Plassering av subwoofer

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 38
    Intermediate Espen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    968
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Plassering av subwoofer

Når man skal plassere sub så har jeg lest man bør sette den i lytteposisjon, for så å gå rundt i rommet til man finner stedet der den spiller høyest. Der skal subben stå. Er det noen som kan komme med noe mer konkret om dette? Skal subben stå på gulvet eller oppi sofa når man gjør dette? Skal den spille en spesiell tone/hz?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Espen84
    Når man skal plassere sub så har jeg lest man bør sette den i lytteposisjon, for så å gå rundt i rommet til man finner stedet der den spiller høyest. Der skal subben stå. Er det noen som kan komme med noe mer konkret om dette? Skal subben stå på gulvet eller oppi sofa når man gjør dette? Skal den spille en spesiell tone/hz?
    Det lønner seg nok å ha den på gulvet og spille av en 80hz tone.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Du skal krype. Langs veggene for og lytte etter plasseringer.

Plasser i sofa eller stolen du sitter og ser, spill bassrik musikk

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,666
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er en tvilsom metode!

Har du så mange alternative sub plasseringer da?

Kjøp en db måler (hvis du ikke har) og sjekk nivået i lytteposisjon på de plasseringsalternativene du har , og sørg for å få suben i 100% fase med frontene,så er mye gjort!
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    968
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    Dette er en tvilsom metode!

Har du så mange alternative sub plasseringer da?

Kjøp en db måler (hvis du ikke har) og sjekk nivået i lytteposisjon på de plasseringsalternativene du har , og sørg for å få suben i 100% fase med frontene,så er mye gjort!
    Nja..eneste stedet jeg ikke kan ha den er rett i front. Utenom det har jeg 4 hjørner den kan stå i. Men funker det å spille av en 50hz fra sweetspot og krype rundt med måler så tror jeg at jeg skal prøve det. Lurte mest på om den skulle stå på gulv eller i sofa/stol?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,666
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nja..eneste stedet jeg ikke kan ha den er rett i front. Utenom det har jeg 4 hjørner den kan stå i. Men funker det å spille av en 50hz fra sweetspot og krype rundt med måler så tror jeg at jeg skal prøve det. Lurte mest på om den skulle stå på gulv eller i sofa/stol?
    Bruk et av hjørnene i front - og har du et med to yttervegger,så bruker du det!

Har du kun en sub,så bør den stå i front !
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er her det er feil. Man skal ikke finne stedet den spiller høyest, men jevnest, dvs. ingen frekvenser som skiller seg ut som kraftigere enn de andre. Subwoofer Setup & Optimization - MartinLogan - YouTube

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    968
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Det er her det er feil. Man skal ikke finne stedet den spiller høyest, men jevnest, dvs. ingen frekvenser som skiller seg ut som kraftigere enn de andre. Subwoofer Setup & Optimization - MartinLogan - YouTube
    Aha..ja da har jeg missforstått.

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    968
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruk et av hjørnene i front - og har du et med to yttervegger,så bruker du det!

Har du kun en sub,så bør den stå i front !
    Jeg har et hjørne i front med to yttervegger.. Men jeg tror det funker dårlig å ha den der pga hvordan kjellerstua mi er. Hadde gamle subben i front og fikk ikke noe bass i sweetspot. Flyttet den bak i kinon og da ble det mye bedre, men får ikke bassen til å sitte 100% i sweetspot.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var hjemme hos en for et par uker siden, og vi plasserte suben foran i et hjørne, men det ble ikke helt bra. Prøvde flere plasser før vi endte opp i nevnte hjørne, men snudde suben 90 grader, med element inn mot midten. Da satt bassen bra, rart at det å snu den 90 grader skulle gjøre så mye, kanskje det virker hos deg og, iallefall verdt et forsøk.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,666
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Var hjemme hos en for et par uker siden, og vi plasserte suben foran i et hjørne, men det ble ikke helt bra. Prøvde flere plasser før vi endte opp i nevnte hjørne, men snudde suben 90 grader, med element inn mot midten. Da satt bassen bra, rart at det å snu den 90 grader skulle gjøre så mye, kanskje det virker hos deg og, iallefall verdt et forsøk.
    Ja det er mye som kan gjøre utslag,men ser ut til at TS har en SVS PC,og da hjelper det fint lite å snu den

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,666
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har et hjørne i front med to yttervegger.. Men jeg tror det funker dårlig å ha den der pga hvordan kjellerstua mi er. Hadde gamle subben i front og fikk ikke noe bass i sweetspot. Flyttet den bak i kinon og da ble det mye bedre, men får ikke bassen til å sitte 100% i sweetspot.
    Klart den kan gi mer bass bak i mange situasjoner,men problemet da blir at man lett hører hvor suben står - særlig hvis man har bare en sub,og hvis man skal dele den over 50-60 hz!

Og er det noe som ikke "sitter",så er det å høre hvor suben står !

Bruker du den kun til film (LFE),eller deler den veldig lavt,kan det fungere veldig bra !

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    La oss gi et gitt cenario.

Du vil ha mest mulig bassi de plassene som du/dere skal sitte i men og ha best mulig kvalitet med minst mulig arbeid.
    Sett da subwoofer i lytteposisjon, bruk om så en barkrakk for å få den i ørehøyde i den posisjon som primærlyttingen skal fåregå.

Spill av noe kildematriale som representerer det arbeidsområdet du skal bruke sobwoofer til, det kommer litt an på hvor dypt frontene dien kan gå med nokk presisjon og trykk. Si at de har en "rated" low frequency på 40Hz og har ganske store element så vil du kansje helst dele rundt 50-60Hz.

sett da på en sinustone rundt 50Hz.

Finn den plassen MELLOM fronthøyttalerne som den gir mest mulig lytteintrykk for deg. Sett subwoofer i den posisjon og kjør romkoreksjon.

Ønsker du mest mulig trykk istede så setter du den hvor som helst det gir mest trykk.

Men du må kartlegge hvor dypt frontene dine kan gå og fremdeles gi deg det du ønsker, for så å la subwoofer ta det under det.

Eks: Når jeg hadde 2x6" på hvær side så var delefrekvensen på 80Hz, men når jeg skiftet til 3x8" på hvær side så ble delefrekvensen på 50Hz.

Eller dukan sette subwoofer rett i ryggen på stol/sofa. Gir mest morro for en pers=)

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det er mye som kan gjøre utslag,men ser ut til at TS har en SVS PC,og da hjelper det fint lite å snu den
    Var litt i seneste laget jeg svarte der Har jo sett den signaturen mange ganger, og for å toppe det hele har jeg akkurat den samme suben selv
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    968
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Var litt i seneste laget jeg svarte der Har jo sett den signaturen mange ganger, og for å toppe det hele har jeg akkurat den samme suben selv
    Ja, stemmer det at det er en tube.. Det er stort sett film og spilling den brukes til. Kanskje så lite som 10% musikk. Har delt av på 80hz. Pga av rommet så sliter jeg med å få bassen fra høyttalera frem til lytteposisjon også. Hadde sweetspoten min vært litt lenger til venstre i rommet så hadde det blitt mye bedre trykk der. Vet ikke hvordan er kurve vil se ut. Men den spiller med mere trykk litt ved siden av sweetspot. Tror jeg skal teste ut den krype og lytte ideen. Skal jeg da flytte sofa for så å sette subben på en stol eller kan jeg sette den oppi sofa for at den skal få et best mulig inntrykk for hvordan rommet er innredet?

Intermediate Spiff79 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, stemmer det at det er en tube.. Det er stort sett film og spilling den brukes til. Kanskje så lite som 10% musikk. Har delt av på 80hz. Pga av rommet så sliter jeg med å få bassen fra høyttalera frem til lytteposisjon også. Hadde sweetspoten min vært litt lenger til venstre i rommet så hadde det blitt mye bedre trykk der. Vet ikke hvordan er kurve vil se ut. Men den spiller med mere trykk litt ved siden av sweetspot. Tror jeg skal teste ut den krype og lytte ideen. Skal jeg da flytte sofa for så å sette subben på en stol eller kan jeg sette den oppi sofa for at den skal få et best mulig inntrykk for hvordan rommet er innredet?
    Hos meg brukte jeg "doing by learning" metoden. Prøvde flere forskjellige muligheter, men jeg har plassert min rett bak stolryggen med bra resultat. Nå skal det sies at jeg ikke har så mange alternativer, men på film, som den brukes på i 99,99% av bruken, er plasseringen optimal for meg. I tillegg får jeg gjemt unna denne "klossen" på et vis med å ha den her.

En må vel bare prøve å feile.
    Se gjerne bilder på Min Hjemmekino.

Lukke til!

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Anlegget (høytalerplassering)
    2. Innredning av Romet

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    968
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spiff79
    Hos meg brukte jeg "doing by learning" metoden. Prøvde flere forskjellige muligheter, men jeg har plassert min rett bak stolryggen med bra resultat. Nå skal det sies at jeg ikke har så mange alternativer, men på film, som den brukes på i 99,99% av bruken, er plasseringen optimal for meg. I tillegg får jeg gjemt unna denne "klossen" på et vis med å ha den her.

En må vel bare prøve å feile.
    Se gjerne bilder på Min Hjemmekino.

Lukke til!
    Dette kunne jeg lett prøvd hvis jeg hadde hatt mulighet. Jeg har 2 stk 2 setere som står i rad og den bakerste står helt inntil bakvegg. Men jeg skal utforske litt med plassering.

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    968
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    1. Anlegget (høytalerplassering)
    2. Innredning av Romet
    Jeg tok ikke denne helt. Mener du at jeg skal sette subben oppi sofa i sweetspot eller skal jeg fjerne sofa fra rommet og sette subben på en pinnestol i sweetspot?

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tok ikke denne helt. Mener du at jeg skal sette subben oppi sofa i sweetspot eller skal jeg fjerne sofa fra rommet og sette subben på en pinnestol i sweetspot?

Vente med innredningen av rommet ellers til anlegget er riktig plassert.

Er subben plassert i et hjørne der den gir mere output en andre hjørner, så kjør YPAO. Se hvordan det går.

Forhåndsett YPAO til Natural, og forhåndslagre ønsket x-over eks som du har nå 80hz.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •