Smart III

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11

Tråd: Smart III

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Smart III

Dette er et kalibreringssystem fra www.enhancedht.com som blir brukt til å justere farger og kontrast optimalt. Bakdelen er at det koster litt (280$), jeg har derfor vurdert å lage mitt eget system. I den anledning lurer jeg litt på hvilket lysmeter jeg evt. kan bruke. Clas Ohlson har et til en rimelig penge, men jeg tviler egentlig litt på om det er bra nok..? http://www.clasohlson.no/shop/store/...3A32+PM#q10934

Noen som har formeninger om dette? Og er det noen som har testet "Smart" systemet?

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette brukes av mange produsenter, og kalibreres jevnlig av minolta. Jeg tror ikke akkurat jeg ville stolt på clas ohlson til å gjøre en god nok jobb i forhold... :roll:
    http://www.tequipment.net/MinoltaCL200.asp

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikkert veldig bra de der, men så du på prisen eller? :| Da er tross alt Smart III billigere.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja jeg så prisen, det er den som er poenget. hvorfor justere med noe dårligere når projektoren allerede er justert med godt utstyr?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja jeg så prisen, det er den som er poenget. hvorfor justere med noe dårligere når projektoren allerede er justert med godt utstyr?
    Fordi at etter man setter på et filter blir ting ikke som de skal lenger. Det er derfor ønskelig å få fargene på "g" igjen gjennom hele gråskalaen fra 0 til 100 IRE.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ta av filteret

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ta av filteret
    Det er selvsagt ikke ønskelig. Hele poenget med filteret er jo å oppnå høyere kontrast og mere mettede farger.

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smart III

Jeg kjøpte Smart III for over et år siden til min Sony 10HT. Projektoren er nå nesten 4 år gammel, men gjør fortsatt en god jobb i stua

Bakgrunnen for kjøp av Smart III var ønsket om noe nytt i hjemmekinoen. Ikke at jeg var direkte misfornøyd med bildet på 10HT'en, men det hadde jo selvfølgelig dukket opp mye nytt siden den ble kjøpt inn og utviklingen går jo videre. Problemet er at jeg ser regnbuer på DLP (har enda ikke sett en 1 chip DLP uten regnbuer, men Optoma H77 på messen var det beste jeg har sett så langt), og etter en lang runde i fjor sommer kom jeg frem til at det egentlig ikke var noe poeng å bytte til noe av det som fantes av LCD. CRT var (og er) dessverre ikke aktuelt grunnet plass.

Etter å ha lest mye om Smart og utvekslet noen e-poster med utviklerne bak Smart bestemte jeg meg for å bestille. Håpet var at dette kunne forlenge "levetiden" til min 10HT. Flere av de som hadde brukt Smart på avsforum.com rapporterte dette som sin konklusjon.

For å gjøre en lang historie kort: etter noen kvelder med justering og regneark (heldigvis var kona på tur den helgen, det tok litt tid!) endte jeg opp med et bilde som absolutt var mye bedre. Sortnivået ble mye bedre (dette er ikke en invitasjon til å starte en diskusjon om sortnivå på LCD), og hele bildet ble mer "film" i mangel av et bedre uttrykk. Litt uvant var det i starten da lysutbyttet ble noe mindre, og bildet ble oppfattet som med litt mindre "punch". Men etter noen dager med litt film ble dette glemt og jeg kunne glede meg over et bilde som helt klart var bedre enn det var, og etter min mening helt klart på høyde med mye annet av LCD modeller i fjor. Hadde det ikke vært for at det ikke er mulig å oppnå en-til-en pixel mapping med 10HT hadde jeg nok slått meg til ro med dette.

Selv om Smart III gjør mye bra har det fortsatt noen begrensninger. Systemet er basert på forandringer relativt i forhold til det bildet som er i dag med tanke på fargebalanse. Smart gjør det mulig å øke kontrasten og bedre sortnivået, men alt dette er basert på et utgangspunkt som du selv legger inn. En annen ting er at Smart er basert på endringer i servicemenyen på projektoren, noe som også krever at man er klar over hva man holder på med. Smart krever en endring i bias nivået på det enkelte panel for å få panelene til å levere samme lysnivå ved lave IRE verdier. For min egen del må jeg innrømme at det var dette som var den største overraskelsen. Det var utrolig stor forskjell på når de tre fargepanelene begynte å gi lys ved lave IRE verdier, noe som ga store utslag i mørke scener.

Det er sikkert mulig å oppnå et bedre bilde enn det jeg har fått til, men jeg tror ikke det er noen vei utenom en runde med kalibrering av gråskala med den kompetanse og verktøy dette krever. Med en kombinasjon av ideene bak Smart, et filter og en runde med kalibrering av gråskala tror jeg dette kunne blitt ganske så trivelig

Men, det er en ting som ikke kan løses og det er mangelen på en-til-en pixel mapping og muligheten til å synkronisere på en oppfriskningshastighet som er optimal for PAL og NTSC. Tror nok det blir bytte i løpet av neste høst når det skal bygges ny hjemmekino etter flytting til ny enebolig hvor det er startet graving i disse dager. Men det betyr tross alt at kjøpet av Smart har forlenget levetiden for min gamle 10HT med nesten 2 år, og at jeg totalt har hatt samme projektoren i rundt 5 år. For min del var dette verdt prisen, og produktet får min helhjertede anbefaling så lenge man er klar over de begrensninger det har.

Gøran

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange takk for en flott gjennomgang Gøran.

Det er sikkert mulig å oppnå et bedre bilde enn det jeg har fått til, men jeg tror ikke det er noen vei utenom en runde med kalibrering av gråskala med den kompetanse og verktøy dette krever. Med en kombinasjon av ideene bak Smart, et filter og en runde med kalibrering av gråskala tror jeg dette kunne blitt ganske så trivelig
    Så du mener at man ikke får til en skikkelig kalibrering med Smart III?

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er min erfaring. Men, dette fortjener en liten utdypning. Dette er nemlig ikke noe dårlig produkt, snarere tvert om! Men det løser ikke alt.

Det som har skjedd er at jeg har fått justert forholdet mellom de tre LCD panelene, og som en følge av dette har blitt kvitt fargefeil i ytterpunktene av gråskalaen. Ut fra bias settingene slik de var i utgangspunktet for min projektor "startet" ikke panelene å gi lysutbytte ved samme nivå. Dette ble løst ved hjelp av Smart III. I tillegg ble det gjennom bruk av rødt filter mulighet til å få panelene til å jobbe sammen gjennom hele arbeidsområdet (0-100 IRE), noe som heller ikke var tilfellet fra fabrikken. Det røde filteret forandrer selvfølgelig den sammensetning av farger som fabrikkinstillingene gir, noe som Smart III hjelper til med å gjenopprette. (Har liggende en del dokumentasjon på hvordan dette virker rent teknisk, gi meg et hint dersom du har lyst på en kopi).

Summen av dette er for de fleste bedre sortnivå, med de gevinster dette gir for bildet.

Men, nei jeg tror ikke Smart III er løsningen på problemet med kalibrering, og ønsket de fleste av oss har om en fullstendig linjær 6500K projektor. Men jeg tror en kombinasjon av kalibrering til 6500K og Smart III vil gi et meget godt resultat. Men det er egentlig to forskjellige problemer det her er snakk om (i alle fall slik jeg opplever det).

I den siste utgaven av Smart III leveres pakken med en kalibrert lysmåler hvor du får oppgitt verdier som skal kompensere for forskjeller i de lysmålere firmaet selger med i sine pakker. Dette skal være basert på kontrollmåling av den enkelte lysmåler, men jeg må innrømme at det bildet jeg fikk basert på disse verdiene ikke kunne være riktig.

Håper dette gav det svaret du trengte. Litt vanskelig å være kortfattet, da dette på mange måter er et enkelt problem med en komplisert løsning (eller noe sånt!).

Gøran

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Håper dette gav det svaret du trengte. Litt vanskelig å være kortfattet, da dette på mange måter er et enkelt problem med en komplisert løsning (eller noe sånt!).
    Absolutt, og mange takk for utfyllende svar. Jeg er dog enda ikke sikker på om det er verdt det for meg. Men det skal jo ikke være lett :roll:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •