Elendig frekvenskurve, hjelp! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 27 av 27
    Intermediate Ender sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Skulle egentlig kjøre en factory reset på forsterkeren i dag men har ikke kommet så langt. Leieboerene var ute en tur i dag så tenkte jeg skulle kjøre en max spl måling.

Må si jeg feiga litt ut rundt 115db i sweetspot (ca 3,5m fra front). Før jeg makser helt ut tenkte jeg å forhøre meg litt med dere.

Tenkte å teste max spl på ren stereo nå i første omgang, ikke surround. Har en Emotiva XPA-2 (2x500w @ 4 ohm) på L/R og en Crown dsi 1000 (950w @ 8ohm) på sub. Som sagt ga jeg meg på 115db på første test, ingen av forsterekeren var i nærheten av klipping (øra mine klippa derimot, høreselvern for runde 2). På Crownen blink -20db lampa og emotivaen hadde vel 3-4 prikker på peakene.

Er det problematisk å dra MV over -0db? evt så lenge effekt forsterkerene ikke klipper bør jeg kunne kjøre på? Ønsker ikke å ødelegge utstyret så jeg spør før jeg bånner pådraget. Tror jeg bør kunne forvente rundt +/-125db i dette rommet.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det mulig å gjøre ting manuelt i den forsterkeren? Det automatiske oppsettet er jo helt på ville veier.

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Er det mulig å gjøre ting manuelt i den forsterkeren? Det automatiske oppsettet er jo helt på ville veier.
    Heisann, bra du stikker innom. Trenger noe heavy weight ekspertise her

Kjører en Onkyo 876 som pre til effektforsterkerene. Det er litt av hvert man kan gjøre med EQ, nivåer, avstand osv i denne. Jeg tenkte egentlig å få kjørt en factory reset på denne i dag men så kom jeg på at jeg ikke har oppdatert firmwaren i denne noen gang. Tenkte jeg skulle gjøre dette før jeg dro igang med nye målinger.

Har du noen kommentarer til det automatiske oppsettet utover at det er på ville veier? Spør siden jeg er relativt fersk innen måle/kalibrerings gamet. Jeg har gjort noen tolkninger selv underveis i de tidligere postene i denne tråden men det betyr ikke at jeg tolker riktig. Syntes det er rart at LFE er såpass boosta i forhold til resten samt at jeg får såpass store dipper ved enkelte frekvenser. Hadde forventet en litt mer linær respons.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først og fremst føler jeg jo at den generelle balansen er merkelig. Logikken i at 200Hz skal ligge 10dB høyere enn 400Hz ser jeg simpelthen ikke. Videre gjør den noe merkelig rundt 800Hz som later til å være tidslineart og således fullstendig uten mål og mening. Det er jo ikke et problem der til å begynne med.

Få bort all automatisk EQ og kjør målingene av sub og høyttalere separat, samt summert. Kjør videre måling med mic plassert rett foran bassmembranene på hhv sub og fronter. Husk da at du må ha et målevindu med nok spennvidde til å få med etterklangen i bildet.

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Først og fremst føler jeg jo at den generelle balansen er merkelig. Logikken i at 200Hz skal ligge 10dB høyere enn 400Hz ser jeg simpelthen ikke. Videre gjør den noe merkelig rundt 800Hz som later til å være tidslineart og således fullstendig uten mål og mening. Det er jo ikke et problem der til å begynne med.

Få bort all automatisk EQ og kjør målingene av sub og høyttalere separat, samt summert. Kjør videre måling med mic plassert rett foran bassmembranene på hhv sub og fronter. Husk da at du må ha et målevindu med nok spennvidde til å få med etterklangen i bildet.

Jeg har nå lagt ved en måling fra gårsdagen som viser med og uten EQ og med og uten sub.

Lys Grønn linje: L/R EQ off
    Lilla linje: L/R + sub EQ off
    Gul linje: L/R EQ on
    Mørk grønn linje: L/R + sub EQ on

Når du snakker om å kjøre målinger separat så snakker vi REW målinger og ikke audyssey RC antar jeg. Hva er hensikten med å måle med mic rett foran membran og hvor stor avstand til membran?

Sorry for dumme spørsmål men målevindu med nok spennvidde. Vil det si at det er rom nok rundt mic til å få med evt etterklang/reverbaration?

Elendig frekvenskurve, hjelp!-eq-jpg

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ender
    Jeg har nå lagt ved en måling fra gårsdagen som viser med og uten EQ og med og uten sub.
    Målingene dine virker litt inkonsistente. På noen tidligere målinger vises det jo tydelig at peaken ved 800Hz ikke er der før EQ-en kommer inn i bildet. Hvorfor er det forskjell på måling med og uten sub ved høye frekvenser?

Når du snakker om å kjøre målinger separat så snakker vi REW målinger og ikke audyssey RC antar jeg.
    REW, til nød. Ikke Audyssey. Du kunne tatt dem i Holm, men der er det ikke noe CSD. Ideelt sett skulle du kanskje hatt Arta eller noe, men vi bør kunne få det frem i REW også.

Hva er hensikten med å måle med mic rett foran membran
    Hensikten er å få et mer konsistent bilde av romresonansene. I nærfelt oppfører systemet seg tilnærmet endimensjonalt.

og hvor stor avstand til membran?
    5-20cm.

Sorry for dumme spørsmål men målevindu med nok spennvidde. Vil det si at det er rom nok rundt mic til å få med evt etterklang/reverbaration?
    Jeg tenkte på Y-aksen i CSD-diagrammet. Du må også ha et ganske langt tidsvindu (z-akse) så du får med etterklangen.

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye nytt for meg her, første gang jeg kjører denne slags målinger så læringskurven er bratt.

Angående forkjell ved 800Hz er det mulig mic hadde flyttet seg litt. Satte tripod i stolen og den ramla over på et tidspunkt og ble muligens flyttet litt når jeg satte den opp igjen. Skal kjøre neste runde med kirurgisk nøyaktighet så slike ting unngås. I utgangspunktet skal alt over ca 500Hz (crossover) være helt uforandret da dette er kun hornet.

Tar kommentarene dine inn i neste målerunde Snickers-is så får jeg muligens mer konsistente og bedre målinger.

Burde kanskje også fått meg en Behringer mic så jeg får med det over 10000Hz.. Var noen som sa her at den ikke er særlig brukanes over 10kHz.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •