Krevende rom, sliter med subwoofer.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 36
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Krevende rom, sliter med subwoofer.

Hei!

Jeg sliter veldig med min SVS PB13-Ultra som ikke spiller optimalt.

Etter mye prøving og feiling tidligere, ga jeg egentlig opp litt, men fant ut at det var på tide å få det her til å fungere skikkelig, om mulig.

For å prøve å forklare det best mulig har jeg tatt noen bilder, REW-målinger ligger i zip-filen, samt en tegning av rommet.

Jeg gikk forsåvidt også til innkjøp av en Anti-Mode 8033Cinema tidligere i dag, men det hjalp ikke på problemet mitt. Jeg har forsøkt å snu fase. Snudd og flyttet på subberen, og det virker som om at der jeg har plassert den fungerer "best", iallefall ut ifra de få muligheten jeg har med tanke på plassering.

Når jeg sitter i sofaen som står opphøyet bakerst i rommet, så er det bass der, men den er ikke i nærheten av slik den bør være, ett enda større problem er at om jeg flytter meg 30cm fremfor opphøyningen så forsvinner så og si all bass. Alle målinger er forresten tatt med kun sub aktiv, delt på 100hz i avr.

Håper det er noen som har noen gode tips til hvordan jeg kan om ikke annet redusere problemet!

-ChristerSG

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forslag:
    Sette suben inntil bakveggen i nærheten av hjørnet og snu den så den spiller på tværs av romet.

Intermediate Doc.G sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Evt flytt sofa fram og sett sub i motsatt hjørne, bak sofaen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Forslag:
    Sette suben inntil bakveggen i nærheten av hjørnet og snu den så den spiller på tværs av romet.
    Prøvde dette i går, både helt inntill bakveggen og helt ute på kanten av opphøyningen. Har prøvd ca alle mulig kombinasjoner oppe ved det hjørnet der og det gir ikke store utslag desverre. Men jeg kan selvfølgelig ta en måling til på dette når jeg kommer hjem i dag.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Doc.G
    Evt flytt sofa fram og sett sub i motsatt hjørne, bak sofaen.
    Dette har også blitt forsøkt, det hjalp egentlig ikke noe på problmene, men det ga meg en annen utfordring; Grunnen til at opphøyningen er bygget er for at jeg skal ha på plass 2 stoler rett forran (forutsatt at jeg klarer å få bass i det området).

Kan også nevnes at det var det samme problemet før jeg bygget opphøyningen.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Målingen "Sofa - Bypass" så veldig bra ut.

Er dette målt i sofaen der du sitter til vanlig?

Rommer jobber litt mot deg på 32-33hz, så det kan hende lift 35 er fordelaktig. Her ligger mye energi, og om denne ikke kommer skikkelig frem kan det være dette du reagerer på.

Hva er det egentlig du savner?

Og hva er nivået(SPL) på sub i forhold til resten av høyttalerne?

Det skader ikke å justere opp nivået på suben om du syntes det er tamt.

Geir Arne

Intermediate Jan B sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    768
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du prøvd subben foran i rommet?

Jeg mister også bass med subben bak i rommet, selv om målinger sier at det ser greit ut.
    -Triple Atmos Receivers
    -Atmos 13.1.8/DTS:X 9.1.8/Auro 3D 12.1

Min stuekino

http://avforum.no/forum/hvilket-utst...-stuekino.html

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Målingen "Sofa - Bypass" så veldig bra ut.

Er dette målt i sofaen der du sitter til vanlig?

Rommer jobber litt mot deg på 32-33hz, så det kan hende lift 35 er fordelaktig. Her ligger mye energi, og om denne ikke kommer skikkelig frem kan det være dette du reagerer på.

Hva er det egentlig du savner?

Og hva er nivået(SPL) på sub i forhold til resten av høyttalerne?

Det skader ikke å justere opp nivået på suben om du syntes det er tamt.

Geir Arne
    Ja, det er målt midt i sofaen.
    Men jeg føler målingene ikke gir ett helt korrekt inntrykk, fordi alle målingene som er tatt på gulvet viser jo ca samme kurve som i sofaen, men om jeg fysisk beveger meg ned dit, så forsvinner ca all bass. Det blir nesten helt dødt.

Samtidig savner jeg litt punch, jeg skulle tro denne subben var i stand til å levere. Du kjenner det greit om du sitter i sofaen, men utenom det så føler jeg at det mangler noe.
    Det at jeg føler det mangler noe er at jeg sammenligner det opp mot tidligere erfaringer med PB13-Ultra (Gamle utgaven) hvor jeg har blitt servert ett mye bedre trykk. (Jeg har forresten DSP utgaven.)

Jeg har justert opp +5dB etter jeg har kjørt romkorreksjonen i min onkyo 875. Om jeg da spiller på 0dB så er det forholdvis høyt, og det er mye bevegelse i subben(Uten at jeg er sikker på hvor mye mer jeg kan presse den, det kan godt hende jeg er langt unna maks.) Men det forsvinner bare, på en eller annen måte.

Jeg kan ta måling med lift 35, eventuelt prøve med PEQ'en?
    Kan da samtidig ta målinger av frontene på samme volum, både alene og sammen med sub.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jan B
    Har du prøvd subben foran i rommet?

Jeg mister også bass med subben bak i rommet, selv om målinger sier at det ser greit ut.
    Jeg prøvde dette helt i starten, uten noen nevneverdig bedre resultater. Problemet mitt med å ha den forran i rommet er at det egentlig ikke er plass der. Mener å huske at jeg satte den bak både fordi det var mest praktisk og at det var der den spilte best.

Men jeg kan prøve å dra frem benken der og plassere den ved siden av venstre front f.eks.

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror ikke problemet er rommet, heller ikke subwooferen for den saks skyld.

Jeg tror problemet er at du vil ha mer trykk en subwooferen kan gi uansett rom den er plassert i.

Kansje du kan ta en ny runde med REW, bare at du øker volumet til det du føler trygt å gi, da får vi et inntrykk om du bare er kravstor på SPL.

Du kan og teste å kjøre frontene som fullrange, og set på "dobbel bass" funskjonen på AVR(slik at subwoofer spiller samtidig som frontene står som fullrange).

Ofte opplever man et fall i lydkvalitet når subwoofer begynner å spille høyere frekvenser, det er mer fremtredende med subber som har relativt tungt membran, slikt som 13U har. Den tidligere erfaringen du hadde med den gamle pb-13U var vel ikke i dette rommet? Jeg tviler, for hvis du savner punch så var det nokk en kvalitet høyttalerne i det andre anleget viste.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Truls
    Jeg tror ikke problemet er rommet, heller ikke subwooferen for den saks skyld.

Jeg tror problemet er at du vil ha mer trykk en subwooferen kan gi uansett rom den er plassert i.

Kansje du kan ta en ny runde med REW, bare at du øker volumet til det du føler trygt å gi, da får vi et inntrykk om du bare er kravstor på SPL.

Du kan og teste å kjøre frontene som fullrange, og set på "dobbel bass" funskjonen på AVR(slik at subwoofer spiller samtidig som frontene står som fullrange).

Ofte opplever man et fall i lydkvalitet når subwoofer begynner å spille høyere frekvenser, det er mer fremtredende med subber som har relativt tungt membran, slikt som 13U har. Den tidligere erfaringen du hadde med den gamle pb-13U var vel ikke i dette rommet? Jeg tviler, for hvis du savner punch så var det nokk en kvalitet høyttalerne i det andre anleget viste.
    Det kan godt være at jeg vil ha mer enn den klarer å levere, men det hjelper ikke på det faktum at bassen blir praktisk talt borte så fort jeg beveger meg fremover fra sofaen. Dvs at over halve rommet er tilnærmet dødt. Målingene som er foretatt på gulvet i REW-diagrammet mitt ser ikke så ille ut, men det er ikke bass der. Det er flere som har bemerket seg det når dem har vært på besøk osv. Desverre. Det er vel egentlig også det som er det største irritasjonsmomentet med det hele, da jeg gjerne skulle hatt inn ett par stoler der, men det blir en kjedelig opplevelse å sitte der.

Og nei, det var ikke i samme rommet, men det var samme høytalere i det ene tilfellet, med tilnærmet lik AVR.

Og angående fullrange og dobbel-bass så har jeg normalt sett kjørt dette, men deaktiverte det når jeg kalibrerte og målte nå. Kan jo også nevne at frontene som står er B&W DM683, bi-ampet. Ikke at det har så for mye å si på målingene så lenge det er gjort kun av sub.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk avstandssettinga til reciveren! ofte må du overstyre avstandsmålingene til dem. Samt, ikke vær redd for å skru på volum knotten til SVS . -10db er det vel normalt at de ender på .

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Sjekk avstandssettinga til reciveren! ofte må du overstyre avstandsmålingene til dem. Samt, ikke vær redd for å skru på volum knotten til SVS . -10db er det vel normalt at de ender på .
    Avstanden var helt på bærtur, subben står jo rett ved siden av sofaen, men avr mente det var ~5m, endret dette, og det gjorde egentlig ikke noe annet utslag enn at jeg fikk en enorm dipp rundt 70hz var det vel.
    Men er ikke den avstandsmålingen der kun til bruk for å beregne delay på signalet? Noe som skulle tilsi at når jeg måler med kun sub, så er det egentlig likegyldig hva den er? Eller er jeg helt på bærtur?

MV: 0dB
    Level cal sub: 0db
    SVS: -15dB

Da får jeg god bevegelse i subben, og god dybde i sofaen, men det kan virke som om den taper seg litt når den beveger seg bort fra dypbassen, men det er fortsatt helt lost på på gulvet og stort sett resten av rommet. Som jeg skrev tidligere aner jeg ikke hvor mye jeg skal tørre å skru opp, og hvor mye den tåler. Sier den ifra når den får nok?:P

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gjorde noen nye målinger. Men jeg går nå med en følelse av at jeg gjør noe feil når jeg foretar disse.

1. Kalibrerte SPL, satte meteret til 100dB-området og plottet inn tallet i "boksen". (Noe rundt 94dB målte jeg det vil til da. Fikk samsvar mellom måler på skjemen og radioshack)
    2. Kjørte measure fra 15-100hz.

Har fra før lagt inn kalibreringsfilen for radioshack'en.

Uansett, her er nye målinger, gjort både med og uten fronter. Med og uten anti-mode i forskjellige moduser.

Målingene her er også tatt fra sofaen.

EDIT: Det skal også nevnes at mens jeg kjører målingene så er det 1 til 2 betydlige dropp i hørbart volum mens sweepet går. Noe som tydeligvis ikke plukkes opp av REW. Kan det være samme "fenonmen" som gjør at bassen forsvinner på gulvet?

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan opplever du resultatet om du setter tuning på suben til høyeste frekvens?

Hvilken smooting har du på siste grafen?

Det at suben er satt til 5m selv om det står rett ved siden av er ofte fornuftig. Når du korrigerte dette fikk du dipen som følge av utfasing mellom fronter og sub. Sett fronter som large, og suben må maks frekvens. Så setter du på en sinustone rundt der du tenker å ha delefrekvens og justerer avstand på sub til du får høyest SPL.

Geir Arne

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan opplever du resultatet om du setter tuning på suben til høyeste frekvens?

Hvilken smooting har du på siste grafen?

Det at suben er satt til 5m selv om det står rett ved siden av er ofte fornuftig. Når du korrigerte dette fikk du dipen som følge av utfasing mellom fronter og sub. Sett fronter som large, og suben må maks frekvens. Så setter du på en sinustone rundt der du tenker å ha delefrekvens og justerer avstand på sub til du får høyest SPL.

Geir Arne
    Jeg bruker ingen smoothing. Men jeg tror jeg skal gå igjennom alt av kalibreringer osv på REW på nytt, det er noe som overhode ikke stemmer.

Jeg kan prøve dette senere i dag! Prøve å få gjort nye målinger osv i kveld.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ChristerSG
    Jeg bruker ingen smoothing. Men jeg tror jeg skal gå igjennom alt av kalibreringer osv på REW på nytt, det er noe som overhode ikke stemmer.

Jeg kan prøve dette senere i dag! Prøve å få gjort nye målinger osv i kveld.
    Jeg la merke til det når jeg lastet inn REW filene.

Ellers mistenker jeg du er i grenseland for hva du kan forvente av en singel 13" om nivået på målingene stemmer. Derfor jeg anbefaler annen tuning for å ikke stresse elementet så mye i de laveste frekvensene.

Hvor i verden holder du til forresten?

Geir Arne

Intermediate grandiS sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,293
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Speilvendt alt? Sofa der hvor lerret er?

Skulle vel være greit med trøkk fra den suben

Kim
    DIY - Inconcert Miles - DIY Beyma 2x 12" -TPL150 Center | Klipsch |Denon | Sony HW50ES | Ps4 pro

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg la merke til det når jeg lastet inn REW filene.

Ellers mistenker jeg du er i grenseland for hva du kan forvente av en singel 13" om nivået på målingene stemmer. Derfor jeg anbefaler annen tuning for å ikke stresse elementet så mye i de laveste frekvensene.

Hvor i verden holder du til forresten?

Geir Arne
    Altså, på den siste målingen hvor jeg var forholdvis høyt så er det egentlig det meste jeg har presset den, så det ligger over det jeg normalt sett bruker, men da var det god trøkk nede, men det evigvarende problemet er at bassen som sagt forsvinner rett forran sofaen.

Bor 5 minutter sør for Gjøvik. Tydeligvis glemt å skrive det.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av grandiS
    Speilvendt alt? Sofa der hvor lerret er?

Skulle vel være greit med trøkk fra den suben

Kim
    Skulle ønske det var en løsning, men med tanke på utnyttelse av plassen der osv, så er det veldig ukurrant å snu det. Det er blandt annet ei pipe rett bak lerret, så TV-benken er egentlig bygd rundt denne. Pluss at rommet er mye smalere der, så det vil ikke bli plass til å åpne døra hvis jeg setter en sofa der.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •