Innspill til plassering/optimalisering av av del i stue. (bilder)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Innspill til plassering/optimalisering av av del i stue. (bilder)

Vedlegg 94039

Her er da vår av del av stua..

Noen som har noen innspill på plasseringen ? Kan da ikke være bra slik venstre høyttaler står klemt inn i et hjørne ? Selv om dm683 har bassportene fremover vendt.

Jeg kunne tenke meg å utvide med en sub, kan den plasseres noe sted uten endringer ? Eller burde jeg montere tv på vegg og sette inn en betydelig smalere av benk ? Det gir plass til sub og gir ht bedre spillerom vil jeg tro..

Høyttalerne har den originale plata under og disse står da rett på parketten.. Under parketten er det 10 mm tykke isolasjons-matter med varmekabel og Siporex bygge-plank under disse.

Har spikes liggende, burde jeg legge under noen skifer plater og bruke spikes ?

Veggene består av tykk Siporex med mdf plater på innsiden.

Siporex er noe ala Leca, men mye tettere konstruert.

Mange tanker luftet på en gang her hehe.. Gleder meg til og høre innspillene deres og ikke minst til og høre hva de utgjør

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,667
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har vel kommet med den beste løsningen slev her ja

En smalere TV-benk vil gi deg litt mere spillerom både mtp. sub og HT plasseringer!

Og som du sier - en høyttaler i hjørnet er ikke optimalt,men en må jo bare gjøre det beste ut av det

En smalere TV benk og sub i venstre hjørne,vil jo føre til at du får venstre front litt lengre fra hjørnet - det burde bli en hørbar oppgradering !

Kan også anbefale å få på plass en dempeplate for å ta første refleksjon på venstre veggen!
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe så bra! Det er godt og få det bekreftet av andre med litt mer pondus innen temaet

Da går jeg for ny benk og veggfeste til tv. 55" er egentlig litt snaut etter vi byttet sofa og ble sittende lenger bak, så da kan jeg jo kjøpe et veggfeste med mulighet for og trekke tv frem 50 - 100 cm

På venstre vegg kommer det et smalt vindu øverst, nesten 3 m langt..
    Men jeg kan jo få til en akustikk plate under dette igjen f.eks..

Har nå trekt ht ca 1 meter ut fra vegg og vinklet de mot sweetspot i sofaen, tror jeg har ørene mine hengende igjen fra tenårings tiden på 90 tallet, da jeg synes dm683 har for lite bunn-drag o_0

Kjører noen sanger fra Spotify nå, via Sonos. En del av de låter helt forferdelig faktisk. Blandt annet : American Boy - feat. Kanye West , Estelle.

Nasty Kutt - Min Ting, I bilen vår, hvor vi har bmw`s originale lydpakke (09 mod) så prøver denne sangen intenst og omplassere innvollene mine, mens på dm683 i stua er det heller fraværende bass trykk. I bilen kjører jeg den via en crappy aux kabel fra Clas Ohlson og rett i iphone 4. Mens i stua går den via Sonos berømte dac.

Kan sofaen min fange for mye bass på noe vis ? Eller er den utelukkende positiv for lyden ?

(Det er faktisk første gang jeg kjører Sonos fra pc og ikke ipad/iphone, tro om det skulle ha noe og si ? *teste*) = Fruen rister på hodet og sier jeg er gal, men jeg mener bestemt at det låter bedre når jeg bruker Sonos via Ipad.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tvn på veggen er lurt når det er litt trangt der.

Teppe på golvet.

Dempe bak høytalere og på veggen

Trekk gjerne høytalere lengere ut fra bakveggen

En liten sub eller to. Eller rumperistere montert i/på sofaen

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Teppe skal bli, litt lang lugget som gjelder da ? Sub kommer også, enten 1 10" b&w eller 2 stk 8" b&w.

Får man kjøpt ferdige akustikk plater noe sted her på østlandet eller er det kun DIY som gjelder ?

Jeg har jo relativt stor stue, kunne nok for lyden sin del ha flyttet hele sulamitten over på en annen vegg, men da må jeg også bytte til en mindre komfortabel sofa, det strider med WAF`n. Men er forskjellen stor nok, så er det en risk man kan leve med

Vedlegg 94041

Vedlegg 94042

Har hele el anlegget nytt i huset, med Canal Digital uttak og 14 andre uttak bak der tv står nå.. Det kan jo selvfølgelig forlenges og skjules med et møbel..

Er det verdt prosessen ? Like ikke tanken på og gå for mindre høyttalere heller..

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,667
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet ditt ang bass,er vel at mesteparten av bassen din forsvinner til andre deler av stua vil jeg tro!
    Og dette er det ikke så helt enkelt å gjøre noe med dessverre!

Sett på litt basstung musikk på litt volum,og ta deg en tur rundt i stua,så vil du sikkert høre at det er mye mer bass enkelte steder!
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flytte alt over på andre veggen og supplere med 2 stk sub da ?

Tok en runde nå, og bassen er desidert best i sweetspot, jo lenger bak jeg lener meg i midten av sofaen jo bedre..

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Koblet sonos via cambridge dac og spiller infected mushroom fra av forums test liste, med et stort glis om munnen. Nå er lyden helt ypperlig i mine ører.. Har det seg slik at det meste fra Spotify har dårlig kvalitet ?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du sjekket innstillingene for lydkvalitet i Spotify?

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å sitte så tett mellom to vegger (frontvegg og bakvegg) og i tillegg ha assymmetri på sidene gjør at dette trolig aldri kommer til å fungere veldig bra. Like greit å si det slik det er. Du bør enten sette høyttalerne på kortveggen (der speilet er) og med god avstand til bakvegg fra sitteplass eller flytte hele sulamitten til et annet sted.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PepsiMax
    Har du sjekket innstillingene for lydkvalitet i Spotify?
    Noe spesiellt man skal huke av her ? Annet enn high quality streaming ?

Orso : Har en kjellerstue, men der skal det lages film rom.. Er det noe regler for avstand? Kan man kontre dette med mindre ht ? Skal prøve og flytte ht til den andre veggen og flytte sofaen i løpet av helgen.. Hadde vært morro om det ble stor forandring

Si det som det er ? Klart det, det er jo litt av poenget med denne tråden :-P

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kenneth84
    Nei var dette jeg tenkte på.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet jeg har huket av der før, men det ble gjort nå som du sa det hehe Det hjalp en del på favoritt lista ja

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Orso : Har en kjellerstue, men der skal det lages film rom.. Er det noe regler for avstand? Kan man kontre dette med mindre ht ? Skal prøve og flytte ht til den andre veggen og flytte sofaen i løpet av helgen.. Hadde vært morro om det ble stor forandring

Såg ikke innlegget ditt her

Ja prøv det du

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mindre ht er ikke løsningen når plasseringen er så vrien. Her går lyden som ping pong mellom flatene. I tillegg får du ubalanse i stereoperspektivet og trolig ganske dårlig bassgjengivelse. Anlegget bør flyttes og du må gjøre akustiske tiltak. Absorbenter på sideveggene og bassfeller på frontvegg.

Om du er låst til dette og kan ikke sette anlegget på kortveggen, så bytt i alle fall plassering på sofaen og høyttalerne. Høyttalerne foran vinduene og sitteposisjonen der høyttalerne står nå. Det vil i minste hjelpe på bassen.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •