Audyssey kalibrering...HJELP ? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 62
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Receiveren passer på at max boost uansett kanal er +18 (kan variere fra prosessor til prosessor). Så om en kanal er skrudd veldig høyt vil prosessoren begrense maksnivået slik at den høyeste kanalen ikke bikker +18dB. Sjekk kanal'trim' på hver kanal. om en kanal står på f.eks +12 eller noe slikt vil maks volum du ser være +6dB (18-12).

Om en kanal er veldig lav eller høy i trim kan det tyde på svært følsomme eller tungdrevne høyttalere. Er det på subbene er det bare å justere gain tilsvarende på selve subben og kompensere i trim. Altså, om subben står med trim +11 kan du skru opp subben 11dB (på selve subben) og skru ned trimmen tilsvarende.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil dessverre ikke justere gain på selve subbene. De har ikke lik gain heller, men Audyssey kompenserer for dette. Redd for at det blir feil hvis jeg justerer på gain.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er du stuck med det du får....

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    Vil dessverre ikke justere gain på selve subbene. De har ikke lik gain heller, men Audyssey kompenserer for dette. Redd for at det blir feil hvis jeg justerer på gain.
    Så lenge du justerer gain før du kjører RK er det ikke noe problem. En radioshack er alt du trenger.

Bruker du gainkontrollen på JLene, eller har du satt de til bypass?

Geir Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er Flageborg som har kalibrert JL subbene også. Det koster jo penger og vil ikke rote det til for mye.
    Den ene står på gain kl 9 og den andre på 9.30. Dette fordi den ene til høyre har en finere respons mens den andre til venstre har mer drahjelp i bunnen pga nærmere hjørnet.

Bypass? Mener du en som slave og bare styre volum, fase osv på en av de?
    Slik er det koblet i skrivende stund siden jeg da slipper å tukle med gain. Den som står høyest blir jo da lik på den andre.
    Dette fordi jeg har en Sherbourn prosessor inne til test noen dager. Sherbourn har bare 1 subutgang.
    Stor forskjell på hva Sherbourn og Denon gjør i subområdet. J.... morsom punch i subbene med Sherbourn.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er Flageborg som har kalibrert JL subbene også. Det koster jo penger og vil ikke rote det til for mye.
    Den ene står på gain kl 9 og den andre på 9.30. Dette fordi den ene til høyre har en finere respons mens den andre til venstre har mer drahjelp i bunnen pga nærmere hjørnet.

Bypass? Mener du en som slave og bare styre volum, fase osv på en av de?
    Slik er det koblet i skrivende stund siden jeg da slipper å tukle med gain. Den som står høyest blir jo da lik på den andre.
    Dette fordi jeg har en Sherbourn prosessor inne til test noen dager. Sherbourn har bare 1 subutgang.
    Stor forskjell på hva Sherbourn og Denon gjør i subområdet. J.... morsom punch i subbene med Sherbourn.
    Hehe. Kreativ kalibrering.

Personlig ville jeg uansett hatt lik gain på de. Det er jo det elektronikken i receiver er laget for å kompensere for.

Når jeg nevner bypass er det fordi på JL kan man bypasse gainkontrolleren på samme måte som lavpassfilteret.

Du ser bryteren til venstre for volumhjulet, "level mode".

Geir Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror hele problemstillingen her bunner i "preference vs reference" for å være ærlig. Noen liker litt fet bunn, andre syns det er bedre med lineær respons. Ikke sikkert Audyssey gjør "feil", kan hende den bare gjør noe du ikke liker. Ofte ser jeg at det virker tamt til å begynne med, spesielt om man er vant med en kul i bassen slik det ser ut til at du har her.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, den god gamle Ref knappen ja. Jeg misforstod denne funksjonen når jeg fikk subbene. Jeg trodde at den deaktiverte gain kontrollene slik at det ikke skjedde noe hvis folk eller barn skulle finne på å vri på gain.
    Mange tall å huske her, men mener på at når det ble målt frekvensresponsen i rommet med Behringer på -20 Master så var levelet 105 db i subområdet.
    Det vil si at Ref x 2 subber ligger 20 db for høyt.
    Aro er også deaktivert for at 2 korreksjoner ikke skal jobbe mot hverandre.
    Husker at det var mer punch og moro når Aro var slått av når jeg testet dette uten kalibrering i Denon-en.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en ganske flat kurve fra bunn til nesten 50 hz og så daler kurven nesten rett ned til resten av området fra 50 hz og oppover. Kurven er ganske tydelig.
    Jeg har ikke Behringer her nå, men ser man inne i EQ-en som Sherbourn setter opp selv så har den ikke rørt området fra bunnen, men justert opp EQ-en i spesielt 70 hz området med 9 db.
    Den sterke siden til subbene ( min mening hvertfall ) er ikke i dypet, men i punchen. Derfor virker det nå som at subbene er strammere og de puncher mye mer. Vil jeg ha det moro har jeg heller ingen begrensninger.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En økning på 9dB er i utgangspunktet ganske hensynsløst. Det krever enormt med effekt. Men om du syntes det fungerer bra så er det såklart det beste.

At det vil låte stramt når man øker 70hz betydelig er naturlig. Det hadde vært spennende å sett hvordan frekvensgangen så ut med relativt kort gating etter en slik korreksjon.

Geir Arne

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er så glad for at jeg kom over denne tråden, har hatt 3 subs på hjemlån til min NAD T787, alle tre har bundet ut og laget ulyder ved filmbruk, selv ved relativt "lave" volum-nivåer. Var på nippet til å tro at noe var galt med selve receiver. Er på vei til å importere en 15" Rythmik sub fra USA, og er nå usikker på om dette har noe for seg om et er audyssey som tuller det til. Er jo rent latterlig dette.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har faktisk vært borti dette 2 ganger. En gang hos meg selv og en gang hos en kamerat. Begge gangene var det meg selv som kalibrerte. Begge gangene med Audyssey.
    Kameraten min bestilte til og med et nytt basselement fordi han trodde elementet var sprengt.
    Når det senere skjedde hos meg visste jeg at noe var galt fordi Parasound C2 prosessoren ikke gav disse ulydene på Rythmik subben.
    Ulydene kom uvanlig tidlig. Slaglengden var heller ikke lang som skulle tilsi at det var overbelastning på element/forsterker siden jeg kjente ca grensa på Rythmikken. Hos kameraten min skurret det allerede på -35 i menyen på Hulk filmen. På musikk var det ingen ulyder hverken hos han eller meg.

Min konkluksjon den gangen var at gain var satt for høyt på subben. Jeg skrudde ned gain på subben og målte 80 db i stedet for 85 db før kalibrering. På 80 db og ny kalibrering var alt OK.

Ganske sikker på at du får et bedre resultat hvis du prøver det samme selv.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    En økning på 9dB er i utgangspunktet ganske hensynsløst. Det krever enormt med effekt. Men om du syntes det fungerer bra så er det såklart det beste.

At det vil låte stramt når man øker 70hz betydelig er naturlig. Det hadde vært spennende å sett hvordan frekvensgangen så ut med relativt kort gating etter en slik korreksjon.

Geir Arne
    Skjønner at 9 db økning krever flerdobbel mengde med effekt. Men er det ikke mye dypbass så har subbene null problemer med å takle dette. På musikk med slagbass er slaglengden knapt 1-2 cm og da er det temmelig høyt. 110-115 db.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Audyssey må man sette seg inn i hva er lyd å hvordan den ment å hørest

Man må være mye fan av
    Tomlinson Holman's eXperiment for at modellen skal være hørbar bra ..........Tomlinson (T) Holman's (H)eXperiment (X)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har kjørt Audyssey i årevis, og har aldri hatt noen som har klaget på lite bass eller kjip lyd hos meg. En og annen kalibrering innimellom har blitt litt tam, men da er det som regel min egen feil.

Følg denne guiden, så er jeg sikker på at det ordner seg.
    "Official" Audyssey thread (FAQ in post #1)

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner at 9 db økning krever flerdobbel mengde med effekt. Men er det ikke mye dypbass så har subbene null problemer med å takle dette. På musikk med slagbass er slaglengden knapt 1-2 cm og da er det temmelig høyt. 110-115 db.
    Slaglengden er nok ikke noe problem så langt opp, men jeg tenker på dynamisk kompressjon og varmeutvikling over tid(om spolen ikke er kraftig dimensjonert).

Men som sagt, syntes du det låter bra hos deg med en slik innstilling tror jeg på det.

Geir Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sherbourn prosessoren må tilbake til Lsound i dag. Da blir det å koble tilbake til Denon-en. Får se hvilket inntrykk jeg gjør da etter å ha spilt de samme sangene noen dager nå.
    Bakkanalene er til utlån så har ikke testet så mye til film, men det er klart at jeg savner Dynamic EQ hvertfall.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Har en Denon avr 2113. Den er 2-3 uker gammel. Har fått testet Audyssey. Føler lyden blir falsk med dynamic eq på. Slår jeg dynamic eq og audyssey av så blir det veldig lite lyd i bakhøytalerne. Tenkte å prøve ny rk uten sub. Vil det hjelpe noe som helst? Håper på svar

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Har en Denon avr 2113. Den er 2-3 uker gammel. Har fått testet Audyssey. Føler lyden blir falsk med dynamic eq på. Slår jeg dynamic eq og audyssey av så blir det veldig lite lyd i bakhøytalerne. Tenkte å prøve ny rk uten sub. Vil det hjelpe noe som helst?

Intermediate roddis sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,197
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan få utbytte av å ta en ny RK ja, men behold sub på. Det er viktig at du plassere mikrofon min 60cm fra reflekterende flater. Det beste er å bruke et stativ til dette. Og prøv deg litt fram med hvor du plasserer mikrofonen og bruk alle måleplasseringer. Må og justere frekvenser etter RK er ferdig. Du kan og ha utbytte av å flytte litt på høyttalerne. Hva slags høyttalere har du forresten? Det er i alle fall en bra reciever du har, så utganspunktet er bra. En må bare lære seg å bruke utstyret riktig, lykke til
    Dali Euphonia MS4, CS4, Ikon onwall mk2 | SVS PB-1000 | Onkyo 3008 | Emotiva XPA-5 | Cambridge 840E | Xindac Dac 5 | Squeezebox | Samsung 64 | VU+ Solo 4K | Harmony | X-10

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •