Kalibrering av Mantra 60-oppsett

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer Daggerm sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kalibrering av Mantra 60-oppsett

Hei!

Som tittel sier så ønsker jeg råd til kalibrering av mine nye høyttalere, System Audio SA Mantra 60 og Mantra 10AV (senter). Receiveren er Yamaha RX-A3010, mens subwoofer er SVS SB12-NSD (bakhøyttalere og forsterker skal jeg vente med).

Jeg har stilt inn høyttalerne til SMALL, satt alle til volum 0, og satt Dynamic Range til MAX, samt PEQ til natural før jeg kjører autokalibrering.

Resultatet ble at front ble satt til +8,5, senter til +6,5, mens sub ble satt til -8,5!

Avstand på front er 3,05, senter er 2,95 og sub 5,35.

Ikke fornøyd med lyden...noen råd og tips?

Intermediate HK_Xclio sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Daggerm
    Hei!

Som tittel sier så ønsker jeg råd til kalibrering av mine nye høyttalere, System Audio SA Mantra 60 og Mantra 10AV (senter). Receiveren er Yamaha RX-A3010, mens subwoofer er SVS SB12-NSD (bakhøyttalere og forsterker skal jeg vente med).

Jeg har stilt inn høyttalerne til SMALL, satt alle til volum 0, og satt Dynamic Range til MAX, samt PEQ til natural før jeg kjører autokalibrering.

Resultatet ble at front ble satt til +8,5, senter til +6,5, mens sub ble satt til -8,5!

Finnes mye gode tips i våre kalibreringstråder her inne på forumet. Jeg ville tatt en titt i disse trådene. Du finner om du søker

jeg kalibrerte iaf 10 ganger før jeg var fornøyd. Ikke alltid det blir bra i "NØYTRAL" heller.
    Panasonic VT-50 65" - Klipsch RF-7MKII - RC-64MKII - RS-62MKI - SvS PB13Ultra - Yamaha RX-V3800 - Parasound NC 2250 - HeadFi -> Little Dot MKII - Grado SR80i

Mvh
    Svein S

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,667
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Nå var jo nivået på senter og front noe mer likt ja!

Stemmer de avstandene receiver har satt med virkeligheten?
    Se bort fra dette når det gjelder sub - der blir avstanden som regel noe lengre enn den virkelige,fordi det er rett og slett en "fasejustering" av sub!

Kan du ikke også velge mellom de forskjellige " natural,front osv.. i etterkant på Yamaha ?
    Velg den du liker best,og kopier den over til manuell for litt tweaking etter egen smak!
    Og som jeg skrev i et annet innlegg - skaff deg en Radioshack db måler!

Og ta en titt her :http://avforum.no/forum/receivere-fo...veren-din.html
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tips begge to!

Ja, avstandene stemmer i virkeligheten, men er det normalt at volum blir satt så høyt på front og senter?

Og hvorfor blir sub satt så lavt?

Ja, kan velge i etterkant, så jeg skal prøve dette i morgen

Intermediate HK_Xclio sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tips begge to!

Ja, avstandene stemmer i virkeligheten, men er det normalt at volum blir satt så høyt på front og senter?

Og hvorfor blir sub satt så lavt?

Ja, kan velge i etterkant, så jeg skal prøve dette i morgen
    Yamahaen min gjør også det samme med subsignalet. Så det må skrues opp mye for å få bass. Vet ikke hvorfor den gjør det.

Att den skrur opp front å senter er også normalt, men level kan du jo velge selv så lenge du skrur opp på alle kanaler slik att volumet i disse matcher når du skrur opp hovedvolum.
    Panasonic VT-50 65" - Klipsch RF-7MKII - RC-64MKII - RS-62MKI - SvS PB13Ultra - Yamaha RX-V3800 - Parasound NC 2250 - HeadFi -> Little Dot MKII - Grado SR80i

Mvh
    Svein S

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, har skrudd opp volum på sub nå, men lyden virker ganske stiv. Det trengs vel noen timer med innspilling...

Skulle gjerne hatt en ekspert med alt nødvendig utstyr til å kalibrert anlegget. Men vet ikke om noen i Haugesunds-området som gjør slik.

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Soundgarden skulle ha kr 850,- per time for å kalibrere anlegget mitt. Er det dyrt i forhold til andre?

Intermediate Jan Frode sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    537
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, har skrudd opp volum på sub nå, men lyden virker ganske stiv. Det trengs vel noen timer med innspilling...

Skulle gjerne hatt en ekspert med alt nødvendig utstyr til å kalibrert anlegget. Men vet ikke om noen i Haugesunds-området som gjør slik.

Personlig så synes jeg at litt av gleden med å ha utstyr er å prøve seg frem litt selv og få input fra andre på forumet. Uansett om du får inn folk for å kalibrere utstyret ditt etter "korrekte" normer så er det ikke sikkert at dette passer dine ører og preferanser. Uansett lykke til
    Stue: Primare I32 - Primare DAC30 - Sonus Faber Venere 2.5 - Viablue SC-2 - HTPC - Chromecast Audio - Ipad Air - Spotify Premium

Reserveutstyr/ til salgs: Nakamichi Amplifier 2
    - Arendal Sound 1723 Tower -System Audio Saxo 30 - Onkyo A-9010 - Sennheiser Momentum

Det er bedre med en god trekant enn en ond sirkel

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •