Problemer med subkalibrering.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,084
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Problemer med subkalibrering.

Jeg har en Rotel RSP - 1572 uten RK. Fullt Canton Chrono oppsett med 2 stk Canton SUB 12 som står i front i et likesidet avlangt rom.

Jeg forsøkte i går å kalibrere lyden ifm testtonene som er innebygget i prosessoren. Dette gikk jo forsåvidt bra. Kjørte mastervolum til 75 og sjekket alle ht rundt i rommet. Fase har jeg ikke startet på enda. Forsøkte også å kalibrere med sub nr 2 og fikk en del db mer med denne skrudde lyden ned slik at alt matchet med de innebyggede sinustonene.

Problemer er at bassen er helt borte. Jeg er på kl 10 på subwoofer gain og minus 9 på prosessor.

Så tenker jeg kanskje jeg skal forsøke med sinustoner på ren 30 og 50 hz

Har lastet ned dette nå og så er spørsmålet.

Hva og hvordan spiller jeg dette av i forhold til setupmenyene. Hvis jeg velger stereo med fronter large vil da lydtrykket samsvare med fronter og LFE kanal. Må jeg da måle, gå inn i setup og måle på nytt.

Hva med fase. Skal avstanden stå til 0 og så tveake dette på selve subben eller skal jeg bare plotte inn avstanden.

Bare noen dumme spørsmål som sikkert har noen enkle svar.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,084
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått til noe. lastet ned sinustone 50 Hz og kjørt denne fra cd plate. I Stereo med sub har jeg nå først kalibrert sub en og sub 2 samt fase i forhold til fronter. Dette resulterte i et fantastisk lydbilde. Men når jeg kjører sinustonene fra prosessor blir sub veldig høy igjen. Skjønner fortsatt ikke sammenhengen helt her så kom gjerne med forslag.

Kjørte også en 30 hz tone denne var et par db høyere en 50 er dette normalt.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig at prosessoren kjører ut et høyere volum på testsignal. Sinustonen den sender tror jeg heller ikke er fast.
    At du har mer ved 30 hz enn 50 hz vil jeg si er normalt. Ikke uvanlig hvertfall.
    Sjekk linken til Hellnoob her. Guide til subkalibrering.
    http://avforum.no/forum/kalibrering-...librering.html

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får visst ikke kopiert inn siden. Søk på Hellnoob så finner du det.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,084
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jadda har lest denne og alt annet her. Men sitter igjen med noen spørsmål.

Hvis testtonen i Receeveren er satt for høyt. Hvordan kan jeg da kjøre en testtone med kun bassen. Er ikke lfe kanalen litt anderledes db justert enn frontene.

Hva med fase. Hvordan skal jeg sjekke begge front med subwoofere
    ( altså hva skal jeg kjøre av testsignal på hvilken dekoder )
    Merker meg her at nivået på stereo ( sub og front ) samt DSP 1, 2, 3 og diverse dolby digital dekodere er forskjellig satt opp med hvor mye lfe kanalen gir. Hvordan kan da LFE måles riktig i forhold til frontene.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LFE aktiveres kun via Dolby Digital, DTS osv.
    LFE gir 10 db ekstra hvis dette ikke er justert. Eksempelvis : hvis du ser en konsert i vanlig stereo og aktiverer DTS vil subbene øke 10 db.
    LFE bør stå i null eller ingen opp eller nedjustering.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,084
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    Mulig at prosessoren kjører ut et høyere volum på testsignal. Sinustonen den sender tror jeg heller ikke er fast.
    At du har mer ved 30 hz enn 50 hz vil jeg si er normalt. Ikke uvanlig hvertfall.
    Sjekk linken til Hellnoob her. Guide til subkalibrering.

Hvorfor skal den gjøre det , Kjøre ut et høyere testsignal ?.

Hva er riktig fremgangsmåte for å kjøre sinustoner ( hvilke sound mode ) skal jeg ha receeveren på. Hvordan håndterer jeg da fase og gain i setupmenyene etter at jeg har kalibrert ( Alt blir jo da anderledes igjen )

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sett prosessoren til stereo. Kan du ikke velge å kjøre large + sub?
    Dette er bare et tips som jeg har fått fra enkelte og har ikke prøvd det selv enda. Du kan sette fasen til 0 hvis hver sub står svært nær frontene. Du kan så sitte i sitteposisjon og justere avstand på subbene til du ser at nivået stiger.
    Så har du f.eks 3,3 meter på frontene så kan det hende at subbene må stå på f.eks 7 meter selv om det er lik avstand til disse som frontene.

Justerer du på fasen på den mest kjente måten er jo dette ganske vanlig å gjøre uten hjelp siden en må vri og en må måle i sweetspot. Den overnevnte måten (justere avstanden) har begynt å få en del tilhengere. Om det er bedre vil ikke jeg uttale meg om siden det er uprøvd fra min side.

Angående sinustonene til prosesossoren så er ikke den fast på f.eks 50 hz, men den varierer. Det er også forskjell på hvor høyt receiveren/prosessoren utfører testtonene.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo prøve å skrive en PM til f.eks Ganilsen. Mulig dere kan ha telefonkontakt også. Tror hvertfall at han kan mye om dette.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,084
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjørte ny runde i går kveld. Fant også en tråd om at RSP 1572 har ca 10 db for lav basstone i forhold til pink noise i receever. Dette stemte veldig bra med mine måliger. kalibrerte begge subbene på hver sin plass slik at de spilte likt med frontene mastervolum 75 db.

Fasen sto på 0 og avstand til subber 0. Regulerte avstanden til jeg fikk maks lydtrykk fra subbene. Dette fungerte meget bra. Fikk nesten dobbelt så stor avstand som fysisk.

Nå er alt bare rått.

Tusen takk for hjelpen.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0