Noen som har kommentarer til mine målinger?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Noen som har kommentarer til mine målinger?

Ble inspirert av førsterefleksjonstråden (under AV-roms optimalisering) til å ta noen nye målinger. Beklager at det er lite tallangivelser på x aksen, derfor jeg har bestilt meg ny mic, ikke helt fornøyd med software på den jeg har.
    Først ut er ETC (fra 70Hz til ca 15000, vet ikke om jeg burde ha en høyere nedre grense?), tatt av begge ht samtidig (ikke helt korrekt fremgangsmetode, ved behov kommer jeg til å ta av en og en).
    Man ser et par tidlige utstikkere på 4,86 og 5,13 ms, så en ved 12,88 ms. Alt over 1,3 ms ligger som man ser enten på ca -15 dB eller under. Det er jeg relativt godt fornøyd med. Spørsmålet er da, trenger jeg å gjøre noe med de aller, aller tidligste refleksjonene? Tenker da spesielt på den rundt 1,3 ms

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er frekvensresponsen til ve høyttaler (1/24-smoothing), så hø ht, så begge. Hva skjer rundt 2.1, 6.4 og 10.8 kHz når begge ht er i drift?
    Bass området kommer jeg til å se på senere, til de som lurer har jeg ht som ruller av svært tidlig, så målingene er ikke feil under 60-70 Hz.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av artur79
    Først ut er ETC (fra 70Hz til ca 15000, vet ikke om jeg burde ha en høyere nedre grense?), tatt av begge ht samtidig (ikke helt korrekt fremgangsmetode, ved behov kommer jeg til å ta av en og en).
    Nettopp. Derfor er også ETC målingen direkte feil og helt borkastet.

Mål forresten hver høyttaler med samme SPL. Det har du ikke gjort på frekvensmålingene. Styr unna måling av begge samtidig.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tar nye etc målinger en annen dag da. Frekvensresponsen er ved samme spl, hvis man ser på y aksen ser man at det stemmer, gjør man ikke? Det er softwaren som autotilpasser kurven. Kan slå det av neste gang. Det mest interessante er hvorfor jeg tilsynelatende har tre crazy diper over 2000 hz? Er det toe in? Til uinnvidde: jeg har geddes abbeys, de skal ha en toe in, slik at lyden on axis krysser foran lytteren.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har ikke tre diper over 2Khz. Målingen av begge høyttalerne er feil. Har ikke mye for seg å se på en feilaktig måling.
    Skal du ha korrekte målinger av begge høyttalerne i forhold til frekvensrespons av øvre frekvensområdet så må du vite hva du gjør. Det er derfor jeg sier du skal måle en og en høyttaler.

Eneste jeg reagerer litt på er økningen ved ca. 1,2kHz ved ene høyttaler. Ellers faller nok høyttalerne litt for mye mot diskanten. Det kan være slik delefilteret er og noe du enkelt kan løse ved å gå over til aktiv deling. Eventuelt bør høyttalerne ha en litt annen toe-in som kan endre på det.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Håper navn på bildene er selvforklarende