusert med f.eks 30dB. Når du har så stort output i bassen ifht resten så vil det se litt "feil" ut.

Jeg antar du er nøye på plassering av både mic til kalibrering og Radioschack?
    Pådraget i bassen er det ikke noe å si på. Jeg har ikke mata full guffe på subben enda da jeg ikke hadde ordentlig forsterker til denne for inntil et par uker siden. Nærmeste jeg har vært er -20dB på crown forsterkeren og det var voldsomt! Tenkte jeg skulle prøve meg på et dB drag i den store Pulse tråden nå som jeg har fått meg SPL meter Pulse ligger vel i hovedsak rett under 20Hz men vi får se.

Skal se om jeg ikke kjører en factory reset i morgen og poster kurvene du spør etter, kunne vært spennende å se. Syntes selv det er merkelig at den mater på såpass my LF. Det skal sies at selv om det ser svulstig ut på grafen så høres det balansert ut sammen med horna. Det er stoor og voldsom lyd men hverken brumlete eller overdreven (i mine ører iallefall).

Angående plassering av mic. Jeg har denne på tripod i lytteposisjon, dvs mic står i hodeposisjon/ørehøyde. Jeg kjører bare 3 målepunkter, jeg bør kanskje kjøre alle åtte (eller er det seks, husker ikke)?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •