DALI Epicon 6, Effekttrinn og kildevalg

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DALI Epicon 6, Effekttrinn og kildevalg

Har fått meg nye Epicon 6 som erstatter Mentor 5 i frontkanal. Dog får jeg et problem når jeg skal sette inn effekttrinn. De gamle mentorene ble drevet helt fint av Denon AVR-3808, men nå snuser jeg på flere alternativer, deriblant Lyngdorf SDA 2175.

For stereo (musikk) bruker jeg NAD Masters M51 DAC, og det er her problemet oppstår. Lyden blir mye, mye bedre dersom jeg bruker denne som pre og kobler den rett i effekttrinnet. Da virker dog ingen av de andre (flerkanals) kildene mine... Dersom jeg bruker Denonen som pre mellom DAC og effekt forringes lydbildet kraftig.

Det jeg tror jeg trenger er altså en eller annen måte å koble begge enhetene til effekttrinnet på, fortrinnsvis en boks som kan ta to kilder inn og bytte mellom dem på bakgrunn av et IR-signal.

Vurderer også hvorvidt det kan finnes samlekontakter for kabler, e.l., men finner ingen god informasjon/produkter noe sted.

Noen som har noen forslag?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen innspill?

Newcomer Hades sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg forstår det rett, høres det ut som om du trenger en integrert forsterker med home teatre bypass inngang. Da kan du bruke den både til musikk og som ren effekt i Hjemmekino.

Høyttalerne dine har jeg ikke hørt, så hva de bør matche med vet jeg ikke.

Edit: må også få gratulere med flotte høyttalere

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar!

Men vil en integrert forsterker kunne gjøre en like god jobb som en effektforsterker? Høres meget fornuftig ut, men er usikker på hva som vil være mest forringende: En "ekstra" forforsterker (DAC'en kan fungere som en) eller et eller annet splitter-rigg?

Og takker - de er virkelig noe for seg selv. Da jeg hørte dem (før de var lansert, tror fremdeles ikke det finnes noen anmeldelser av dem ennå) visste jeg bare at jeg måtte ha dem

Har SDA-2175 på hjemlån nå og er så langt veldig fornøyd med lyden i den. Er det noen som vet om Lyngdorf har noen lignende integrert forsterker som kan benyttes istedetfor? Og har noen erfaring med dette romkorreksjonssystemet deres (RP-1)?

Intermediate roddis sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,197
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Åhoi, fra Mentor 5 til Epicon 6. Må jo kalles en seriøs oppgradering
    Dali Euphonia MS4, CS4, Ikon onwall mk2 | SVS PB-1000 | Onkyo 3008 | Emotiva XPA-5 | Cambridge 840E | Xindac Dac 5 | Squeezebox | Samsung 64 | VU+ Solo 4K | Harmony | X-10

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sikkert hatt besøk av sigurd fra oppgrader.

kjempe stilige høyttalere du har fått deg forresten

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen besøk

Uansett - sliter svært hardt med å velge mellom Primare og Lyngdorf forsterkere.

Sammenligningsgrunnlaget mitt er antagelig litt dårlig ettersom jeg har følgende to oppsett jeg sammenligner:

1:

NAD m51 masters dac fungerer som pre koblet rett på 1 Lyngdorf SDA2175 Effekt.

2:

NAD m51 masters dac koblet videre mot en Primare PRE32. Denne har en Primare A34.2 koblet opp mot hver høytaler.

Jeg klarer ikke å bestemme meg for hvilket av disse oppsettene som låter best.

Er det noen her som har et svar på hvilken pre jeg kynne valgt med Lyngdorfen, hvilken effekt det ville hatt, og hvor mye forskjell det ville bli hvis jeg satt inn en Lyngdorf-effekt til?

Jeg må egentlig velge i morgen...

Intermediate b3nd1k sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor i morgen ?

Men stol på dine egne ører! Også nevnt i Dali tråden, du har ikke vurdert rør da?
    Min tråd

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel,

skal levere tilbake forsterkerne i morgen, og har egentlig best meg for at jeg ikke skal levere tilabke alt.. Så jeg MÅ vel teknisk sett ikke, men er jo en ulempe å lesse alt frem og tilbake.. Føler at mine egne ører spiller puss med meg ;/

Newcomer Elusive sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva ente du med å gå for til Epicon. Er spent på hva det ble, og om du er fornøyd med resultatet?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Endte med to Lyngdorf SDA-2175 vertikalt bi-ampet + Lyngdorf DPA-1 som pre og romkorreksjon.

Låter fantastisk, selvom dette betød at jeg måtte kutte ut NAD Masters M51 som DAC (DPA-1 vil i så fall bare digitalisere og så kjøre gjennom sin egen DAC). Synes DPA-1 har et noe smalere lydbilde enn M51, men er uansett krystallklart.

Dersom jeg skal bytte noe nå måtte det være å erstatte DPA-1 med en knall analog forforsterker og sette inn M51 igjen. Når det gjelder effektene er jeg uansett ikke i tvil. Prøvelyttet mange forskjellige, og ingen hadde samme grad av kontroll og presisjon som disse, spesielt etter at jeg bi-ampet. Det var tett løp mellom Lyngdorf og Primare, men jeg satte 2 Primare-effekter opp mot 1 fra Lyngdorf. Skiftet fra en til to effekter gjorde underverker!

/C

Intermediate b3nd1k sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får gratulere da! Låter sikkert utrolig flott, no doubt!
    Sleng gjerne ut noen bilder av herlighetene ^^
    Min tråd

Newcomer Elusive sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for at du deler dine erfaringer! Godt å høre at du ble fornøyd med resultatet etter lytterundene du hadde!
    Skulle gjerne likt å hørt på Epicon, kanskje jeg får ta en tur innom klubben. Fikk du sjansen til å kombinere Epicon med Electrocompaniet?

b3nd1k ; kan du gi noen erfaringer med MS4 og Parasound Halo?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •