Spørsmål ang. kalibrering av X3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvilket fargesystem er best å velge før kalibrering?
    Standard, wide 1, eller wide 2??

Eg ser at det blir mye mere rødt i bildet når eg velger wide 1 eller 2, men er det noe bedre? Har ikkje prøvd, men rekner med at det lar seg gjøre å kalibrere pj samme hva eg velger?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Definitivt Standard. Wide 1 og 2 er veldig oversaturerte.

Ta så for deg gråskala. Jeg starter alltid med 100% og 20% på X3, og gjør disse så godt det lar seg gjøre. Resten tar jeg via gamma. Grunnen til at jeg korrigerer toppen ved 100%, er at det ikke er mulig å korrigere 100% via gamma. Det lønner seg også å aktivere HDMI super-white, og heller gå noen knepp opp på kontrasten. Da har du nemlig en lineær gråskala i toppen, noe som gjør projektoren mye lettere å jobbe med.

Noen X3 er så dårlig grunnkalibrert fra fabrikk, at det ikke finnes headroom nok i RGB gain og bias til å kunne korrigere gråskalaen. Får håpe din ikke er så ille.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg tenker meg om, så har faktisk noen av X3 projektorene jeg har kalibrert, vært relativt undersaturert i fargemodus "Standard". Da må du nesten prøve deg frem litt mellom "Standard" og "Wide1". Som regel er likevel "Standard" å foretrekke, siden de andre to gjerne medfører veldig overmetning i rødt, spesielt synlig i hudtoner
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva bruker du for å kalibrere 20 og 100% ??
    er det ikkje Gamma innstillingene du bruker for å kalibrere Gråskala?

Kalibrerte om igjen i kveld,
    med Wide 1 og Super Hvit.

Farge temperatur stilte eg inn så nært 6500 eg kom ved å sette temp. på 5500K og sette blå forsterkning på -11.
    (veit ikkje heilt om det er rette måten å gjere det på) :-D

Contrast og Brightnes, før eg startet kalibreringa endte på +9 og -3, contrasten blei eg å stille opp når eg slo på Super Hvit...

Cms og Gråskala kalibrerer eg på Lumagen boksen:

CMS etter to runder med cms og gråskala:
    Gamut Luminance er 0,5 til 3 for alle farger,
    Delta Hue for alle farger er under 3,
    Sleit med å få til Rødfarga, men tror den vart noenlunde.
    Alle fargene lå langt utenom trekanten før kalibrering, men gjekk greit å stille them inn.

Gråskala kalabrering:
    100 til 40 var problemfritt, 30 gjekk greit, men 20 og 10 var eit h****te
    RGB balance pluss/minus 2 for alle farger fra 30 til 100, men rød på 20 klarte eg ikkje eg å få nærmere enn -5.
    DeltaE for alle farger max 2.

Justering av Brightness og Contrast etter kalibreringa ender opp på -1 og +24, er dette normalt? Virker liksom så høyt ut...

Hva er DeltaC på CMS sida? er det noe eg skal ta hensyn til??

Bildet ser bra ut, beste målingene eg har fått til så langt... :-D

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker RGB gain og bias (custom colortemp) for å justere 100 og 20 prosent i gråskala.
    Merkelig at det ser bra ut, for det høres ut som om du har seriøse problemer. X3 er ikke en projektor man kan lære å kalibrere på, men en som betinger lang erfaring. Den har et totalt feilkonstruert kalibreringssystem, og man må gjøre en rekke kompromisser (de rette kompromissene) for å komme i mål.

En ting jeg kan si med en gang, er at du er helt på bærtur med kontrasten. Å kalibrere gråskala via gamma er også noe som fordrer at man tenker helhetlig. Når du kalibrerer gråskala via gamma, så forandrer du også forutsetningene for CMS på hvert nivå du har vært inne og justert på. Gamma er strengt tatt et verktøy til å justere lysstyrken i hvitt, ikke et der man skal endre forutsetningene for hvordan farger skal blandes, på xx antall nivåer. Det blir det bare rot at. Bare ta opp en trinnløs gråskala, så skal du se at du har fargeinnslag og banding hele veien. Det er drepen for en god bildeopplevelse, og et område JVC har misforstått totalt. Det er derfor ingen JVC projektor (før X30/70/90) lar seg kalibrere perfekt. Alt dreier seg om kompromisser på tidligere JVC-modeller, og da skal man virkelig vite hva man driver med.

Hvis du har en Lumagen prosessor av nyere dato, så bør du ikke kalibrere via projektoren, annet enn å sette enkelte parametre "tettest" mulig på D65

Når det gjelder deltaC, så er jeg aldri fornøyd med mindre hele gråskalaen ligger under 1, og fargerommet under 1,5

PS: synd du bor så langt unna
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm...

Synes ikkje det var noen særlig fargeinnblanding eg da... men bildet der eg stiller inn kontrast, føles litt varmt ut, som om ikkje fargene er heilt rett.
    X3 er LCoS ?, har ikkje Dila i menyen...

Viss eg starter på nytt, med alle innstillinger på X3 i null, brukerinstilling gamma 2.2 ukorrigert, brukerinstilling fargetemp ukorrigert på 5500K (gir måleresultat på 6650)

Alle andre innstillinger bortsett fra select gamma, gjør eg på Lumagen boksen:

-Stiller Input Brightness på -4 og contrast på +6 (Dette er jo før noe som heldst er kalibrert... slik som eg les testbildet må dette vere rett)

-Måler lumens til 10,05.. fL

-Calman vil så at eg skal velge Gamma, da setter eg bruker1 inn på 2.6, noe som gir ei kurve som ligger ganske flatt mellom 2.0 og 2.2

-Deretter går eg videre til CMS skjermen.
    1.Justerer først blå litt nermere, prøver litt på rød, deretter grønn, scanner så alle fargene igjen for å få med hvordan sekundær fargene har blitt påvirket.
    2.Justerer så videre på rød og grønn.
    3.Tar så Sekundær fargene, og skanner alle fargene ein gang til.

-Så går eg videre til Gråskala kalibreringa.
    Skanner først hele skalaen.
    Begynner med 100, 30, 20, 60, 70, 50, 40, 90, 80
    Finjusterer så fra 100 til 10
    Verdiene ligg nå stort sett fra -2 til +4, kjem ikkje særlig nermere pga. ustabile målinger

-går tilbake til CMS justerer som sist, for andre gang

-Så kalibrerer eg Gråskala igjen.

-Skjekker hvordan CMS ser ut etter siste gråskala kalibrering

-Blir så bedt om å justere Brightness og Contrast, no ender eg opp med +1 og +14 på contrast.

Dette høres veldig høyt ut, men det er jo der eg ender opp...
    Hvor lurt er det egentlig å justere contrast etter eg er ferdig med CMS??
    det påvirker jo Målingene ganske mye...

Legg ved noen bilder, av ferdig kalibrering, gråskala, cms før og etter siste justeringa av Brightness og Contrast.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når eg bruker testplata eg kjøpte med Oppo spilleren min, havner brightness på -5 og contrast på ca. +11

Etter kalibreringa...

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å sette kontrasten riktig, er det viktig å forstå hvorfor vi har et hvitpunkt på 235, og ikke 255. Grunnen til at hvitpunktet er plassert såpass lavt, er videoteknisk. Det vil si, det er egentlig for å gjøre jobben til kameramannen litt enklere. Dersom hvitpunktet hadde vært ved 255, så betyr det at om kameramann bommer litt med eksponering, og brenner ut i hvitt, så er det kjørt, og alt må filmes på nytt. Setter man derimot hvitpunktet mye lavere, og heller trekker opp hvitt i postproduksjon, så har man plutselig en masse fleksibilitet. Kildemateriale (etter postproduksjon) kan også brenne ut litt, uten at det får konsekvenser, da vi jo har en "buffer" å gå på mellom 235 og 255.
    Dette har imidlertid de fleste produsentene "valgt å glemme", og setter kontrasten slik at kildematerialet brenner ut ved 235, og på den måten fjerner "bufferen". Dette gir nemlig mye høyere lysstyrke og kontrast i spesifikasjonene, så da er det ikke så nøye om man ødelegger intensjonen om å slippe utbrenning. Oppo er like grønne på dette området som alle andre, og platen deres er tydeligvis også satt opp feil. JVC gir deg imidlertid valget (i likhet med andre seriøse aktører som Epson), og har lagt inn en "super-white" funksjon, som flytter hvitpunktet tilbake til 255.

Når du ender opp med såpass høy contrast, så brenner du ut kildematerialet ved 235 igen.
    Jeg pleier også å la testbildene (0-255 bilder) brenne ut før 255, for det å tillate 255 gir relativt kraftig tap av lysstyrke. Jeg legger imidlertid inn en liten buffer, i hvert fall opp mot 240-245, for da ser hvitt rett og slett mye bedre ut, og du slipper at enkeltfarger brenner ut i toppen. Hvis du senker kontrasten ned til mellom 4 og 6, så skal jeg vedde på at alt ser mye bedre ut.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bør forøvrig skaffe deg en testbilde-generator, og kutte ut platene. Plata vil jo ikke kunne fortelle deg om avspilleren er satt opp feil. Kombinasjonen av testbilde-generator og referansemateriale på plate, gir deg en helt annen trygghet.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel ikkje oppo som har laget plata da men...
    men man treng jo ikkje ha mykje peiling for å lage ei plate, det er ei plate fra Spears & Munsil.

Alle kalibreringene er gjort via den innebygde Testbilde generatoren i Lumagen boksen, programmet på pcen svitcher testbildet automatisk.
    Kalibrerte med plate før eg fikk prosessoren, det var så tidkrevande at eg aldri kjem til å gå tilbake til det igjen :-)

Eg vil altso få bedre bilde ved å kjøre lavere kontrast enn det testbilde fra Lumagen tilsier at eg skal stille den inn på?
    Eg har gått rundt å trodd at eg kunne "miste" billedinformasjon i lyse partier når kontrasten er stillt for lavt, men utfra det du skriv så er det faktisk mye verre med for høyt stillt kontrast?
    Skal ta og stille ned kontrasten igjen da eg, da blir jo kalibreringa bedre igjen også :-)

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du mister informasjon i lyse områder når kontrasten er for høy. Det eneste du taper ved å senke kontrasten, er lysstyrke.

Jeg forsto det som om du hadde økt kontrasten i projektoren. Hvis du justerer kontrasten fra kilden (prosessoren), så skal du virkelig ha tungen rett i munnen. Du bør i så tilfelle justere fra projektoren først, for det er jo her du bestemmer projektorens dynamikkområde, det kan du ikke gjøre fra en kilde. Bruk gjerne Lumagen prosessoren til gråskala og fargerom, så lenge du har justert projektoren til å ha headroom nok først. Men sett for all del dynamikkområdet (brightness og contrast) i projektoren. Ta heller "fin-justering" via prosessoren, om du ikke kommer helt i mål med sortpunktet (brightness).
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .......
    Begynner å bli litt frustrert no.

Er ikkje heilt sikker på hva som skjedde, men la merke til at bildet ble VELDIG feil... Tror kansje det begynnte med at eg flyttet Contrast og Brightness instillingene tilbake til Projektoren fra Prosessoren.

Begynnte å feilsøke litt...
    Konklusjonene vart at alt som gjekk gjenom prossesoren fikk veldig feil farger, Eg hadde den oppkoblet mellom Blu-ray spilleren og forsterkeren for å kunne korrigere både for 2D og 3D visning, men har nå flyttet den etter forsterkeren. Mellom Forsterker og X3.
    Alle Video innstillingene på forsterkeren er avslått.

Etter at eg flyttet den, vart Contrast og Brigtness innstillingene meir normale +6 og +4, Halvparten av de sorte feltene når eg skal korrigere brightness, forsvandt, de som er sortere enn sort...
    Resten av innstillingene er som før,
    Kalibreringa ser bra ut i mine øyne... Heilt til eg skal sjå film.
    Fargene er faktisk så feil at eg ikkje skjønner det er mulig.

Legg ved bilde av pre-kalibrerings skjermen og post kalibrerings skjermen, samt bilde som viser hvordan bildet ser ut etter kalibreringa.
    Hvordan kan det kalibrerte resultatet bli SÅ dårlig???

Målingene er tatt fra lerret.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •