Audyssey kalibrering...HJELP ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 62
    Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Audyssey kalibrering...HJELP ?

Jeg bruker en Denon AVC-A1HD med Audyssey sin Multi EQxt. Ikke den beste med xt32.

Problemet er at det virker som at Audyssey booster den dypeste dypbassen noe enormt og demper bassen over det dypeste. Man får et slags "søkk" i bassområdet.

Man kan se kurvene på denne forsterkeren på høyttalerene som er i bruk etter kalibrering, men ikke på subbene.

På kurvene på frontene blir det dypeste fra ca 70hz og ned boostet opp noe voldsomt og store dipper fra 70 hz og til ca 120 hz med en del avvik mellom de 2 høyttalerene pga plassering.

I praksis til film med Audyssey, i dette tilfellet Hulk, blir dette en relativt dårlig opplevelse. Subbene ( 2 x SVS12NSD ) tømmes for kraft på det dypeste og trykket forsvinner ellers når det skjer noe oppover i bassfrekvens. Unaturlig dypt på kuler og andre ting, men lite trykk når det kommer f.eks en eksplosjon. Midbassen av frontene blir også for mye fjernet ettet mitt ønske.

Slår man av Audyssey og kjører Manuell hvor man kan lage sin egen kurve blir lyden helt annerledes.
    Her blir ikke subbene tømt for kraft og det er mye mer trykk oppover i bassfrekvensen. Mer realistisk i forhold til hva som skjer.

På musikk har subbene ingen problem med å følge, men har for det meste prøvd med Audyssey Flat vs Manuell. Foretrekker Flat.

Bilder av oppsett og kurvene kan jeg tilføye hvis det er ønskelig for å få bedre innblikk.
    Jeg vil gjerne bruke Audyssey pga Dynamic EQ og andre ting, noe som ikke virker i Manuell.

Kan det lønne seg å kjøre romkorreksjonen uten subbene og så tilføye de senere i menyen ?

Satt enormt stor pris på alle råd og tips. Beklager lengden på innlegget.

Her er en link til et veldig likt problem. Sjekk som Audyssey booster dypbassen.

http://forum.edesignaudio.com/showth...on-73004.html?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilket modus kjører du på Audussey?
    Hos meg kan jeg velge: Manuell, MultiEQXT, DynamicEQ (Low, Medium, High), og Dynamic Volume.

Manuell gjør ingenting.

MultiEQXT justerer frekvenskurven (nærmest mulig flat, basert på rommets "akustikk").

Dynamic EQ er laget for lytting på lavere volumnivåer. Da korrigerer den slik at bassen skrus opp, selv om lyden er skrudd ned en del (slik at man opplever eksplosjoner osv). Low, Medium og High justerer da nettopp "mengden" av dette.

Mulig at den korrigerer "feil" i forhold til hva du synes låter korrekt (eksplosjoner ligger i feil frekvens, i forhold til hva du mener det burde være).

Personlig synes jeg at Dynamic EQ ikke er noe bra (særlig på film). Årsaken til det, er at den senker volumet på frontrekken, og øker volumet på bakhøyttalerne (samt skrur opp bassen).
    Årsaken til at den gjør dette (ifølge Audussey, mener jeg å ha lest på deres hjemmesider), er at surround (bakhøyttalerne) oppfattes mindre tilstedeværende når volumet skrus ned. Derfor blir det justert på denne måten (front ned, bak opp).

Jeg veksler mellom manuell og MultiEQXT, da jeg synes dette hørs best ut.
    Noen får korrigere meg hvis jeg har skrevet noe feil.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ved lav volum, så justerer jeg bare opp subben til jeg er fornøyd.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dynamic Eq og andre begrensninger var slått av under Hulk testen og ved andre tester.
    Her kan man velge mellom Audyssey og Audyssey Flat, manuell, room eq, L&R bypass osv. Det er Flat som lager den flateste kurven (bruker den til musikk hvis jeg bruker sub) og det mest vanlige er å bruke vanlig Audyssey til film.

Jeg vurderer å kjøre romkorreksjon uten subbene og så kjøre Anti Mode på subbene. Noen som har gjort noe lignende eller har tro på at dette vil bli bedre ?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trodde det var Dynamic Volume som senket volumet på fronter mer enn bak.

Dynamic EQ booster vel de lave frekvensene på lave volumer for så å utligne dem mer ved høyere volumer.
    Elektronikk: | Onkyo TX-NR818 | Emotiva XPA-5 | 3xBehringer EPX4000 | MiniDSP | Behringer FBD2496 |
    Høyttalere : | Fusion Tempest 12 | Fusion Alchemy 8 MTM | Fusion Alchemy 8 | 2xCelestion FTR18-4080HDX | 2xAurasound NS18 |
    Bilde: | TW-5000 | Adeo Lerret |

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dynamic EQ booster bassen og demper frontene i forhold til bakkanalene. Tror man kan bruke "fader" for å tweake dette hvis man får for mye lyd bak i forhold til i front.

Dynamic Volume har med dynamikk området å gjøre. Hvor mye den skal øke ettersom om det er dag, kveld eller natt.
    Til PS3 spilling online hvor jeg snakker med folk samtidig på Skype med ipad2 bruker jeg ofte Dynamic Volume Evening så slipper det plutselig å bli så høyt.

Intermediate runefalk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    1,294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Chamror
    Hvilket modus kjører du på Audussey?
    Hos meg kan jeg velge: Manuell, MultiEQXT, DynamicEQ (Low, Medium, High), og Dynamic Volume.

Manuell gjør ingenting.

MultiEQXT justerer frekvenskurven (nærmest mulig flat, basert på rommets "akustikk").

Dynamic EQ er laget for lytting på lavere volumnivåer. Da korrigerer den slik at bassen skrus opp, selv om lyden er skrudd ned en del (slik at man opplever eksplosjoner osv). Low, Medium og High justerer da nettopp "mengden" av dette.

Mulig at den korrigerer "feil" i forhold til hva du synes låter korrekt (eksplosjoner ligger i feil frekvens, i forhold til hva du mener det burde være).

Personlig synes jeg at Dynamic EQ ikke er noe bra (særlig på film). Årsaken til det, er at den senker volumet på frontrekken, og øker volumet på bakhøyttalerne (samt skrur opp bassen).
    Årsaken til at den gjør dette (ifølge Audussey, mener jeg å ha lest på deres hjemmesider), er at surround (bakhøyttalerne) oppfattes mindre tilstedeværende når volumet skrus ned. Derfor blir det justert på denne måten (front ned, bak opp).

Jeg veksler mellom manuell og MultiEQXT, da jeg synes dette hørs best ut.
    Noen får korrigere meg hvis jeg har skrevet noe feil.
    Det er Dynamic Volume som har innstillingen Low-Medium-High ikke Dynamic EQ
    PANASONIC TX-P65VT60Y​-Onkyo TX-NR818-Sherbourn PA 5-200 -Sherbourn PA 2-160-Anti-Mode
    2Stk SVS PC12-NSD DSP-Klipsch RF MK2-82/RC64/RS-52/RB-61/Panasonic DMP BDP500
    ,PS3-VAN DEN HUL-Logitech Harmony 900

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer.. Byttet om der..:-D

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var hos Sven1978 å så på det her. Audyssey gjør rett å slett, unnskyld ordbrukern en bedriten jobb i bunnen. Ser rett å slett ut som den booster tett på 15db visse plasser nedover i dypet. Hva slags SUB'er er det som går med på sånt liksom? Trodde Audyssey hadde en begrensning på hvor mange db den hadde lov til å øke jeg?

Uten Audyssey blir lyden mye bedre, ihvertfall i SUB området, men er jo for jævlig at man må slå av romkorreksjonen på en såpass dyr reciever.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kane
    Var hos Sven1978 å så på det her. Audyssey gjør rett å slett, unnskyld ordbrukern en bedriten jobb i bunnen. Ser rett å slett ut som den booster tett på 15db visse plasser nedover i dypet. Hva slags SUB'er er det som går med på sånt liksom? Trodde Audyssey hadde en begrensning på hvor mange db den hadde lov til å øke jeg?

Uten Audyssey blir lyden mye bedre, ihvertfall i SUB området, men er jo for jævlig at man må slå av romkorreksjonen på en såpass dyr reciever.
    Man kan velge THX Ultra 2 sub i menyen for Ultra low bass. Det har ikke jeg gjort. Lurer på hva Audyssey definerer som Ultra Low bass når den booster så mye i dypbassen hos meg. Når man velger nei der, burde den "beherske" seg litt.
    At forsterkeren er dyr gjør ikke saken så mye gøyere nei, det har du rett i.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant info ang. fronter vs surround volum:

Flere som reagerer på at surround høyttalerene blir satt høyere enn frontene.
    Noen liker det, andre ikke.

Audyssey

Det med subbene virker jo helt feil...
    Elektronikk: | Onkyo TX-NR818 | Emotiva XPA-5 | 3xBehringer EPX4000 | MiniDSP | Behringer FBD2496 |
    Høyttalere : | Fusion Tempest 12 | Fusion Alchemy 8 MTM | Fusion Alchemy 8 | 2xCelestion FTR18-4080HDX | 2xAurasound NS18 |
    Bilde: | TW-5000 | Adeo Lerret |

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde ikke slike problemer med min AVR3808.
    Den hadde vel samme RK som du har MulteqXT?

Har du kalibrert subbene før du bruker RK?

Og, grafer/målinger er alltid til stor hjelp......

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Denonbuster
    Jeg hadde ikke slike problemer med min AVR3808.
    Den hadde vel samme RK som du har MulteqXT?

Har du kalibrert subbene før du bruker RK?

Og, grafer/målinger er alltid til stor hjelp......
    De ble ikke kalibrert før siden Kane mente dette ikke var nødvendig pga de stod så symetrisk og tett inntil frontene. Skal prøve å sende bilder her nå.

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begge SUB'er står i front ved siden av hver sin høytaler. Avstanden fra hver av SUB'ene til lytteposisjon er også lik. De står derfor med 0 i fase, å så lenge Denon'en har 2 SUB utganger med uavhengig kalibrering, bør den finpusse fasen når den justerer avstanden til de. Begge SUB'ene gir også lik db i lytteposisjon når vi testet før romkorreksjonen ble kjørt. Mener på forsterkeren også satt avstand til begge SUB'ene likt men la til 1 db i forhold til den andre etter romkorreksjonen var kjørt.

SUB'ene i seg selv spiller bra de, og virker til å være i fase og alt. Tight og fint på musikk, og godt med trøkk nedover. Funker ganske knall før Audyssey begynner "PRØVE" å flate ut selve kurven. Da ting går i dass.

Kan selvsagt prøve å finpusse manuelle kalibreringen av SUB'ene først, men følte de var ganske riktige. Letteste er nok å lage en graf av responsen fra f.eks 10 - 100hz før romkorreksjonen blir kjørt, så måle en ny graf etter romkorreksjonen er kjørt for å se hva forsterkeren egentlig gjør.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pga dårlig kamera er tallene på grafene 20, 100, 1000, 10.000 og 20.000 hz.
    Opp og ned er +10 til - 20 db.
    Sweetspot er 3 meter fra hver front rett foran center og det er ca 3,5 meter bak til bakkanalene.

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den la på veldig mye i bunn på fronter, står disse som large?
    Har du målemic, så du kan vise kurver som er målt?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Frontene er satt til small. Fjerner også mye av midbassen og legger til mye i toppen på Flat.
    Frontene og senter kunne kanskje blitt satt lenger bak for mer drahjelp av bakvegg, men da fjerner vel Audyssey enda mer ?

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, høytalerene er delt ved 80hz, men jeg ser for meg den gjør noe lignende med SUB'ene, og det er derfor de går så alt for fort tom for guffe når man kjører de med Audyssey aktivert.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg kjørte med 1 stk Rythmik hadde den også problemer i dypet og måtte settes til 20 hz som maks dyptgående da jeg kan velge dette på subben.
    Bruker jeg Parasound C2-en som processor er ikke dette noe problem og Rythmik-en spilte mye råere. Denne stod da i det venstre hjørnet. Har ikke prøvd C2-en på SVS-ene.

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    Frontene er satt til small. Fjerner også mye av midbassen og legger til mye i toppen på Flat.
    Frontene og senter kunne kanskje blitt satt lenger bak for mer drahjelp av bakvegg, men da fjerner vel Audyssey enda mer ?
    Flat (Denon) og Music (Onkyo) er samme funksjon.
    Den har en flatere kurve oppover i frekvens, enn eks. Ref (Denon) og Movie (Onkyo), som har an avrulling i fra 14-16khz. ( mulig det bare heter "Audyssey" hos Denon.

Denon viser ikke hva RK gjør i subområdet, så jeg ville ikke trodd noe som helst. ( Tro kan man gjøre mellom kl 11 og 12 på søndager )

Det beste hadde jo vert separate målinger av fronter og sub, samt begge sammen. Det er eneste måten å finne ut hva som egentlig skjer.

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •