Hjelp til kalibrering/plassering av XTZ w99 12.16 i vanskelig rom

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til kalibrering/plassering av XTZ w99 12.16 i vanskelig rom

Hei!

Jeg har et lite problem med lyden i stua mi, og hadde satt veldig stor pris på hjelp fra dere, da jeg ikke har særlig peiling på det her

Tingen er den, jeg har en XTZ w99 12.16 som jeg prøver å få best mulig lyd ut av i alle sitteposisjonene i stua mi. Jeg er veldig fornøyd med subben, men jeg klarer ikke å stille den inn så at den spiller like bra i begge sofaene mine. Jeg har flyttet den rundt omkring i stua, og justert bak på den, med og uten faseplugger, justert fasen osv men jeg får det ikke noe spesielt bra i begge sofaene, kun når du sitter i den ene sofaen er det god lyd i bunn.

Jeg veit det er nærmest umulig for dere å vite god plassering uten å fysisk være tilstede, men jeg prøver alikevel hvis noen kanskje har nogenlunde samme møblering i stua si, eller har et godt forslag!

Utstyret er:

- Harman/Kardon AVR1550 (gammel, men fungerer..)
    - Dali Concept 6
    - XTZ w99 12.16

Jeg legger ved et bilde så dere kan se plasseringen:

Suben står nå med elementet mot sofa 2, og spiller da bra i sofa 2, men veldig dårlig i sofa 1.

Setter veldig stor pris på innspill her!

Mvh

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1 stk mer sub

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, ja har tenkt på det, er vel det det ender med..

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,669
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arvid André
    Hei!

Jeg har et lite problem med lyden i stua mi, og hadde satt veldig stor pris på hjelp fra dere, da jeg ikke har særlig peiling på det her

Tingen er den, jeg har en XTZ w99 12.16 som jeg prøver å få best mulig lyd ut av i alle sitteposisjonene i stua mi. Jeg er veldig fornøyd med subben, men jeg klarer ikke å stille den inn så at den spiller like bra i begge sofaene mine. Jeg har flyttet den rundt omkring i stua, og justert bak på den, med og uten faseplugger, justert fasen osv men jeg får det ikke noe spesielt bra i begge sofaene, kun når du sitter i den ene sofaen er det god lyd i bunn.

Jeg veit det er nærmest umulig for dere å vite god plassering uten å fysisk være tilstede, men jeg prøver alikevel hvis noen kanskje har nogenlunde samme møblering i stua si, eller har et godt forslag!

Utstyret er:

- Harman/Kardon AVR1550 (gammel, men fungerer..)
    - Dali Concept 6
    - XTZ w99 12.16

Jeg legger ved et bilde så dere kan se plasseringen:

Suben står nå med elementet mot sofa 2, og spiller da bra i sofa 2, men veldig dårlig i sofa 1.

Setter veldig stor pris på innspill her!

Mvh
    Du har ikke mulighet for å sette sofa 1 ned på den nederste veggen da?

Tror det hadde blitt "likere" forhold da , og i tillegg hadde fått hvertfall en lytteposisjon i senter i forhold til frontene - det er jo det som er hele poenget ,med "sweetspot" :-)
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er absolutt en mulighet, men det var ikke fruen i huset enig i :???: Spørs om jeg får om-møblere litt når jeg er aleine

Takk for tips!

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,669
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arvid André
    Det er absolutt en mulighet, men det var ikke fruen i huset enig i :???: Spørs om jeg får om-møblere litt når jeg er aleine

Takk for tips!
    Gjør det - det er letter å få tilgivelse enn tillatelse
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2 sofaer og ingen av dem vendt mot TV'en? Sett den ene sofaen inntil veggen vendt mot TV, sett bordet foran denne, kast den andre sofaen ut vinduet.

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SETT DEN UNDER BORDET! Hehe, neida, det likeste er nokk å suplementere med en til identisk subwoofer. Da har det nesten ingen ting å si hvor du plaserer dem.

Å anbefale deg plasseringer utfra en skisse som det er vill gjetting. Det finnes en måte å regne ut noder og antinoder om man vet dimensjonene til rommet. Men det er vanskelig med et rom som er firkantet, og nesten gjespende med et rom utformet som det dær.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    rawnd: Hadde jeg bodd for meg selv å kunne bestemt helt sjøl, så hadde jeg gjort det eller brukt det rommet samboeren har til klær og sko (..ja hu har faktisk eget rom til det..) som eget kinorom og brukt litt mer penger på lyd :-)

Truls: Ja, veit det blir vill gjetting, men tenkte prøve meg :-) Blir nok en sub til ja..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •