Plassering av Dipole surround

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Intermediate Doc.G sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Plassering av Dipole surround

Er plassering av Dipole / bipole høyttalere i posisjon A og B, oppe ved taket mulig, eller kommer de for nærme surround back til at det utgjør noen fotskjell, eller det blir værre?

Vedlegg 90537

Har et par MA RSFX som jeg egentlig hadde tenkt å bruke som bakhøttalere helt til at rommets størrelse begrenset meg. I stedet for å selge dem, har det noen hensikt å prøve A og B ?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For mye pes å bare prøve ? Det ser jo ut som at det burde gå greit. Evt sette de LITT lenger frem. Jeg hørte et oppsett med to litt foran og to litt bak en gang og synes det låt veldig bra.

Er dine PL200 vinklet som på bildet forresten ? Har du prøvd å sette de vinkelrett strålende rett frem ? Ser ikke bort i fra at du kanskje burde prøve det også. Kanskje du liker det bedre, mine stod vinklet før og står helt rett frem nå.

Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    For mye pes å bare prøve ? Det ser jo ut som at det burde gå greit. Evt sette de LITT lenger frem. Jeg hørte et oppsett med to litt foran og to litt bak en gang og synes det låt veldig bra.

Er dine PL200 vinklet som på bildet forresten ? Har du prøvd å sette de vinkelrett strålende rett frem ? Ser ikke bort i fra at du kanskje burde prøve det også. Kanskje du liker det bedre, mine stod vinklet før og står helt rett frem nå.

Skal prøve, men trenger mere ht kabel.

PL 200 er ikke vinklet så mye nei, kun svakt vinklet. Er ny innflyttet og driver fortsatt å eksperimenterer.
    Vinkler litt som et kompromiss mellom stereo og surround. Når det ses fil må nesten sweetspot utvides.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Doc.G
    Er plassering av Dipole / bipole høyttalere i posisjon A og B, oppe ved taket mulig, eller kommer de for nærme surround back til at det utgjør noen fotskjell, eller det blir værre?

Vedlegg 90537

Har et par MA RSFX som jeg egentlig hadde tenkt å bruke som bakhøttalere helt til at rommets størrelse begrenset meg. I stedet for å selge dem, har det noen hensikt å prøve A og B ?
    Følger man anbefalt høytalerplassering fra de ulike Dolby, DTS codec eller THX er bakhøytalere på bakvegg...............anbefalingene bør man også følge for å få mest mulig/best mulig gjengivelse slik lyden er laget

Om din plassering A B har noe for seg...............spiller vel liten rolle til stereo som blir simmulert til surround men ved ekte surround i feks 7.1 har A B plasseringene så lite for seg at du like godt kan ha 5.1
    (sats da heller i det minste på 6.1......center back........atså 1 høytaler på bakvegg (motsatt av center front)

center back vil man ved 5.1 lyd å ES/EX knapp reciver eller bruke pro logic IIx få lyd i bakhøytaleren
    Ved 7.1 lyd fra BD vil bakkanalene mixes til en mono bak
    (6.1 koples til den ene utgangen..surround back left eller right)

Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar. En annen løsning jeg kom over på et annet forum var å sette bipolene som surround back og bruke RS1 direct firing som side surround. Dette skulle funke utmerket i enkelte rom.

Den største utfordringen min er at uansett hvilke ht som blir brukt til surround back vil de havne 20 cm fra sitteplasser + evt høyde/vinkling?

Hadde egentlig slått meg til ro med 5.1 igjen men tenkte at dipoler høyt på veggen kunne skape en slags precence effekt.

Annen løsning er bipoler som surround back og rs1 som precence front

Alt dette er kun tenkt brukt til surround. Til stereo brukes bare frontene.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du kjører dipol vil du få et mer direktestrålet signal. Bipol var vel mer vanlig med Pro Logic som var mono bak. Jeg synes bipol blir altfor diffust og for "misvisende" på hvor ting skjer. Som f.eks kuler, helikopter, dyr og mennesker.

Men hvordan blir det med RSFX som front høyde i dipol ? Aldri sett at noen har brukt lignende løsning før. Har hatt lyst til å prøve dette selv.

Jeg har alltid likt dipole bakkanaler montert rett på siden av meg ca 180 cm fra gulvet. Har dessverre ikke den muligheten nå og hadde helt klart valgt det hvis jeg kunne.

MA GSFX er både dipol og direktestrålende. Midt i blinken hvis du vil bytte mellom film og musikk ved et tastetrykk. Har jeg forstått det riktig så kobles dikanten i front bort i dipol. I direkte så er det bare de to i front. Disse burde du få av Henning for ca 5.000-6.000 hvis han har flere igjen. Tror de egentlig koster ca 12.000. De tar sikkert innbytte i de 4 du har nå også.

Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    Når du kjører dipol vil du få et mer direktestrålet signal. Bipol var vel mer vanlig med Pro Logic som var mono bak. Jeg synes bipol blir altfor diffust og for "misvisende" på hvor ting skjer. Som f.eks kuler, helikopter, dyr og mennesker.

Men hvordan blir det med RSFX som front høyde i dipol ? Aldri sett at noen har brukt lignende løsning før. Har hatt lyst til å prøve dette selv.

Jeg har alltid likt dipole bakkanaler montert rett på siden av meg ca 180 cm fra gulvet. Har dessverre ikke den muligheten nå og hadde helt klart valgt det hvis jeg kunne.

MA GSFX er både dipol og direktestrålende. Midt i blinken hvis du vil bytte mellom film og musikk ved et tastetrykk. Har jeg forstått det riktig så kobles dikanten i front bort i dipol. I direkte så er det bare de to i front. Disse burde du få av Henning for ca 5.000-6.000 hvis han har flere igjen. Tror de egentlig koster ca 12.000. De tar sikkert innbytte i de 4 du har nå også.
    Hmmm absolutt en mulighet. Hvor ville du da ha plassert GSFX ? Sidevegg? hvor langt fra bekvegg ?

Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette hadde kanskje vært mulig.

Vedlegg 90538

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Langt frå bakvæggen bli sweetspoten ?

Dras mot å anbefale et gått plassert 5.1 (5.2) framfer 7.1

Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Langt frå bakvæggen bli sweetspoten ?

Dras mot å anbefale et gått plassert 5.1 (5.2) framfer 7.1

Helt på linje der, men så har æ et par ma rsfx ligganes (impulskjøp).
    Sweetspot e 50 -60 cm fra bakvegg. Kan ikke flytte mye mere fra bakvegg.

Alternativet til 7.1(2) er å bruke rs1 som front presence og rsfx som surround back. Har lest at dipole/bipole ikke er anbefalt som presence.

Fikk byttet bort pb12+ i går, fikk inn en SB12-NSD i stedet, men fikk lyst på en til

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt på linje der, men så har æ et par ma rsfx ligganes (impulskjøp).
    Sweetspot e 50 -60 cm fra bakvegg. Kan ikke flytte mye mere fra bakvegg.

Alternativet til 7.1(2) er å bruke rs1 som front presence og rsfx som surround back. Har lest at dipole/bipole ikke er anbefalt som presence.

Fikk byttet bort pb12+ i går, fikk inn en SB12-NSD i stedet, men fikk lyst på en til

Litt demping av bakveggen så hjelpe de nok litt.

At dipole ikke kan brukse som Presence e tullprat.
    Æ bruke klipsch rs-52 som Presence uten nå problem, å de e mang fleir som har dipole presence.

Har løst på SB12 nsd dsp æ å, men kom te å handle mæ 2 stykk xtz w12.16 i stan.
    Men å kjøpe 4 stykk sb12 koste meir en å finne 2 stykk brukte w12.16 te

Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Litt demping av bakveggen så hjelpe de nok litt.

At dipole ikke kan brukse som Presence e tullprat.
    Æ bruke klipsch rs-52 som Presence uten nå problem, å de e mang fleir som har dipole presence.

Har løst på SB12 nsd dsp æ å, men kom te å handle mæ 2 stykk xtz w12.16 i stan.
    Men å kjøpe 4 stykk sb12 koste meir en å finne 2 stykk brukte w12.16 te
    Bytt SB12 mot w12.16 ?

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bytt SB12 mot w12.16 ?
    Ha du haft 2 nye SB12 NSD DSP så ha æ muligens latt mine 2 nye w12.16 gått

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen løsning jeg kom over på et annet forum var å sette bipolene som surround back

Surround back
    bak sweetspot (feks oppunder tak) til 7.1 som jeg tegnet er absolutt å anbefale fremfor 5.1.

Om ikke surround back 7.1 så er 6.1 også et valg bedre enn 5.1

Bipole høytaler til surround back i 7.1 / center back i 6.1 er et + da denne typen høytalere har ca 30% direkte lyd og 70% refleksjoner.

det er endel disc som har mere lyd enn 5.1
    (6.0 , 6.1 , 7.1 )

360 graders lyd får man bedre jo flere høytalere man har i forhold til discrete lydkanaler
    (få utnyttet kanalene med lyd fra disc)

Når man har bakvegg helt inn på ryggen vil

direkte høytalere bli plagsomt for de fleste

Dipole bli vel diffust for mange

Bipole /omnipole bli en blanding av direkte og diffust som er bra når høytaler blir så nære + alikevel kunne frembringe sepparat lyd fra discrete kanal å ikke gjøre den så diffuse at man mister vitsen med egen høytaler til lyden

Selvsagt er 8 discrete kanaler og 1 høytaler pr kanal lite til å dekke 360 grader men pr i dag er det antallet som er max.
    Codec kan ha flere discrete kanaler (feks Dolby ThrueHD kan ha 16 stk)
    så med fremtiden kommer sikkert flere enn 8 som mulighet

Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker, bestilte 60 meter høyttaler kabel fra Bluejeanscable i natt så jeg har nok til å teste det meste

Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm den nye Shadow serien til Monitor Audio ser lovende ut, kanskje jeg skulle satse på ett par av dem som surround back..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •