Nok en måling som ønskes kommentert

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nok en måling som ønskes kommentert

Ser jeg har masse utfordringer her. Jeg fjernet alt jeg hadde av akustikkplater og tenkte jeg skulle begynne forfra igjen. Når jeg leser disse målingene er jeg veldig i tvil om hva jeg bør starte med. Håper noen har noen gode tips.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For det første hadde det vært greit å se en graf med "standard-zoomen" til REW, som vel er 45-105dB og 20-200hz.

At det ser litt kaos ut fra 200-500hz er rimelig vanlig. Dipen mellom 100-200 der hadde jeg forsøkt å få gjort noe med, kanskje ved å flytte delefrekvens og evt se på lokalisering av sub (regner med du har sub).

Nå vet jeg ikke hvordan du har hatt akustikkplater tidligere, men i bassområdet er det jo begrenset hva du får til hvis du ikke bygger bassfeller.

Målinger til side:
    A) Hvordan låter dette, hva opplever du som utfordringer?
    B) Hva var evt problemet før du valgte å "starte forfra", siden jeg antar du gjorde det fordi du ikke var fornøyd?
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Waterfallen viser jo svært lite gjenklang i rommet. Er dette virkelig helt uten akustiske tiltak?
    --
    Thorbjørn

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,660
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Waterfallen viser jo svært lite gjenklang i rommet. Er dette virkelig helt uten akustiske tiltak?
    Er vel ikke så rart det ser bra ut,når grafen ikke går lenger ned enn 60 db?

Ellers er det jo intressant som du spør om - hva er grunnen til at TS begynte helt på nytt?

Ikke fornøyd med lyden,eller bare for moro?
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg opplever som kunne vært bedre er at det låter litt tamt. Har en Ken kreisel sub og den låter veldig bra på musikk, litt tammere på film. Føler at resten av lydbilde ikke helt henger med og gir nok liv i lydbilde. Ikke lett å beskrive lyd, men noe sånn tror jeg det er. Har kun moloton på vegger ca tre meter ut fra fronten og som forheng foran vinduer og en dør.
    Skal få postet noen nye grafer som du beskriver.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    Er vel ikke så rart det ser bra ut,når grafen ikke går lenger ned enn 60 db?

Ellers er det jo intressant som du spør om - hva er grunnen til at TS begynte helt på nytt?

Ikke fornøyd med lyden,eller bare for moro?
    Ah, det la jeg ikke merke til. Da vil vi gjerne ha en waterfall med standard oppløsning også
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av arntost
    Det jeg opplever som kunne vært bedre er at det låter litt tamt. Har en Ken kreisel sub og den låter veldig bra på musikk, litt tammere på film. Føler at resten av lydbilde ikke helt henger med og gir nok liv i lydbilde. Ikke lett å beskrive lyd, men noe sånn tror jeg det er. Har kun moloton på vegger ca tre meter ut fra fronten og som forheng foran vinduer og en dør.
    Skal få postet noen nye grafer som du beskriver.
    Kan jo høres ut som om du har utfordringer i hele lydbildet da, ikke bare bassen . Har du testet andre høyttalere i samme rom?
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde MTS-01 som fronter. Jeg byttet til Klipsch RF-63. MTS-01 spiller nok renere og har litt bedre klang til musikk, men Klipsch er bedre på film. har MTS-01 i stuen nå så mulig jeg må prøve å bytte igjen for å høre. Litt styr når frontrekka står bak lerret

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har endret litt på grafene. Tror dette ser bede ut.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,660
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har endret litt på grafene. Tror dette ser bede ut.
    Du har jo utrolig lite etterklang på den målingen der da!

Kan ikke skjønne annet enn at dette må låte ganske så stramt i bassen?

Litt lite nivå mellom 120 0g 180,kan vel gjøre det hele litt "tynt" kanskje ?
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    Du har jo utrolig lite etterklang på den målingen der da!

Kan ikke skjønne annet enn at dette må låte ganske så stramt i bassen?

Litt lite nivå mellom 120 0g 180,kan vel gjøre det hele litt "tynt" kanskje ?
    Det er nok rett. Opplever bassen som meget bra, men føler resten av lydbilde ikke helt henger med. Sliter med frekvensen mellom 120 og 180. Har ikke så mange muligheter med frontene når de står bak lerret. Har liggende en FBQ 2496 men vet ikke om den kan gjøre noe i dette frekvensområde. Den er vel bedre egnet på subbene under 100hz.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok rett. Opplever bassen som meget bra, men føler resten av lydbilde ikke helt henger med. Sliter med frekvensen mellom 120 og 180. Har ikke så mange muligheter med frontene når de står bak lerret. Har liggende en FBQ 2496 men vet ikke om den kan gjøre noe i dette frekvensområde. Den er vel bedre egnet på subbene under 100hz.
    Nå kjenner jeg ikke forsterkeren din, men kan du justere EQ manuelt der? Ellers så bør vel FBQ 2496 fint kunne brukes også. Et bredt filter som løfter området mellom 120-180.

Men på meg høres det nesten ut som om det er klangsignaturen på høyttalerne du ikke liker, alternativt at lerretet stjeler for mye av toppen, og "livet" du savner i lyden er dempet av lerretet.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en yamaha Z11. Har prøvd litt med manuell EQ i forsterker, men er på tynn is når det kommer til kunskap om dette. Når det gjelder FBQ 2496. Må jeg bruke den på frontene da? Vil jeg kunne klare å sette filter i REW så langt som til 200Hz og importere til FBQ?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en yamaha Z11. Har prøvd litt med manuell EQ i forsterker, men er på tynn is når det kommer til kunskap om dette. Når det gjelder FBQ 2496. Må jeg bruke den på frontene da? Vil jeg kunne klare å sette filter i REW så langt som til 200Hz og importere til FBQ?
    Du må vel bruke de på frontene da ja. REW er et fulltone verktøy, så det er ikke noe problem sånn sett. Personlig har jeg aldri brukt 2496 sammen med REW, så fremgangsmåten vet jeg ikke så mye om.
    --
    Thorbjørn

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kunne prøve deg frem med EQ-funksjonen i REW og bruke det foreslåtte EQ-innstillingene i EQ-en på Z11. Jeg gjorde nettopp dette på RX-V767 (som jo ligger flere hakk under Z11), og har oppnådd ganske bra resultat, mye bedre enn å justere EQ "etter øret".

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan skrive under på at rommet til Arntost låter ganske bra, spesielt i bassen.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Du kunne prøve deg frem med EQ-funksjonen i REW og bruke det foreslåtte EQ-innstillingene i EQ-en på Z11. Jeg gjorde nettopp dette på RX-V767 (som jo ligger flere hakk under Z11), og har oppnådd ganske bra resultat, mye bedre enn å justere EQ "etter øret".
    Det var en meget god ide. Det må prøves.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Manuell EQ

Prøvde meg på manuell EQ på min Yamaha. Beste jeg har fått til nå lydmessig. Har lagret 5 oppsett nå så det er enkelt å lytte og finne den jeg synes er best. Blir litt "lydblind" etter mye lytting, men nå ble det pause da jeg fikk besøk av to gutter som ville se film. Her er min siste måling med manuell EQ av frontene.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser jo slett ikke verst ut det!