Bruke en ekstra sub som en "Helmotz resonator" ?? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 30 av 30
    Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av toref
    Ideen til trådstarter er ikke dum. Kammeret i sub-en vil fungere som en Helmholtz resonator. På samme måte som en tom Cola-flaske gjør det (ref. Everest "Master Handbook of Acoustics.") Men for å få effekt, og aller helst gunstig effekt, må den tunes til riktig frekvens. Om du har en peak på 53 Hz og sub-en har resonsans på 18-20 Hz så oppnår du omtrent det motsatte av det du ønsker deg. Sørg for å tune kammeret til riktig frekvens, så kan du ha en rimelig effektiv Helmholtz resonator der.

For min egen del planlegger jeg å utnytte veggene i kinoen som panelabsorbenter. Men det betinger at veggene "tunes" etter problemfrekvensene - altså de stående bølgene i rommet. Dette etter tips fra MrT og Asbjørn.

Mvh
    Utifra det jeg har forstått så skulle ikke trådstarter bruke den tomme kassen til XTZ subben, men bruke selve subben, (kasse med element) som en motfase for å kanselere akkurat de frekvensene?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan

Den miniDSP'en virker jo spennende den !

Er den overkommelig enkel i bruk tro?

Er det mest mellom receiver og sub(er) den er mest hensiktsmessig i bruk?

Hvor kjøper du den,og hva koster den ?
    Til korreksjon av suben skal den plasseres mellom receiver og sub, ja. Man kan hekte på flere suber også, inntil 4 stk. på den minste boksen.

Jeg skal til å bygge et par aktivt delte høyttalere, og da skal den plasseres mellom receiverens pre out og effektforsterkeren for å erstatte et passivt delefilter. 2 kanaler inn i miniDSP og 4 ut til effektforsterker.

Du finner den her Home | miniDSP. Koster ca. 1200,- fraktet og momset til Norge. Brukergrensesnittet ser veldig greit ut. Man laster ned en plug-in (10$) til PC/Mac og gjør alle justeringer der. Når man er ferdig kobler man fra PC og boksen fungerer i henhold til hvordan man har stilt inn.

Det er jo ikke en automagisk løsning slik som antimode, og den krever måleutstyr og en viss mengde utforskertrang.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,662
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    Utifra det jeg har forstått så skulle ikke trådstarter bruke den tomme kassen til XTZ subben, men bruke selve subben, (kasse med element) som en motfase for å kanselere akkurat de frekvensene?
    Du har forstått det riktig ja:grin:

Men virker som det kanskje er i vel optimistiske laget å få det til å funke
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,662
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Til korreksjon av suben skal den plasseres mellom receiver og sub, ja. Man kan hekte på flere suber også, inntil 4 stk. på den minste boksen.

Jeg skal til å bygge et par aktivt delte høyttalere, og da skal den plasseres mellom receiverens pre out og effektforsterkeren for å erstatte et passivt delefilter. 2 kanaler inn i miniDSP og 4 ut til effektforsterker.

Du finner den her Home | miniDSP. Koster ca. 1200,- fraktet og momset til Norge. Brukergrensesnittet ser veldig greit ut. Man laster ned en plug-in (10$) til PC/Mac og gjør alle justeringer der. Når man er ferdig kobler man fra PC og boksen fungerer i henhold til hvordan man har stilt inn.

Det er jo ikke en automagisk løsning slik som antimode, og den krever måleutstyr og en viss mengde utforskertrang.
    Takker for info !

Kunne jo kanskje kommet et stykke på vei med en sånn ja - hvertfall så lenge jeg spiller med sub!

Bruker ikke effekt trinn for tiden,så da blir det vel verre med frontene !

Men når man kobler en sånn mellom receiver og effektrinn,så får man vel en ekstra A/D-D/A konvertering,som gjøres av Mini-DSP - er dette noe gunstig da,eller gjøres det så bra at det ikke har noe og si ??

Litt off topic dette,men siden det kom på banen,og er min tråd så.....

Aktiv deling ja - det er vel ikke noe å tenke på når man har høyttalere med innebygget delefilter allerede ?
    I mitt tilfell Monitor Audio GX 300 - som for øvrig er en 3 veis konstruksjon!
    Blir vel mye "styr" det ?
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt OT ja, men det takler vi sikkert.

Det blir ett ekstra AD-DA-trinn ja. Så lenge man ikke har digitale utganger på receiveren så må det nesten bli sånn. Man må være litt ekstra påpasselig på å utnytte det dynamiske området slik at man minimerer støy.

På ferdige høyttalere så har det liten hensikt å styre med sånt med mindre man har god peiling på hva man holder på med. På et DIY-prosjekt blir det litt annerledes.

Newcomer toref sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har forstått det riktig ja:grin:

Men virker som det kanskje er i vel optimistiske laget å få det til å funke
    Ok, da er jeg med. Da vil ikke sub-en være en Helmholtz resonator nei.

Mvh

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,662
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt OT ja, men det takler vi sikkert.

Det blir ett ekstra AD-DA-trinn ja. Så lenge man ikke har digitale utganger på receiveren så må det nesten bli sånn. Man må være litt ekstra påpasselig på å utnytte det dynamiske området slik at man minimerer støy.

På ferdige høyttalere så har det liten hensikt å styre med sånt med mindre man har god peiling på hva man holder på med. På et DIY-prosjekt blir det litt annerledes.
    Ok skjønner!
    Ser jo at receiveren min har optisk utg - kan den brukes til noe fornuftig da?

Hva slags signal sendes egentlig ut der ? Front 5.1, 7.1 alt etter ?

Uansett, om man har "vanlige" høyttalere,så kan den vel brukes til å korrigere dem da med vanlig PEQ ,i tillegg til to suber f.eks iom at den har 4 utganger ?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok skjønner!
    Ser jo at receiveren min har optisk utg - kan den brukes til noe fornuftig da?

Hva slags signal sendes egentlig ut der ? Front 5.1, 7.1 alt etter ?

Uansett, om man har "vanlige" høyttalere,så kan den vel brukes til å korrigere dem da med vanlig PEQ ,i tillegg til to suber f.eks iom at den har 4 utganger ?
    Det finnes moduler i miniDSP-serien for fulldigital signalbehandling, dvs. digital inn og digital ut slik at man kan bruke en ekstern DAC etter miniDSP. Utfordringen er jo at man ikke kan rute hvilke kanaler man vil til digitalutgangen på receiveren. Hvis man kunne bestemme at kun de to front-kanalene i 5.1 datastrømmen skulle gå ut gjennom den optiske utgangen, hadde det vært veldig greit.

Man kan selvsagt bruke den som en vanlig PEQ men det har man gjerne innebygget i receiver også. Man kan f.eks. bruke den til å dele signalet mellom fronter og 2 suber. Den er i det hele tatt veldig fleksibel

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,662
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes moduler i miniDSP-serien for fulldigital signalbehandling, dvs. digital inn og digital ut slik at man kan bruke en ekstern DAC etter miniDSP. Utfordringen er jo at man ikke kan rute hvilke kanaler man vil til digitalutgangen på receiveren. Hvis man kunne bestemme at kun de to front-kanalene i 5.1 datastrømmen skulle gå ut gjennom den optiske utgangen, hadde det vært veldig greit.

Man kan selvsagt bruke den som en vanlig PEQ men det har man gjerne innebygget i receiver også. Man kan f.eks. bruke den til å dele signalet mellom fronter og 2 suber. Den er i det hele tatt veldig fleksibel
    Ok tusen takk for info - får se om jeg kjøper meg et sånt "leketøy" etterhvert!
    Er så mye jeg har lyst på for tiden,at jeg ikke vet helt hvor jeg skal begynne,hehe:grin:

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, kjenner følelsen