Bruke en ekstra sub som en "Helmotz resonator" ??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 30
    Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bruke en ekstra sub som en "Helmotz resonator" ??

Hei godtfolk:grin:

Har gått med noen tanker de siste dagene,som jeg lurer på om kan vere verdt og teste ut:idea:

Jeg sliter litt med en peak i basssområdet mellom ca 48 til 55 hz!

Denne går igjen i lytteposisjon både fra fronter,og suber!
    Har prøvd med litt alternative plasseringer,men sliter med denne uansett!

Det jeg da har tenkt på er å bruke en XTZ 10.16 sub - dels fordi den er brukbart billig,og fordi den har noen "triks" jeg muligens kan utnytte!

Den kan stilles til å "hoppe over" dypbassen,samt hvor høyt oppover i frekvens den skal vere med - i mitt tilfelle ikke over 55 hz!

I tillegg så har den en EQ knapp,som booster 50 hz området med 7 db!

Dermed så skulle jeg egentlig få den til å spille grovt sett kun i problem området mitt!

Tanken er da å justerer fasen på XTZ'n til å "motarbeide" ,altså fase ut frontene,og de andre subene mine med et passelig volum,uten å ødelegge for mye i resten av bassområdet !

Er dette verdt et forsøk,eller vil det bli bare "ball" ??

Vil dette i så fall kunne gjøre noe med etterklangen i dette området også,som for øvrig er ganske fremtredende også!

Har skjønt at det å få bukt med problemer såpass dypt i bassområdet,ikke er så lett med akustiske tiltak,og særlig ikke i en stue !

Takknemlig for innspill her:grin:

Legger ved bilder av frekvenskurve ,og vannfalls målinger i "pure direkt"!
    Bruke en ekstra sub som en "Helmotz resonator" ??-frekvenskurve-pure-direct-jpg
    Bruke en ekstra sub som en "Helmotz resonator" ??-vannfall-pure-direct-jpg
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser tankegangen din, men vil ikke bare fungere sette subben i motfase og vips så er problemene borte. Avhenger vel mer av plassering hvor du må plassere subben slik at den skaper motfase i problemområdet, dette kan være vanskelig komme fram til, i tillegg vil nok subben spille mer enn akkurat bare 48-55hz, og den kan vel så godt bare lage mere problemer. Men man kan jo ha litt flaks så er jo bare prøve

Dette vil ikke bli en helmholtz resonator, det er nok noe annet.

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig ville jeg vel heller prøvd å heve alt fra 25-45hz opp til det samme nivået som problemområdet. Men det er fordi jeg liker det med litt ekstra trykk i bunn.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    Ser tankegangen din, men vil ikke bare fungere sette subben i motfase og vips så er problemene borte. Avhenger vel mer av plassering hvor du må plassere subben slik at den skaper motfase i problemområdet, dette kan være vanskelig komme fram til, i tillegg vil nok subben spille mer enn akkurat bare 48-55hz, og den kan vel så godt bare lage mere problemer. Men man kan jo ha litt flaks så er jo bare prøve

Dette vil ikke bli en helmholtz resonator, det er nok noe annet.
    Takker for innspill!
    Er klar over dette med at den må plasseres "riktig",og selvsagt vil den spille litt mer enn kun det avgrensede området jeg siktet til,men da med et forhåpentligvis såpass lavt nivå at det ikke ødelegger for mye!

Nå er jo dette kurver med kun fronter,så jeg kan lett øke resten av nivået nedover med de andre subene,til å spille like høyt som 50 hz,man da blir det litt for basstungt her hos meg - har nok litt for mye etterklang antagelig!

Ikke for det - på noe musikk så er jo den peaken litt cool også da,men på en del basstunge lydspor,så kan det bli noe boomy til tider!

Vet at en Helholtz resonator er noe annet,men lurte på om dette prosjektet kunne ha noe av samme virkningen ??

Får også gjort noe med dette problemet med integrering av sub,og fronter delt på 80 hz,samt litt EQ,så det blir ikke på langt nær så ille som på grafen over!
    Det som er litt dumt med Pioneer,er at den gjør veldig lite under 63 hz!

Og det er mest etterklangen som er fremtredene virker det som,og kanskje ikke så mye selve nivået ??

Dette kan jeg litt for lite om,så det er fint med flere innspille her !
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan

Jeg sliter litt med en peak i basssområdet mellom ca 48 til 55 hz!
    Dette løser du med en skikkelig sub - som har innebygget PEQ.
    Har du i tillegg en Receiver med god nok romkorreksjon - løses problemet enkelt.
    En Helmholtz-resonator er det siste(monsteret) du ønsker å drasse i hus...

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes noen tråder rundt omkring om temaet, og Bag-End har laget en boks som gjør det du er ute etter http://www.bagend.com/bagend/downloads/E-Trap.pdf. Men den inneholder en mikrofon som fanger opp lyden der du setter kassa, og prosesserer den før basselementet settes i bevegelse for å kansellere problemfrekvenser. Det finnes også DIY-løsninger der ute.

Det hadde vært artig å eksperimentert litt med dette, men du trenger nok noe mer komplekse DSP-løsninger for å tune den inn.

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den bag-end saken var jo artig

Om det er etterklangen du sliter mye med kan du jo prøve dempe rommet litt med noen absorbenter, om det er plass og lov?

Eller så kan du jo prøve skaffe deg en feedback destroyer og prøve EQ'e vekk den peaken hvertfall.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Dette løser du med en skikkelig sub - som har innebygget PEQ.
    Har du i tillegg en Receiver med god nok romkorreksjon - løses problemet enkelt.
    En Helmholtz-resonator er det siste(monsteret) du ønsker å drasse i hus...
    Er klar over "alt det der" , men har lekt med tanken om å klare å løse dette uten noen form for EQ !
    Har også en Antimode,som gjør saken mye bedre - den retter stort sett frekvensgangen,men gjør det nesten verrre mtp etterklangen!

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Det finnes noen tråder rundt omkring om temaet, og Bag-End har laget en boks som gjør det du er ute etter http://www.bagend.com/bagend/downloads/E-Trap.pdf. Men den inneholder en mikrofon som fanger opp lyden der du setter kassa, og prosesserer den før basselementet settes i bevegelse for å kansellere problemfrekvenser. Det finnes også DIY-løsninger der ute.

Det hadde vært artig å eksperimentert litt med dette, men du trenger nok noe mer komplekse DSP-løsninger for å tune den inn.
    Se der ja - det var en spennende sak

Ikke var den så altfor stor heller,og den bygger jo litt på de samme prinsippene jeg har tenkt på virker det som !
    Men går det an å få tak i noe sånt her til lands da tro - og hva koster noe sånt da ?
    DSP løsninger sier du - tenker du da ved bruk av nevnte XTZ sub?
    Hvilke løsning vil du da anbefale i så fall ?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    Den bag-end saken var jo artig

Om det er etterklangen du sliter mye med kan du jo prøve dempe rommet litt med noen absorbenter, om det er plass og lov?

Eller så kan du jo prøve skaffe deg en feedback destroyer og prøve EQ'e vekk den peaken hvertfall.
    Har hengt opp noen absorbenter i første refleksjon,og det hjalp noe,men ikke så mye såpass dypt,men jeg forsker litt på dette også!
    Har vurdert å få på plass noen bassfeller i hjørnene i front,men er fortsatt ikke så sikker på om dem hjelper såpass langt ned i frekvens!

Har som nevnt en antimode,som tar seg av subben,men liker også å høre på kun fronter av og til,da dem har en deilig bass alene!

Når det gjelder dette med bruk av EQ,så virker det nesten som det gjør fint lite med etterklangen,selv om man får en rettere frekvensgang ?

Noen som vet om dette er riktig oppfattet,eller er det jeg som tenker feil her?
    Synes nemlig ikke antimoden gjør stort med etterklangen ser du !

Takker alle for innspill her

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er usikker på hva hva du skal gjøre, men produktet til Bagend vil fungere. Den er dyr og da er det IMO lite poeng å velge den framfor trykkbaserte bassfeller. Trykkbaserte bassfeller trenger heller ikke å bygge mye ut.

Ellers er det litt rart å se at folk tror frekvensrespons er alt og glemmer fullstendig tidsdomenet og modal ringing som man kan se tydelig på vannfallet. Å løse dette med EQ er ingen god løsning. Du vil dessuten få mindre direktelyd i den aktuelle frekvensen og det er bare negativt. Problemet ligger i rommet og det er der man må løse det for et bra resultat. Det vil også endre decayet og redusere ringingen som er minst like viktig som frekvensresponsen.

Som jeg har sagt til deg før. Spør på et akustikk forum hvordan du skal gå fram. Du får ikke gode forslag her. Jeg kan en del om det og delvis i teorien, men føler ikke kompetansen er helt tilstrekkelig pr. dags dato til å gi sikre og klare svar.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Jeg er usikker på hva hva du skal gjøre, men produktet til Bagend vil fungere. Den er dyr og da er det IMO lite poeng å velge den framfor trykkbaserte bassfeller. Trykkbaserte bassfeller trenger heller ikke å bygge mye ut.

Ellers er det litt rart å se at folk tror frekvensrespons er alt og glemmer fullstendig tidsdomenet og modal ringing som man kan se tydelig på vannfallet. Å løse dette med EQ er ingen god løsning. Du vil dessuten få mindre direktelyd i den aktuelle frekvensen og det er bare negativt. Problemet ligger i rommet og det er der man må løse det for et bra resultat. Det vil også endre decayet og redusere ringingen som er minst like viktig som frekvensresponsen.

Som jeg har sagt til deg før. Spør på et akustikk forum hvordan du skal gå fram. Du får ikke gode forslag her. Jeg kan en del om det og delvis i teorien, men føler ikke kompetansen er helt tilstrekkelig pr. dags dato til å gi sikre og klare svar.
    Takker for innspill:-D
    Er litt av det inntrykket jeg også sitter med,at EQ ikke hjelper allverden,så du har nok sikkert rett der !
    Så det er en dyr sak den Bagend løsningen ja - tenkte meg det:cry:

Jeg er ikke så veldig god på å skrive på engelsk,så jeg synes det blir litt tungt å "ferdest" på utenlandske forum - har jo snoket litt,uten å komme helt frem til noen løsning!

Trykkbaserte bassfeller sier du - har du noen produkter av denne type du kan linke til ?

Hva mener du om den løsningen jeg selv annonserte da - kan det ha noe for seg mtp etterklangen tror du,eller blir det bare enda verrre?

Sett at jeg får det til å fungere omtrent som jeg har tenkt da:-?

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hengt opp noen absorbenter i første refleksjon,og det hjalp noe,men ikke så mye såpass dypt,men jeg forsker litt på dette også!
    Har vurdert å få på plass noen bassfeller i hjørnene i front,men er fortsatt ikke så sikker på om dem hjelper såpass langt ned i frekvens!
    Skal betydelig store absorbenter til i de laveste frekvensene ja

Når det gjelder dette med bruk av EQ,så virker det nesten som det gjør fint lite med etterklangen,selv om man får en rettere frekvensgang ?

Noen som vet om dette er riktig oppfattet,eller er det jeg som tenker feil her?
    Synes nemlig ikke antimoden gjør stort med etterklangen ser du !

Takker alle for innspill her
    Antimode og EQ gjør fint lite med etterklangen ja, men tenkte først på å få dempet den peaken din.

Etterklang trengs akustiske tiltak som demping etc, akkurat hva du kan bruke hvor er det sikkert noen andre som kan svare på

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta kontakt med en akustiker. Siden du ikke vet hvordan du skal måle og finne trykkpunktene i rommet, så har det lite for seg å lede deg til produkter. Om du ikke finner noen lokalt, så kan du f.eks høre med timc på forumet her.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se der ja - det var en spennende sak

Ikke var den så altfor stor heller,og den bygger jo litt på de samme prinsippene jeg har tenkt på virker det som !
    Men går det an å få tak i noe sånt her til lands da tro - og hva koster noe sånt da ?
    DSP løsninger sier du - tenker du da ved bruk av nevnte XTZ sub?
    Hvilke løsning vil du da anbefale i så fall ?
    Jeg kan heller ikke så mye om dette i praksis, orso er nok en av de her inne på AVF som har mest peiling. Som orso også er inne på så er det et helt annen miljø for slikt på andre forum.

Med DSP-løsning tenkte jeg på en miniDSP hvor man i tillegg til PEQ kan justere forinkelse på opptil 4 kanaler. Jeg tenkte at man, rent teoretisk, med en miniDSP med 4-veis filter, kan plukke ut de frekvensene som skaper modal ringing og sende et forsinket signal med en ganske smalt frekvensbånd (PEQ med høy Q) til en en aktiv sub som står i et hjørne av rommet. Med nevnte filter og et Y-ledd kunne man, fortsatt helt i teorien, sluke opptil 4 frekvenser.

Men altså, dette er egentlig mest en crazy idé jeg fikk da jeg satt å fiklet med en miniDSP-plugin i går kveld

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Ta kontakt med en akustiker. Siden du ikke vet hvordan du skal måle og finne trykkpunktene i rommet, så har det lite for seg å lede deg til produkter. Om du ikke finner noen lokalt, så kan du f.eks høre med timc på forumet her.
    Har vert inne på tanken ja !

Bare så synd jeg bor i Sogndal - det er et stykke unna f.eks timc:cry:

Men kan jo søke litt rundt,og se om det finnes noen akustikere noe nærmere!

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan heller ikke så mye om dette i praksis, orso er nok en av de her inne på AVF som har mest peiling. Som orso også er inne på så er det et helt annen miljø for slikt på andre forum.

Med DSP-løsning tenkte jeg på en miniDSP hvor man i tillegg til PEQ kan justere forinkelse på opptil 4 kanaler. Jeg tenkte at man, rent teoretisk, med en miniDSP med 4-veis filter, kan plukke ut de frekvensene som skaper modal ringing og sende et forsinket signal med en ganske smalt frekvensbånd (PEQ med høy Q) til en en aktiv sub som står i et hjørne av rommet. Med nevnte filter og et Y-ledd kunne man, fortsatt helt i teorien, sluke opptil 4 frekvenser.

Men altså, dette er egentlig mest en crazy idé jeg fikk da jeg satt å fiklet med en miniDSP-plugin i går kveld
    Intressant løsning det ja:grin:

Kan sikkert vere verdt et forsøk!

Uansett så driver jeg å bygger med et nytt rack nå (venter på noen deler) !

Det inneberer at jeg får muligheten til å plassere ene suben på "ny" plass, mellom venstre front,og senter!
    Har på feelingen at det kan vere den beste plasseringen her,så jeg får avente litt,og se hva det kan føre til av evt forbedringer!

Takker alle sammen for innspill her:-D

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For ren frekvensrespons så er jo plassering veldig viktig. Jeg slet med å få bukt med en dip mellom 100 og 200 Hz. Da var suben plassert mellom benken og en av frontene. Først da jeg flyttet suben ut til siden og inntil veggen ble det endelig greie på sakene.

Jeg venter en miniDSP inn om noen dager, så jeg har litt lyst til å eksperimentere med litt forskjellige bruksområder. Det blir spennende

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For ren frekvensrespons så er jo plassering veldig viktig. Jeg slet med å få bukt med en dip mellom 100 og 200 Hz. Da var suben plassert mellom benken og en av frontene. Først da jeg flyttet suben ut til siden og inntil veggen ble det endelig greie på sakene.

Jeg venter en miniDSP inn om noen dager, så jeg har litt lyst til å eksperimentere med litt forskjellige bruksområder. Det blir spennende
    Ja jeg har funnet ut det er mye som kan virke inn!
    Har prøvd å justere både fronter og lytteposisjon innenfor de rammer jeg har,og tror jeg ikke får de stort bedre enn jeg har det pr dags dato!

Vurderer også å bytte ut skinnsofen( 2+3) jeg har,med en vinkelsofa i stoff!

Er litt spent på hva det evt kan føre til av forandring!

Den miniDSP'en virker jo spennende den !

Er den overkommelig enkel i bruk tro?

Er det mest mellom receiver og sub(er) den er mest hensiktsmessig i bruk?

Hvor kjøper du den,og hva koster den ?

Newcomer toref sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ideen til trådstarter er ikke dum. Kammeret i sub-en vil fungere som en Helmholtz resonator. På samme måte som en tom Cola-flaske gjør det (ref. Everest "Master Handbook of Acoustics.") Men for å få effekt, og aller helst gunstig effekt, må den tunes til riktig frekvens. Om du har en peak på 53 Hz og sub-en har resonsans på 18-20 Hz så oppnår du omtrent det motsatte av det du ønsker deg. Sørg for å tune kammeret til riktig frekvens, så kan du ha en rimelig effektiv Helmholtz resonator der.

For min egen del planlegger jeg å utnytte veggene i kinoen som panelabsorbenter. Men det betinger at veggene "tunes" etter problemfrekvensene - altså de stående bølgene i rommet. Dette etter tips fra MrT og Asbjørn.

Mvh

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •