Krevende rom, sliter med subwoofer. - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 36 av 36
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nye målinger. :)

Da har jeg startet egentlig fra scratch for å se om jeg har gjort noe feil under målingene tidligere. Kjørt anti-mode på nytt (2 målinger, gulvet og sofa, samme sted som målingene er foretatt på.) Samt kjørt RK på nytt. Ikke rørt noen instillinger etter dette.

Det er tydelig at noe skjer mellom 30 og 60hz på gulvet iallefall. (Lagt ved SPL og Phase for gulv.)

Ikke føler jeg at anti-mode'en gjør ting bedre heller, ser jo nesten ut til at den til tider forværrer ting, blandt annet ved ~45hz i sofaen, så gir anti-mode en dipp. Jeg føler nesten det ville vært lettere å korrigere det her ved å bruke PEQ etter jeg får "orden" på di restrerende problemene?
    Hva mener dere?

Her er iallefall noe ny data!
    Vil også takke for innspill så langt!

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt vanskelig å tolke når du ikke har gitt navn på de. :P

Hvordan ser det ut med rent signal, altså utenom antimode?

Geir Arne

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Litt vanskelig å tolke når du ikke har gitt navn på de. :P

Hvordan ser det ut med rent signal, altså utenom antimode?

Geir Arne
    Jeg har gitt navn på filene, tror du kan tyde det ut av URL'en når du åpner bildet. Pluss at det skal stå under hvilke målinger som blir vist i di forskjellige bildene.

Men jeg kan skrive det opp her også;
    Fra venstre; 1. SPL Sofa - 2. SPL Gulv - 3. SPL "Gulv vs Sofa bypass" - 4. SPL & Phase Gulv bypass.

Ser forsåvidt at det kan være vanskelig å tyde teksten som står under bildene, lagde dem kanskje i litt lav oppløsning. (Kan lage nye om det hjelper?)

Vil ikke det å fysisk koble fra anti-mode gi samme resultat som å bare sette den i bypass? Hvis det ikke er tilfelle så er jo hele poenget med den modusen borte?

Ny REW-fil ligger forresten i zip-filen som ligger ved, om det kan gi ett bedre bilde.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det slik at du går mye rundt når du hører på musikk / ser film? Altså, hvorfor er du opptatt av hvordan det låter på gulvet, og hvorfor kalibrer du antimode på gulvet? Du vil sannsynligvis få best lyd i sofaen hvis du kun kalibrerer antimoden der, ikke flere punkter.

Så også tidligere i tråden at du nevnte at avstandsmålingen til subben var helt feil. Vær oppmerksom på at forsinkelse både i forsterkeren til subben og ikke minst antimoden vil føre til at avstanden oppgis til høyere enn hva den er når du måler med målebånd. Dette er riktig, fordi forsinkelsen i forsterker/signalbehandling øker den praktiske avstanden.

Det ser ut som om nivået stiger mot slutten av frekvenskurven, har du en 20-1000hz-måling så man ser at referansenivået er korrekt (75dB)? Hvis ikke kan det jo se ut som om hele området fra typ 80-120hz ligger minst 5dB for lavt.

EDIT: Har du prøvd forskjellige delefrekvenser? Hvilken låter best - og har du målt hvilken effekt dette gir på frekvenskurven? Har du noen dipper ganske høyt opp (rundtomkring delefrekvensen) kan dette fort gi inntrykk av lite punch.
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Er det slik at du går mye rundt når du hører på musikk / ser film? Altså, hvorfor er du opptatt av hvordan det låter på gulvet, og hvorfor kalibrer du antimode på gulvet? Du vil sannsynligvis få best lyd i sofaen hvis du kun kalibrerer antimoden der, ikke flere punkter.

Så også tidligere i tråden at du nevnte at avstandsmålingen til subben var helt feil. Vær oppmerksom på at forsinkelse både i forsterkeren til subben og ikke minst antimoden vil føre til at avstanden oppgis til høyere enn hva den er når du måler med målebånd. Dette er riktig, fordi forsinkelsen i forsterker/signalbehandling øker den praktiske avstanden.

Det ser ut som om nivået stiger mot slutten av frekvenskurven, har du en 20-1000hz-måling så man ser at referansenivået er korrekt (75dB)? Hvis ikke kan det jo se ut som om hele området fra typ 80-120hz ligger minst 5dB for lavt.

EDIT: Har du prøvd forskjellige delefrekvenser? Hvilken låter best - og har du målt hvilken effekt dette gir på frekvenskurven? Har du noen dipper ganske høyt opp (rundtomkring delefrekvensen) kan dette fort gi inntrykk av lite punch.
    Grunnen til at jeg vil ha tilsvarende lyd på og bass på gulvet er fordi jeg har planer om å gå til innkjøp av to reclinere som skal plasseres der, men jeg gidder egentlig ikke bruke penger på stolene hvis opplevelsen av å sitte der er helt på tryne.

Kan få tatt en måling på 20-1000hz i løpet av helgen!

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ChristerSG
    Grunnen til at jeg vil ha tilsvarende lyd på og bass på gulvet er fordi jeg har planer om å gå til innkjøp av to reclinere som skal plasseres der, men jeg gidder egentlig ikke bruke penger på stolene hvis opplevelsen av å sitte der er helt på tryne.

Kan få tatt en måling på 20-1000hz i løpet av helgen!
    Og går ut fra at du måler i den høyden hodet vil være når man sitter i reclinerne? Antagelig må du kjøpe flere subber for å få jevnet ut bassresponsen.
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og går ut fra at du måler i den høyden hodet vil være når man sitter i reclinerne? Antagelig må du kjøpe flere subber for å få jevnet ut bassresponsen.
    Ja, jeg måler i hodehøyde for eventuelle reclinere.

Har tatt noen nye målinger nå, 15-1000hz og jeg må vel si at jeg er litt overrasket over hvordan den målingen endte opp. Den er vel mildt sagt bare kaos.

Dette er måling både på gulv og sofa, igjen.

Legger også ved REW-filen zippet ned, om noen vil studere nærmere.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg måler i hodehøyde for eventuelle reclinere.

Har tatt noen nye målinger nå, 15-1000hz og jeg må vel si at jeg er litt overrasket over hvordan den målingen endte opp. Den er vel mildt sagt bare kaos.

Dette er måling både på gulv og sofa, igjen.

Legger også ved REW-filen zippet ned, om noen vil studere nærmere.
    Hvis du sikter til hvordan det ser ut fra 200hz og oppover så er det helt normalt. Sett på 1/3 eller 1/6 smoothing så får du en mer fornuftig visning.

Ellers mangler du jo endel fra 50-80hz på gulvmålingen. spørs om du må til med en sub til (plassert et annet sted) for å få dette bra begge steder.
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du sikter til hvordan det ser ut fra 200hz og oppover så er det helt normalt. Sett på 1/3 eller 1/6 smoothing så får du en mer fornuftig visning.

Ellers mangler du jo endel fra 50-80hz på gulvmålingen. spørs om du må til med en sub til (plassert et annet sted) for å få dette bra begge steder.
    Okei. Jeg ble iallefall veldig overrasket, for det så kaotisk ut.

Men er det noen andre tilltak som kan hjelpe da? Bassfeller eller lignende? Jeg kan selvfølgelig prøve å få lånt en sub av noen, for å se om det hjelper.
    Men bør jeg ha lik sub, eller bør jeg gå for en som er ulik hvis jeg skal kjøre med 2?

Men det skal nevnes at det er veldig mye hjørner i dette rommet da, og det virker som om at bassen "samler" seg i dem, er det noe som kan bidra til at det blir ett problem?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okei. Jeg ble iallefall veldig overrasket, for det så kaotisk ut.

Men er det noen andre tilltak som kan hjelpe da? Bassfeller eller lignende? Jeg kan selvfølgelig prøve å få lånt en sub av noen, for å se om det hjelper.
    Men bør jeg ha lik sub, eller bør jeg gå for en som er ulik hvis jeg skal kjøre med 2?

Men det skal nevnes at det er veldig mye hjørner i dette rommet da, og det virker som om at bassen "samler" seg i dem, er det noe som kan bidra til at det blir ett problem?
    Alt "rotet" i frekevensområdet fra 200hz og oppover kommer av refleksjoner i rommet, og vår kjære hjerne er svært flink til å rydde opp i dette, så det ville jeg ikke bekymret meg veldig for. Samtlige målinger ser slik ut.

Både lik og ulik sub kan fungere, men det er ingen bakdel med like subber. At bassen samler seg inn mot vegg og i hjørner er også et helt normalt fenomen som alle rom "sliter med". Å få god bass både i en sofa plassert inntil f.eks en bakvegg og samtidig tilsvarende bass i en eller flere sitteplasser som er plassert ute på gulvet er derfor svært utfordrende, spesielt med kun én sub.
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alt "rotet" i frekevensområdet fra 200hz og oppover kommer av refleksjoner i rommet, og vår kjære hjerne er svært flink til å rydde opp i dette, så det ville jeg ikke bekymret meg veldig for. Samtlige målinger ser slik ut.

Både lik og ulik sub kan fungere, men det er ingen bakdel med like subber. At bassen samler seg inn mot vegg og i hjørner er også et helt normalt fenomen som alle rom "sliter med". Å få god bass både i en sofa plassert inntil f.eks en bakvegg og samtidig tilsvarende bass i en eller flere sitteplasser som er plassert ute på gulvet er derfor svært utfordrende, spesielt med kun én sub.

Okei, da dropper jeg bare å tenke over alt over 200hz.

Jeg sitter forsåvidt å leser litt rundt dette på nettet, og ut ifra hva jeg skjønner så er problemet mitt ett "null-område"? Dvs plasseringen jeg måler på i forhold til rommets størrelse osv. Jeg ser også det finnes noen utregningsformler som skal si hvilke områder som rommet i utgangspunktet skal nulle ut, men jeg er litt usikker på hvordan jeg skal bruke slike formler da rommet mitt ikke er har så veldig mange rette vegger? - Har noen god peiling på slikt, så er jeg veldig villig til å prøve å forstå.

Jeg sitter samtidig prøver å lese meg frem til hvilke eventuelle akustiske tiltak jeg gjøre, og har snublet over såkalte superchunks, er det noe som kan løse/bedre problemet mitt om jeg bygger en eller flere slik i ett eller flere hjørner av rommet, da helt fra gulv til tak?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ny måling med sub fviorran i rommet.

Har nå fått tatt ett par målinger med sub plassert forran på venstre side. Det ble dog ikke helt optimalt, da jeg bare har dratt hele "racket" ut på gulvet og til siden.

Når det gjelder lyden, så føler jeg at det ble noe mindre trykk men at det kanskje virker mindre "gromsete" eller hva jeg skal kalle det.

En annen ting jeg undrer meg over er om anti-mode'n min ikke fungerer helt som den skal, da jeg egentlig får best målinger om jeg kobler den helt fra kontra om jeg kjører den i bypass.

Grafen som er uten anti-mode er den uten som kun har en liten dip på 70hz og en stor dip ved 110hz.(forsåvidt så dipper alle målingene untatt den som er tatt på gulvet.)

Jeg får muligens lånt en PB13-ultra til neste uke, for å se om det hjelper med 2 stk. Men usikker på om det vil hjelpe veldig mye, med tanke på hvor mye lavere spl faktisk er på gulvet? Kom gjerne med input.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uten antimode vs bypass burde jo gi samme målinger da. Du har litt uheldige fargevalg på den grafen din.

Kan du lage en som har kun med antimode (gjerne uten noe lift), en som er bypass, og en som er helt uten antimode - hvor alle har forskjellig farge?

Og slå av all smoothing hvis du har det på.
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uten antimode vs bypass burde jo gi samme målinger da. Du har litt uheldige fargevalg på den grafen din.

Kan du lage en som har kun med antimode (gjerne uten noe lift), en som er bypass, og en som er helt uten antimode - hvor alle har forskjellig farge?

Og slå av all smoothing hvis du har det på.
    Skal prøve å få tid til dette i kveld eller morgen.

Og ja, jeg er enig i at bypass og frakoblet burde gitt samme, med mindre det er samme delay i anti-moden selv om den står i bypass, noe som kanskje vil tilsi at jeg kanskje burde kjøre romkorreksjonen på nytt for å få riktig avstand? Kan jo være den lille delayen som er forksjellen mellom målingene? Jeg kan ikke nok om det, så det er mest ett forslag.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal prøve å få tid til dette i kveld eller morgen.

Og ja, jeg er enig i at bypass og frakoblet burde gitt samme, med mindre det er samme delay i anti-moden selv om den står i bypass, noe som kanskje vil tilsi at jeg kanskje burde kjøre romkorreksjonen på nytt for å få riktig avstand? Kan jo være den lille delayen som er forksjellen mellom målingene? Jeg kan ikke nok om det, så det er mest ett forslag.
    Du vil få en annen delay ja, hvilket gjør at du bør kjøre romkorreksjon på nytt mtp å teste film/musikk - men skjønner ikke helt hvordan det skal påvirke et frekvens-sweep fra REW.
    --
    Thorbjørn

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vil få en annen delay ja, hvilket gjør at du bør kjøre romkorreksjon på nytt mtp å teste film/musikk - men skjønner ikke helt hvordan det skal påvirke et frekvens-sweep fra REW.
    Med mindre frontene er med på målingene. Da vil det jo påvirke kurven i øvre del.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •