Betongheller under høyttaler - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 68
    Newcomer Haugesund sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg er på jakt etter en helle til denne subben.
    http://www.bwspeakers.com/downloadFi...fo_ASW3000.pdf

Den måler 60 x 61 cm i lengde og bredde. Er det noen som vet om noen av byggkjedene fører noe så stort eller må jeg få noe spesiallaget ?

Newcomer Mr. Digital Drive sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

betong...

Jeg er generelt litt skeptisk til betong og granitt under elementer/suber.... har følelsen av at det blir litt for voldsomt.. litt for mye dødt materiale.... har mer tro på isolasjonsplattformer ala total stage control og auralex.... slike som Zulu har.... litt viber må slippe gjennom og ut i gulvet og huset.... 8)

Active langbein sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    320
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: betong...

Sitat Opprinnelig postet av Mr. Digital Drive
    Jeg er generelt litt skeptisk til betong og granitt under elementer/suber.... har følelsen av at det blir litt for voldsomt.. litt for mye dødt materiale.... har mer tro på isolasjonsplattformer ala total stage control og auralex.... slike som Zulu har.... litt viber må slippe gjennom og ut i gulvet og huset.... 8)
    Hvorfor det?

Active Tomtom sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: betong...

Sitat Opprinnelig postet av Mr. Digital Drive
    Men det er litt prisforskjell på en dempeplattform og en betonghelle... :wink:

Newcomer Haugesund sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget med betonghella er vel at den er rimelig. Og gir en god demping av bass i forhold til investerte kroner. Jeg bor i en vertikaltdelt tomannsbolig, og vil gjerne vise litt hensyn overfor naboene mine. De har aldri klaget, men jeg vet jo at en 15 tommer lager en smule vibrasjoner...

Newcomer Mr. Digital Drive sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

betong...

Jo, er helt enig i at det er stor prisforskjell mellom en betonghelle og en dempeplattform... men tror, summa sumarum, at man blir mer fornøyd med dempeplattformen.... den er jo blitt designa/forska fram med den tanke at det skal bli et best mulig resultat...

Jeg tenker... hva er vitsen med f.eks. min DD18.. dersom jeg skal dempe den mest mulig... jeg merker nå at den er blitt så voldsom at den kan bli for "tung" i enkelte konserter/filmsnutter... blant anna klirrer det i gulvplankene... det " beistet" hehe.... min teori er at dersom jeg gjør det slik som Zulu... vil jeg få mer kontroll over elementene som er rundt suben... samtidig som jeg beholder attacket fra suben.. som gjør at sofaen og omgivelsene smeller, når det lydsporet krever det....

Jeg ser jo argumentet for at man beholder bassen i "ørehøyde".. men da føler jeg at litt av de morsomme frekvensene, som min DD18 gir.. ned til 14 hertz ( vi hører ikke bass under 20hertz... vi føler den.. slik er menneskeøret skapt.. ) blir ikke helt det samme lenger....

Se også på siden til Velodyne... http://www.velodyne.com/velodyne/coo.../Eric_2_lg.jpg

Der ser dere hvordan Eric Salih har gjort det i sitt oppsett.. et oppsett som forøvrig har vunnet noen hifipriser i England.. mener jeg....

Tror ikke han hadde helt "tent" på opplegget med å ha en betonghelle under sin DD18.... :?

Men, er dere slik som min far, som er en ihuga klassisk musikknyter... da er jeg med på betonghelle prinsippet med en gang... til rå rock`n roll, tekno...electronica.. Bremnes og hjemmekino.. blir det for mye..... etter min mening.... :wink:

Mvh

Active Holy Diver sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en Sony SA-WX900 som jeg synes fungerer godt, spesielt i filmsammenheng. Likevel har jeg behov for å dempe rystelser i vegger og tak da subben for øyeblikket holder til i kjeller.

Fysiske mål er ca b: 44cm og l: 65cm.

Vet noen av dere hellehandlere om det finnes heller (eller annen rimelig stein) med ca denne størrelsen?

Vil da prøve å montere spikes mellom sub og helle og bruke et eller annet dempemateriale mellom helle og tregulv.
    (geiri, brukte du helle eller annet under Sony'en din?)

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke det finnes standardheller i den størrelsen. Men hvis du tar utgangspunkt i to 50x50 heller og kapper den ene i to, så får du en fin plattform for denne på 50x75cm. Ville også vurdert å legge et antiskli-materiale (f.eks. gummibaserte dempeføtter eller sort skumplast) oppå hellene i tillegg til liggeunderlaget på undersiden. Har selv sett hvordan en Sony SA-WX900 kan "vandre" bortover glatt gulv under kraftige basspassasjer.

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal jammen prøve ut tipset med to heller. Lurt!
    På subben så er det under hvert bein festet en tynn og myk "gummimatte" som både beskytter og skaper litt friksjon i forhold til å holde subben på plass. (Jepp, det skjer at den suser litt rundt på gulvet..)
    Problemet med disse mattene er at de ikke er "sticky" nok, altså de er av en litt for "tørr" gummi til å feste seg skikkelig mot gulv hvis du skjønner hva jeg mener. Jeg vet faktisk ikke om disse mattene er orginale, de ser "orginale" ut, men jeg kjøpte subben brukt, så jeg er ikke 100% sikker.
    Kanskje de medfølgene spiksene kan hjelpe til med å holde subben rolig oppe på betongen? (Spissen på spiksen er ikke helt spiss, men har en liten rund kule..)

(f.eks. gummibaserte dempeføtter eller sort skumplast)
    Skumplast = f.eks. liggeunderlag? Hvor finner man rimelige dempeføtter uten å måtte ty til avsindige priser på Hifiklubben o.l.?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Holy Diver
    Skal jammen prøve ut tipset med to heller. Lurt!
    På subben så er det under hvert bein festet en tynn og myk "gummimatte" som både beskytter og skaper litt friksjon i forhold til å holde subben på plass. (Jepp, det skjer at den suser litt rundt på gulvet..)
    Problemet med disse mattene er at de ikke er "sticky" nok, altså de er av en litt for "tørr" gummi til å feste seg skikkelig mot gulv hvis du skjønner hva jeg mener. Jeg vet faktisk ikke om disse mattene er orginale, de ser "orginale" ut, men jeg kjøpte subben brukt, så jeg er ikke 100% sikker.
    Kanskje de medfølgene spiksene kan hjelpe til med å holde subben rolig oppe på betongen? (Spissen på spiksen er ikke helt spiss, men har en liten rund kule..)

(f.eks. gummibaserte dempeføtter eller sort skumplast)
    Skumplast = f.eks. liggeunderlag? Hvor finner man rimelige dempeføtter uten å måtte ty til avsindige priser på Hifiklubben o.l.?
    Tema Isolator er rimelige dempeføtter som fås i ulike vektklasser. Mener det er Audiosolution AS som er importør av disse. Vet ikke hvordan friksjonen er på dem, men de regnes som rimelig priset til dempeføtter å være.
    Lenke til impleverandør (klarte ikke å lenke direkte til produktsiden): http://www.audiosolution.no/

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tips og link!
    Det må pantes noen flasker, så får vi se hvor langt jeg kommer.. :wink:

Intermediate geiri sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    2,108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Holy Diver
    Takk for tips og link!
    Det må pantes noen flasker, så får vi se hvor langt jeg kommer.. :wink:
    hehe.
    Hifikontoen skrall?
    Jeg hadde forøvrig ingenting under, kun en laminat plate slik at parketten ikke skulle skades når subben begynte å vandre.

Intermediate Diablito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Direkte til produkt: http://www.audiosolution.no/Produkts...Tema/main.html

Selger de direkte til sluttkunder?

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg satte sammen 4 stk 50 X 50 X 5 for å få ett så solid fundament som mulig.

De står oppå 30 mm dempematter.

Jeg har silikon mellom hver helle for å unngå klirring.

Mine er usynlige, så jeg har ikke gjort noe med utseendet.

Intermediate Hanspf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,722
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    MAnge her snakker om å dempe friksjonen ned til gulvet, men uten å ha noen ingeniør utdannelse må dette spm stilles: er dette og måten å dempe friksjon til naboer som bor ved siden av

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ved å skille høyttaleren akustisk fra gulvet vil man nødvendigvis også dempe lyden hos naboen.

Lyden må sette vegger, gulv og tak i bevegelse etter først å ha forplantet seg gjennom luften, i motsetning til direkte bevegelsesenergi.

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nå fått seriøse problemer med å holde lydnivået nede etter at jeg fikk liv i de 2 phobos subbene som jeg har stilt opp. Begge står på spikes og jeg tenkte det var nok for å dempe de fleste vibrasjonene..

Døren er dempet (den stod å "klirret") og jeg har fjernet alt som evt kan bråke når det trykker litt.

Vil det hjelpe med betongheller og hvor mye? Jeg har lite plass de skal helst ikke være så tykke (de skal helst passe under bordet her)

Hvor mange cm er anbefalt(minimum)?

Active Tomtom sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begge står på spikes og jeg tenkte det var nok for å dempe de fleste vibrasjonene
    Hvis du ikke vil bruke stein/betong, bør du ihvertfall prøve å bytte ut spikesene med dempeføtter.

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor får dere tak i 50x50 betongheller? Prøvde Maxbo og det virket som om denne størrelsen var foreldet...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leste på et annet forum at de fikk best resultat med en stenplate som matchet høytaleren vektmessig.
    De hadde gummimatte mellom gulv og stenplate, så squashballer delt i to mellom høytaler og stenplate. Stenplaten og høytaleren veide like mye.

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •