Hvordan sjekke fase/polaritet på anlegget?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer WALL-E sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan sjekke fase/polaritet på anlegget?

Citat fra Hifiklubben:

Ved hjelp av en polaritetssjekker, som blant annet kan kjøpes på byggevarehandelen, kan du undersøkte og om nødvendig korrigere polariteten. Dette gjøres ganske enkelt ved å snu stikkontakten. Det er forøvrig alltid en god ide å sjekke fasen/polariteten på anlegget ditt. Denne lille gratistweaken kan ofte gi en forbløffende forbedring av lyden.

Så jag gick till Clas Ohlson idag och skaffade en sk spenningstester,den enkla med to pinner och kabel mellan.

HUR GJØR MAN?

Har kun en stikkontakt in i veggen,ettersom jag har systemet koplet til denne:

Hifi-punkten
    Min HiFi:
    .....finner Du på "MinHiFi"

Intermediate Ender sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du snakker om fase for strømuttaket til anlegget ditt så høres dette ut som "snake oil" fra HFK spør du meg. I strømpluggen din har du 230V AC (altering current) 50Hz. Altså fasen og polariteten skifter 50 ganger i sekundet. Hørt før at enkelte mener det har noe for seg å snu stikkontakten i støpselet men jeg har til dags dato ikke fått en forklaring som jeg kjøper.

Når man snakker om polaritet for høytalere derimot er dette annerledes. Man har en pluss og en minus på hver høytalerterminal. Kobler man f.eks to høytalere i motfase/feil polaritet får man kansellering av lyden som ikke låter veldig bra. Altså man bytter pluss og minus på den ene høytaleren. Det som skjer er at de to signalene svinger i motfase og du merker det ved at stereoperspektivet blir ødelagt og det høres ut som musikken kommer fra inni hodet ditt og ikke foran deg.

En enkel og helt gratis test kan du gjøre her:

Online Stereo Polarity (Phase) Sound Test

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Polaritet på nettet høres noe merkelig ut, men det kommer an på hva slags "strømleveranse" du har.
    Det snakkes om IT-nett og TN-nett. Det påstås (uten at jeg selv har forsøkt) at det i TN-nett kan ha innvirkning på lyden å snu støpselet.

Siden det meste av nettet her på bjerget er av IT-typen har dette ikke vært noen aktuell problemstilling for de fleste av oss, men det blir stadig flere IT-nett, så slike "muligheter" vil dukke opp etterhvert
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen strømkabler er designet for å utnytte at den ene fasen i TN-nettet er 0 volt. Disse kablene bruker være merket med retning. På andre kabler tviler jeg på hvilken hensikt retningen har å si.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •