Hjelp til plassering av høyttalere.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer Xito sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til plassering av høyttalere.

Hei, jeg har et par Cerwin Vega XLS 12 og en HK 980 forsterker.
    Nå har jeg de slik som på bildet, men synes jeg mangler litt stereoperspektiv.
    Lekte meg litt med et par løse høyttalerelement og klarte å finne en plassering (ca 50cm mellom hvert element, hodet plassert på samme plan ca 50cm fra hvert element) som ga et helt utrolig perspektiv. Det er definitivt bedre enn det jeg får fra headsett jeg har prøvd og bedre en det jeg får med mine gulvhøyttalere.

Jeg tror at det også skal være mulig å få til med gulvhøyttalere, så hvordan bør jeg plassere høyttalerene slik at jeg får best mulig lyd?

Det mangler også litt bass fra høyttalerene, nivået synker en del under ca 80Hz. Hvis jeg sette meg i sengen inntil veggen (Lenger unna høyttalerene) blir det betydelig mer trykk i lyden. Dette har jeg inntil videre løst ved å legge til +3db bass via forsterker.

Den veggen som er lengst unna døren har også et vindu omtrent midt på som jeg glemte å tegne inn.

Edit: H = Høyttaler, F = Forsterker

Intermediate thohaug sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nå har du sikkert allerede gjort det, men bare for å nevne. Et godt utgangspunkt er å starte i en likesidet trekant der begge høytallerene utgir hver kant og du sitter på den siste kanten.

Om du synes du har for lite bass så kan du prøve å sette høytallerne litt nærmere bakvegg og se om det hjelper noe.

har du muligheter for å omrokkere på rommet?

har du noen verktøy som kan hjelpe deg? f.eks en db måler?

Ellers er høytallerplassering en prosess med mye prøving og feiling. Det letteste er vel å måle seg frem til den beste plasseringen med en db og REW,
    men for å få et godt resultat krever det ofte endel tid.

EDIT: så på min hifi at du har høytallerne stående oppå pulten, har du noen mulighet for å sette dem på gulvet?
    Akustikk, [SIZE=4]Akustikk, [SIZE=6]Akustikk!
    [SIZE=2]
    Min tråd: http://avforum.no/forum/hvilket-utst...ml#post2045901

Newcomer Xito sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høyttalerene står allerede veldig nærme veggen (ca 5cm) så tviler på det hjelper å sette de nærmere.

Jeg har foreløpig ikke mulighet til å sette de på gulvet, men er åpen for å ommøblere rommet litt.. Kan nok få fjernet hyllen eller skapet.

Jeg har en dB måler fra Dealextreme, den er nok ikke veldig nøyaktig men den viser en forskjell på ca 6dB @ 50Hz fra normal lytteposisjon og 1,5m lenger bak.

Intermediate Per Christian sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,619
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du har sikkert bra bass i senga?

Newcomer Xito sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, mer og bedre bass hvis jeg sitter i sengen mot veggen.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •