Trenger hjelp til å forbedre kurve-bilde

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger hjelp til å forbedre kurve-bilde

Heisann. har nå hevet meg på bølgen og målt med rew og radioshack idag. Som dere ser av kurven så er ikke dette helt optimalt. Er det noe eg kan gjøre her for å forbedre kurven? tenkte da på området rundt 125hz. lyden oppfattes som om det mangler "fylde"i det manlige stemme registret. vet ikke om det stemmer med grafen, men det er hvertfall slik det oppleves.
    Noen med noe tips?

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,668
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rudi_940
    Heisann. har nå hevet meg på bølgen og målt med rew og radioshack idag. Som dere ser av kurven så er ikke dette helt optimalt. Er det noe eg kan gjøre her for å forbedre kurven? tenkte da på området rundt 125hz. lyden oppfattes som om det mangler "fylde"i det manlige stemme registret. vet ikke om det stemmer med grafen, men det er hvertfall slik det oppleves.
    Noen med noe tips?
    Er dette med fronter og sub?
    Har du prøvd de forskjellige x-over alternativene ?
    Er det like dårlig nivå i det området med kun fronter?

Kan vere en utfasing fra frontveggen - prøvd å flytte høyttaler og / eller sweetspot?
    Kan gjøre stort utslag med bare 20-30 cm frem el tilbake!
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er høyre front og subwoofere. Front satt til small og x-over 80hz. Har ikke prøvd med kun fronter, kan prøve det etterpå. men ser ut som om det er et likt problem rundt 200hz. er det noe akustiske tiltak eg kan gjøre?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,668
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er høyre front og subwoofere. Front satt til small og x-over 80hz. Har ikke prøvd med kun fronter, kan prøve det etterpå. men ser ut som om det er et likt problem rundt 200hz. er det noe akustiske tiltak eg kan gjøre?
    Jeg mener du bør måle kun fronter først,for å få det så bra som mulig mtp plasering av dem, og sweetspot - så begynner man med sub integrering etterpå!
    Bassfeller er jo selvsagt noe og vurdere hvis du har mulighet/plass til det - det kan gjøre mye!
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal prøve å få målt litt mer etterpå kun front. men er dette riktig å måle på denne måten, med en og en høytaler? eller bør eg ha på en forgreiner ut fra radioshack og på den måten måle begge frontene på en gang?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,668
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal prøve å få målt litt mer etterpå kun front. men er dette riktig å måle på denne måten, med en og en høytaler? eller bør eg ha på en forgreiner ut fra radioshack og på den måten måle begge frontene på en gang?
    Jeg måler stort sett med begge fronter samtidig ja !

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har eg fått målt litt igjen.
    Det var ingen forskjell i området 80-300hz ved å koble vekk sub. prøvde både small og large.
    Men fikk kurven litt bedre ved å kombinere RK og manuell integrering av de tre subbene eg har. lot RK integrere de to like forra, for så å manuelt justere inn den tredje bak. justerte fasen på den til kurven ble så bra så den kunne bli.
    Ser at RK setter i EQ -4db ved 15hz....
    Har en mistanke om at det er baffel effekten til høytalerene den prøver å jevne ut. kansje det er dette som ødelegger?
    Høytalerene er DIY uten passivt delefilter, bruker aktivt filter uten baffel effekt kompensasjon. Noen andre som kjører aktivt her som har lignende problemer?? Vedlagt før og etter bilde:
    Rød graf: før
    Rosa graf: Nå

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •