Hjelp til kallibrering av helt nytt anlegg til 40000 kr

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til kallibrering av helt nytt anlegg til 40000 kr

Hei akkurat kjøpt dette anlegget

A40 | Apex | Monitor Audio 5 stk

AW12 | Apex | Monitor Audio 1 stk

RX-A3010 - AVENTAGE - Yamaha - Norge

Jeg trenger virkelig hjelp til kalibrering tll dette utsyret her?

Please hjelp meg føler virkelig jeg ikke får utnyttet dette?

Newcomer Griffin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med en enkel ljudtryck mätare som är placerad på lyssnings position så kan du kalibrera nivåerna med en test-tone. Mätaren visar oftast annat än man tror att man hör och resultatet blir ett väldigt homogent och fint ljud på film.

Subben måste du nästan kalibrera själv med hjälp av frugan eller kompis.
    Bäst ljud får du garanterat om du placerar den mellan fronthögtalarna nära den väggen, eller på sidan av en av frontarna. Hörnplacering ger mer bas men mindre kontroll. (mindre rent ljud)

Ställ volym på subben på 0, ställ cut-off på minsta. Lyssna på musik i 2.0 som du kan bra (gärna som har bas da :-D ) och be kompisen öka volymen på subben tills du hör basen klart och tydligt men utan att den är påträngande.
    Öka nu cut-off sakta men säkert tills ljudet blir mest möjligt homogent med resten av systemet.
    Är ljudet för tunnt så måste du vrida mer(höjja frekvensen), och om det är "boomy" så har du vridigt för mycket(då måste du sänka frekvensen).

Sedan finns det nog inställningar för surround delay som du ställer in genom att mäta avstånd till diverse högtalare. Detta står det om i manualen till förstärkaren isåfall.

Alla dina högtalare ska stå på "small" och om du kan justera cut-off för vägghögtalarna i förstärkarens inställningar så ställ det på det lägsta du kan.

Vet inte om det var just detta eller något annat du menade?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :-D :-D
    Sitat Opprinnelig postet av Griffin
    Med en enkel ljudtryck mätare som är placerad på lyssnings position så kan du kalibrera nivåerna med en test-tone. Mätaren visar oftast annat än man tror att man hör och resultatet blir ett väldigt homogent och fint ljud på film.

Subben måste du nästan kalibrera själv med hjälp av frugan eller kompis.
    Bäst ljud får du garanterat om du placerar den mellan fronthögtalarna nära den väggen, eller på sidan av en av frontarna. Hörnplacering ger mer bas men mindre kontroll. (mindre rent ljud)

Ställ volym på subben på 0, ställ cut-off på minsta. Lyssna på musik i 2.0 som du kan bra (gärna som har bas da :-D ) och be kompisen öka volymen på subben tills du hör basen klart och tydligt men utan att den är påträngande.
    Öka nu cut-off sakta men säkert tills ljudet blir mest möjligt homogent med resten av systemet.
    Är ljudet för tunnt så måste du vrida mer(höjja frekvensen), och om det är "boomy" så har du vridigt för mycket(då måste du sänka frekvensen).

Sedan finns det nog inställningar för surround delay som du ställer in genom att mäta avstånd till diverse högtalare. Detta står det om i manualen till förstärkaren isåfall.

Alla dina högtalare ska stå på "small" och om du kan justera cut-off för vägghögtalarna i förstärkarens inställningar så ställ det på det lägsta du kan.

Vet inte om det var just detta eller något annat du menade?
    Bak på sub er det 3 brytere
    1 Heter Low pass filter. valg der er enten in out/lfe
    2 phase. valg 0 eller 180
    3 power mode. enten on,auto eller of trigger.

Jeg har jo prøvd og kjøre ypao, i manualen der står det at volum skal være 50% og sub på full frekvens.

Jeg fikk også beskjed der jeg kjøpte anlegget at høytalere skulle stå på large og frekvens 80, men tror ikke dem har så peil:-D

Det jeg liksom føler som problem er at det totalt sett er for lite trykk når jeg spiller musikk, trodde det skulle spille høyere og kraftigere.

Når jeg ser film hadde jeg også forventet mer trykk, hadde også forventet når jeg ser film lavt volum blir talen nesten borte men når det skjer noe spes i filmen blir det for høyt.

Jeg trodde også at når man valgte dts på filmen så ville det stå på forsterker men det gjør det ikke, Jeg ser også etter hva slags lyd og bilde innstillinger man skal ha på ps3.

Tusen takk for svar:-D

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvor bor du i landet? Nærheten av Oslo?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    hvor bor du i landet? Nærheten av Oslo?
    Ja 45 min fra oslo

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stephan
    Ja 45 min fra oslo
    sendt deg PM

Newcomer Griffin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nu får du kanske experthjälp, men kan ju svara ändå.

:-D :-D

Bak på sub er det 3 brytere
    1 Heter Low pass filter. valg der er enten in out/lfe
    2 phase. valg 0 eller 180
    3 power mode. enten on,auto eller of trigger.
    1. Lite osäker här, men beror nog på hur du har kopplat, dvs läs om de olika lägena och ställ in så det passar med hur det är inkopplat.

2. 0 om subben står framför dig och 180 om den står bakom dig....generellt, men skadar inte att testa flippa den och höra om det blir bättre.

3. Jag hade min på auto. Smaksak.

Jeg har jo prøvd og kjøre ypao, i manualen der står det at volum skal være 50% og sub på full frekvens.
    Du ställer subben som jag sa, med hjälp av en annan snäll person som justerar sakta medans du hör på din favoritmusik.

Jeg fikk også beskjed der jeg kjøpte anlegget at høytalere skulle stå på large og frekvens 80, men tror ikke dem har så peil:-D
    Stort sätt ska en högtalare stå på small såvida den inte är lika stor som subben. Dina högtalare har 5" element tror jag, det betyder att dom ska stå på small. Detta ger då mer bas eftersom den bas som skulle skickats till högtalarna istället skickas till subben. Om dom står på large får inte subben någon bas att spela och dina högtalare klarar inte återge basen så basen "blir borte". Hur lågt ner i bas tror du dina högtalare spelar? Jag tror inte dom spelar så lågt som 80, men detta kan man mäta. Ställ dom på 80 om det är lägsta som finns, personligen skulle jag testa 60 om det finns eller laborera med det. Det gör du efter att allt annat är klart.

Det jeg liksom føler som problem er at det totalt sett er for lite trykk når jeg spiller musikk, trodde det skulle spille høyere og kraftigere.
    Delvis så kan det ta ett tag för nya högtalare att "släppa" när dom är nya, men om du ställer in som jag sa så ska det bli ett mer homogent ljud och du kan troligtvis öka volymen för att få mer tryck sammtidigt som det fortfarande låter bra.

Når jeg ser film hadde jeg også forventet mer trykk, hadde også forventet når jeg ser film lavt volum blir talen nesten borte men når det skjer noe spes i filmen blir det for høyt.
    detta är ett litet problem med surroundljud, tror dom mixat så för att det ska "ske noe" när det sker noe. Detta kan man fixa genom att höjja centerkanalen ett par steg, men jag rekommenderar att göra detta efter att du inhandlat en ljudtrycksmätare (det är billigt) och ställt nivåen för alla högtalare. Jag kan inte stressa detta mer än nog, det blir riktigt bra om allt blir justerat riktigt. Det kan skilja 3db från höger och vänster högtalare, eller från frontarna mot centern. Du får aldrig ett bra ljud med obalans, och det är nästan omöjligt att justera med bara örat.

Jeg trodde også at når man valgte dts på filmen så ville det stå på forsterker men det gjør det ikke, Jeg ser også etter hva slags lyd og bilde innstillinger man skal ha på ps3.

Tusen takk for svar:-D
    Det beror på hur du har ställt in det i PS3. Om den skickar PCM så står det nog 6ch input eller liknande, men om du skickar bitstream så lyser DTS loggan upp. Det är lite olika om du kör slim eller fat, men jag skulle inte bry mig så mycket om detta med det första. Om du får surround när du kör surround och digital ingång så virker det nog som det ska. Bäst ljud får du teoretiskt med PCM och detta är också enda sättet (med en fat) att få HD-ljud.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •