Plassering av subwoofer - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 38 av 38
    Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Det er her det er feil. Man skal ikke finne stedet den spiller høyest, men jevnest, dvs. ingen frekvenser som skiller seg ut som kraftigere enn de andre. Subwoofer Setup & Optimization - MartinLogan - YouTube
    Helt rikitg. Hjørnet vil som regel være der man får høyest nivå, men gir sjelden en jevn respons med få resonanser.

Eneste virkelige gode metoden for å finne best plassering for sub er å måle.

Et tips til de som ikke har måleutstyr, kan dog være å prøve å sette suben i midten av bredden av rommet. Det fungerer ofte bra.

Intermediate Espen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    968
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Helt rikitg. Hjørnet vil som regel være der man får høyest nivå, men gir sjelden en jevn respons med få resonanser.

Et tips til de som ikke har måleutstyr, kan dog være å prøve å sette suben i midten av bredden av rommet. Det fungerer ofte bra.
    Har man en tube så betyr det at den må stå bak da? Får ikke plass til en SVS sub under lerretet. Hos meg får jeg det rett og slett ikke til.. Sofa er i veien bak (den må stå der) og lerret+mediebenk foran.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Setter du den i et hjørne kontra det å sette den midt på veggen vil dette skille opptil 9 db.
    Sett den helst i et hjørne som hører til husets yttervegger og ikke i et hjørne som går inn mot et kjøkken, gang, soverom e.l.
    Ta utgangspunktet der og mål på f.eks 30. 50 og 70 hz etter at du har tatt romkorreksjonen.
    Står subben relativt nær frontene kan du prøve å la fasen stå på 0 og heller justere opp avstanden på subben i menyen. Dette gjøres i sweetspot. Dette kan være litt kilent. Du kan tjene MANGE db på noen frekvenser og tape på andre frekvenser. Har du en dipp på f.eks 70hz kan du ha flaks at avstandsjusteringa kan ordne dette.

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    968
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Henter opp igjen denne. Jeg har nå snudd kino`n min i et forsøk på å bedre lyden. Nå lurer jeg først og fremst på om fasejustering (på suben) og sette avstand i receiver er det samme?

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Espen84
    Henter opp igjen denne. Jeg har nå snudd kino`n min i et forsøk på å bedre lyden. Nå lurer jeg først og fremst på om fasejustering (på suben) og sette avstand i receiver er det samme?

Kjør YPAO på nytt, se om den treffer på rett avstanden

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    968
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Kjør YPAO på nytt, se om den treffer på rett avstanden
    Og hvis den treffer rett på avstanden så lar jeg den stå? Eventuelt bruker faseknotten på sub for å få den i fase med fronter?

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og hvis den treffer rett på avstanden så lar jeg den stå? Eventuelt bruker faseknotten på sub for å få den i fase med fronter?
    Bare og la fase stå i 0 på suben. YPAO justerer da inn.

Da er det bare og bruke ørene og finne det ut.
    Testing kan en også gjøre etter ypao er kjørt og LAGRET !!!

Prøv og justere avstand ( samme som fase ) til suben i menyen på reciveren. Min erfaring sier at YPAO er ganske sikker på og treffe rett avstand til sub / suber.

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    968
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare og la fase stå i 0 på suben. YPAO justerer da inn.

Da er det bare og bruke ørene og finne det ut.
    Testing kan en også gjøre etter ypao er kjørt og LAGRET !!!

Prøv og justere avstand ( samme som fase ) til suben i menyen på reciveren. Min erfaring sier at YPAO er ganske sikker på og treffe rett avstand til sub / suber.
    Får bare beklage, men det går litt i surr for meg=) Altså, faseknotten på sub og avstand i receiver er i bunn og grunn det samme? Vil det da si at etter YPAO så er frontene og sub i fase, hvis receiver har målt riktig?

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får bare beklage, men det går litt i surr for meg=) Altså, faseknotten på sub og avstand i receiver er i bunn og grunn det samme? Vil det da si at etter YPAO så er frontene og sub i fase, hvis receiver har målt riktig?

Ja. Fase justering er nøyaktig det samme som og justere avstanden til suben.
    Det er da mye enklere og justere med reciveren så kan du sitte i sweetspott og bruke ørene i stede for og måtte reise deg for og justere litt

Lyd i et rom er som bølger i et basseng. Det hele handler om og få de bølgene til og treffe ørene på riktig måte til riktig tid

Og ikke se på tallet som kommer opp, det er ikke samme avstanden som den du måler fra ørene til suben.
    YPAO justere også inn for og matche frontene best mulig og for og få best mulig frekvensrespons med de mulighentene YPAO har og kan justere.

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    968
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja. Fase justering er nøyaktig det samme som og justere avstanden til suben.
    Det er da mye enklere og justere med reciveren så kan du sitte i sweetspott og bruke ørene i stede for og måtte reise deg for og justere litt

Lyd i et rom er som bølger i et basseng. Det hele handler om og få de bølgene til og treffe ørene på riktig måte til riktig tid

Og ikke se på tallet som kommer opp, det er ikke samme avstanden som den du måler fra ørene til suben.
    YPAO justere også inn for og matche frontene best mulig og for og få best mulig frekvensrespons med de mulighentene YPAO har og kan justere.
    Takk takk=)

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Erfaringer med plassering like bak stolen i sittepossisjon ( sweetspot ) ???

Blir frekvensresponsen god av en slik plassering ?

Intermediate Johnnygrandis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    651
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso Vis post

Jeg lekte meg med subbene igår der jeg testet hjørneplassering, fikk godt med volum men samtidig en masse resonanser som gjorde at løsningen ikke var til å leve med. Deretter testet jeg denne løsningen:

Plassering av subwoofer-av-png

Det var en helt annen respons og siden mine subbere har en såpass med power er det mer enn nok headroom for å spille høyt. Kjørte så en Antimode kalibrering og dermed falt det hele ytterligere på plass. Vanvittig gøy, har bare foreløpig brukt ørene men neste helg blir det avsatt en hel dag med måleutstyr.

Endel basics her...http://www.audioholics.com/subwoofer...nnection-guide

Plassering av subwoofer-av-png

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok veldig lik plassering som jeg har i hifi anlegget (1/4 til sideveggene). Da ser foreløpige rotet slik ut med et dårlig bilde.
    Plassering av subwoofer-suber-plass-007-jpg

I hjemmekinoen min fungerer det derimot bedre med hjørneplassering. Ingen rom er like og derfor finnes det ikke noe alment fasit svar. Måle og prøve diverse er den beste løsningen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, jeg sliter også med bassen hos meg. Er newbie deluxe, men prøver å lese meg opp. Har brukt audyssey for å tune inn lyden hos meg. Har nå flyttet litt på høyttalere etter å ha lest litt, men nå syns jeg bassen ble en del dårligere etter flytt. Lyden har blitt veldig bra, så må vel prøve litt kanskje. Merker bassen på store ting, men lite av den generelle buldringa (hvis det var forståelig)
    Oppsettet mitt er ca som på bildet. Er det en gunstig setup?Plassering av subwoofer-kinorom-jpg

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av endre82 Vis post
    Oppsettet mitt er ca som på bildet. Er det en gunstig setup?Plassering av subwoofer-kinorom-jpg
    Det er som allerede nevnt ikke noe fasitsvar på hvor plassering av sub er best til alle rom. Ulike dimensjoner på rom gjør at bassen opptrer forskjellig i de ulike rom. Man må prøve seg fram og det ideelle er og måle.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso Vis post
    Det er som allerede nevnt ikke noe fasitsvar på hvor plassering av sub er best til alle rom. Ulike dimensjoner på rom gjør at bassen opptrer forskjellig i de ulike rom. Man må prøve seg fram og det ideelle er og måle.
    Det skjønner jeg, men de fleste postene før her var det vel hovedsaklig snakk om en sub?! Det stiller seg vel litt annerledes med to? For de skal vel ikke stå mot hverandre sånn jeg har forstått det, og derfor tenkte jeg om det var noen "standard" på hva som er vanlig. For jeg hadde tidligere 2*8" på samme sted som jeg nå har min 2*15" og hadde en bedre bassopplevelse da.

Men jeg skal absolutt prøve å flytte litt på ting

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med to som blir det mer komplisert og begge må måles. Det er mulig og plassere en bak i rommet, men ikke uten målinger og fasejustering. Enkleste er og ha begge fremme. Deler du ved 80 Hz eller lavere, så må de forøvrig ikke ha lik avstand til lytteposisjon. Skulle du f.eks komme frem til at det måler bedre et sted fremfor og spre de ut, kan du stacke de.

Uten måleutstyr, så blir dette veldig vanskelig for en virkelig god integrering. Kjøp målemic og bruk REW.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, takk for tips. Får prøve ut litt